Draven op de verharde weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is draven op de verharde weg slecht voor een paard/ pony

Ja
19 (11%)
Nee
151 (88%)

Totaal aantal stemmen: 170

dolor

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:49

opala schreef:
ProudJustify schreef:
Ik moet nu op advies van de DA veel draven over de harde weg (onder de man), mijn merrie is
herstellende van een peesblessure en draven over de verharde weg maakt haar pezen sterker.
Wel opbouwen natuurlijk, maar neem aan dat als DA het adviseert het geen kwaad kan Nagelbijten / Gniffelen

Wanneer de pees nog niet volledig hersteld is, lijkt het mij geen goed advies Clown

bij lessy was de pees ook nog niet volledig herstelt toen ik moest gaan draven op het harde. het stappen op het harde heb al vanaf het begin gedaan, dus toen de pees het slechtst was. en nu is zijn pees helemaal herstelt. dus volgens mij is het wel een goed advies.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:54

Ik ben van mening dat het geen kwaad kan, maar dan niet kilometers lang.
Als het zo slecht was, hadden alle paarden voor de kar toch slechte pezen? En dat is ook niet zo.

Draven op de verharde weg kan de pezen versterken, maar zoals al gezegd is: Opbouwen. En niet ineens heel veel.

Hier is een merrie ook herstellende van een peesblessure, daar wordt ook vooral over de weg mee gelopen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:02

Heb ik ook altijd geleerd. Bij peesproblemen paarden gebruiken op het harde.. Ook om de pezen te harden (bij geen blessures) is het goed.. Beetje opbouwen is nooit verkeerd uiteraard maar dat geldt voor alles wat we doen. Ik galopeer ook wel over de verharde weg.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:20

ProudJustify schreef:
Het gaat hier om het check ligament, schijnt een ondersteunend pees te zijn waar een
paard ook zonder zou kunnen (tja hij zit er vast niet voor niks), maar volgens mijn DA werd deze
pees bij blijvend letsel ook wel eens operatief doorgesneden. En dus om de andere pezen sterker te
maken zodat ze zonder deze pees kunnen was het advies van mijn DA veel draven over de verharde weg.
Indien toch kreupelheid zou ontstaan, terug naar stappen over de verharde weg. Het gaat inmiddels al
2 maanden super Lachen

Precies dezelfde pees als waar Miro een gat in had..
Ik heb Miro wel schoenen laten aanmeten toendertijd omdat de ijzers na een week spekglad waren en zonder ijzers niet ging. Moet zeggen dat en nadat ik de schoenen had de echo er ineens heeeel anders uitzag. Ik ben blij dat ik dit toen gedaan heb..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:24

Mijn merrie loopt op dit moment nog op blote voeten en dat gaat eigenlijk wel goed, maar
normaal heb ik haar voor op ijzers en vrijdag komt de smid, dus ben nu nog even aan het bedenken
wat ik zal doen. Vrijdag maar even met de smid overleggen Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:26

Ik ben van mening dat draven en galoperen niet veel uit maakt.
In draf komt het gewicht na het zweefmoment op twee benen, een voorbeen en een achterbeen. Een voorbeen is daar helemaal niet op gemaakt, heeft weinig spieren om de klap op te vangen en er zit helemaal geen hoek in, dus ook geen buiging.
Dus de helft komt op een been dat daar slecht tegen kan en de helft komt op een been dat daar wel tegen kan. Het achterbeen heeft meer spieren en heeft een hoek waardoor hij meer kan veren.

Bij galop komt al het gewicht na het zweefmoment op één been, maar wel op het achterbeen, dat dit veel beter aan kan.

Bijna alle beenproblemen komen het meest voor aan de voorbenen, hoe zou dat nou komen?

blacksmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:08

ProudJustify schreef:
Mijn merrie loopt op dit moment nog op blote voeten en dat gaat eigenlijk wel goed, maar
normaal heb ik haar voor op ijzers en vrijdag komt de smid, dus ben nu nog even aan het bedenken
wat ik zal doen. Vrijdag maar even met de smid overleggen Lachen

Het nadeel van ijzers is dat ze glad worden op de harde ondergrond en dat daardoor het gevaar van uitglijden bestaat.
Een paard vangt dit op door de schouderspier onder spanning te houden waardoor hij dichter bij de massa blijft.
Als je toch veel gaat stappen, draven op de harde weg en je wilt slijtage aan de hoeven binnen de grenzen houden maar het paard moet toch lopen alsof hij onbelsagen is kan je misschien eens denken aan Easywalkers.
Misschien dat je smid er wat vanaf weet anders kan hij contact opnemen met mij.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:12

