Overtuig mij; Nut van alle 'hulpmiddelen'.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milly_

Re: Overtuig mij; Nut van alle 'hulpmiddelen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:23

bij mijn vorig paard gebruikte ik een martengaal, die zat los genoeg dat hij tijdens het gewoon rijden er dus geen effect van had.
Waarom had ik dan een martengaal? Mijn paard stijgerde soms of maakte andere gekke sprongen waarbij hij zijn hoofd omhoog gooide, en ik op die manier 2X een bloedneus had en een dikke lip.
Goed hulpmiddel vind ik dan Haha!
Verder gebruik ik ook soms een zweep, die gebruik ik echt als hulpmiddel ja. Uiteraard niet om mijn paard 'voorwaarts' te krijgen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:29

ik ben van mening dat als hulpmiddelingen gebruikt worden als aanwijzing zoals hierboven, of in geval van martingaal en slof, om in noodgevallen toch enige invloed op je paard te kunnen hebben, dat ze dan zeker nuttig zijn. Maar dan wel enkel en alleen als je ze met mate gebruikt, en alleen waneer er op "normale" hulpen geen reactie komt.
Ik rijd zelf alleen met zweepje, voor de rest heb ik de knowhow gewoon niet. En dat zweepje gebruik ik bijna nooit, en als ik hem wel gebruik, raak ik m'n paard er eigelijk alleen maar mee aan. Nou is ze ook best fel op het zweepje, maar merk dat ze steeds rustiger en specefieker reageert, dus meer zoals ik bedoel. Bv, zachtjes kont aanraken als ze die bij wijken aan de andere kant van de bak laat staan, of ff achter m'n been over de buik vegen als ze denkt dat mijn binnenbeen is om lekker door heen te lopen.

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:37

Janine_L schreef:
Kijk, er zijn hulpmiddelen en hulpmiddelen.......
Een zadel is ook een hulpmiddel om te rijden.
Het helpt je makkelijker op te stappen en helpt je om gemakkelijker licht te rijden en je kan vast nog dingen verzinnen die door het zadel gemakkelijker worden.
Een hoofdstel is ook een hulpmiddel, het helpt de ruiter om het paard te sturen.
Een bit een hulpmiddel? Sommige doen het zonder.
Waar trek je de grens?
Sommige mensen kunnen zonder hoofdstel rijden, die doen het met een halsring, halster of zonder ook maar iets.
Mag een hoofdstel en zadel wel als hulpmiddel?
Ik denk persoonlijk dat wij, mensen, sommige dingen als een "normaal" hulpmiddel beschouwen omdat die al eeuwen gebruikt worden.
Daarom vinden we het een algemeen geaccepteerde optoming terwijl het naar mijn mening goed is om over elk hulpmiddel na te denken.....
Heb je het echt nodig, of doe je het omdat iedereen het gebruikt?

edit: type foutjes

Ben het wel ongeveer met je eens Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:45

hulpmiddelen zijn precies wat het zijn.
Een kind kan op school niet leren met alleen een onderwijzer en geen schrift, pen, bord, methode etcetera.

Hulpmiddelen zijn je zit, je stem, je persoon (hoe goed kun jij met paarden omgaan), en soms ook een slof (in een goede ruiterhand heb je die drie keer nodig of zo). Sporen zijn voor meer verfijnde hulpen. En een zweepje zie ik echt honderd keer liever netjes gebruikt dan een kloppende en schoppende ruiter met opgetrokken knieen.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:49

Juul schreef:
Waarom een martingaal, waarom een zweep, waarom sporen, waarom een slof? Een slof/ elastiek bij het longeren kan ik me nog in vinden, omdat het beestje dan geen ruiter op de rug heeft om hem rond te rijden, maar tijdens het rijden? Een paard moet toch vooruit te krijgen zijn zonder zweep, en opzij te zetten zijn zonder sporen? 'Spoor = verfijning van de hulp' hoor ik vaak. Is het niet beter als je je benen zo leert te gebruiken dat je die verfijning niet nodig hebt? 'Paard is niet vooruit te krijgen zonder zweep.' Goede instructie zoeken misschien een idee? 'Hij loopt met het hoofd omhoog.' Wederom goede instrucie zoeken? Iets aan je eigen houding doen?

