Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:51

Stephanie schreef:
Ik merk wel gauw dat mensen met leuke sportpaarden vaak wat minachtend doen over shetlanders en dressuur. Dat gaat vaak niet samen door 1 deur.

Wat een onzin. De meeste mensen met leuke sportPAARDEN komen geeneens shetlanders tegen op wedstrijden omdat paarden en ponywedstrijden meestal op andere dagen zijn. En als ik als ruiter van een sportpaard een shetlander met een kind erop op een wedstrijd tegenkom, denk ik alleen maar; Wat schattig... meer niet.

Volgens mij denken veel mensen echt te vaak dat er wat van hun gezegd of gedacht wordt... Helaas of misschien wel gelukkig (is maar net hoe je het bekijkt Knipoog ) is het tegenovergestelde vaak waar. 90% van ruiters die ik tegenkom op wedstrijden boeien mij vrij weinig. Zowel in positieve of negatieve zin. Puur om het feit dat mijn concentratie uitgaat naar mijn eigen paard en proef.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:03

Als ik op wedstrijd een shetlander met een klein ruitertje erop tegen kom denk ik wat schattig, als ik op wedstrijd een volwassene tegen kom op wedstrijd draai ik me eigen toch echt even om, om te kijken wat er nou weer voorbij kwam.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:06

jasmijn78 schreef:
Waar een mens zich druk om kan maken zeg! Whats in a name? Als jij wil dat een paard of pony een rijpony is, dan is hij dat. Wat maakt het dan uit wat een ander zegt? Of een paard of pony dat betitelt wordt als RIJ-paard of RIJ-pony het ook echt is, zal in de regel gewoon moeten blijken. Het is maar net welke eisen jij stelt aan een rij-paard of pony.

Voor mij is een shet gewoon een grasmaaier waar je een kind op kan zetten. Leuk voor erbij Haha!

Ben ik het volledig mee eens Pling

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:31

jasmijn78 schreef:
Stephanie schreef:
Ik merk wel gauw dat mensen met leuke sportpaarden vaak wat minachtend doen over shetlanders en dressuur. Dat gaat vaak niet samen door 1 deur.

Wat een onzin. De meeste mensen met leuke sportPAARDEN komen geeneens shetlanders tegen op wedstrijden omdat paarden en ponywedstrijden meestal op andere dagen zijn.

dat is niet helemaal waar. Er rijden ook shets tussen de paarden (niet veel maar toch)
bovendien is dit typische een niet relevante quote omdat je de helft van mijn informatie niet mee neemt.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 08:23

Shetland pony is als leading rein pony ontzettend geschikt om kinderen het rijden te leren. Als rijpony kan de shetland pony best wel meekomen maar meestal is het kind dan vaak weer te groot voor de pony en dat komt de houding en niet ten goede.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:02

Nee, een Shet is qua bouw geen rijpony.
Met zijn vrij korte hals, zware kaak, weinig schoft, vrij steile schouder, korte benen en korte kruis is het meer een trekdier, geen rijdier.
Maar dat zelfde geldt ook voor Fjorden, ouderwetse Haflingers en veel IJslanders enz.
Maar dat wil nog niet zeggen dat deze dieren niet enorm leuk onder het zadel kunnen zijn en dat er exemplaren tussen zitten die wel hoog kunnen scoren.
Alleen zal de gemiddelde rijpony onder het zadel beter scoren dan de gemiddelde Shet, Fjord, Haf...........
(En roep nu niet meteen ja, maar die dan en die en die, het gaat over de grote hoop en ja hoor, er zijn genoeg niet presterende rijpony's Knipoog )

En wat kan het je eigenlijk schelen. Plezier hebben met je knolletje, daar gaat het toch om?
Vork

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:43

Stephanie schreef:
dat is niet helemaal waar. Er rijden ook shets tussen de paarden (niet veel maar toch)
bovendien is dit typische een niet relevante quote omdat je de helft van mijn informatie niet mee neemt

Sjonge; er is 1 geval bekend van een shetlander die start bij de paarden. Moet je daar een hele heisa van maken dat die wel eens raar aangekeken zou kunnen worden? Get a life!

Verder: welke relevante info mis ik? Welke info is bijzonder relevant voor mensen die zich drukmaken dat andere mensen shetlanders niet als rijpony zien? Of voor mensen die een shetlander gewoon zien als grasmaaier?

