Inrijden van jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Inrijden van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:37

met 2 / 2,5 jaar kun je zoetjes beginnen met inrijden hoor.
Je moet gewoon niet te veel vragen en korte stukjes rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:41

Iris_panta schreef:
Of een goede stal, die zou het ook wel weten neem ik aan.

Maar een da erbij halen oid,
Wie doet dat? niemand denk?

Je kunt toch gewoon bellen?
Zij weten meer van het groeiproces en weten de gevaren, omdat zij met de paarden zitten die
problemen hebben gekregen.....
wat maakt het uit wat iemand anders doet?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:42

Midasje schreef:
met 2 / 2,5 jaar kun je zoetjes beginnen met inrijden hoor.
Je moet gewoon niet te veel vragen en korte stukjes rijden.

Ik begrijp dus niet waarom je zo vroeg zou beginnen?! Het paard is dan totaal niet volgroeit, ik zou echt niet zo vroeg beginnen. Je kunt toch nog jaren plezier hebben van je paard, waarom op jonge leeftijd al belasten?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:43

zie ik niet als belasten hoor
je hoeft er niet gelijkt op te springen en als een gek iedere dag een uur rijden.
Maar gewoon lekker tutten paar rondjes door de bak geeft niks hoor.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:53

0maris0 schreef:
Iris_panta schreef:
Zal ik vanmiddag even maken als ze naar buiten gaan Lachen

Jah graag!
Pm me anders maar!

Je hebt pm Lachen Is van paar weken terug

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:33

Midasje schreef:
zie ik niet als belasten hoor
je hoeft er niet gelijkt op te springen en als een gek iedere dag een uur rijden.
Maar gewoon lekker tutten paar rondjes door de bak geeft niks hoor.

Een paard heeft altijd "last" van een ruiter op zijn rug, dat is een feit. Op 2 /2,5 jaar zijn botten / kraakbeen etc allemaal nog lang niet volgroeit, en is het in mijn ogen niet bevoordelijk voor je paard om er op die leeftijd al op te gaan zitten.

Ik zou lekker aan de hand dingen doen ter voorbereiding op het inrijden maar er nog niet op gaan.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:35

En wanneer zijn die wel volgroeit dan?

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 11:36

Midasje schreef:

8 jaar toch?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:38

Ik ga echt puur naar Sense kijken, volg je gevoel, jij kent je paard het best. Ik denk dat als Sense 3 is, dat ik eens rustig ga beginnen met grondwerk, klein beetje longeren. Pas na de zomer waarin ze 3 is, dus dan 3,5 wil ik haar laten beleren. Is ze er dan nog niet klaar voor, dan niet.. maar dat merk ik vanzelf aan haar.

Volg je gevoel, en niet omdat je andere van 2,5 nu al ingereden hebt gezien.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:44

0maris0 schreef:
Midasje schreef:

8 jaar toch?

Dan is 3 jaar ook te jong he

Gewoon 2 / 2,5 en normaal doen en zorgen dat je niet te zwaar bent

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:55

Ik heb ook vorige week mijn bijna 3 jarige opgehaald.
Hij zou anders nog in de opfok staan, nu ga ik hem dingen leren en zadelmak maken.
In het voorjaar gaat hij terug het land op voor een aantal maanden.
Ik ga hem nu niet aanrijden, maar langzzaam aan zadelmak maken en leren wat de hulpen zijn, allemaal in het tempo dat ie nodig heeft. Ik ga er dus niet al écht mee aan het werk.
Hij zou anders ook maar voornamelijk binnen staan met paar uurtjes buiten... dat is nu niet anders, maar hij leert er gelijk wat bij. En dan kan hij straks nog ff lekker paard zijn op de wei, terwijl andere hem dan vaak juist gaan inrijden en hij dus wéér op stal staat. Als ik hem dan na de zomer weer ophaal (dan is ie 3,5)... dan kent hij de basis en kan ik hem gaan aanrijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:20

Midasje schreef:
0maris0 schreef:

8 jaar toch?

