Prestatiegerichte kinderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lombardia

Re: Prestatiegerichte kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:26

ChristaMoor schreef:
Claudia__ schreef:
Ik vind het jammer, ik vind dat paardrijden vooral plezier moet zijn. Je hebt inderdaad ook wel van die kinderen die gepusht worden door de ouders.....ik denk dat die kinderen er op een gegeven moment helemaal geen plezier meer aan beleven en het echt als een verplichting gaan zien.

Dit komt me maar al te bekend voor. Ook ik wilde heel graag dat teminste 1 van mijn 2 kinderen het leuk zou vinden. De jongste is begonnen en dit ging erg goed. Tot ik op een gegeven moment te fanatiek Bloos werd. Ik was zelf de pony aan het poetsen en zadelen en zoonlief reed 15 minuten en was het dan alweer zat. Op een gegeven moment heb ik hem de vraag gesteld: Waarom rijd je eigenlijk, voor jezelf of omdat ik het leuk vind. Als antwoord kwam, ik doe het eigenlijk voor jou mam.... Nou hij is dus daarna nooit meer op een pony gestapt en beiden zijn we daar nu happy mee. Knipoog

Goed dat je aanvoelde dat je zoon het waarschijnlijk niet meer voor zijn eigen plezier deed en dat je zijn keuze respecteert! Klinkt logisch om dat te doen maar helaas zijn niet alle ouders zo!

En wat betreft dat extra aansporen etc wat Maykie noemde...het kan idd frustratie zijn van de ruiter omdat het niet gaat zoals hij wil en daarom uit hij maar de frustratie in de vorm van extra slaan/extra aansporen. Als het te ver doorslaat vind ik het niet echt kunnen want als je pony/paard echt niet wil dan zou ik hem uiteindelijk met rust laten... en als het doorslaat vind ik het wel degelijk bij prestatiegericht passen want dan wil diegene koste wat het kost winnen.....

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:34

Je maakt een valse vergelijking.

Je doet het voorkomen dat prestatiegerichte ruitertjes én hun paard niet ontspannen kunnen rijden én nooit een lekker bosritje maken. En dat kun je nu eenmaal niet weten (zie de verhalen hierboven die echt het tegendeel wel aantonen).

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:50

Ik denk juist dat prestatiegerichte kinderen er ook heel veel aan doen om goed te rijden.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:24

ik vind het niet echt kunnen als kinderen moeten rijden omdat de ouders het willen, en als het kind jankend op het paard zit en de ouder maar derop zit te schreeuwen. ik heb iets soortgelijks meegemaakt, toen ik, een wedstrijdpaard had pushte mijn ma mij ook altijd om te rijden, ik kon nooit wat leuks doen omdat ik altijd moest rijden om te trainen. dus dan krijg je ook geen lol meer in het rijden en vooral niet als je geen klik hebt met het paard. daarom hebben we het paard toen ook verkocht ( geen klik, te hevige merrie) en nu heb ik een paard waar ik niet bij word gepusht. ook is mijn moeder heel erg Pusherig naar mijn punten op school, ZE dreigt alsmaar dat als ik geen goede punten haal 1 van mijn paarden weggaat Huilen .
dus een ouder die je pusht is niet altijd even fijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:30

ik persoonlijk zie liever kinderen die uren aan een pony kunnen tutten in plaats er zonodig op te moeten zitten en te presteren...borstelen,poep ruimen,vlechtjes in doen,dat zie ik veel liever...maar ja,ik ben zelf ook niet prestatie gericht,kansen genoeg gehad maar ik zat liever op stal uit de picture,in plaats van in de picture,maar we zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde...gelukkig...

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:20

Herken het beeld van kleine kinderen die op een pittige, jonge pony een springparcour worden ingestuurd, eerst 3 rondjes op een ophol geslagen pony zitten dan er half afliggen en met tranen over het gezicht maar verder springen omdat papa voor de ingang van de piste staat en hen er niet uitlaag, het moment dat ze klaar zijn en uit de piste komen staat hun vader al klaar met de opgenomen beelde om te laten zien wat slecht was (en niet om te zeggen: goed gedaan ofso). Het moment van de prijsuitreiking zie je dan een boze vader omdat hun kind maar 3de is geworden. Een half jaar later zie je dat zelfde kind met een andere pittige, jonge pony en weer al het dure (en vaak onodige) matriaal. (-->DIT IS EEN VB!)