Verder mis je denk ik ook de clou van mijn post, namelijk dat jij denkt wat andere mensen zeggen en denken. Feit is dat jij dat helemaal niet weet en de kans groot is dat ze zelfs helemaal niks van je denken of zeggen zowel in positieve zin als negatieve zin. (omdat je gewoon niet opvalt/interessant genoeg bent) Ook is een gegeven dat jij geen invloed hebt op wat mensen zeggen of denken. Mijn vraag is ook of het er wat toe doet wat anderen zeggen en denken? Indien jij een heel onzeker type bent is wat anderen zeggen en denken misschien wel relevante info, omdat jij misschien veel bevestiging nodig hebt?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:48

ik geloof dat ik niet eens de moeite ga opbrengen om daar een reactie op te geven.
jemig volgens mij heb jij nog nooit van meningen respecteren gehoord Rolleyes

Ik heb geen clou gemist maar ik laat me ook geen mening opdringen, dankje Nagelbijten / Gniffelen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:26

Ik dring je geen mening op, ik begrijp alleen niet dat jij je zo druk maakt over wat anderen vinden.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:29

jasmijn78 schreef:
Ik dring je geen mening op, ik begrijp alleen niet dat jij je zo druk maakt over wat anderen vinden.

ik maak me over mijn persoonlijke situatie echt niet druk Clown
Als dat zo was geweest had ik mijn pony al lang verkocht Knipoog

Ik geef slechts mijn mening en spreek over mijn ervaringen ermee, dat die misschien gefrustreerd over komen tsja ik zou niet weten hoe ik ze anders moet overbrengen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:40

Stephanie schreef:
ik maak me over mijn persoonlijke situatie echt niet druk

Dus jij maakt je druk voor anderen over anderen? Haha!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:50

jasmijn78 schreef:
Stephanie schreef:
ik maak me over mijn persoonlijke situatie echt niet druk

Dus jij maakt je druk voor anderen over anderen? Haha!

Nee ik maak me helemaal niet druk, zoals ik al zei vertel ik wat mijn ervaring er mee is.
Ik maak me hier niet druk om, heb ik eerlijk gezegt ooit wel gedaan maar dat heb ik naast me neergelegt.

iedereen zijn/haar eigen smaak/indruk/mening etc.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:29

shetlanders zijn net zo goed rijpony's als de rest, en nog een van de liefste ook Knipoog
als ik er niet te groot voor was geworde reed ik er nu nog op! Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:55

't blijft jammer, dat de shet in Nederland zo ondergewaardeerd wordt. Als je kijkt naar paardenland Engeland, dan zie je dat enorm veel kinderen beginnen op een shetje. En leuke dingen dat ze daar doen, ook op wedstrijdgebied! (bijv de ghymkana)

Helaas moet het in Nederland meteen al Luxe en Groot zijn. Zelfs als je kind nog maar klein is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:04

Miss_Maya schreef:
Hun bouw is toch niet gemaakt om op te rijden.
Als je een beetje realistisch kijkt , zie je dat toch.
Voor kleine kinderen zou dit wel kunnen ja maar voor grotere mensen toch niet.
Shetlanders kunnen ook netjes aan de teugel lopen enzo maar ze kunnen geen volwassen mens dragen.
Ik had ook veel liever gehad dat mijn shet een d pony was geweest zodat ik erop kon rijden want bij dressuur aan de LL kan ze echt netjes lopen. Maar helaas het is niet zo.
Shetjes dan wel weer goed geschikt voor andere dingen.

Nou wat jij hebt is een mini en geen gewone shet. Een shet kan met gemak een persoon dragen tot 80kg.Wie denk je wie op hun rugjes zitten daar waar ze vandaan komen?? Net als bij de Whelsjes...
Kijk wij hebben keuze genoeg aan paarden en pony's dus er komt zelden iem op wedstrijd die te groot is voor zijn of haar pony.

Ik vind t prima rijpony's en de grootste onzin wie beweerd dat deze niet om te rijden zijn.(alleen vaak een beetje koppig) Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:02

Ik vind Shetlanders wel rijpaarden. Uiteraard vind ik het geschikt voor kinderen. Volwassenen zie ik niet zo snel op een Shet rijden Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:52

vivana schreef:
Een shet kan met gemak een persoon dragen tot 80kg.Wie denk je wie op hun rugjes zitten daar waar ze vandaan komen?? Net als bij de Whelsjes...

Mag ik vragen waar je die "wijsheid" vandaan hebt? Shets behoren RELATIEF gezien tot de sterkere rassen wat inhoudt dat ze zo'n 20% van hun eigen gewicht kunnen dragen (mits ze in goede condititie zijn) dan houdt het bij een grote shet (rond de 1m) toch wel op met een kilo of 50 (incl. kleding, zadel e.d.), persoonlijk zou ik die van ons niet tot die max willen belasten. Volgens jouw schrijven, zou ik zelf nog makkelijk op onze shetten kunnen stappen...ik moest er toch niet aan denken!

On-topic vind ik shetlanders wel degelijk rij"paarden" maar niet ALLE shetlanders, net als met alle andere rassen moet je gewoon naar het individuele paard, de individuele pony kijken wat hij/zij leuk vindt en wat hij/zij wil/kan leren. Onze kinderen leren ontzettend veel van ze en rijden nog niet echt omdat ze nog te jong zijn, maar zoek maar eens op bokt op Sanne en Pippi, die doen echt niet onder voor welke andere combinatie ook op een niet-shet. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:01

Vraag me ook af waar die wijsheid vandaan komt.