Snap het niet? Als je zo denkt, kun je net zo goed met 1 jaar erop stappen Tong uitsteken

Het heeft te maken met de groeischijven die op 3.5 veel verder zijn dan bij 2.5.
Moet zeggen dat ik ok niet tegen 2.5 ben hoor, maar wel heel voorzichtig (weinig en kort), met een lichte en ervaren(!) ruiter

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:26

Midasje schreef:
0maris0 schreef:

8 jaar toch?

Snap het niet? Als je zo denkt, kun je net zo goed met 1 jaar erop stappen Tong uitsteken

Het heeft te maken met de groeischijven die op 3.5 veel verder zijn dan bij 2.5.
Moet zeggen dat ik ok niet tegen 2.5 ben hoor, maar wel heel voorzichtig (weinig en kort), met een lichte en ervaren(!) ruiter[/quote]

precies Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:28

Midasje schreef:
0maris0 schreef:

8 jaar toch?

Doen we bij de volbloedjes wel

Moet zeggen dat ik ok niet tegen 2.5 ben hoor, maar wel heel voorzichtig (weinig en kort), met een lichte en ervaren(!) ruiter[/quote]

precies Knipoog[/quote]

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 13:06

Volbloeden met 1 jaar inrijden?!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:12

ik vind 2,5 jaar te jong. De reden dat veel paarden hier in Nl de 8e verjaardag niet halen, is dat ze zo jong zijn ingereden. Kijk maar, ze hebben allemaal rug/beenproblemen.
Door een jaartje te wachten, voorkom je echt een hoop ellende.

Met name de wat grotere paarden zien er ook nog heel slungelig/puberachtig uit op die leeftijd, vind ik. Laat ze lekker een jaartje uitgroeien!

mocht je toch anders besluiten, dan zou je ervoor kunnen kiezen hem zadelmak te maken (en niet meer dan dat) en vervolgens weer een paar maand de wei in te gooien.
Ga dan in ieder geval heel voorzichtig te werk:
niet elke dag
niet te lang (20 minuutjes ofzo)
Geen kleine voltes
niet aan de teugel rijden
niet doorzitten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:15

@Midasje, ik vind 1 jaar echt te risicovol, dan groeien ze zó hard!
Daarbij vind ik het niet slim om op bokt (internet) te vertellen dan 2.5 oud genoeg is. Hoeveel ruiters zijn licht en ervaren? En hoeveel van die ruiters zullen echt rustig aan doen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:19

Gewoon 2 / 2,5 en normaal doen en zorgen dat je niet te zwaar bent[/quote]

Inderdaad tegen 8 jaar pas volledig uitgegroeid, verschilt natuurlijk ook wel weer per paard...

Maar ik vind het een behoorlijk verschil of je op een 2 jarige gaat zitten of een 4 jarige, ik ben erg blij dat mijnpaard pas op haar 4e is ingereden.

Maar midasje, wat is het probleem met wachten tot 3,5 / 4 jaar?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:24

geen probleem mee
maar bij sommige sporten worden ze gewoon eerder ingereden.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:24

0maris0 schreef:
Volbloeden met 1 jaar inrijden?!

ja zadelmak maken

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:25

superwoman schreef:
@Midasje, ik vind 1 jaar echt te risicovol, dan groeien ze zó hard!
Daarbij vind ik het niet slim om op bokt (internet) te vertellen dan 2.5 oud genoeg is. Hoeveel ruiters zijn licht en ervaren? En hoeveel van die ruiters zullen echt rustig aan doen?