Ik ben zelf van mening dat de hulpteugels, sporen etc. er alleen maar bijgepakt worden om het beestje sneller naar de top te rijden, of omdat het er mooier uit ziet als het beestje met z'n hoofdje naar beneden loopt. Veel mensen weten niet eens het nut van een nageeflijk lopend paard??! 'Ja, het hoort zo.' En sporen: 'Hij loopt niet door dus daarom heb ik een klein spoortje erbij.' ???

Krijg nu heel Bokt over me heen. Overtuig me maar. Haha!

Sorry als er al een topic loopt hierover, dan heb ik er overheen gelezen.

Jij bent nieuw hier ofzo? Dit is juist het ultieme bokt-gezag.
Maargoed, ik ga een poging doen, en daarbij WEL heel bokt over me heenkrijgen:
Ik wil mijn paard vlug aan het been hebben, daarvoor rij ik meestal met spoor. Ik kan deze prima gebruiken en rij ook zonder sporen zo weg. Ik denk dat er een verschil zit in dénken dat je paard vlug aan het been is en het daadwerkelijk zijn. Uitzonderingen zeker daargelaten, maar ik zie ze regelmatig rondrijden die ik toch graag een keer vooruit zou willen schóppen omdat ze bijna omvallen.
Zweep? Wat is daar mis mee? Om bijvoorbeeld het achterbeen actiever te krijgen of met zijgangen.
Slof en veel andere hulpteugels vind ik ook niets mis mee.
Voor alles geldt in mijn ogen: zolang het in GOEDE handen is, is er niets mis mee. Ik zie liever een kundig ruiter met een stuk prikkeldraad rijden, dan een ruiter die geen idee heeft wat ie doet, met een bustrensje.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:53

Anya schreef:
hulpmiddelen zijn precies wat het zijn.
Een kind kan op school niet leren met alleen een onderwijzer en geen schrift, pen, bord, methode etcetera.

Hulpmiddelen zijn je zit, je stem, je persoon (hoe goed kun jij met paarden omgaan), en soms ook een slof (in een goede ruiterhand heb je die drie keer nodig of zo). Sporen zijn voor meer verfijnde hulpen. En een zweepje zie ik echt honderd keer liever netjes gebruikt dan een kloppende en schoppende ruiter met opgetrokken knieen.

Mijn onderschrift zegt al genoeg denk ik... Knipoog
Maar ben niet tegen een zweepje hoor; ik zie het zweepje gewoon als een verlenging van je arm. Ik ben wel tegen sporen, bijzetteugels enz. enz.
Als iemand netjes paard kan rijden, dan is het ZEKER mogelijk om zonder al deze hulpmiddelen netjes te kunnen rijden. Ze worden vaak uit de kast getrokken als "het paard eigenwijs is" terwijl de ruiter gewoon niet consequent genoeg is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:53

Sniesjuhh schreef:
Tjah , maar als je het M in komt moet je zonder zweep, maar mét sporen rijden. Is dat dan ook niet een beetje krom?

Nee, is niet krom, je moet het namelijk andersom zien. Sporen behoren tot de ruiteruitrusting en zijn dus in principe altijd verplicht. Alleen in de B en L mág je zonder rijden.
Verder heb ik met sporen geen problemen (zolang ze niet gebruikt worden om een niet voorwaarts paard voorwaarts te maken.)
Je kuit is een behoorlijk oppervlak, met een spoor kan je dus veel fijner aangeven wat je wilt (net een cm naar voren of naar achter, etc)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:00

Citaat:
Mijn onderschrift zegt al genoeg denk ik... Knipoog
Maar ben niet tegen een zweepje hoor; ik zie het zweepje gewoon als een verlenging van je arm. Ik ben wel tegen sporen, bijzetteugels enz. enz.
Als iemand netjes paard kan rijden, dan is het ZEKER mogelijk om zonder al deze hulpmiddelen netjes te kunnen rijden. Ze worden vaak uit de kast getrokken als "het paard eigenwijs is" terwijl de ruiter gewoon niet consequent genoeg is.