Bedankt voor de tip, zal hem morgen eens vragen of hij ze kent.
Ik heb er zelf nooit van gehoord eerlijk gezegd Bloos
Ik rij niet dagelijks buiten aangezien ik overdag werk dus het grootste deel stap/draaf ik
in de bak en in de weekenden ga ik naar buiten. Normaal doe ik dat ook met ijzers onder, maar
misschien is het in dit geval niet zo handig om ijzers onder te doen omdat ze toch nog herstellende is...
Ik ga hem even vragen naar de easywalkers Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:54

Hou wel in je achterhoofd dat heel veel smeden standaart tegen kunststof zijn voordat ze ubehaupt zo'n ding in handen hebben gehad. Wat de boer niet kent...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:56

Ja dank je Lenneke, was net al wat aan het lezen hier op bokt over de easywalkers en zag
dat er veel smeden zijn die er niet aan willen.
Pfoe ben heel benieuwd hoe mijn smid gaat reageren Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet inmiddels wel wat het zijn en het klinkt mij goed in de oren, veel lichter dan een gewoon ijzer
en gaat minstens zo lang mee. Nou ja even morgen afwachten he Lachen

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:57

oeps ik had de poll verkeerd gelezen Clown
heb nu Ja gestemd terwijl ik Nee bedoel.

Ik draaf(de) redelijk vaak op de verharde weg.
ik merk nu echt een verschil haar benen zijn nu een stuk minder gespierd.

(heb een 1,5-2j. niet gereden ivm medische klachten)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:59

Ik draaf graag stukken over de verharde weg Lachen
Vooral als de berm zo nat is, dat hij erin blijft vastzitten Nagelbijten / Gniffelen

(mooie bijkomstigheid: de hoeven zijn mooi schoon na het draven op het asfalt! Haha!)

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:59

ja dat is 1 ding wat zeker is.

ik moet wel zeggen dat ik geluk heb want mijn paard heeft hoeven die ontzettend snel maar op een goede manier groeien. als ik over de weg rijd slijten ze weer een beetje en met 1 of 1,5 week zijn ze al weer aan gegroiet. dus is het voor mij super handig. IK ben ook wel van mening dat je het wel op moet bouwen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:09

draven op de weg is goed voor de doorbloeding, pezen en spieren.
ik draaf ook altijd een stukje op de weg

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:10

Het is wel een goede training voor de pezen zo ver ik weet.
Silence zoekt het asfalt zelfs op. Als ik ga draven in de berm, wil hij altijd het asfalt op.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:13

Silence schreef:
Het is wel een goede training voor de pezen zo ver ik weet.
Silence zoekt het asfalt zelfs op. Als ik ga draven in de berm, wil hij altijd het asfalt op.

ja dat merk ik bij mijn paarden ook, maar ik denk omdat de weg gelijker is dan de berm dat ze daarom daar liever lopen
zou je zelf ook doen toch Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:14

Onze berm is aardig plat en stevig. Als ik met hem meedraaf aan de hand, vind ik zelf de berm wel lekker lopen Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:16

ik draaf heel veel op het verharde. er is immers bij ons niet veel zachte bodem. dit heb ik uiteraard wel rustig opgebouwd.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:03

Als je het draven op de verharde weg goed opbouwd, kan het niet echt kwaad. Het schijnt zelfs dan goed te zijn voor de pezen...is mij gezegd.

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:02

het kan wel maar als daarnaast gras is waarom zou je daar dan niet gaan rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:11

Ik dacht altijd dat het slecht is voor de botten? Paarden die veel over verharde weg draven krijgen eerder last van slijtage is mij verteld.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:05

tuurlijk is er een vorm van slijtage en dan met name aan de gewrichten maar met alles waar ze lopen is dat. En teveel is natuurlijk niet goed. Al kan je vrij lang op het harde lopen. Mijn paard vind het heerlijk op asfalt draven dat doet ze liever dan het gras dus als het zo vervelend zou zijn doet ze het heus niet

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:14

Hmm ok.
Want dat was toch ook de reden dat ze dravers en renpaarden in zwembaden trainden?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:17

dat denk ik niet daarvoor maar wel voor hun uithoudingsvermogen en andere spiergroepen te trainen

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:20

Draven kan geen kwaad op de verharde weg.
De botten worden er sterker van.
Als je alleen op zachte rijdt worden alleen de spieren sterker.
Daarom rijdt ik regelmatig over de weg heen.
Met of zonder ijzers. Vork