Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:38

Sonja schreef:
saffire schreef:
En als die bokt, steigert, weigert voorwaarts te gaan, niet reageerd op je been?
Moet je hem dan influisteren dat dat fout is?

nee hem vooruit meppen dat helpt jho Gestoord
geweld is voor mij gewoon een teken dat je de dinge niet onder controle hebt klaar Bloos

Ehhh JA. Paard dat gevaarlijk reageert wordt hard aangepakt hoor. Bij mij wel tenminste. Met alleen aaien en lieve woordjes kom je d'r niet als je een lastpak onder het zadel krijgt.
Ik sla liever 1x hard dan 10 half.[/quote]

tuurlijk wel, gewoon foei mag niet zeggen Cool
zou ondertussen dan wel even een bedje in het ziekenhuis gaan reserveren Knipoog

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:40

Ilsje_ schreef:
@ saffire, wat doe jij dan, Paardje wil je dat niet doen? stoppen. soms moet je het gewoon op een duidelijkere manier laten blijken.

Hahahahaha sorry zie het helemaal voor me paard begint spontaan een wedstrijdje hoe snel kan ik mijn ruiter eraf krijgen te houden en de ruiter zegt...Uhm paardje wil je dat alsjeblieft niet doen ik vind dat niet zo fijn....Das toch wel zeer effectief denk ik dan idd Knipoog Sorry dit is weer een typische Evelien sarcasme opmerking Knipoog Ennu Ik bedoel dit niet om iemand af te kraken zag het gewoon echt ineens voor me Tong uitsteken

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:00

Citaat:
slaan is gwoon not done
behalve als je gebeten of getrapt word! dan is het logisch dat je laat wete dat dat niet mag Knipoog
maar dan nog met mate Knipoog

Citaat:
En als die bokt, steigert, weigert voorwaarts te gaan, niet reageerd op je been?
Moet je hem dan influisteren dat dat fout is?

Citaat:
nee hem vooruit meppen dat helpt jho Gestoord
geweld is voor mij gewoon een teken dat je de dinge niet onder controle hebt klaar Bloos

Ik ben er heel consequent in..

Been is reactie, zo niet, krijgt hij een corrigerende tik.
Steigeren, accepteer ik dus echt niet, en dat betekent een tik tussen de oren.
Bokken? Vreugdebokje moet kunnen. Bokken uit protest, betekent bij mij vaak meer been erbij en aan het werk zetten d.m.v. korte wendingen.

Wanneer ik dus werkelijk mijn paard sla? Zelden, maar in deze situaties, corrigeer ik op deze manier..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:20

Een tik tussen de oren is nog wel een van de minst erge manieren om een paard het steigeren af te leren hoor...
Wat voor gruwelijke methodes je soms wel niet op internet tegenkomt...
Als een paard bij mij stijgert, krijgt 'ie zeker een tikje tussen zijn oren. Ik ga hem natuurlijk niet keihard afranselen ofzo. (Uiteraard moet er medisch niets aan de hand zijn.)

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:51

oke ik heb ok nie gezegd da je een paard nie op z´n plek mag zetten als het nodig is.
maar zonder enige rede is het not done dat bedoel ik Bloos

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:53

roxiie schreef:
Je hoort een paard helemaal niet te slaan, dus ook niet tussen de oren. Maar das mijn mening Bloos

Hetzelfde

l_i_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:39

Ik vind het ook zielig:O maar misschein iis dat wel hetzelfde wat moeders wel is bij kleine kinderen doen als ze niet luisteren bij de oor pakken Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:46

heel simpel, ik heb ze wel eens gehad froegah....

Na uitsluitsel van lichamelijke klachten en tuigdingen............ dus echt puur naar omhoog gaan om de ruiter te imponeren (wat helaas altijd als oorzaak heeft een verkeerde training/opvoeding... laat DAT duidelijk zijn!) krijgt ie m, en niet zo zuinig ook.......... en als het moet idd met een stokkie.