Dat vind ik een mooi onderschrift Ja
Ik ben zelf niet gelijk tegen een zweep zolang je er maar niet mee gaat slaan. Om het even tegen de schouder aan te leggen om wat bij te sturen ofzo, heb ik geen problemen mee Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:09

Ik hoef en ga je niet overtuigen, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Het enige wat ik uit jouw post opmaak is dat je weinig van paardrijden en de hulpmiddelen daarvan hebt begrepen.

Daarbij gebruik de zoekfunctie, hier zijn al ontelbaar veel topics over geweest en ga niet in elk topic hetzelfde vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:15

Zo, even bijgelezen. Lachen

Ik blijf nog steeds bij m'n standpunt. Als er genoeg mensen zijn die het zonder hulpmiddelen kunnen, ook hoge dressuur. Dan ben ik van mening dat mensen zich er 'makkelijk vanaf maken' door er een hulpteugel/ zweep/ spoor bij te pakken. Ik zag ook verschillende mensen iets zeggen over het paard een laatste zetje te geven doormiddel van spoor of zweep. Moet het paard niet gewoon op je been en hand leren te reageren? Ik heb zelf een tijdje een pony gereden waar een zweep bij gepakt werd als ze niet doorliep, die reageerde daar na een tijdje ook totáál niet meer op. Tja, wat dan? Een op de juiste manier ingereden paard moet snappen dat iets meegeven met de handen en een kleine kuithulp vooruit betekent. Zelfde met inrijden dus. Waarom rijden veel mensen een paard in zonder zweep en bepaalde mensen mét. Mis je dan niet gewoon de ervaring een paard op je been, zit en stem in te rijden? En een spoor als verfijning van de hulp kan ik me nog steeds niet in vinden.. het spijt me. Je kuit en hand moeten afdoende zijn een paard opzij te zetten imo. Anders is er gewoon meer training nodig, of is het paard al zo hard voor het been dat hij daar niet genoeg meer op reageert. En is dat het geval? Dan vind ik het niet eerlijk tegenover je paard om er een spoor bij te pakken. Want reageert hij dan niet meer op een klein spoortje? Dan moet je er wel weer een grotere bijpakken en zo blijf je bezig.

WinBinChes schreef:
Ik hoef en ga je niet overtuigen, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Het enige wat ik uit jouw post opmaak is dat je weinig van paardrijden en de hulpmiddelen daarvan hebt begrepen.

Daarbij gebruik de zoekfunctie, hier zijn al ontelbaar veel topics over geweest en ga niet in elk topic hetzelfde vertellen.

Kun je dit nader toelichten? Vindt het érg kort door de bocht namelijk. Ik weet namelijk heel goed wat ik doe als ik op een paard stap. Als je geen onderbouwde reactie kunt geven, reageer dan gewoon niet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:19

Een paard aan het been maken gaat nu eenmaal meestal het makkelijkste met een zweepje
Sommige kunnen het op stem leren, maar niet allemaal.
Gebruik je een zweep alleen wanneer nodig worden ze ook niet dood op de zweep...dan is hij niet goed gebruikt Lachen
Idem met je kuit, gebruik jeje kuit goed word hij niet dood op je kuit, dat is alleen als je dat verkeerd doet, maar het aanleren is wel eens makkelijk met dat zweepje

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:24

Tja.. een paard opzij zetten met alleen je kuit gaat prima. Maar naarmate een paard meer dingen gaat kunnen, gaan hulpen erg op elkaar lijken. Terwijl je toch wat anders wilt. Een wijkhulp, galopswissel, spin, rollback (ik rij western) vragen allemaal een éénzijdige beenhulp (in combi met zit natuurlijk). En om de verschillen aan te duiden heb je dus sporen. Dus wijken is alleen kuit en zit. Galops is alleen zit en kuit, maar galopswisselhulp is heel licht spoorgebruik in combinatie met zit. Net als contragalop door alleen kuit wordt onderhouden. Het probleem met sporen is dat veel mensen ze als 'pormiddelen' zien. En daarvoor zijn ze dus niet.

