Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Re: Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:56

Maar de ouderwetse fjord kan ook heus springen alleen niet zo hoog, het is jammer dat wij mensen dit ras nu naar onze hand gaan fokken. Ik zelf heb een fjord die bijna 2 is en over de 1.50 komt als ze oud genoeg is wil ik ereen kleine ouderwetse hengst opzetten en kijken wat daar uitkomt. Als deze combo's vaker gemaakt gaan worden krijgen we een stabielere stokmaat want 1.55 voor een fjord is echt hoog!

Verder ben ik voor beide, daarom die gewilde combo ook later. Maar ik vrees dat als de fokkers niet snel ingrijpen er over 10jaar geen enkele fjord meer onder de 1.40 te vinden is, want de oudere hengsten sterven ook achter elkaar.

Wat slotty zegt zit inderdaad wat in, des tijds hadden mensen kleine, sterke paarden nodig de fjord was ideaal en aangezien wij steeds meer machinaal gaan werken kan omhoog fokken geen kwaad maar mijn fjord is nu nog geen 2 en die zit al rond de 1.45 dit vind ik echt NIET normaal. Als veulen dachten vrienden dat ze al 1 was. Nou is haar vader groot maar wel fjord met een sierlijk randje.

Overigens ik houd echt van me fjord groot of niet! Ik zelf ben een meiske van 1.65 dus te groot zal ik nooit worden Vork

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:10

Ik vind persoonlijk de luxere typen fjorden veel mooier, maar als dat betekend dat ze daardoor eerder problemen krijgen is het niet zo goed.
Ik hou van grote, niet te brede fjorden Knipoog Haha! .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:13

dat vind ik dus jammer van het ras.
dat ze wat de hoogte ingaan vind ik mooi,maar het is jammer dat het model er een beetje uitgefokt word(maar dat vind ik hoor,ik hou meer van de bredere types)

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:31

ik vind trouwens wel dat de oude eigenschappen behouden moeten blijven, maar dus wel wat rijtypischer gefokt. (had ik dit al gezegd?)
Enne, hoe komen jullie er eigenlijk bij dat het model eruit gaat, dat ze zwakker worden enz?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:21

Ik vind de ouderwetste type Fjorden heel mooi, ik denk dat die er altijd zullen moeten blijven ik heb zelf ook eentje ik vind het prachtig een dikke dame te hebben (natuurlijk niet te dik/vet) juist daarom heb ik een fjord genomen voor het uiterlijk lekker dik en stevig mijn merrie is 1.43 mooie maat vind ik zelf

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 13:32

Slotty, als je de hoogte in gaat fokken maar wel het ouderwetse type wilt behouden kunnen ze wel lichamelijke klachten krijgen. De benen worden slanker maar het bovenlichaam blijft grof en zwaar, nu valt dit nu nog mee maar dat kan wel een probleem worden denk ik.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:58

Ik vind dat de ouderwetse fjord behouden moet blijven, maar wat opvalt is dat deze dieren vaak niet erg mooi zijn. Daar kan natuurlijk verbetering in gebracht worden. Dus bijv. minder grof bot, een mooier koppie, gewoon allemaal iets meer af maken zeg maar zodat er vloeiende lijnen ontstaan.

De max. qua hoogte zou ik ook bij 1,50m willen hebben. Ze zijn de afgelopen paar jaar veel te snel de hoogte in gegaan en daar krijg je problemen mee.

Ook zou ik graag zien dat er wat meer bloedspreiding komt. In heel veel fjorden zit bijv. Halsnaes bloed. De fjorden die dat niet hebben zouden beter een aantal veulens kunnen krijgen die vrij van dat bloed zijn om zo wat meer spreiding en dus uiteindelijk ook hengsten met diverse lijnen te creëren.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:04

Ik vind het mooi. Heb een erg leuke Fjord op het oog van het luxere types. Die ouderwetse types spreken mij gewoon echt niet aan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:16

ik vind slankere fjordjes over het algemeen mooier ogen, maar de hoogte in hoeft van mij écht niet! Ik zou het jammer vinden als de gemiddelde stokmaat van de Fjorden omhoog zou gaan, 1.50 vind ik al heel hoog voor een Fjord..1.45 is veel beter..tenminste, dat is mijn mening.
Het is wel zo dat (top)sport met een brede en kleine Fjord moeilijk/onmogelijk is, maar om daarom nou het hele ras te gaan 'verbouwen' :S

