Na jarenlang gestopt te zijn weer beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie72

Re: Na jarenlang gestopt te zijn weer beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:55

@ Baxter Het is zeker een virus....het kan sluimeren maar genezen doe je nooit...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:03

het is alleen niet erfelijk merk ik hier thuis, ben nog steeds de enige en mijn kids vinden het wel leuk ..... op afstand. En vaak zeggen ze dat ik stink...naar paarden.

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:10

Ik heb van mijn 7e tot mijn 18e actief paardgereden en ben toen gestopt omdat ik het niet meer ging redden met mijn studie enzo. eerst geen spijt van gehad maar het ging steeds meer kriebelen....
In december 2006 ben ik dan ook weer begonnen met rijden op een tinkertje. ik ben er dus zo'n 5 jaar tussenuit geweest. Zo'n 2 keer in de week rijd ik hem nu en ik vind het heerlijk!!
Een heleboel dingen herken ik van jullie.
- spierpijn.
- figuren rijden.
- vak taal.
- en toch ook de angst om te vallen.
maar nu gaat het erg lekker en gaan we voorlopig nog heerlijk door!!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:31

Ik ben ook een 'herintreder'. Als kind heb ik iets van zes jaar gereden, op en af, we verhuisden elk jaar en niet elke plaats had een manege. Rond mijn 25e weer begonnen, ook omdat ik toen een paardje verzorgde wat beleerd zou worden en daar wilde ik ook graag op gaan rijden.

Mijn eerste rit na, pak 'm beet 12 jaar, was een aparte ervaring...
Ik mocht een Z-pony rijden, onder grote belangstelling, want de eigenaren waren toch wel benieuwd hoe ik reed. Dat ging dus ook, verbazingwekkend genoeg, behoorlijk netjes. Uiteraard eerst even heel rustig stappend, waar zat ook weer links, rechts, de rem en het gas, en daar na zelfs draven. Galoperen hebben we toen niet geprobeerd, dat vond ik na zo'n lange tijd iets te hoog gegrepen voor mijzelf.
Enfin, einde van het liedje was dat ik er ook weer af moest. Laat dat nu het enige zijn wat ik vergeten was! Bloos En daar zit je dan, boven op een D-pony, hopeloos, want OMG hoe kom ik hier af?!? Ziek Ik snapte het concept afstijgen wel, maar hoe krijg je in hemelsnaam dat been over die rug? O, o ik zie me nog zweten... ROFL

Het is duidelijk wel gelukt destijds en was een heel goede aanleiding om het echte lessen toch maar weer op te pakken. De spierpijn, het 'welke M, waar zit ie dan' syndroom, waar ook alweer de rem zat en het 'wat is een binnenbeen en ik zit niet eens op een been dus hoezo verkeerd?!?' is ook redelijk (ahum) bekend. Net zoals die angst om te vallen, die herinner ik me ook niet van vroeger...

Nu 10 jaar verder heb ik zelfs de overstap naar het western gemaakt (ook een verhaal apart) en rij ik nu twee verzorgpaardjes. Afstijgen zal nooit meer helemaal mijn ding worden, ik rij nog steeds op het verkeerde been licht (zeg wat je wil maar ik ben tenminste consequent Knipoog ) ben gruwelijk onzeker maar heb evengoed ontzettend veel lol!

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 12:03

garny95 schreef:
het is alleen niet erfelijk merk ik hier thuis, ben nog steeds de enige en mijn kids vinden het wel leuk ..... op afstand. En vaak zeggen ze dat ik stink...naar paarden.

Houdt moed!!!
Mijn man moest niets van paarden hebben (op een afstand waren ze best leuk, maar dat was het dan) en hij vond ook de lucht niet te harden (had liever niet dat ik na het paardrijden in zijn auto zat.... Bloos )
Maar het wonder is geschiedt....hij rijdt sinds 2 maanden nu ook paard en hij vind het geweldig!!!! Pling

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:30

Horsie72 schreef:
garny95 schreef:

Houdt moed!!!
Mijn man moest niets van paarden hebben (op een afstand waren ze best leuk, maar dat was het dan) en hij vond ook de lucht niet te harden (had liever niet dat ik na het paardrijden in zijn auto zat.... Bloos )
Maar het wonder is geschiedt....hij rijdt sinds 2 maanden nu ook paard en hij vind het geweldig!!!! Pling

Precies... Het virus kan altijd nog overslaan Knipoog
Ik heb een man die vroeger ook al met paarden bezig was dus voor mij scheelt dat... Mijn zoontje van 2 en half vind het helemaal geweldig. Overal waar hij paarden ziet zegt hij: Mama mag ik op? Bloos

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:59

Mwoa, ik weet het niet, hangt af van de reden waarom je ooit stopte zeker?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:26

garny95 schreef:

Het kan goedkomen hoor! Mijn hele familie had niets met paarden...
Een tijdje terug heeft mijn broer mij ernstig laten schrikken door aan te kondigen dat hij wel een paardje wilde kopen voor de kleine...Mijn nichtje is helemaal dwaas van 'mijn' paardjes namelijk (kende ze met 2 jaar al bij naam, had 'r eentje van mij kunnen zijn Haha! ).
Na 30 jaar van ernstig afkeringsgedrag (alles aan paarden, het woord alleen al, was om te beginnen al te goor) is mijn broertje dan toch om! 'Joa', zei hij,' zijn eigenlijk wel leuke beesten'. Nadat ik mijzelf van de grond had opgeraapt heb ik het hem toch maar afgeraden en gezegd dat het financieel alleen al beter zou zijn als Sterre eerst maar eens op een manege ging kijken, als ze paardjes leuk bleef vinden.
Mijn moeder heeft eens, tijdens een van mijn rijlessen, een lift op een Tinker gehad en dat was haar zo goed bevallen dat ze nu wel eens op 'mijn' paardjes rijdt!
Ik bedoel maar...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:33

ik reed vroeger wel,
op eigen houtje, nooit les ofzo, gewoon verzorgpony's waarbij je je eigen gang kon gaan,
of een pony huren en dan wat crossen of springen enzo.
ik reed niet heel vak, 1 keer per week ofzo,
maar was wel jaar in jaar uit, eingenlijk altijd met pony's bezig, gewoon vanaf de grond (shetjes enzo)

toen een paar jaar erg tegen mn zin, maar door omstandigheden eruit geweest..

en daarna zo snel de kans er weer was gelukkig de paarden weer kunnen oppakken.

ik merk helaas dat ik nu wat onzekerder ben, en dat ik nog wat moeite heb met mn balans.
veel dingen die ik hier in het begin op bokt las had ik vroeger nog nóóit van gehoord!
toen ik met pony's bezig was bestond er voor zover ik weet helemaal geen internet enzo..
en later duurde het ook lang voordat ik een computer had.

paarden zijn een virus waar je niet van af komt, sinds ik besefte dat er paarden waren ben ik er helemaal weg van, en dat zal altijd blijven.
hoeft niet zo nodig een rijpaard te zijn, een shet is net zo leuk,
als ze maar naar paard ruiken, hoefjes hebben, gras eten zoals pony's dat doen, enz enz Lovers

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:09

Ik ben ook ernstig verslaafd en intussen bijna 41 (weten jullie dat ook van Knollol). Vroeger durfde ik allles, in volle galop zonder beugels door het bos, geen probleem, en als het om springen ging stond ik vooraan. Toen moest ik stoppen door school, bergen huiswerk, werk, kind krijgen, geldgebrek, you name it. En na 12 jaar hield ik het niet meer uit, we verhuisden naar het mooie Limburg, ik probeerde of ik mijn oude rijbroek nog paste en de beslissing was al genomen.
En dat viel tegen, ik wist niet dat je zo'n spierpijn kon hebben, en vooral niet op die plaatsen Bloos . Ik kon bijna niet meer normaal lopen. In de eerste zes weken ben ik wel drie keer eraf gestuiterd, maar daarna had ik eigenlijk heel snel mijn oude zit weer terug. (En nooit meer gevallen daarna). Na een paar maanden was wijken ook weer gesneden koek. Gelukkig rij ik op een paard wat ik bijna mijn leven zou toevertrouwen, op dat beest ben ik nooit bang. Het was ook liefde op het eerste gezicht, dat is niet uit te leggen, het is gewoon een superpaard. Het gevoel 'dit is hem' inderdaad. Ik ben wel veel voorzichtiger geworden, maar als ik binnenkort tijd over heb wil ik toch wel een springcursus gaan doen.
Onze dochter wordt bijna 8 en ik geloof dat ik haar ook aangestoken heb, ik heb tenminste mijn best gedaan Haha! . Dit jaar mag ze ook beginnen en ik hoop dat ze het leuk vindt. Dan komt er misschien over een paar jaar een leuke e-pony, waar we allebei op kunnen. Ik droom nog even verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:23

Ik ben ook na een aantal jaren niet gereden te hebben, weer begonnen.
Ik heb van mijn 7e tot mijn 18e gereden. Ik stapte overal op...
Op mijn 18e ben ik naar het buitenland gegaan en heb ik wat over de wereld gezworven. 3 jaar geleden ben ik ook weer begonnen met rijden.