Dus moet ik maar liegen omdat de helft op bokt geen verstand heeft

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:26

Het ligt aan de groei van je paard..als ze al mooi volgroeid is zou ik ermee beginnen...rustig aan..
ls ze nog niet in verhouding is...slungelig overkomt..of erg jong in doen en laten is...er nog even mee wachten

longeren...denk eraan dat ze enorm veel conditie krijgen van longeren...ze worden dus sterker ( wat niet altijd handig is als je gaat beleren )

met jong inrijden...wil niet zeggen dat je ze ook meteen 'aan gort rijd' zoals ik in dit topic las..
je bent er zelf bij tenslotte..kijk naar je paard wat kan ze aan?
als haar spieropbouw nog niet top is...moet je niet te lang en niet te vaak gaan maar bevoorbeeld om de dag longeren ofzo..

succes hoor Slim

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:36

Ik denk dat je je juist niets aan moet trekken van anderen Knipoog . Kijk naar het paard zelf, gebruik je verstand en gevoel. Op 2,5-jarige leeftijd beginnen vind ik veel te vroeg, 3 jaar vaak ook nog. Ik vind veel KWPNers vaak nog zo slungelig met 2,5 a 3 jaar, maar veel eigenaren willen daar vaak niet aan om diverse redenen. En dan moet het ook nog het liefst binnen 1 maand geregeld zijn. Tja.....

Ik ben met 3,5 eens spelenderwijs op mijn eigen jonkie gaan zitten (dat is geen KWPNer), maar nu hij tegen de 4 loopt, zijn we wat serieuzer bezig, al mag het nog geen echte naam hebben. Ja, ik krijg wel eens commentaar, omdat men het 'te langzaam' vindt gaan, maar ik heb gewoon helemaal geen haast en wie zijn zij om te bepalen hoe snel ik moet gaan met mijn eigen paard? Mijn paard is nog zo jong en ik vind meer dingen leuk om te doen dan alleen maar rijden (mijn paard ook trouwens).
Mijn paard doet het er prima op, die vindt het net zo leuk om lekker te wandelen, los te werken, grondwerk te doen, samen te spelen.

Kijk gewoon naar je paard en volg je eigen gevoel hierin. Laat anderen lekker kletsen en vergelijk je paard niet met anderen. Hou maar in je hoofd dat de meeste mensen voornamelijk met rijden bezig willen zijn, zonder dat ze echt naar het paard zelf kijken.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:39

Mijne is ingereden op 3 jaar, toen ik hem net had. Hij is nu bijna 13 en echt helemaal op. Hij heeft ook wel voedingstekorten gehad, wormen, slechte beenstand, voor zijn 3 jaar en erna een te felle groei na dit alles van 1.58 naar 1.73.

Maar ik vraag me nog altijd af of ik niet langer mee had kunnen doorgaan als ik gewoon wat langer had gewacht. Persoonlijk denk ik van wel. Beenproblemen zouden hem uiteindelijk toch wel gevelt hebben, maar later.

Een volgende zal ik inrijden op 4 jaar (licht werk). Ervoor misschien wat prullen met het zadel, longeren en dat soort dingen. Echt beginnen met degelijk werken, zal ik pas starten op 5 jaar. Wat is een of twee jaar wachten als je er 10 jaar langer mee door kan gaan?

Ik snap dat het kriebelt om te beginnen, maar het is echt niet leuk om jezelf af te vragen of je het had kunnen voorkomen. Schijt aan de rest. Het is jou paard. Je moet zelf beslissen of je het risico nemen wil.

Voor de tips kan ik zeggen; belangrijste is rustig blijven. Niet straffen, maar belonen. Zorgen dat er geen stress is en vooral geen haast hebben en iets echt af moeten hebben voor een bepaalde tijd. Kijk naar je paard en bewaar de rust en het respect. Dan komt de rest vanzelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:44

Midasje schreef:
Dus moet ik maar liegen omdat de helft op bokt geen verstand heeft

In de meeste omstandigheden vind ik het onverstandig. Vandaar dat IK eerder zeg 3.5 jaar.
Dat is IMO het beste advies. 2.5 jaar is gewoon risico-voller, laat staan als iemand er minder
(geen) ervaring mee heeft. Heb je wel ervaring, vraag je het niet op bokt Knipoog