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:01

dat vind ik nou juist jammer,dat vanwege de sport het ras zo aangepast word.
1m50 lijkt me een mooie maximum maat

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:09

Ik vind het jammer dat op deze manier veel rassen niet helemaal meer rastypisch zijn.
Dat er op hoogte wordt gefokt dat snap ik wel. Er zijn steeds meer mensen die hebben ontdekt dat fjorden erg leuke paardjes zijn maar door de lage schofthoogte niet voor iedereen geschikt is. Zelf vind ik wel dat er een grens van 1.50 max. moet zijn.

Dat ze ook op bouw fokken en dat daardoor de fjorden slanker worden vind ik zelf een mindere trend. Fjorden horen gewoon wat breedte te tonen en dat fijne vind ik daar niet bij horen.

Daarbij vind ik niet dat een fjord sporttechnisch gefokt moet worden (met name dressuur). Als mensen écht verder willen met de sport zijn er genoeg andere mogelijkheden.

Zelf zie ik een fjord als een stevig stoer paard, waarmee je lekker allround bezig kan zijn. Waarbij hopelijk niet alle oudere typen verdwijnen door het sporttypisch fokken.

Prenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:05

Ik ben het eigenlijk wel eens met Thats_Me, ik snap eigenlijk niet dat je voor een Fjord kiest als je
de sport in wil, dan kun je toch beter een paardje kiezen dat daar echt op gefokt is.
Maar meestal is het toch ook zo dat een groot persoon mooier op een kleine brede Fjord past dan op
een grote slanke Fjord?(Met een grote nog vrij stevige Fjord ligt het natuurlijk weer anders). Ook ben
ik het er helemaal mee eens dat de max hoogte 1.50 zou moeten zijn, omdat door het steeds groter fokken van de Fjord de
beenkwaliteit soms erg achteruit kan gaan.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:25

gelukkig zijn we het over de max. maat van 1.50 allemaal wel eens Knipoog
@mieke_cunna; nee, nee, nee tuurlijk niet! Ik heb het dan over de verhoudingen, dus de benen en het lichaam blijven dus ook in verhouding. Alleen wordt alles ietsje groter.
ik vind dat er geen kwaliteitsverlies mag zijn!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:39

Slotty schreef:
gelukkig zijn we het over de max. maat van 1.50 allemaal wel eens Knipoog
!

IK niet, vind nog ietsje groter nog mooier(over het algemeen, zijn er alleen niet veel)!!!
Ik heb niet een fjord om dressuursport gekozen, ik vind ze gewoon leuk, en toevallig ging/gaat het goed en vinden we het beide leuk, heel veel mensen spoorde mij aan om te gaan starten Knipoog Haha! .
Ik vind gewoon het nieuwere type mooier en luxer, ze hoeven echt niet heel smal een fjord hoort een beetje breed, maar ik hou gewoon van het luxere type, ik heb zelf een luxe en een wat ouder type, ik moet zeggen dat het nieuwere type veel beter beweegt, maar dat kan per fjord verschillend zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:41

jij houdt dus meer van het nieuwere type omdat die vaak makkelijker bewegen.........voor de dressuursport toch dan?

waarom moeten ze groter,vaak(niet altijd)gaat het model er dan toch wel een beetje uit,en dat is nu wat ik zo leuk vind aan de fjord.

je hebt trouwens een gave fjord

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:43

Snoevie schreef:
je hebt trouwens een gave fjord

Dank je en die is, denk ik bijna 1.55, het model is er bij hem niet uit en krijg heel veel complimenten over hem Knipoog .