Ik rij mijn jonge paard zonder sporen. Wel rij ik af en toe een keer met sporen zonder dat ik ermee werk, zodat hij wel leert dat sporen niet eng of gevaarlijk zijn. Mijn oudere volwassen paard rij ik zonder sporen tenzij ik bepaalde oefeningen ga doen.. en op de westrijd met sporen. Maar hoe je ook naar sporen kijkt.. bepaal i.i.g. je mening o.b.v. net spoorgebruik i.p.v. dat gehak en geklop, want dat doen dergelijke ruiters ook zonder sporen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 24-02-08 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:24

runningkawa schreef:
Een paard aan het been maken gaat nu eenmaal meestal het makkelijkste met een zweepje
Sommige kunnen het op stem leren, maar niet allemaal.
Gebruik je een zweep alleen wanneer nodig worden ze ook niet dood op de zweep...dan is hij niet goed gebruikt Lachen
Idem met je kuit, gebruik jeje kuit goed word hij niet dood op je kuit, dat is alleen als je dat verkeerd doet, maar het aanleren is wel eens makkelijk met dat zweepje

Okee, dat snap ik nog enigsinds. Maar het wordt zó ontzettend vaak fout gedaan, en een zweep en spoor (evenals alle andere hulpteugels etc.) worden er zó snel bijgepakt dat ik denk: Waarom? Waarom zie je bíjna iedereen met een zweepje in de hand, en al zóveel b-ruitertjes met sporen (én zweep meestal). En dan rest nog de vraag: Waarom zijn sporen vanaf de M in godsnaam verplicht?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:25

Ik vind met een zweepje rijden niks mis. Het is voor mij meer een 'aanwijs stok'. Mijn pony vind een beetje dressuur moeilijk (en inderdaad, ik ben niet de beste ruiter) en dus raak ik haar op bepaalde plekken iets aan met de zweep, waardoor het wel goed gaat en ze het waarschijnlijk de volgende keer ook zonder zweep snapt.
Mijn pony heb ik ook aan het been moeten krijgen met af en toe een tikje.. Vind er niks ergs aan, het is beter dan constand moeten schoppen.

Ik heb het zelf niet zo op de meeste hulpmiddelen, vooral omdat ik bijna zeker weet dat ik ze niet goed kan gebruiken Knipoog .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:27

Oh en zweepje.. ik tik ook wel bij hoor..
Ik rij het type flegmatieke paarden.. ik heb geen renners en komen doen ze allemaal, maar wel relaxed.

Dus voor aan het been maken geldt bij mij: vragen.. : kuitdruk met stem.. werkt dat niet hulp herhalen en zachtjes bijtikken. Dat hoeft echt niet zo vaak.. En het is ook echt niet hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:27

Anya schreef:
Tja.. een paard opzij zetten met alleen je kuit gaat prima. Maar naarmate een paard meer dingen gaat kunnen, gaan hulpen erg op elkaar lijken. Terwijl je toch wat anders wilt. Een wijkhulp, galopswissel, spin, rollback (ik rij western) vragen allemaal een éénzijdige beenhulp. En om de verschillen aan te duiden heb je dus sporen. Dus wijken is alleen kuit en zit. Galops is alleen zit en kuit, maar galopswisselhulp is heel licht spoorgebruik in combinatie met zit. Net als contragalop door alleen kuit wordt onderhouden. Het probleem met sporen is dat veel mensen ze als 'pormiddelen' zien. En daarvoor zijn ze dus niet.