Ik merkte vooral dat het licht rijden me moeite kostte en mijn uithoudingsvermogen is een heel groot probleem. Waar ik vroeger zonder problemen een uur intensief rijden vol hield, ben ik nu na 10 minuten al moe.
Ook koste het me veel meer moeite om normaal te blijven zitten en mijn houding was om op te schieten! Nu, 3 jaar later, is mijn houding nog steeds niet wat hij ooit geweest is helaas...
Ik ben sinds kort ook met een ander paard begonnen en ik heb het idee dat alle vooruitgang van de laatste 3 jaar weer verdwenen is.
Gelukkig heeft dat ook te maken met het feit dat ik nu een heel ander type paard rij. Ik moet gewoon even wennen! ( ten minste dat blijf ik gewoon stug volhouden! Haha! )

Mausje900

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:37

Hier nog een herintreder!

Ik heb van mn zesde tot mn 19e non-stop gereden, waarvan de laatste tien jaar 7 dagen in de week. Ik was druk met school, zat niet lekker in mn vel, problemen op mn oude club en tot slot moest ik mn paard ook haar pensioen geven. Heb een lekkere laatste buitenrit gemaakt en afscheid genomen. Wat heerlijk toen zeg, die rust en al die tijd die vrijkwam! Ik miste het ook absoluut niet, behalve de wedstrijden de eerste maanden. Dat vond ik altijd leuk.
Na drie jaar ben ik afgelopen december weer begonnen. Wat een spierpijn!!!! Nagelbijten / Gniffelen
Wist niet dat ik toch nog meer spieren had. Clown En inderdaad, de conditie, foei wat heb ik lopen hijgen de eerste paar keren dat ik op het paard klom.

Ik ben weer lid geworden van een club, een andere als daarvoor. Maar op zoek naar een andere club, ben ik bij meerdere wezen kijken. Wat viel mij het niveau vreselijk tegen zeg, in vergelijking tot een aantal jaar geleden. Jeetje, ik kon van de meesten niet eens zeggen of ze nu B of M waren. Nagelbijten / Gniffelen Lips are sealed (ik zat ondertussen naar de M ruiters te kijken, oeps)
En dan die nieuwe proeven en puntentellingen. Hoe vaak dat ik onderhand al mn woorden heb moeten inslikken. Dat iemand zegt: ik had 169 punten, ging ook niet zo lekker. Wil ik zeggen: joh, dat zijn toch twee winstpunten??? Foutje.... ROFL

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:11

Horsie72 schreef:
garny95 schreef:

Houdt moed!!!

ik moet hier wel om lachen.... tot het wonder lijkt hij wel op die van mij maar daarna ???? Ik zal het hem laten lezen.... dan krijg ik volgens mij ook een boktverbod.

Pluizebol, ik zou het wel heel leuk vinden maar het hoeft niet, als ze maar de dingen doen die ze zelf willen dan ben ik allang blij.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 11:34

Houdt moed!!!
Maar het wonder is geschiedt....hij rijdt sinds 2 maanden nu ook paard en hij vind het geweldig!!!! Pling[/quote]

ik moet hier wel om lachen.... tot het wonder lijkt hij wel op die van mij maar daarna ???? Ik zal het hem laten lezen.... dan krijg ik volgens mij ook een boktverbod.

Het is een kwestie van een heeeeele lange adem.....
Ik stelde het al jaren voor dat ie het ook eens ging proberen en de vraag "of ik wel goed bij m'n hoofd was" was de meest voorkomende reactie....
Tijdens een van de spaarzame momenten dat ie ook op de manege was vroeg de eigenaar aan hem: wanneer ga jij eens rijden?
En ik viel echt om Gestoord toen mijn man antwoordde: Ja dat moet ik maar eens doen.
Dus 1 simpele vraag van een "vreemde" gaf de doorslag...2 dagen later had ie z'n 1e les Haha! en hij kijkt er inmiddels al naar uit dat ie goed genoeg kan rijden om eens op mijn paard te kunnen.... Clown

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:15

Sonja schreef:
Aaaaarchhhhh hou op ik word over 4 dagen 37, da's echt aan de verkeerde kant van de 30....

Ik ben pas begonnen met rijden toen ik 36 was! Ik ben opgegroeid in Amsterdam en ben pas gaan rijden nadat onze dochter op een pony zat. Dat had wel als nadeel dat ik direct van 1.65m of hoger viel, want ook ik heb het met vallen en opstaan geleerd.
Nu heb ik inmiddels bijna drie jaar mijn eigen paard (ben ik nog nooit vanaf gevallen Haha! ) en geniet ik volop van hem.
Even rekenen, ik ben nu dus 44 en mijn paard 7 en ik hoop nog lang plezier met hem te hebben. Of ik na hem nog aan een paard begin..... misschien ook wel! Het virus heeft me zwaar te pakken en zolang ik lichamelijk soepel ben blijf ik zeker rijden.