Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:06

Na de laatste opmerking ben ik ook wel zeer benieuwd naar een kiekje van onze blijkbaar geweldige Sonja_B te paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:09

volgens mij is Sonja een beetje uit op een rel topic gezien de manier van reageren.
veel mensen nemen een stukje dieper rijden mee in de training om te gymnastiseren.
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 24-02-08 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:10

@Sonja_B
waarom reageer je zo joh??
je komt net op bokt kijken of iedergeval met account en je blaft het hier een beetje af!!
zo maak je geen vrienden hier hoor!!
ik weet niet hoe oud je bent maar gedraag je naar je leeftijd dat is altijd beter dan wat je nu doet..
dit was even heel offtopic maar ik moest dit even zeggen..

vaak is het het makkelijkste om je paard achter de loodlijn te laten lopen lijkt wel..
en hoelanger je daarmee door blijft rijden hoe moeilijker is af te leren is..
dit is mij altijd verteld Bloos
Laatst bijgewerkt door Squit op 24-02-08 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:10

Sonja_B, ik zie dat je nog maar net lid bent van Bokt. Op Bokt is het gebruikelijk om op een respectvolle manier met elkaar te discussieren en niet elkaar te gaan zitten afkatten.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:12

Apple schreef:
Sonja_B, ik zie dat je nog maar net lid bent van Bokt. Op Bokt is het gebruikelijk om op een respectvolle manier met elkaar te discussieren en niet elkaar te gaan zitten afkatten.

Afgod

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:13

Ik zou ook wel een foto van Sonja willen zien maar waarom denk ik nou dat we die niet gaan krijgen......

Ik rijdt mijn paard ook lang en laag over zijn rug los voordat ik ook maar de intentie heb om meer te gaan doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:15

Dank je wel Apple.
Ik ga nog steeds uit van een serieuze vraag van TS, dus ik stel voor dat we het verder gewoon een informatieve en opbouwende discussie houden zonder gekat en gesneer naar elkaar. Lachen
Dit zijn nl. topics waaruit soms nog best ineens iets heel leerzaams op kan duiken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:16

Squit schreef:
vaak is het het makkelijkste om je paard achter de loodlijn te laten lopen lijkt wel..
\
dit is volgens mij als ie echt veel te diep en achter de loodlijn loopt...
de meeste paarden die te diep lopen, lopen net iets achter de loodlijn. en vaak is dit ook alleen maar omdat ze in training zijn en kunnen ze simpel normaal worden ingestelt. tenminste dat is mijn streven Haha!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:17

je moet niet op sonja reageren.. ze heeft gewoon aandacht te kort ofzo

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:17

Ach je weet wat ze zeggen over de beste stuurlui hè? Vraag me af wat betreffende dame heeft bereikt op paardrijgebied. Hoogstwaarschijnlijk nog geen deuk in een pakje boter en tsja... die frustratie moet je ergens kwijt hè?

Ik stel het paard dat ik rij soms ietsje ronder in als hij niet lekker loslaat vanuit de rug. Rij hem dan heel kort even ietsje rond en dieper. Vereiste is wel dat hij vanuit achter door blijft lopen.

Verder gaat hij nog wel eens 'verkeerd' te diep lopen als hij een oefening lastig vindt of extra lengtebuiging moet aannemen, dit probeer ik dan op te lossen door hem achter extra activeren en weg te zijn in mijn hand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:20

Met diep instellen kun je dus ook het voorwaarts, neerwaarts bedoelen met neusje eruit. Neus achter de loodlijn heeft niet veel nut omdat het paard zijn passen niet goed af kan maken. Om het paard soepel en sterk te maken, dus neusje eruit.
Dus voor een jong paard bedoel ik daar zeker niet de oprichting mee. Dan krijg je vlug dat de achterhand het niet meer aankan. En kortere passen gaat maken en niet meer onder de massa komt.
Het voorwaarts, neerwaarts bevordert de aanspanning van de rug van het puntje van de nek tot in het kogelgewricht. Maar wel met de neus iets voor de loodlijn. En hier wordt het paard dus sterker van, waardoor de oprichting vanzelf wel goed komt.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:24

@ Sonja_B.. Jemig hé, wat ongelooflijk goed van je zeg, dat je hier mensen gaat aanvallen, waar je het verhaal achter helemaal niet kent. Volledig aneniem nog wel, echt heel stoer, dame.. En dat voor een "nieuwe" bokker.. Jij maakt hier vrienden.

