Vier jaar te oud om in te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Re: Vier jaar te oud om in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:22

Mijn Haflinher is pas ingereden met 6 jaar. Het is zeker niet te oud, maar ik voel nu toch wel dat het iets moeilijker is om nog dingen aan te leren, en vooral de fout aangeleerde dingen uit het verleden weg te trainen.,

4 Is een prachtige leeftijd om te beginnen!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:25

Lijkt me een mooie leeftijd! Mijn paard word in juli 6 en hij wordt deze zomer pas echt doorgereden! (Dit heeft ook te maken met zijn eerste traumatische kennismaking met een zadel in het verleden) Hij heeft vorig jaar nog veel basisdingen gedaan en veel herhaling gehad, de winter heeft hij stilgestaan en nu gaan we dus weer aan de slag. Zijn ras vertoont ook snel slijtage, dus ik hoop dat hij zo wat langer heeft, klinkt dramatisch, maar de meeste trekpaarden worden nog geen 12 jaar...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:25

Mijn paard is met 4½ beleerd. Zelfs toen was het nog echt een veulen in doen en laten. Wat lichaam betreft niet maar in het koppie wel.
Mijn paard was er eerder niet aan toe, denk dat het per paard verschillend is. Hoe groter het paard hoe later je er mee moet beginnen naar mijn mening. De grote blijven heel lang slungels en hebben vaak meer dan genoeg aan hunzelf als ze nog maar net 3 zijn. Dus voor hun is dat extra jaar denk ik wel erg lekker!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:36

Blij dat mensen steeds beter nadenken over de leeftijd van zadelmak maken!
Ik werkte eerder ook mee aan het zadelmak maken van 3 jarige paarden en misschien waren enkele ook wel nét niet 3 en dat wil ik echt niet meer.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:39

Vind 4 juist een mooie leeftijd om te beleren. Zijn ze (vaak) mooi volgroeid!
Het verschilt ook wel per paard..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:40

mel_shet schreef:
Mijn Haflinher is pas ingereden met 6 jaar. Het is zeker niet te oud, maar ik voel nu toch wel dat het iets moeilijker is om nog dingen aan te leren, en vooral de fout aangeleerde dingen uit het verleden weg te trainen.,

Moet je nagaan als ze nog eerder beleerd zou zijn, kreeg je nog meer bagage uit het verleden Knipoog

4 jaar is imo ook de beste leeftijd.
Als je eerder begint zul je dit voorzichtig moeten doen én het liefst daarna nog en rustpauze (paar maanden weiland) in moeten lassen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:41

Het ligt aan het paard zijn karakter en hoe snel hij een beetje volgroeit is en of hij er aan toe is. Het kan goed gaan en ook niet rond de vier a vijf jaar gaan ze ook puberen en als je een dominant paard hebt kan het lastig zijn om hem met vier in te rijden maar het is zeker niet verkeerd om nu pas te beginnen dat is ieder voor zich (je eigen keuze niemand bepaald wanneer jij je paard moet inrijden.)

Ik heb kingsley (tinker) met drie laten inrijden en het gaat super hij wordt nu zes in mei maar hoeft niet te presteren we zijn wel met wijken bezig en we zijn pas begonnen met schouderbinnenwaarts.

Ik weet niet of je al gelongeerd hebt, en zadel en hoofstel gebruikt hebt daar kon je vorig jaar al mee beginnen.
Als ja dat allemaal al gedaan hebt en dat er goed in zit dan ben je ook al goed bezig.

als je weinig ervaring met inrijden hebt zou ik het wel door een profesioneel laten doen, alles wat er fout in gaat moet er ook weer uit. Een goede basis is heel belangrijk voor later.
En anders samen met een profesioneel Knipoog

succes met je paardje Pling

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:02

4 jaar is toch een fijne leeftijd.
reden dat veel paarden vroeger worden zadelmak gemaakt is dat er al de 4 jarige competities in mei ongeveer beginnen dus wil je je paard parcour klaar minimaal B nivo hebben.
Ook is het dat een 4 jarige L mag lopen 5 jarige m en verder en hier wordt erg naar gestreefd.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:17

zoals vele al zeggen, 4 vind ik een mooie leeftijd.
Dan zijn ze net wat 'rijper' heb ik het idee en net wat verder gegroeid.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:04

Ik vind 4 jaar ook zeker niet te oud.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:06

Ik heb er ook niets op tegen!