Ik heb dan medelijden met het beest, vind er niks aan.......... Maar ik doe het wel, want de volgende halte is manege stegemann...........

en daarna is de eigenaar "mijn" ! Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:10

Mijn merrie begon na een tijdje ook te steigeren, kreeg het niet opgelost, totdat ik een zweepje omdraaide en haar 3 x op de plaats heb moeten zetten met een tikje tussen de oren... Daarna was t over... En ja er is niks lichamelijks aan de hand...

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:37

ja mag best je paard slaan als hij niet luistert na je maar slaan tussen de oren vind ik ook niet kunnen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:38

Ik hoor toch wel veel dat slaan hier als slecht wordt gezien. Dat is het zeker niet! Als je iig maar straft op de goede momenten. Dus niet erop los meppen als een paard niks doet.

Maar je meot maar is naar een kudde gaan kijken. Als een paard iets in de kudde doet wat echt niet kan, geloof me die krijgen ook zeker wel een mep van de dominante merrie..(tegenwoordig staan paarden in groepen dus is het gewoon het dominanste paard)
In een kudde zijn er regels. En onder het zadel ook. Als je maar consequent bent in wat wel en niet kan, is er niks aan de hand.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:09

Nja ,
Ik vind ook wel dat het moet kunnen ,
Ik heb zelfs ooit eens van iemand gehoord dat ze bij steigerende paarden een fles op de kop kapot klopten ,
Nu , dat vind ik er wel net iets over gaan ,
Want daar kan het beest behoorlijke dingen van overhouden ,
Maar ik denk dat sommige paarden soms zeker een tik nodig hebben
( en meer als 1 ook ! )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:11

fles, ei is allemaal koeienpoep...........

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:11

KiWiKo: Heb je dat zelf weleens geprobeerd dan? Ik heb het verhaal ook weleens gehoord en zou niet weten of het werkt of niet. Verhaal is dus dat er een "lauwige" vloeistof over het hoofd loopt, wat het paard zou linken met bloed. Daar zouden ze van schrikken en het steigeren uit hun hoofd laten.

Ik zie me al met een ei of een fles lauw water op mn paard zitten.. Tong uitsteken

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:12

Ik ben ook tegen slaan en schoppen úberhaupt, dus ook tussen de oren vind ik verkeerd; daarbij maak je je paard kopschuw wat bepaald niet echt een handige tik is. Clown

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:17

Ik heb een keer op een paard gereden want ohz stijgerde (was die berucht om) die heb ik toen met de achterkant van mijn zweepje wel een tikje tussen zijn oren gegeven maar dat heeft wel effect gehad, want vanaf toen heeft hij het niet meer gedaan (ik wis wel zeker dat het klieren was). Maar als een paard vervelend is tussen zijn oren slaan nee naar mijn ienzien maak je je paard daarmee alleen maar kopschuw. Over het algemeen vind ik dat je een paard helemaal niet mag slaan maar sommige hebben toch weleens een corrigerende tik nodig..

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:19

Ik ben zelf niet helemaal van het slaan.
Maar als je een tik geeft zonder er angst in te slaan, is dit geen probleem,
maar sla een paard NOOIT tussen de oren,
want dan sla je echt de angst erin, waarmee een paard niet normaal meer bij het hoofd
kan worden aangeraakt en uit angst je probeert aan te vallen!
Bij 9 van de 10 paarden pakt dit zo uit, maar sommige luisteren gewoon netjes naar de baas,
daarom dat ik zelf ook alleen maar een tik op de billen geef maar ik zal nooit een paard in de buurt van zijn hoofd slaan... Bloos

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:21

Oké mijn mening. Eerst over tik geven algemeen, is niks mis mee mits op het goede moment en als het moet, niet om jezelf af te reageren. Dan tussen de oren, dat vind ik iets moeilijk. Eerst moet je natuurlijk zeker zijn dat er niets mankeerd aan je paard of tuig, doet het paard het dan nog dan kijken of het uit angst of dominantie voortkomt. In het geval van angst zou ik NOOIT tussen de oren slaan (ook bij paarden die kopschuw zijn niet), natuurlijk wel duidelijk maken dat zelfs als hij bang is hij niet mag stijgeren. Als het uit dominantie is en je krijgt het er niet uit met andere methoden, dan doe ik het wel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:22

Tussen de oren ljikt me alleen zinvol als een paard uit dominantie levensgevaarlijk steigert...Als het gaat om zo'n situatie waarbij er grote kans is dat het dier zichzelf, jou of beide in gevaar brengt, dan kan het helpen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:24

detour schreef:
Tussen de oren ljikt me alleen zinvol als een paard uit dominantie levensgevaarlijk steigert...Als het gaat om zo'n situatie waarbij er grote kans is dat het dier zichzelf, jou of beide in gevaar brengt, dan kan het helpen.

