Losrijden, pak je eerst de moeilijke of de makkelijke kant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Re: Losrijden, pak je eerst de moeilijke of de makkelijke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:39

Ik begin altijd op de moeilijke kant.
Het valt meestal niet zo op maar de kant waarmee je begint doe je meestal langer dan de kant die je daarna doet.
Maar ik wissel nu regelmatig van kant

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:12

Ik begin meestal rechtsom want linksom zijn er vaker spoken Clown

Maar zodra ik echt ga losrijden ipv beetje rondjes stappen wissel ik beide kanten eigenlijk aan 1 stuk door af om een poging te wagen dr losser te krijgen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:43

Ik heb geen idee op welke kant ik begin Tong uitsteken Denk meestal rechts om, dat is de kant waarop ze het minst 'schrikt'. Beide kanten hebben zo hun eigen problemen, dus 1 moeilijke kant hebben we niet.
Als we wel 1 moeilijke kant zouden hebben zou ik op de makkelijke beginnen, het aller eerste losmaken zo ontspannen mogelijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:01

Ik start op de makkelijke kant maar wissel dus wel af. Zorg dat de spierne wat opwarmen en pak dan de moeilijke kant. Maak het mijn paarden niet moeilijker dan het is. Zodra ze lekker warm gestapt zijn pak ik de moeilijke hand dus mee.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:02

Bij mij verschilt het per keer, ik denk er niet echt bij na eigenlijk.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:41

Ik wissel veel, maar meestal pak ik haar eerst op aan haar makkelijke kant om dan een stukje moeilijk erbij te pakken Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:47

Altijd de makkelijke kant. Dit stamt nog uit de periode dat het paard rugklachten had. Als je dan begon met rijden op de moeilijke kant ging hij meteen wat onregelmatiger lopen en als je op de makkelijke kant begon zat de ontspanning er veel sneller in. Omdat het nog steeds goed bevalt zijn we hier nog niet van af gestapt. Ik moet zeggen dat ik het ook eerlijker voor het paard vind om op de makkelijke kant te beginnen, en dan de moeilijke kant erbij te nemen als hij op de makkelijke kant lekker los is. En dan begin ik op de moeilijke kant ook makkelijk met rechtrichten en grote voltes.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:12

tjah, eigenlijk is het verschillend, ik stap eerst beide kanten, in stap merk ik vrij weinig van de moeilijke/makkelijke kant. In draf begin ik eerst op de ene hand, beetje (grote) figuren, daarna ook de andere hand, wissel eigenlijk steeds, maar kijk niet naar de moeilijke/makkelijke kant.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:07

Ik heb ook geen vaste beginkant, de ene keer begin ik rechtsom de andere keer linksom.
Ik verander ook veel van hand door het maken van voltes, dit om mijn paard soepeler te krijgen in het lichaam.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:10

Dat verschilt bij mij. Een keer begin ik lingsom en de andere keer rechtsom.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:32

Ik rijdt veel voltes en slangenvoltes en 8jes. Zo komt hij op de ''moeilijke'' hand ook wel los. Rechtom mag hij graag zijn buitenschouder eruit drukken, linksom is het buigen moeilijker, dus ik heb aan beide kanten wel wat te doen. Ik houdt hem vooral bezig, dan komt hij vanzelf los.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:21

ik begin met de makkelijke hand en als t goed gaat pak ik de moeilijkere

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:03

De ene keer de makkelijke de andere keer de moeilijke maar ik wissel heel veel van kant dus bij mij maakt het niet echt veel uit. Haha!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:22

mijn slechte kant is ook de slechte kant van mijn paard. ik begin altijd op de slechte kant voor mezelf en voor het paard. waarom? omdat als ik op de goeie kant begin en ik ga dan op de slechte kant, heb ik meer moeite met voelen. ja heel raar, maar ik denk dat als je de slechte kant eerst doet, je die ook niet vergeet te rijden omdat hij anders aanvoelt asl de goede kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:24