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:44

Ik vind het oudere type ook leuk, maar het nieuwere type vaak mooier.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:46

jouwe is idd groot.
moet zeggen dat ik hem wel mooi vind Lachen

ik vind het oudere type mooier persoonlijk omdat dat meer 'fjord' uitstraalt,als ze imo zo luxe worden,is het meer een gewone rijpony in fjordenkleur.
geld niet voor allemaal hoor,op de manege hier staat een halfzusje van mijn pony,die redelijk slank is,maar die ik toch erg leuk vind.
ik denk omdat ze ook zoveel weg heeft van Orsta.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:48

Dank je Snoevie Knipoog .

Prenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:59

Wat luxer fokken ben ik op zich ook niet tegen, want we gebruiken de Fjord nu natuurlijk voor heel andere
doeleinden, maar het moet niet te ver ''doordraaien''. Want het moet steeds maar luxer en groter waardoor er uiteindelijk gewoon
helemaal niks meer van de Fjord overblijft behalve het kleurtje.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:13

Prenta schreef:
maar het moet niet te ver ''doordraaien''. Want het moet steeds maar luxer en groter waardoor er uiteindelijk gewoon
helemaal niks meer van de Fjord overblijft behalve het kleurtje
.

Eens Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:15

dat was ook mijn punt Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:21

Ik vind het op zich niet erg om wat sportievere fjorden te fokken, dus groter en rijtypischer, maar er zijn grenzen. Het moet geen KWPN in een fjordenjasje worden.
Wat dus belangrijk is is om de ouderwetse lijnen in stand te houden, zodat je eventueel wel terug kunt fokken..
Ik blijf ook van mening dat de groei te snel gaat. We krijgen straks dezelfde problemen als de hedendaagse paarden, wonden die slecht sluiten, beengebreken terwijl we nu gewoon een sterk ras hebben.

Ik heb een merrie van 1.36, geen halsnaes erin, vind ik zelf een groot voordeel. Heb ook de halsnaes lijnen er bewust buiten gehouden deze keer.
Ik heb wel een hengst gekozen die maat door kan geven, heeft zelf trouwens weer een kleine vader, dus het is nog maar afwachten. Het is jammer dat er zo weinig vraag is naar de ouderwetse fjorden. Dan moet je echt een liefhebber hebben. Heb nog wel een kleintje staan, een dochter van mijn merrie, maar die zal moeilijker te verkopen zijn dan de grotere maten.
Zelf heb ik 1,5 jaar terug een grotere merrie gekocht, dat is voor het plaatje toch anders. Ze is 1.46, wat ik zelf een uitstekende maat vind. het is geen iel diertje, vrij breed, maar toch kan ze wel bewegen. De buigzaamheid blijft natuurlijk wel een moeilijk puntje, maar daar kies je voor.
Ik ben het eens dat de grens zeker op 1.50 moet liggen.. Als je een grote merrie hebt zou ik daar zeker geen reus van een hengst op zetten om zo een nog groter paard te krijgen..

Dat Zizoran is goedgekeurd is zeker een goed ding, hij vertegenwoordigd echt het ouderwetsere type. Die zou zeker goed zijn voor de rijtypische en rankere merries, de bouw erbuiten gelaten..

Ik vind het wel storend dat iedereen altijd vraagt naar de grote fjorden, de prijs stijgt met de cm. in alle advertenties of vragen die er zijn naar een fjord zijn er veel mensen die meteen zeggen, ja hij moet wel boven de 1.48 zijn..

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:28

Wij hebben nog een échte rastypische fjord. Vroeg er laatst iemand in een topic of het wel een echte fjord was. Jahoor, hij is zelfs sterruin. Zo is het ideaalplaatje van een fjord eigenlijk. Clown

Weet niet hoe het er op de keuringen bij jullie in Nederland aan toe gaat? Wordt daar de norm dan ook veranderd?

In elk geval vind ik de sportfjord van tegenwoordig wel mooi, maar het is geen fjord meer...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:36

Op keuringen vind ik lastig te zeggen.. Je weet niet wat de dieren voor punten op de verschillende onderdelen hebben. Wel vind ik dat er steeds meer nieuwe modellen op de keuringen komen.
Een ouderwetse kan op rastype hoge punten hebben maar op de gangen bijvoorbeeld minder. Maar ik geloof dat de nieuwere soms toch ook wel hoge punten krijgen op rastype..