Hallo...waar zijn we mee bezig, is het niet belangrijker dat kinderen leren omgaan met een pony, positief begeleid worden en eigen keuzes mogen maken. Is het niet belangrijker dat pony en ruiter plezier hebben. Dingen leren met vallen en opstaan, ontgoocheling en vreugde maar vooral met een hechte band en veel vertrouwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:55

xSiep schreef:
ja precies!
ze zeggen dat het met voetbal erg is.. maar als je bij een gemiddelde springwedstrijd gaat kijken..

bijdressuur is hetme nog niet echt opgevallen eigenlijk, alleen boos worden als pony niet mooi genoeg in de krul loopt..

dan heb je nog niet veel dressuur wedstrijden gezien.
Hier krijgen al die dwergen een pony van een half miljoen onder de kont geschoven, liefst nog een hengst. En als ze dan niet winnen krijgen ze slaag van de ouders. Rolleyes (zowel pony als kind)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:00

Inderdaad, elke dag een dure trainer erbij en o jee als ze niet hoog scoren op wedstrijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:02

Biepje schreef:
Inderdaad, elke dag een dure trainer erbij en o jee als ze niet hoog scoren op wedstrijd.

of heel geinig als ze elke drie maanden een nieuw paard hebben, en dan, als de ene niet meer goed genoeg loopt voor te winnen. Dan komt er gewoon weer een nieuwe hoog opgeleide knol. (niet gelogen, zo loopt er écht een jochie rond bij ons.) Aan wie zou het liggen nadat je voor de 4de keer van knol wisseld omdat die toch niet meer goed liep na een paar maandjes? Nors opkijken Ik kan me daar ontzettend boos om maken! Zeker als het paard dan de schuld krijgt Scheve mond

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:04

Ik raak er geïrriteerd van als ik het op wedstrijd zie, de ene maand (!) rijden ze met drie bepaalde pony's die voortdurend in een houdinkje lopen, de volgende maand blijft daar nog een pony van over en hebben ze er dan nog maar een paar bijgekocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:46

Biepje schreef:
Ik raak er geïrriteerd van als ik het op wedstrijd zie, de ene maand (!) rijden ze met drie bepaalde pony's die voortdurend in een houdinkje lopen, de volgende maand blijft daar nog een pony van over en hebben ze er dan nog maar een paar bijgekocht.

dat bedoel ik dus Scheve mond

deveney1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:21

wendypony schreef:
het is ook echt jammer ik had een meisje bij ons op stal wou heel graag wedstrijden rijden in de dressuur
maar iedereen heeft daar tegenwoordig een sport pony OOK IN DE ABklasse ze maakt geen schijn van kans

Dat vind ik onzin, mijn dochter van 6 reed gewoon op een heel eenvoudig voskleurig shetje en won keer op keer, zelfs op regiokampioenschappen en zelfs als ze tegen luxe welshjes moest rijden. Het gaat ook om het rijden zelf, de schuld wordt volgens mij te vaak bij de kwaliteiten van een pony gelegd, het gaat juist om een mooie passende combinatie!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:24

LauraMc schreef:
Ook worden ze echt getraind om hun paard zo mooi mogelijk te laten lopen. Ook niks mis mee, maar moeten ze op die leeftijd en met de weinige ervaring die ze hebben niet eerst leren om hun paard ontspannen te laten lopen en een goede zit te ontwikkelen? Ik zie vaak dat dit niet het geval is.

't is wel zo dat kleine kinderen die hun paarden gespannen in de krul rijden vaak hoog gewaardeerd worden op de wedstrijden. Ik denk dat niet alleen iets is van de ouders en hun opvoeding, maar ook voor de jury leden die bepaalde normen waarderen.

Wat deveney1996 al zei, een ontspannen nette proef is belangrijker dan een gespannen opgericht paard/pony.

SoftIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:14

Ik ben ook altijd zo geweest. Trainen zo hard ik kon zodat ik tenminste een plaatsje op het podium kreeg. Ik heb wel altijd naar mijn pony gekeken of hij alles nog wel aan kon en ik heb hem ook nooit gestraft als we eens een mindere proef reden. Ik wil gewoon beloond worden na ons harde werk en dat gevoel heb ik nu nog. Ik train erg hard met mijn paarden en meestal wordt ik dan ook beloond met een eerste of tweede plaats. Het is niet zo dat ik gepushed word door mijn ouders ofzo hoor. Ik zie het nu ook in mijn kleine zusje. Zij hebben juist een officieel metingcertificat voor FEI proeven van 2008 gekregen en zij doet echt zo erg haar best met het trainen en zo. Is niets mis mee en het gaat zeker niet ten koste van onze paarden of pony's.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:24

'Grappig' onderwerp. Ik heb vroeger topsport gedaan (wedstrijdzwemmen, paardrijden was op de pony's van de buren Knipoog )
En ik was bloedfanatiek, beulde mezelf af. Mijn ouders waren er absoluut niet blij mee, naast dat zij me 5 keer in de week naar trainingen moesten brengen, gingen de weekenden 'op' aan wedstrijden, ze hadden graag gewild toendertijd dat het op een wat lager pitje kon
Het competatieve heb ik altijd in me gehad, ook met spelletjes bijv. Clown