Ik kies nooit echt bewust een moeilijkere of makkelijkere kant.
Ik vind het afwisselen beter, naar mijn idee voorkom je dat het nog duidelijker een makkelijke en moeilijke kant word. Door gewoon allebei de kanten gelijk te nemen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:28

Mijn bijrijdpaard schijnt rechtsachter een sterker achterbeen te hebben, dus ik moet linksom beginnen en linksom eindigen (dit deed ik eigelijk altijd al Tong uitsteken)
Denk dat je beter eerst op de moeilijke hand kan beginnen, natuurlijk wel afwisselen en uitstappen ook op de moeilijke hand eindigen Lachen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:15

kies geen kant Duivel

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:27

ik ga nooit bewust een zelfde hand als eerst doen. ik wissel dit vaak af. en ook vooral in het begin probeer ik veel van hand te veranderen en overgangen te rijden.

ik denk wel dat ik onbewust altijd met de linker galop begin. weet niet precies waarom maar volgens mij is het zelden dat ik met rechtergalop begin Clown

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:26

ik wissel heel vaak maar het eerste rondje is meestal wel op de linkerhand!
dat is z'n makkelijke kant

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:10

Geen van beide.

Ik begin als het even kan met 5 minuten rechtuit te stappen aan de lange teugel. Daarna berust het puur op toeval welke kant ik mee begin maar ik wissel wel constant af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:35

Dat varieert eigenlijk,

met de belg: er wordt zowiezo tien minuten over de weg gestapt, en dan is het maar te zein hoe paardlief binnenstapt.
ik neem praktisch direct contact, en draai en keer constant in stap en draf, links, rechts, voltes, binnenhoefslagen, paar pasjes opzij.
galop varieert ook, over het algemeen begin ik rechts omdat ze daar altijd iets lekkerder doorkomt, kan ze eerst lekker haar spieren strekken, vooraleer ik op links ga.

als ze weer in een periode zit dat ze links niet wil aanspringen schrap ik de rechtergalop enkele sessies volledig uit de training, tot ze links wel weer vlot aanspringt, en dan pak ik die rechtergalop er weer bij.

de fries net hetzelfde, maar daar neem ik meer overgangen bij in draf en stap.
galop begin ik bij haar meestal op haar moeilijke kant, het is nogal een turbofriesje, en als ik galopeer op de makkelijke kant terwijl ze fris is volgt er vaak een crosspartij.
Ook verwart ze de galops dan minder met elkaar en zit er meer kans in dat ze juist aanspringt (daar werken we heel hard aan)
eenmaal losgegalopeert op links kunnen we netjes en beheerst rechts aanspringen ook ...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:44

Ik begin niet specifiek op 1 hand. Ik begin met zo'n 10 minuten losstappen in grote 8-ten en slangenbuigingen. Daarna gallopeer ik in een flinke galop in verlichte zit nog 10 minuten. 5 op beide handen zeg maar Lachen

laura1987

Re: Losrijden, pak je eerste de moeilijke of de makkelijke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:48

BrittKitt schreef:
Beginnen met de makkelijkste kant en daar ook op eindigen. Zo om met een goed gevoel af te sluiten. Uiteraard wel beide kanten evenveel rijden.

Dit doe ik dus ook.

Def

Re: Losrijden, pak je eerste de moeilijke of de makkelijke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:50

laura1987 schreef:
BrittKitt schreef:
Beginnen met de makkelijkste kant en daar ook op eindigen. Zo om met een goed gevoel af te sluiten. Uiteraard wel beide kanten evenveel rijden.

Dit doe ik dus ook.

hier precies hetzelfde...

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:58

Ik zie altijd heel veel mensen bij ons op stal tien minuten op de linkerhand, dan tien minuten op de rechterhand enz. Die wisselen maar vier keer van hand.

Ik rijd nooit lang op een hand. Ik rijd veel achtjes, voltes, rechts of links omkeerd. Mijn paard wordt zo binnen notime los op twee kanten.