Ik heb datzelfde paard nog steeds en we zijn nu 6 jaar verder...ze heeft nog nooit 1 dag last van haar rug gehad.
En mijn zit is er veel beter van geworden..
Ik zit nu tijdelijk weer zonder zadel (verkocht) dus mooie kans voor bijscholing voor mij
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

BlazingBoots schreef:Ik heb 2 jaar (had geen zadel toen) zonder zadel gereden..(3 tot 5 x per week)
Ik heb datzelfde paard nog steeds en we zijn nu 6 jaar verder...ze heeft nog nooit 1 dag last van haar rug gehad.
En mijn zit is er veel beter van geworden..
Ik zit nu tijdelijk weer zonder zadel (verkocht) dus mooie kans voor bijscholing voor mij
) altijd met een slecht zadel.
gipsyboy schreef:ik rijd heel vaak zonder zadel meestal in de winter meer zonder dan met, alleen al dat mijn kontje dan lekker warm blijft.
in de zomer ook wel zonder maar een zwetend paard zit toch niet zo lekker.
je evenwicht word steeds beter, en je hebt meer contact met je paard, weet ff niet hoe ik het uit moet leggen.
maar je voelt beter als hij bv een bok wil geven dan voel je die spieren in ze rug al samen trekken.
Maar eerst weer eens vaker kúnnen rijden zodat ze niet al te fris meer is! 
) zonder. Goed voor mij, goed voor paard, imo.
Mosh schreef:Mwah.. Kan nou niet echt zeggen dat ik veel beter ga zitten door veel zonder zadel te gaan rijden. Je gaat alleen maar verkrampt zitten. En het gaat juist om de ontspanning