Hoe lang geven jullie een nieuw paard de tijd.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe lang geven jullie een nieuw paard de tijd.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:00

Is niet echt een tijd voor te noemen denk ik. Ligt er ook erg aan wat je "een passende combi" vindt.
In principe kun je met elk paard meteen wel wat bereiken, mits het een beetje fatsoenlijk aangereden is. Maar het ligt aan zó veel factoren, en aan wat je nastreeft.
Wij kochten vorig jaar juli een paardje erbij waar ik me meteen heel vertrouwd op voelde omdat het een heel braaf beestje is en waar ik meteen wel redelijk mee rond kon sturen.
Maar ik ben eigenlijk pas de laatste maand ècht een combi met 'm aan het worden, waardoor we veel mooier gaan samenwerken.
Hij is heel anders gereden dan ik m'n paarden rijd, dus het heeft een tijdje geduurd voordat 'ie "aan mijn hulpen" stond, en ook voordat ik mijn manier van rijden aan die van hem aangepast had. Komt bij dat dit dier een véél flegmatieker karakter heeft dat de hete bliksems die ik hiervoor heb gereden, en daar heb ik ook echt mee moeten leren omgaan; had ik nog nooit gehad. Ik had nog nooit zó'n koele kikker gereden. Ik zocht dus bv naar een veel grotere reactie op mijn acties dan dit paard mij ooit zal gaan geven. Deze draait bij wijze van spreken slechts met z'n oor als je 'm een schop onder z'n kont geeft, terwijl mijn vorige paard door het dak heen opgestegen zou zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de boodschap niet doorkomt. Echter door het uitblijven van grote reacties heb ik echt een paar maanden gedacht dat 'ie wat aan de domme en slome kant was.
Mijn instructeur heeft behalve rijtechnisch ook een goede bijdrage gelevert in inzicht in het karakter van dit paard. Ik had nog nooit met dit ras (Painthorse) gewerkt (hiervoor Fjorden en haflingers, Groningers en KWPN'ers) en heb er echt aan moeten wennen. (maar NU ik er aan gewend ben... Nooit meer anders!)
En zo leer je ook na 34 jaar paardrijden nog dagelijks bij... 't Blijft zó'n gave hobby!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:38

Ik ga op dit moment echt met tegenzin heen om te rijden. Hij is super lief hoor en ik ben echt stapelgek met hem, maar ik kom geen stap verder. Ik ontspan me niet en hij ook niet. Wel zie ik dat hij wel steeds gehechter aan me wordt. Hij hinnekt bv als ik de stal in kom en daardoor word het ook zo moeilijk. Het is zo'n dikke schat, maar qwa rijden met mij heb ik het idee dat hij het echt niet leuk vind. oren in de nek en behoorlijk in verzet. Ik wil niet altijd vechten... Ik wil ook eens lekker ontspannen... Ik wil hem niet wegdoen, maar ik ben bang dat we tever uitelkaar liggen qwa niv. Ik ben L en hij is Z. Ik denk dat hij het niet leuk vind een beetje B/L niv te rijden en dat ie het saai vind en daardoor in verzet komt, want als mijn instructeur hem rijd, zie je hem echt genieten en ja die rijdt hem dan op M/Z niv. Ik weet het niet en ik zit erg te twijfelen. Als ik dit allemaal zo lees, dan denk ik toch dat ik zelf door moet zetten. Ik heb hem voor de recreatie en voor mezelf als leerpaard. Ik hoef niet zonodig op concours, maar af en toe is dat toch ook wel weer leuk. Ik denk dat ik toch eerst maar eens moet doorzetten. wat vinden jullie??

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:48

Je zou met jezelf een redelijke termijn kunnen afspreken. Bijvoorbeeld tot na de zomer. Ik noem ook maar wat, maar dat was mijn termijn omdat ik me afvroeg of het beter zou gaan in warmer weer (minder fris en drammerig enzo in mijn geval).
Uiteindelijk is toch wel de bedoeling dat je steeds beter gaat rijden en dus ook meer van hem kunt gaan vragen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:49

Eerlijk antwoord?
Ik twijfel of je de juiste instructeur hebt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 13:13

Sonja schreef:
Eerlijk antwoord?