Die van mij word komende maand (maart dus) ingereden, dan is hij ongeveer half april klaar en begin mei word hij 4 Lachen

Hij is nu wel erger aan het puberen en heeft wat meer praatjes, maar ik vond zijn groei even wat belangrijker dan de leeftijd. (toen hij net 3 werd leek het net een 2 jarige Knipoog )

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:57

4 jarig is niets op tegen. Wij maken ze meestal zadelmak als ze 3 zijn zo ongeveer.... Maar dat ligt ook aan het paard, slappe slungels ietsje later.. En dan rustig opbouwen met rijden 2 keer in de week 20 min en steeds iets meer... maar 4 jarig kan nog goed hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 05:23

4 jaar is een prachtige leeftijd. 3 jaar vind ik eigenlijk erg jong, hoor. Geef ze maar lekker de tijd om te groeien, bedenk ook dat een paard pas met 8 jaar volwassen is... Lachen
En: een jong paard kan zich heel slecht concentreren, daar zijn ze nog niet zo aan toe. Hoe ouder ze zijn (tot een jaar of 10) hoe beter ze het kunnen, en hoe makkelijker ze het ook kunnen verwerken allemaal.
superwoman schreef:
mel_shet schreef:

Moet je nagaan als ze nog eerder beleerd zou zijn, kreeg je nog meer bagage uit het verleden Knipoog

Dat zat ik ook te bedenken.... Ja

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 07:26

hoe een paard zich kan concentreren ligt niet aan leeftijd hoor.... sommige jonge paarden al snel geconcentreerd, en sommige oudere paarden leren het nooit....

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 07:33

Ik vind het een super leeftijd! zelf ben ik met 3/3.5 jaar begonnen met de basis. nu word ze bijna 4 en gaan we verder met het "echte" werk. ze neemt het nog allemaal super op. en is al wat beter een "paard" geworden!

Ik vind het super om wat later te beginnen Knipoog

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:52

ik vindt 4 jaar een mooie leeftijd
sommige paardjes vindt ik wel heel erg vroeg ingereden hoor.
dat vindt ik dan echt zonde

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:54

ik ken een manege en daar hadden ze een merrie van 2,5 staan
en daar gingen ze dan al op zitten enz.
en toen ze nog maar net 3 was of moest nog worden.
toen gingen ze er ook al buitenritten mee maken en in de bak rijden..

sorry hoor maar dat vindt ik wel een beetje te vroeg.
laat zo'n diertje toch gewoon even lekker jong zijn:)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:56

4 jaar is een mooie leeftijd om te beginnen. Eerst lekker paar maandjes spieren laten opbouwen aan de longe, je grondwerk goed voor elkaar krijgen en lekker beginnen. Ik zelf heb ze het liefste 5 of 6 jaar oud. Laat iedereen maar kletsen 4 jaar te oud......pfff.

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:57

een vriendin van mij
heeft een paardje die is 6 jaar
en die heeft al ZZ springen gereden
is dat dan ook niet veel te vroeg?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:08

Zz springen met een 6 jarig lijkt mij veels te vroeg. Mijn paarden worden ook pas na 4 jaar ingereden . Ik hou er niet van een paard te jong in te rijden laat ze nog maar lekker van hun vrijheid genieten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:12

indi is ook 4 en ben ik nu aan het inrijden.
vorig jaar was ze er duidelijk niet aan toe. een wandeling buiten werd ze al moe van. gewoon van alle indrukken die ze kreeg. nu duidelijk niet meer. 4 jaar is zeker niet te oud. ik denk dat je vanaf 4 jaar het beste kunt inrijden. daaronder zijn ze gewoon nog te jong...

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:22

Zo tussen de 3,5 en 4 jaar is een prachtleeftijd om je paard in te rijden!

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:40

andafries schreef:
Zz springen met een 6 jarig lijkt mij veels te vroeg. Mijn paarden worden ook pas na 4 jaar ingereden . Ik hou er niet van een paard te jong in te rijden laat ze nog maar lekker van hun vrijheid genieten.

ja dat vindt ik ook.

bij ijslanders beginnen ze toch pas met een leeftijd van 5 of 6 toch?
x

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:42

4/5 jaar vind ik juist een mooie leeftijd.

Mijn paard is pas ingereden op 7,5 jarige leeftijd.
Het 'speelse' is er al veel meer af, en je hoeft lang niet zoveel rekening ermee te houden dat hij/zij nog flink aan het groeien is.

Mijn 2 jarige laat ik ook nog mooi een aantal jaren in de weide nutteloos staan. Ja

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:25

prima! die van mij word niet voor zijn 3,5ste 4de ingereden!