En dan hebben de clinics (
hoe schrijf je dat
) ook hetzelfde effect dat je een keer net op andere dingen let. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hoe schrijf je dat
) ook hetzelfde effect dat je een keer net op andere dingen let. Urielle schreef:Dat heeft misschien idd even toelichting nodig
Er heeft pas een topic op Bokt gestaan van iemand die afgeblaft werd door haar instructeur en dat ze niet wist wat ze daarmee moest. Toen heb ik gevraagd: als zo'n instructeur zegt dat je (bij wijze van spreken) een lamme tak bent die het paard niet aan het lopen krijgt, wat doet dat dan met jou? Slaat dat je uit het veld en word je onzeker waardoor je er helemaal niet meer aan rijdt? Of prikkelt het je en denk je op zo'n moment 'Ach jij vuile ***, ik zal eens laten zien wat wij kunnen!' en rij je vervolgens de sterren van de hemel? Want als dat laatste het geval is, dan heeft hij precies de goede snaar geraakt!
Andersom werkt dat ook zo. Je hebt ruiters die zelf al snel denken dat het goed is. Die moet je niet bij een instructeur zetten, die alsmaar roept: 'Jaaaa, dat los je goed op!'
Een perfectionistische ruiter die het zelf nooit goed genoeg vindt en wellicht ook nog eens onzeker is over het eigen kunnen, is wel gebaat bij zo'n instructeur, die gaan zich goed voelen bij een compliment en actief eraan rijden.
Daarnaast heb je ook gewoon de rijtechnische benadering. Een NH-ruiter moet je niet bij een instructeur zetten die zegt: je paard doet geen hol, prik hem eens met je spoor onder zijn mieter. Een aanhanger van de klassieke Duitse dressuur, zal het niet volhouden bij Anky of haar leerlingen want die gaat bij het LDR verhaal zeggen: Ho eens, DAT doe ik niet... Een ruiter met een sensibel karakterpaard moet je niet zetten bij een instructeur die vindt dat je een paard er maar even langs moet stampen.
En omdat een instructeur moet passen bij je eigen persoonlijkheid, het karakter van je paard, je ambities en de ideeen die je al gevormd hebt en voor jou een absolute waarheid zijn is het heel moeilijk om de perfecte match te vinden.
ikenindi schreef:ik denk dat het kan. maar als je 1 goede hebt, heb je daar meer aan dan 3 jaar achter elkaar een slechte;)