Ik heb vanmiddag les van iemand die ik al heel lang ken, maar nog nooit les van heb gehad. Zij gaat er eerst zelf op om te ervaren hoe hij is en daarna ik.
Ik ben zo benieuwd..... ik hou jullie op de hoogte. Ik kijk er wel naar uit hoor en hoop dat ik een stukje vooruit gang zie.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:13

Het begin lijkt me al goed, dat iemand eerst wilt voelen waar ze precies les aan gaat geven. Hopelijk werkt dat beter voor jou en je paard.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 13:20

dat hoop ik ook, maar nu las iknet iets van een goque. Ik weet eigenlijk niet wat dat is, maar ik zag wel dat het bij haar effect heeft gehad, zou iemand mij hier nadere uitleg over kunnen geven?? En eventueel ook kunnen zeggen wat de werking hiervan is??

Hadley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:21

Ik denk dat plezier het belangrijkste is.
Als jij met plezier bezig bent met je paard dan ga je ook beter zitten en krijg je ook sneller een "klik"
Dus zou me niet aan tijd vasthouden dat je het paard heb meer naar je eigen gevoel kijken en gewoon plezier met hem hebben.
Verder vindt ik de "klik"met de instructeur ook heel belangrijk hij is toch degene die jullie verder moet helpen.
Hem er op laten rijden geeft jou dus geen goed gevoel dat moet je ook niet doen want dat helpt dus niet.
Laat het eens opnemen op de video ( les) en kijk het eens terug misschien is het gewoon iets heel simpels.
Beenkracht kan het niet aan liggen maar is eerder het paard voor het been laten zijn hij moet reageren op een klein beetje druk van jou, het moet niet zo zijn dat jij je leeg moet pompen voor een beetje reactie.

Succes en vooral heel veel plezier met je paard.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:21

Ik zou dat vanmiddag even aan je instructrice vragen. Zij kan wellicht ook zeggen of het voor jou en je paardje goed zou zijn, als ze erop heeft gezeten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:25

piewie schreef:
Ik ontspan me niet en hij ook niet.
piewie schreef:
Ik wil niet altijd vechten... Ik wil ook eens lekker ontspannen... Ik wil hem niet wegdoen, maar ik ben bang dat we tever uitelkaar liggen qwa niv. Ik ben L en hij is Z.

Je zegt steeds 'ik wil ook wel eens...' Helaas werkt het niet zo bij paarden. Het paard heeft duidelijk een hoger niveau dan jij. Jij zal daarom een hoop van het paard kunnen, maar ook moeten leren. En dat zal gewoon niet zonder moeite gaan. Dit paard zal jou hoogst waarschijnlijk op jouw eigen fouten pakken. Als jij aan je fouten gaat werken, dan zal je straks heus ontspannen kunnen rijden en niet hoeven vechten.

piewie schreef:
want als mijn instructeur hem rijd, zie je hem echt genieten en ja die rijdt hem dan op M/Z niv.

De oplossing is dus zelf je eigen niveau op te krikken. Gewoon positief blijven en een beetje doorzetten. Niemand heeft ooit gezegd dat paardrijden makkelijk is.

Bovendien is de vraag of je met een ander paard niet tegen hetzelfde aan zal lopen.

piewie schreef:
dat hoop ik ook, maar nu las iknet iets van een goque.

Ik denk dat je beter wat vaker les kan nemen/goede instructie, dan je geld uit te gaan geven aan hulpteugels. Als jouw paard Z heeft gelopen en bij je instructeur wel fijn loopt, dan zit het probleem echt in jou en niet in het paard. Zolang het probleem in jou zit moet je zeker niet met hulpteugels gaan aanmodderen.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:34

Jasmijn je slaat de bekende spijker op zn kop. Helemaal mee eens. Er is niks moeilijker dan als B/L ruiter een Z paard te rijden.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 13:39

jasmijn78 schreef:
piewie schreef:
Ik ontspan me niet en hij ook niet.
piewie schreef:
Ik wil niet altijd vechten... Ik wil ook eens lekker ontspannen... Ik wil hem niet wegdoen, maar ik ben bang dat we tever uitelkaar liggen qwa niv. Ik ben L en hij is Z.