Echter nu ik alweer een tijdje rijd, geen wedstrijden btw, is dat competatieve grotendeels weg. Ik zou nooit de schuld bij het paard leggen, maar bij mijn eigen niveau. Ik ben wel iemand die zich een doel stelt tijdens het rijden, maar lukt het niet, dan lukt het niet.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:57

Hmm, ken het.
Bekenden van mij ook.. Terwijl wij; (Ik en mijn zus) Het allemaal zelf hebben opgebouwd.
Die ouders zijn soms jaloers op ons als "kinderen"...... Wy rijden dan ong. elke dag. Of proberen dat te doen. En die kinderen 1x in de week met les.. Gebruiken hun eigen bak ook nooit. Alleen als de ouders zeggen van; ga even rijden!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:00

Is met meer sporten zo hoor, mijn jongste doet aan wielrennen en daar stond een keer iemand zijn zoon uit te schelden om dat hij een keer geen zin had.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:50

Ik snap wat je bedoelt. Paardrijden moet je doen omdat je er plezier in hebt (uiteraard moet het paard er ook plezier in hebben). Natuurlijk, het is leuk om wedstrijden te rijden en hogerop te komen, maar vaak wordt vergeten dat je het in eerste instantie doet omdat je het leuk vindt.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:53

Tja,,

ken ook een meisje die moet springen..
ze durfde het zelfs niet eerst!
huilend als ze er afviel en iedere keer moest ze maar doorgaan..

zielig vind ik dat!

ik heb een zusje die altjid lol heeft met haar knol!
denk dat je daar veel meer van leerd!

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:04

Ik ben een combinatie van.

Ik mag gewoon ontzettend graag winnen en winstpunten halen.Maar niet ten kostte van alles Ik kan,niet zomaar als ik 179 punten rijd,mijn schouders ophalen en zeggen; volgende keer beter. Ik ga dan nadenken en proberen te achterhalen wat er verkeerd is gegaan.. Ik vind dat je ,zelfs als kind, moet beredeneren wat er verkeerd is gegaan en dat je als ouder je kind daarbij ook moet helpen.

Stel je hebt een 8 jarige dochter die het allemaal zo graag goed wil doen. Ze rijd op een normale pony in de B. De pony viel steeds terug uit de galop omdat ze er niet genoeg bij was met het been. Dan moet je dat op een normale manier kunnen zeggen.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:25

Als het vanuit het kind zelf komt (en dat komt echt wel voor Knipoog ), prima. Als het kind door ouders, zussen e.d gepushed word, zonde van het enthousiasme van het kind, geen leuke ervaring.

Ik merk inderdaad zelf ook steeds vaker dat kinderen meer gericht zijn op het winnen, winnen, winnen, dan op het lekker bezig zijn met hun pony'tje, wat erg zonde kan zijn.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:51

Lombardia schreef:
Ik vind zowiezo dat het kind het paardrijden leuk moet vinden en het absoluut niet moet doen omdat papa en mama het zo leuk vinden en hem onwijs pushen!! Ik kan daar echt niet tegen....valt me ook op idd dat competitie vaak boven het plezier wordt gesteld...

Ik vind dat kleine kinderen lekker voor hun plezier moeten rijden.
Je heb toch nog je hele leven om te presteren? Knipoog
Ze zijn nog zo klein.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:08

3line schreef:
ik vind het heerlijk als de dochter van de eigenaar van mijn verzorgpaarden meehobbelt.
Geweldig, beetje spelletjes doen en daarna gezellig onder de douche(paard afspuiten in de zomer)
ik heb liever een kind die prestatiegericht is op het winnen van tikkertje en stoelendans te paard dan een dressuurwedstrijd.

Ben het helemaal met je eens. Lijkt me veel belangrijk om een kind eerst het plezier van het rijden mee te brengen, ipv meteen de druk van wedstrijden erop te leggen.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:12

Ik merk het ook, en wat ook steeds meer gebeurd is dat mensen alleen maar willen rijden. Ik heb een kleine pony, en ik krijg echt heel veel mensen die zich afvragen waarom ik hem niet weg doe, ik kan er toch niet meer op rijden. Nou en? het is toch mijn maatje..
Het word steeds meer gewoon het rijden en het winnen, en niet meer de lol met je knol.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:21

als een kind van zich zelf prestatiegericht is vind ik dat niet zo erg....
mr ik als ouders jonge kindertjes pushen om het zo goed mogelijk te doen vind ik dat niet zo...
ik vind dat plezier toch echt bovenaan moet staan! maar toch zie ik vaak dat dit niet zo is en dat wedstrijden worden gereden om te winnen (daar hoeft niks mis mee te zijn maar het moet niet te worden Clown )