@Urielle: Geweldig paardje, loopt er idd super bij.. En je houding is niet optimaal op de foto (momentopname), maar daar zit dus en verhaal achter.

Nog even over de stelling: ik ben voor afwisseling. Diep stellen, hand laten volgen helemaal naar beneden en oprichten. Geen vaste houding dus..
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 24-02-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:25

@ Urielle lees net via Apple dat je een hernia had en daardoor niet goed kon zitten op je paard.
Mijn excuus daarom mbt het houdingsverhaal.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:26

Rianneke schreef:
Squit schreef:
\
dit is volgens mij als ie echt veel te diep en achter de loodlijn loopt...
de meeste paarden die te diep lopen, lopen net iets achter de loodlijn. en vaak is dit ook alleen maar omdat ze in training zijn en kunnen ze simpel normaal worden ingestelt. tenminste dat is mijn streven Haha!

je heb idd veel verschillende manieren he van achter de loodlijn lopen
een klein beetje erachter is minder erg dan echt met de kin op de borst zeg maar hihi
elk paard loopt soms achter de loodlijn hoe hoog je ook in de sport zit!
(toch? Bloos )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:27

dank je wel, excuses aanvaard. Lachen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:28

Sonja_B schreef:
Ziet er heel fijn uit voor je paard, om over jouw houding nog maar te zwijgen Schijnheilig

Volgens mij kan je het zelf niet beter.

Edit: had gelezen over je excuses, maar toch, zo praat je toch niet over iemand?
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 24-02-08 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:29

Ik heb mijn vzpaard ook liever 'diep' lopen. Zet ik 'er in de wedstrijdhouding, dan druk ze 'er rug weg, verliest 'er takt en de achterbenen komen er niet meer onder.
En dan bedoel ik diep niet in de zin van kin op de borst. Maar mooi laag, uitgeschoven in de hals en niet teveel achter de loodlijn. Dit werkt bij haar heel goed, ze gaat mooi over 'er rug lopen en brengt achter er mooi onder.
En idd ik ga met lessen er ook wel naar toe werken dat als we de ontspanning hebben we wat hoger kunnen instellen. Maar nu zorgt het alleen maar voor gigantisch veel spanning, geestelijk en lichamelijk.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:00

Urielle schreef:
Ik heb mijn paard dieper ingesteld omdat hij nog niet sterk genoeg is om zichzelf dermate te dragen dat hij voor opgericht loopt en omdat dit momenteel beter is voor zijn lendenpartij.
Als ik hem opricht, breekt hij af bij de schoft omdat zijn rug en achterhand dat nog niet kunnen verwerken.

Hier het zelfde, heb hem liever wat dieper zodat hij goed over zijn lichaam loopt ipv opgericht, want hij is niet sterk genoeg zijn achterhand er dan bij te dragen.

Sonja_B schreef:
Ja alleen als je hem laag,diep en rond rijdt (zeg maar de Anky methode) dan kan ie over een jaar nog niet op 4 poten lopen en heeft ie ws ook nog geen spier aan zijn billen

Wees een realistisch, een paard moet zijn hele lichaam gebruiken om stuwing van achteren te krijgen. En sommige paarden drukken hun rug niet weg en kan je makkelijk oprichten. Er zijn genoeg paarden die de voorwaards neerwaardse beweging nodig hebben, en soms daarbij iets te diep gaan. Het belangrijkste is dat je paard zijn rug los laat, sorry dan heb ik hem liever wat dieper. En Anky rijd op grand prix niveau, doe jij dat nog maar eens na!

