steigeren is dit slecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: steigeren is dit slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:40

Absoluut. Als een shet je in je nek raakt kun je net zoveel letsel krijgen als bij een shire.

Het ligt daarom ook voor een gedeelte aan je paard, als je paard heel voorzichtig met je is, en echt rekening met je houdt (daarvoor is behoorlijk wat inschattingsvermogen voor nodig bij paard en mens!), heb je al veel minder kans dat het fout gaat. Daarbij blijft echter dat dat compleet in het niet valt als je je paard niet met veel beleid en verstand kunt begeleiden, en als je paard niet sterk genoeg is, is het des te gemakkelijker dat het fout gaat.

Aan het aanleren van steigeren gaat (of zou moeten gaan) een gedegen training vooraf voor paard en mens, zowel lichamelijk als geestelijk.

Daarbij moet je je altijd blijven bedenken dat het hoe dan ook gevaarlijk kan zijn voor jezelf en je paard, al zijn jullie nog zo goed getraind.

Begin er dus niet aan, tenzij je 10000% zeker weet dat je paard het geestelijk en lichamelijk aan kan, en je weet dat je de juiste trainingsmethode voor je paard hebt.

sandr0

Re: steigeren is dit slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:42

als t goed op commando staat kan t heel leuk zijn. Het word alleen beetje vervelend als ze t tegen je gaan gebruiken. Mijn paard is erg groot maar heeft ook dominante trekjes. Ik zou hem niet zo zelf steigeren aanleren. Misschien als ie iets ouder is en ik t hem op de juiste manier met hulp aan kan leren??? Maar dan nog moet ik er goed over nadenken of t slim is om m dat aan te leren.