Je zegt steeds 'ik wil ook wel eens...' Helaas werkt het niet zo bij paarden. Het paard heeft duidelijk een hoger niveau dan jij. Jij zal daarom een hoop van het paard kunnen, maar ook moeten leren. En dat zal gewoon niet zonder moeite gaan. Dit paard zal jou hoogst waarschijnlijk op jouw eigen fouten pakken. Als jij aan je fouten gaat werken, dan zal je straks heus ontspannen kunnen rijden en niet hoeven vechten.

piewie schreef:
want als mijn instructeur hem rijd, zie je hem echt genieten en ja die rijdt hem dan op M/Z niv.

De oplossing is dus zelf je eigen niveau op te krikken. Gewoon positief blijven en een beetje doorzetten. Niemand heeft ooit gezegd dat paardrijden makkelijk is.

Bovendien is de vraag of je met een ander paard niet tegen hetzelfde aan zal lopen.

piewie schreef:
dat hoop ik ook, maar nu las iknet iets van een goque.

Ik denk dat je beter wat vaker les kan nemen/goede instructie, dan je geld uit te gaan geven aan hulpteugels. Als jouw paard Z heeft gelopen en bij je instructeur wel fijn loopt, dan zit het probleem echt in jou en niet in het paard. Zolang het probleem in jou zit moet je zeker niet met hulpteugels gaan aanmodderen.

Ik ben het helemaal met je eens dat het niet aan het paard ligt, maar aan mij. Maar om misschien die ontspanning erin terug te krijgen, zat ik te denken aan een hulpteugel. Kijk mijn paard gaat heel hoog lopen met zijn hoofd, waardoor je geen controle meer hebt en misschien dat ik door middel van een hulpteugel dat wel weer terug kan krijgen.
en misschienook wel voor mijzelf weer wat zekerheid te krijgen, want op dit moment ben ik heel erg onzeker en weet niet meer wat goed is en fout is.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:52

Sonja schreef:
Eerlijk antwoord?

Daar ga ik in mee. Ik had een geweldige instructrice, Z reed ze en geeft ook op dat niveau les. Maar mijn paard reageerde totaal niet goed op haar. Ineens moest iedereen van mijn paards rug gelanceerd terwijl het eigelijk altijd een schat was. Toen ze me eraf had gebokt ben ik ook wat bang geworden en moest ik mijn vertrouwen terug vinden. Nu heb ik een M2 intsructrice met een heel andere insteek, andere vorm van lesgeven die beter bij mijn paard past. Het gaat nu super. Ik heb nog steeds veel respect voor mijn vorige instructrice, vond haar geweldig en heb er veel van geleerd. Maar ze was niet de juiste.

Daarom ook mijn advies om het nog wat tijd te geven en te zien of het beter gaat met de andere instructeur. Het is altijd zoeken naar de juiste mensen om je heen, naar hoe je paard in elkaar zit en hoe je jezelf daarop kan aanpassen.

Mijn instructrice stapt wel eens op mijn paard als iets niet lukt om even te testen of ik het ben of dat mijn paard het is. Vanuit daar kunnen we dan weer verder. Maar ze rijdt haar ook niet om M2 Niveau, gewoon op het mijne.

Keep us posted!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:53

piewie schreef:
Maar om misschien die ontspanning erin terug te krijgen, zat ik te denken aan een hulpteugel.

