beantsje schreef:'t blijft jammer, dat de shet in Nederland zo ondergewaardeerd wordt.
Dat denk ik helemaal niet. Er zijn er hartstikke veel van. Dat niet iedereen in een shet overwaardeerd als topsportpony, wil niet zeggen dat ze ondergewaardeerd worden. Misschien zegt het zelfs wel eerder dat ze juist op waarde worden geschat. Als gezelschapspony, speelpony voor kinderen, menpony, grasmaaier etc.
Verder moet in ogenschouw worden genomen dat de pony's van oudsher gefokt voor en gebruikt werden in mijnen, omdat ze relatief sterk en erg sober zijn en door hun kleine formaat goed door alle kleine mijnschachten konden. Dus van oudsher werder ze niet gefokt als rijpony, maar als mijnen c.q. trekpony. Dat ze heel veelzijdig bleken te zijn (en erg aandoenlijk) danken zij nu hun bestaansrecht aan. Maar veelzijdig houdt ook vaak in dat je nergens in uitblinkt. En dat geldt ook voor een shet. Je kunt er op rijden, mee spelen, gewoon gras laten maaien, kunstjes leren etc. Maar als je echt wil rijden of bijvoorbeeld mennen, zijn er gewoon betere/meer geschikte pony(rassen). En die zijn misschien weer minder veelzijdig.
beantsje schreef:Helaas moet het in Nederland meteen al Luxe en Groot zijn. Zelfs als je kind nog maar klein is.
Ach welnee! Wie is er zijn ruiterloopbaan nu niet op een shet begonnen? En wie moeten straks al die grote luxe sportpaarden gezelschap houden?
En dan nog eens iets. Vele van jullie zitten allemaal zo te zeuren wat een shet op sportgebied wel niet zou moeten kunnen. Zijn jullie dan niet net zo erg dan die ouders die een dure luxe sportpony voor hun kinderen kopen? Is het niet belangrijker dan kinderen gewoon spelenderwijs vertrouwd raken? Zonder dat zij meteen allemaal 'leuke' dingen moeten doen op wedstrijd gebied? En wat is nu ideaal als speelpony voor een kind? Juist een shetlander.
vivana schreef:Een shet kan met gemak een persoon dragen tot 80kg.
Hier een goed voorbeeld van overwaardering van een shet. 
Zorro_hvj schreef:Ik vind het ook de grootste onzin er zijn genoeg shetjes die hoog in de dressuur lopen!
Wat vind je hoog? Ik zie A/B pony's op wedstrijden nooit hoger dan L? Volgens mij kunnen ze ook niet hoger starten. Ik heb iig nog nooit een shet in de Z gezien.