Ik rij mijn jonge paard zonder sporen. Wel rij ik af en toe een keer met sporen zonder dat ik ermee werk, zodat hij wel leert dat sporen niet eng of gevaarlijk zijn. Mijn oudere volwassen paard rij ik zonder sporen tenzij ik bepaalde oefeningen ga doen.. en op de westrijd met sporen. Maar hoe je ook naar sporen kijkt.. bepaal i.i.g. je mening o.b.v. net spoorgebruik i.p.v. dat gehak en geklop, want dat doen dergelijke ruiters ook zonder sporen.

Kijk! Zover was ik dus nog niet. Je bent ook de eerste die dit noemt in dit topic. De meesten gebruiken ze dus idd verkeert. Dit vind ik nou een leerzame (en enigsinds overtuigende wat betreft sporen Knipoog) reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:28

Met je eens hoor..maar dan is het geen hulpmiddel meer, maar een dwangmiddel.
Een paard bijv voorwaarts moeten houden op sporen is erg fout...de reden "ik draag sporen anders wijkt hij niet" is fout. Dat kan allemaal op de kuit.
Maar het verfijnen, ja daar is de spoor voor. Puntjes op de i zetten zeg maar.

In de M is het verplicht zodat je kunt laten zien dat je ze kunt gebruiken zoals het hoort.
Je hoort dan zo ver gevorderd te zijn dat je beenliggen zo goed is dat je een paard er niet onnodig mee port. En dat laat je dan in de proef zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:29

traan_beauty schreef:
Ik vind met een zweepje rijden niks mis. Het is voor mij meer een 'aanwijs stok'. Mijn pony vind een beetje dressuur moeilijk (en inderdaad, ik ben niet de beste ruiter) en dus raak ik haar op bepaalde plekken iets aan met de zweep, waardoor het wel goed gaat en ze het waarschijnlijk de volgende keer ook zonder zweep snapt.
Mijn pony heb ik ook aan het been moeten krijgen met af en toe een tikje.. Vind er niks ergs aan, het is beter dan constand moeten schoppen.

Ik heb het zelf niet zo op de meeste hulpmiddelen, vooral omdat ik bijna zeker weet dat ik ze niet goed kan gebruiken Knipoog .

Waaschijnlijk het de volgende keer wel snapt? Heb je dit al eens meegemaakt dat ze het na het een keer het zweepje snapte zonder? Schoppen is altijd fout hè. Schoppen is geen paardrijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:32

runningkawa schreef:
Met je eens hoor..maar dan is het geen hulpmiddel meer, maar een dwangmiddel.
Een paard bijv voorwaarts moeten houden op sporen is erg fout...de reden "ik draag sporen anders wijkt hij niet" is fout. Dat kan allemaal op de kuit.
Maar het verfijnen, ja daar is de spoor voor. Puntjes op de i zetten zeg maar.

In de M is het verplicht zodat je kunt laten zien dat je ze kunt gebruiken zoals het hoort.
Je hoort dan zo ver gevorderd te zijn dat je beenliggen zo goed is dat je een paard er niet onnodig mee port. En dat laat je dan in de proef zien.

Kijk hier heb ik dus wat aan. Denk dat jij en Anya een van de weinigen uit dit topic zijn die precies weten waar ze mee bezig zijn.. Bedankt! Ja Ik rijd zelf pas rond L niveau met soms een beetje SB, contragalop en travers etc. voor de afwisseling. Maar hier leer ik nou echt wat van, van jullie reacties.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:36

Hulpmiddelen zijn idd wat het zijn, een hulp. Zolang ze met beleid gebruikt worden zie ik er dan ook weinig problemen in.

Om voor mezelf te spreken: op buitenrit op een wat lauw paard doe ik liever een spoortje om dan dat ik een zweep meeneem. Waarom? Voor de zweep sluit ze zich af, buiten vind ik een zweep onhandig en kan ik door 2 keer wat door te vragen op de spoor ervoor zorgen dat dit lauwe paard de rest van de rit keurig op mijn kuit loopt. Niet dressuurtechnisch netjes, maar in deze situatie bij dit specifieke paard werkt t prima.