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:06

Op het begin van de training vraag ik meestal niet al te veel van mijn pony maar werk hem gewoon lekker los met een contactteugeltje.
Daarna pak ik hem op en rij hem wat dieper (liever iets achter dan voor de loodlijn maar niet te veel!) en rij hem vanuit die houding van achter naar voor.
Als ik dan voel dat hij zijn achterbenen actief gebruikt ga ik pas werken aan de oprichting. Het stuk van dieper rijden probeer ik elke keer iets korter te doen.
anders is ie al leeg Bloos

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:07

Ik rijd mijn paard continue diep, want op moment dat ik hem opricht gaat hij zn rug weer vast houden, hij is daar nog niet aan toe En ik heb er op wedstrijden nooit commentaar op gehad!

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:55

ik heb niet zoveel problemen met sonja_b.. het is best op een aardigere manier te uiten maar het komt toch op hetzelfde neer Lachen verder zou ik er gewoon niet teveel op in gaan..

wat betreft het te diep rijden.. daar ben ik ook geen fan van en ik denk ook dat veel mensen het doen omdat ze anky of een andere topruiter als voorbeeld zien.
ook ben ik ervan overtuigd dat het slechter is voor de ademhaling van het paard.. de luchtwegen vernauwen namelijk wanneer het paard dieper gaat lopen.. dit lijkt mij niet goed voor het paard Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:58

Het is slecht wanneer je een paard te diep trekt, uiteindelijk moet je hem eerst diep rijden om het neusje er verder uit te krijgen. En nee, ik heb nog nooit gekeken naar topruiters. Ik luister naar wat ervaren mensen mij vertellen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 01:24

Karoliefje_ schreef:
Ik rijd mijn paard continue diep, want op moment dat ik hem opricht gaat hij zn rug weer vast houden, hij is daar nog niet aan toe En ik heb er op wedstrijden nooit commentaar op gehad!

Uitgaande van je onderschrift rijdt je in de B, daar wordt nog geen oprichting gevraagd. Zoals in eerdere posts al wordt aangegeven is achter de loodlijn geen gunstige manier om je paard lenig te trainen. Ik zie er nog wel enige vorm van nu in als je je paard tijdens het rijden op verschillende lengtes instelt waaronder ook een keer wat achter de loodlijn. Gewoon om de algehele lenigheid te bevorderen. Maar als enige trainings methode? Nee lijkt me niet zinvol.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 01:44

halloo allemaal,het word gelukkig weer wat gezelliger zo Tong uitsteken ,ik train mijn paard(en) ook graag in verschillende houdingen,heb alleen niet een soort koprol/krulhals als doel ofzo.dat lijkt me ook niks voor een paard,en te extreem voor zn lichaam.ik gebruik veel halstrekken in het losrijden en omdat mijn paard zich erg graag 'vastzet' in een bepaalde houding probeer ik telkens tussendoor of hij wel wil zakken en mijn hand wel wil volgen.ook check ik door hem er wat "in te laten zakken'of hij wel over de rug loopt ,en ook wil wachten ipv er weer uit weg te sneaken om er onder uit te komen zeg maar.ik heb ook begrepen uit onderzoeken dat je juist spieren krijgt door ze niet aldoor aangespannen te houden maar te varieren,en door telkens net iets meer te vragen als wat makkelijk gaat.maar dan wel in ontspanning en met een fijn losgewerkt paard wat ook aan kan wat je van hem vraagt.dus ook ik ben wel tegen extreem laag rond diep,maar zie het niet zo zwart-wit.er is meer! en anky is erg kundig in wat ze doet,haar paard topfit en happy dus niet te snel oordelen.doe het maar eens na,petje af. in mijn ogen wel een happy athlete dus,maar ook ik schrok erg van de power&paint foto's,dat gaat mij echt te ver!!groetjes deess Knipoog

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:47

anky zal het vast erg goed doen maar het zou toch kunnen dat veel mensen haar na willen doen en dit op een niet goede manier doen?
maar goed... je blijft toch altijd meningsverschillen houden vrees ik.. de een is er wel een voorstander van en de ander niet.. maar ik vind dat niemand echt fout zit Lachen