Daar ben ik het helemaal mee eens

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:26

manege stegemann...........

Kiwiko, wat een geweldige uitdrukking! OK dan!

manege Stegeman! Daar hou ik van! Koe

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:29

Als een paard steigert dan slaan ze hem meestal tussen zijn oren om na te bootsen dat hij zijn hoofd stoot als hij dat doet. Veel paarden hebben hier een hekel aan (hoofd stoten) Ook staan ze wel eens met een zakje water op zijn hoofd als hij steigert om te simuleren dat hij dan bloedt. het is de enige manier om steigeren af te leren. Het is verder heel moeilijk, zij het niet onmogelijk om een paard wat zich steigeren met berijder heeft aangeleerd af te leren. Dan heb ik het niet over levensgevaarlijk. Liever proberen zo af te leren dan naar de slacht of in het verkoopcircuit komen omdat hij niet te berijden is.
Tussen de oren slaan omdat hij niet luistert vind ik te ver gaan. Daar zijn andere manieren voor.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:32

I.m.o. is er altijd een reden waarom het paard omhoog komt. In plaats van hem dan ff een tik verkopen is het misschien verstandiger te kijken waarom hij omhoog komt. Als iedereen dat doet bij zijn paard, dan zullen er ook geen paarden meer zijn die als 'onbehandelbaar' worden beschreven en met een tik tussen de oren gereden moeten worden.
Ik heb een tijdje op een manege gereden waar een pony omhoog kwam. Dit deed ze zodra er te veel druk op de teugels en dus in haar mond kwam. Die kreeg wel een tikje zodra ze omhoog kwam, zodat ze vooruit ging ipv achterover. Maar nooit tussen de oren. En tja, veel meer dan je best doen kan je als manegeruiter dan niet.
Mijn vz-paard komt omhoog wanneer ze fris is (hooguit 20 cm) en ze niet voluit mag gaan. Ik weet wanneer en hoe ze het doet, dus probeer haar rijtechnisch voor te zijn.
Ik ken een hele gave combinatie (Z) waarvan het paardje omhoog komt wanneer er te veel spanning is. Zou ze dat beestje tussen de oren slaan.. Dan zou het einde zoek zijn.

En nee, ik geloof nhiet dat er paarden zijn die puur om de ruiter eraf gooien stijgeren. Misschien moet ik die nog tegen komen..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:36

piecon schreef:
Als een paard steigert dan slaan ze hem meestal tussen zijn oren om na te bootsen dat hij zijn hoofd stoot als hij dat doet. Veel paarden hebben hier een hekel aan (hoofd stoten) Ook staan ze wel eens met een zakje water op zijn hoofd als hij steigert om te simuleren dat hij dan bloedt. het is de enige manier om steigeren af te leren. Het is verder heel moeilijk, zij het niet onmogelijk om een paard wat zich steigeren met berijder heeft aangeleerd af te leren. Dan heb ik het niet over levensgevaarlijk. Liever proberen zo af te leren dan naar de slacht of in het verkoopcircuit komen omdat hij niet te berijden is.
Tussen de oren slaan omdat hij niet luistert vind ik te ver gaan. Daar zijn andere manieren voor.

Hier ben ik het niet mee eens, slaan is niet de enige optie.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:43

Ik zou zelf echt NOOIT een paard tusen de oren slaan, alhoewel ik zeker niet tegen een straffende tik ben...

Maar is iedereen die WEL tussen de oren mept zich er eigenlijk van bewust dat je, als je hard genoeg slaat of precies goed raakt, je je paard dood kunt slaan?
Tussen de oren zit nl de slaap van het paard, 1 keer goed raken is genoeg om ervoor te zorgen dat je paard niet meer opstaat......