Qua hulpteugels zal ik zelf met mijn jonge paard straks gebruik maken van een losse martingaal, als noodrem buiten. Een slofteugel kan in kundige handen een superfijn middel zijn; ik zal er echter nooit mee rijden omdat ik er niet goed mee uit de voeten kan. En een pessoateugel of gogue zijn heel fijn om een (jong) paard te helpen om de goede spieren te ontwikkelen (zeker als je een paard hebt met onderhals: die van mij heeft een aardige onderhals en zal dan ook niet snel uit zichzelf over de rug gaan lopen, ook op de wei bv niet). Dan gebruik ik liever een hulpteugeltje zodat de bespiering meteen verbeterd wordt dan dat je de verkeerde spieren gaat kweken.

Ik denk dus dat het met hulpteugels dus van belang is dat je weet wat je om welke reden gebruikt, en of je zelf kundig genoeg bent om dat goed te kunnen gebruiken. Ik vind mezelf dus niet kundig genoeg voor een slofteugel, maar wel voor een losse martingaal. Ik ben dus niet falikant tegen en sluit me eigenlijk geheel bij de post van Urielle aan.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:41

Juul schreef:
Anya schreef:
Tja.. een paard opzij zetten met alleen je kuit gaat prima. Maar naarmate een paard meer dingen gaat kunnen, gaan hulpen erg op elkaar lijken. Terwijl je toch wat anders wilt. Een wijkhulp, galopswissel, spin, rollback (ik rij western) vragen allemaal een éénzijdige beenhulp. En om de verschillen aan te duiden heb je dus sporen. Dus wijken is alleen kuit en zit. Galops is alleen zit en kuit, maar galopswisselhulp is heel licht spoorgebruik in combinatie met zit. Net als contragalop door alleen kuit wordt onderhouden. Het probleem met sporen is dat veel mensen ze als 'pormiddelen' zien. En daarvoor zijn ze dus niet.

Kijk! Zover was ik dus nog niet. Je bent ook de eerste die dit noemt in dit topic. De meesten gebruiken ze dus idd verkeert. Dit vind ik nou een leerzame (en enigsinds overtuigende wat betreft sporen Knipoog) reactie.

Dan heb je het topic niet goedgelezen of mijn post niet begrepen, want dit is precies wat ik bedoelde maar in andere woorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:43

Je hebt gelijk, overheen gelezen!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:45

Dacht al, zo dom kun je toch niet zijn, niet paardenmensen begrijpen het wel al ik ze op deze manier uitleg waarom ik met sporen rij Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:47

In je beginpost heb je het al over "spoor als verfijning van de hulp" dat is precies wat Kawa, Anya, IcePrincess en anderen in dit topic ook zeggen.

Kan het dan gewoon zijn dat je tot nu toe gewoon niet goed hebt begrepen wat er dan werd bedoelt met "verfijning van de hulp" Lachen.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:50

stef schreef:
Sniesjuhh schreef:
Tjah , maar als je het M in komt moet je zonder zweep, maar mét sporen rijden. Is dat dan ook niet een beetje krom?

Nee, is niet krom, je moet het namelijk andersom zien. Sporen behoren tot de ruiteruitrusting en zijn dus in principe altijd verplicht. Alleen in de B en L mág je zonder rijden.
Verder heb ik met sporen geen problemen (zolang ze niet gebruikt worden om een niet voorwaarts paard voorwaarts te maken.)
Je kuit is een behoorlijk oppervlak, met een spoor kan je dus veel fijner aangeven wat je wilt (net een cm naar voren of naar achter, etc)

Ben het met je eens hoor, ik rij zelf ook met sporen en zweep... en niet om 'm voorwaarts te houden wat hij eigenlijk ook niet is, maar gewoon om mijn hulp te verfijnen... Raak hem eigenlijk nooit... maar mensen die zonder al dit rijden, kan ik me ook goed in vinden Ja