Of misschien gewoon eerst eens zelf te ontspannen. Als jij er al gefrustreerd op gaat zitten dat hij met de kop naar beneden moet wekt dat alleen maar meer spanning. Gewoon lekker voorwaarts rijden, hand enkel iets sluiten als hij te hoog gaat met het hoofd (niet trekken!) en direct nageven als hij ook nageeft (anders zal hij inderdaad in verzet gaan). Dat doet wonderen hoor. Gewoon proberen. En lukt het vandaag niet, dan morgen.

piewie schreef:
want op dit moment ben ik heel erg onzeker en weet niet meer wat goed is en fout is.

Een goede instructeur zou jou onzekerheid weg kunnen nemen hoor, en je ook kunnen vertellen wat goed en fout is. Probeer gewoon vaker te lessen. Liever dan twee keer per week een half uur, als 1 keer per week een uur. Investeer liever in goede begeleiding dan in hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:50

Het paard kan het...waarom dan hulpteugels voor iets wat jij niet kan?

Je niet zo druk maken omdat koppie van hem.
Ga eerst lekker voor de ontspanning, dan komt de rest later wel weer Lachen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 15:05

runningkawa schreef:
Het paard kan het...waarom dan hulpteugels voor iets wat jij niet kan?

Je niet zo druk maken omdat koppie van hem.
Ga eerst lekker voor de ontspanning, dan komt de rest later wel weer Lachen

dank je wel is erg lief ik ga zo ik krijg zo les van die vrouw. Ik hou jullie op de hoogte hoe het ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:11

Succes, enne.... veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:13

Andere kijk erop van een ander kan soms echt veel veranderen, ik ben benieud Ja

En idd, veel plezier!
Daar gaat het als eerste om Ja

floppie44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:15

probeer je paard te laten wennen aan jou en poets hem, probeer eerst een band op te bouwen met je nieuwe paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:19

Goh dat is een goed idee, dat had ze vast nog niet gedaan in die vier maanden; poetsen!
Haha!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:54

Maanling schreef:
Dat coole kan ook als nadeel werken helaas.... mijn Jo is ook zo'n coole kikker (kruising fries-tinker) maar mede daardoor is ze gewoon NERGENS van onder de indruk. Zie dan maar eens door te dringen. Dat heeft me bloed (beetje) zweet (heel veel) en tranen (ook beetje) gekost. Maar nu, na 6 maanden begint het eindelijk ergens op te lijken....

Ik heb hetzelfde gehad, dus ik snap wel wat je bedoeld. Hij was moeilijk voorwaarts en op het been te krijgen. Dat heeft mij ook heel veel zweet en ook tranen gekost. Heb het nu wel voor elkaar en hij weet precies hoe het zit en dat ook hij moet werken voor de kost Haha! . ik het superconsequent moeten zijn en moet dat nu nog steeds blijven. Bij mij is het nu ook een heel fijn paard geworden, maar het blijven paarden waar je op moet werken...

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:25

Rond kerst en oud & nieuw kon ik niet naar buiten en heb ik twee weken lang in de bak gereden (dressuur) en het ging maar niet beter, ik werd er helemaal sip van. Toen heb ik tegen mezelf gezegd dat ik de komende tijd van alles met haar ga doen behalve dressuur. Dus ik heb gelongeerd, buiten gereden (na al het vuurwerk) en gewandeld, zonder zadel gereden, noem het maar op. En tijdens m'n lessen ging ze weer als een zonnetje lopen en ik zat er weer blij en ontspannen op Haha!.
Het was een leermoment voor mij: zowel mijn paard als ik zijn erg gebaat bij afwisseling!

Heel veel succes met je les.

mir_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:38

Tuurlijk als je voor een paard kiest moet ej je er voor in zetten tot 2000%, je moet ej er goed bij voelen, klikt het nou dna nog niet na een half jaar dan kan je er eventueel over nadenken maar vekoop je paard niet alsof je het zo even weggoit een paard of pony verdient ook zijn of haar kansen..!
Ik heb zelf 3 maanden gevochten om mijn bijrij haflinger de tijd te geven, maar ik ben ermee gestopt nadat de haf mij na 14 keer bokken non-stop achterelkaar er eindelijk af heeft gekregen hier bij kreeg is 2 trappen met zijn achterbenen na en werd ik gehaald per ambulance vanwegen geen lucht meer krijgen, en 5 zwaar gekneusde en 3 gebroken nou ik wou het proberen laten, maar ik werd bij weerzien met de haf erg bang de eigenaar vertelde mij dat ze zelf al 3 jaar lang gevochten heeft met hem nou sorry ik ben een bijrijdster en ik ga daar nie zo lang voor vechten als het niet mijn paard is, ik heb altijd zeer veel bewondering voor deze meid gehad die wel 3 jaar lang heeft gevochten ervoor echt super...!

