Waneer je er zelf maar een goed gevoel over hebt!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Stephanie schreef:Het niet eens zijn met je instructie kan gebeuren.
De vraag is niet alleen wie in het recht staat maar ook wat jij hiermee gaat doen.
Je bent er voor je plezier en om er wat te leren. Als jou instructie niet grondige redens hebt waarom jij 'nieuwe' dingen niet mag uitproberen vind ik het een beetje vreemd. Helemaal omdat op je zit rijden iets heel belangrijks is om te leren, dit zou je instructie ook moeten weten, ze heeft toch niet voor niets papiertjes gehaald?
zoals het op mij overkomt leer jij je pony aan de teugel te dwingen ookal loopt het paard gespannen als het aan de teugel loopt is het goed.
maar wanneer de pony een paar keer meegeeft wanneer ze ontspannen is, is het volgens jou instructie fout?
ik denk dat je hier best met je instructie over kan praten en als je hier niet met je instructie uitkomt zou ik toch echt naar wat anders zoeken.
Ik ben van mening dat op ontspanning en zit rijden belangrijker is dan een paard aan de teugel hebben
aerdenhout1 schreef:Niet elke Z instructrice kan ook les geven...houd dat altijd in je achterhoofd. Ik zou lekker op zoek gaan naar een manege of stal of verzorgpaard waar jij je wel lekker bij voelt.
Ik denk dat jou gevoel van paard rijden in dit geval beter is dan die van de instructrice.
saskiakefie schreef:haha, ja ik ben op zoek naar een andere manege om te rijden, want het enige wat ik 'geleerd' heb, is dat ik de teugels korter moet doen... (Maar de instructrice is een best goede dressuuramazone)
saskiakefie schreef:Ze zegt: "het is nooit genoeg, als een paard uitzichzelf nageeft, is het nooit genoeg".
.
lailapri schreef:Tja geen gelul trek maar in de krul
Stel haar eens een paar hele basis vragen.
Waarom beginnen we tijdens de opleiding van een paard met voorwaarts neerwaarts (omdat bij neerwaarts het gedeelte bij en iets na de schoft gebolt wordt maar zonder voorwaarts loopt een paard weer teveel op de voorhand, daarna ga je meer oprichten en meer de achterhand eronder)
Wat is het verschil tussen nagevelijk en aan de teugel/in de krul? (De een komt voort uit het laten werken van het lijf en loslaten van de bovenlijn, dus van achter uit. De ander is gedwongen door voor te plukken en te spelen. Het paard knikt dan vaak bij de 3e halswervel en laat de onderkaak niet afhangen maar houd de kaken op elkaar en zo ontstaat dan vaak een uitstekende klier aan da zijkant achter de kaak. Ook is vaak de achterhand er niet goed bij en zet het paard de rug vast).
hoe kun je een paard om je binnenbeen laten buigen en waarvoor is dat nuttig? (van je binnenbeen naar buitenhand rijden en enkel je binnenhand gebruiken om hem wat te stellen maar niet om de bocht door te trekken. Dan valt hij juist op de binnenschouder (of een ander been wat dan wordt overbelast). Het doel is het eenzijdig loslaten en oprekken en anderzijdig verkorten en buikspieren aanspannen om onder te treden met binnenachter)
Waarom moeten we spelen als de paarden er niet nagevelijk van worden maar in de krul gaan lopen? (spelen zorgt meestal voor irritatie en soms zelfs pijn hoe kan een paard dan ontspannen)
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

:D
laura1987 schreef:Ik vraag me af hoe verstandig het dan nog is om op de manege te blijven rijden. Je moet er tenslotte leren en voor je plezier rijden. Is het geen oplossing om een bijrijdpaard te zoeken en daar privéles te nemen van een goede instructrice of misschien kan je vaker rijden bij die boer?