Naar mijn mening zijn shetten net zo goed gewoon rijpaarden. Met goede training kunnen ze leuk mee komen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:05

80 kg dragen zal zeker wel lukken...of het goed is is een heel ander verhaal. Goed dan kan ik vandaag ook nog op mn mini gaan zitten. Hij zal me makkelijk kunnen houden maar of hij er plezier aan beleefd is nog de vraag.
Denk dat de max bij welshjes nog eerder bereikt is dan een bij een shet.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:07

tuurlijk zijn shetlanders wel rijpaarden. de vaardigheden op zich kunnen ze makkelijk leren. mijn pony's kunnen bijvoorbeeld wijken, appuyeren, eenvoudige galopwissels, keertwendingen, verzamelde galop/draf enz enz. springen kunnen ze ook als de beste . het is alleen lastig om een klein ruitertje te vinden die NIET TE ZWAAR IS(!!) en een beetje op niveau kan rijden.
het bekende "eigenwijze" karakter van de shet maakt het hierbij niet makkelijker voor die kleine ruitertjes.

dat een shet makkelijk 80 kilo kan dragen vind ik de grootste onzin die er is!!! dat betekend dat ik nog makkelijk op mn eigen pony's zou kunnen rijden. IK MOET ER NIET AAN DENKEN!!!!! Boos!
niet verstandig om hier zulke reacties te plaatsen.

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:17

Ik vind het ook de grootste onzin er zijn genoeg shetjes die hoog in de dressuur lopen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:43

beantsje schreef:
't blijft jammer, dat de shet in Nederland zo ondergewaardeerd wordt.

Dat denk ik helemaal niet. Er zijn er hartstikke veel van. Dat niet iedereen in een shet overwaardeerd als topsportpony, wil niet zeggen dat ze ondergewaardeerd worden. Misschien zegt het zelfs wel eerder dat ze juist op waarde worden geschat. Als gezelschapspony, speelpony voor kinderen, menpony, grasmaaier etc.

Verder moet in ogenschouw worden genomen dat de pony's van oudsher gefokt voor en gebruikt werden in mijnen, omdat ze relatief sterk en erg sober zijn en door hun kleine formaat goed door alle kleine mijnschachten konden. Dus van oudsher werder ze niet gefokt als rijpony, maar als mijnen c.q. trekpony. Dat ze heel veelzijdig bleken te zijn (en erg aandoenlijk) danken zij nu hun bestaansrecht aan. Maar veelzijdig houdt ook vaak in dat je nergens in uitblinkt. En dat geldt ook voor een shet. Je kunt er op rijden, mee spelen, gewoon gras laten maaien, kunstjes leren etc. Maar als je echt wil rijden of bijvoorbeeld mennen, zijn er gewoon betere/meer geschikte pony(rassen). En die zijn misschien weer minder veelzijdig.

beantsje schreef:
Helaas moet het in Nederland meteen al Luxe en Groot zijn. Zelfs als je kind nog maar klein is.

Ach welnee! Wie is er zijn ruiterloopbaan nu niet op een shet begonnen? En wie moeten straks al die grote luxe sportpaarden gezelschap houden? Knipoog

En dan nog eens iets. Vele van jullie zitten allemaal zo te zeuren wat een shet op sportgebied wel niet zou moeten kunnen. Zijn jullie dan niet net zo erg dan die ouders die een dure luxe sportpony voor hun kinderen kopen? Is het niet belangrijker dan kinderen gewoon spelenderwijs vertrouwd raken? Zonder dat zij meteen allemaal 'leuke' dingen moeten doen op wedstrijd gebied? En wat is nu ideaal als speelpony voor een kind? Juist een shetlander.

vivana schreef:
Een shet kan met gemak een persoon dragen tot 80kg.

Hier een goed voorbeeld van overwaardering van een shet. Verdrietig

Zorro_hvj schreef:
Ik vind het ook de grootste onzin er zijn genoeg shetjes die hoog in de dressuur lopen!

Wat vind je hoog? Ik zie A/B pony's op wedstrijden nooit hoger dan L? Volgens mij kunnen ze ook niet hoger starten. Ik heb iig nog nooit een shet in de Z gezien.

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:46

Ken je Zorro op bokt? Dat is een shettie en die loopt wedstrijden tussen de paarden en haalt nog de prijzen weg Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:49

Ja en dat is de ook de enigste Knipoog Dus overdrijven is ook een vak.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:51

Probleem is over het algemeen dat eer het ruitertje leuk kan rijden (en dan roep ik ff L2, is het hoogste voor A pony's meen ik?) ze er al te groot voor worden/zijn. Dat zegt niet dat die shet niet meer kan, maarja, je hebt nu eenmaal een combinatie nodig.

Ik heb trouwens wel meerdere keren piafferende shets gezien hoor, alleen dan wel aan de lange lijnen