Liefs Mireille

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:45

Citaat:
Ik zit absoluut niet doodsbang op mijn paard, maar tijdens het rijden is ie me gewoon een stap voor... ik krijg hem niet aan de teugel enz en heb het idee, dat ik net te weinig beenkracht heb.

Misschien heel banketstaaf gezegd maar hij heeft Z gelopen, wat natuurlijk niet wil zeggen dat hij automatisch alles loopt. Maar hij moet het wel kunnen, in dit geval ligt het probleem dus waarschijnlijk bij jou omdat je inderdaad te langzaam bent met hulpen ect. Wat je zelf aan aangeeft, je zou hem inderdaad weg kunnen doen maar de kans dat je dit weer tegen komt is groot. Paarden gaan je ALTIJD uitproberen, en zo gauw ze merken dat ze inderdaad vlugger zijn dan jij of iets dergelijks. Dat is natuurlijk frustrerend maar uiteindelijk leer je er erg veel van als je goede begeleiding krijgt.

Ik vind persoonlijk dat mensen paarden TE snel wegdoen, omdat hij het niet "doet"

Ik heb met mijn paard een dik jaar in de clinch gelegen, ik kon uiteindelijk vrijwel niks meer met hem. Dit was geen paard die zich zomaar aanpaste aan de ruiter. Mijn lesgevers eiste dat wel van hem, en het ging van kwaad tot erger. Met een nieuwe lesgeefster ( heb er 4 gehad) ben ik helemaal weer bij de basis begonnen, en bij haar reflecteer ik vooral ook op mijzelf. bijvoorbeeld bij jou geval: hij doet zijn hoofd in de lucht, wat doe ik? Geef ik te weinig been, zit ik de veel aan de teugels, of geef ik hem te veel ruimte. Ga de problemen ook eens deels bij jezelf zoeken Knipoog, dan komt het uiteindelijk allemaal goed, geloof me Lachen

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:47

Eerlijk gezegd , zo lang hun nodig hebben. Ik koop een paard omdat ik een klik voel dus ik weet dat het geod komt zeg maar. Mijn shetlander heb ik anderhalf jaar mee ''gevochten'' . Hij heeft een geschiedenis met een manege en was veranderd in een bijtend mormel daarom werd hij ook verkocht. Nou ik zou niet weten hoevaak ik ben gebeten, getrapt, voorbij gerend, genegeerd etc. Maar ik ben door gegaan waarom weet ik achteraf ook niet vond hem gewoon leuk. En nu zijn we de dikste maatjes hij bijt niet hij trapt niet etc. Ken de shet nu 3 jaar.

Mijn 2e paard voelde ik gelijk een klik mee,maar hij was groot ik was alleen een shet gewend. Hij was heethoofdig etc. Maar vanbinnen wist ik dat we het konden (klinkt nogal vaag Clown ) En nu na 4/5 maanden begint hij me te vertrouwen. Ok mag hem niet aanraken als hij het niet wilt en niet knuffelen we hebben nog eene lange weg te gaan. Maar hij geeft aan dat hij het wilt dus we gaan net zolang door totdat we elkaar blind vertrouwen.

Ik denk dat het gewoon aan het paard en jezelf ligt. Ik heb bv geen haast maar als je wedstrijdruiter bent kan ik me voorstellen dat je liever een paard hebt dat wel wilt werken en presteren. Ik wed dat alles tussen jou en je paardje goed komt , zolang je geen tijdsdruk geeft. geneit ervan en succes met die les oid he!