Zonder zadel rijden -> goed voor een onafhankelijke zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Zonder zadel rijden -> goed voor een onafhankelijke zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:42

Ik heb 2 jaar (had geen zadel toen) zonder zadel gereden..(3 tot 5 x per week)
Ik heb datzelfde paard nog steeds en we zijn nu 6 jaar verder...ze heeft nog nooit 1 dag last van haar rug gehad.

En mijn zit is er veel beter van geworden..
Ik zit nu tijdelijk weer zonder zadel (verkocht) dus mooie kans voor bijscholing voor mij Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:50

Ik deed heel vaak zonder zadel rijden, maar mijn kont vond het minder leuk (ze was nogal oud en bottig). Ik denk dat het per paard verschilt of een rug er echt moeilijk van gaat doen.

Ook per ruiter verschilt het natuurlijk. Hard oefenen, en dan zit je gewoon. Maar als je het nog lastig vindt, dan is het soms minder goed, dat gehobbel lijkt me. Verder is het voor je zit heel goed, want je zit goed op het diepe punt van je paard, voelt alles onder je bewegen en je moet wel in balans zitten anders kiep je er zo vanaf! Lekker gladde haartjes ook Knipoog

Trouwens, daarom haat ik ook die broeken met (kunst)leren zitvlak --> je glijdt niet, dus je plakt aan het zadel, waardoor je zit gemaakt wordt en je niet automatisch in balans in het diepste punt van je zadel zit!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:02

ik rijd heel vaak zonder zadel meestal in de winter meer zonder dan met, alleen al dat mijn kontje dan lekker warm blijft.
in de zomer ook wel zonder maar een zwetend paard zit toch niet zo lekker.
je evenwicht word steeds beter, en je hebt meer contact met je paard, weet ff niet hoe ik het uit moet leggen.
maar je voelt beter als hij bv een bok wil geven dan voel je die spieren in ze rug al samen trekken.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:28

Ik vind het ook heel fijn om af en toe zonder zadel te rijden, en mijn paard vond het heerlijk: liep veel vrijer en relaxter, omdat je toch beter in balans bent (anders lazer je eraf) en ze geen druk van singel etc voelt. Ook voel je inderdaad ECHT contact met het paard, wat heel speciaal is! Dus: niet te vaak, maar af en toe is prima!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:30

Ik vind het altijd heel fijn om zonder zadel te rijden, zo voel ik precies of ze haar rug wegdrukt en wanneer ze lekker ontspannen loopt.

Dat de rug eraan gaat, zijn de meningen denk ik over verdeelt, en het licht er denk ik ook aan op wat voor een paard, een paard met mooie vlakke gangen of een die hoog op gooit..

Ik vind het fijn, en je krijgt er een goede band mee. Lachen

floppie44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:38

ik rij wel vaak zonderzadel op mijn pony en ik heb een hele handige zit waarvoor je niet hoeft te klemmen en niet stuiterd op de rug van je pony. ( bij kleine pony's is dat wat lastiger)

je kan je benen naar voren steken richting de hals en met je gewicht wat naar achter hangen, in het begin is dit wat lastig maar als je eenmaal je evenwicht hebt gevonden is dit de fijnste manier voor je paard en voor jou!

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:46

Zonder zadel rijden kan best.. Veel paarden lopen er prima onder. Al zijn er ook genoeg dieren die er angstig voor zijn (die het principe niet kennen).
Zelf vindt het ik het heerlijk, lekker warm. Ben er alleen nog niet zo goed in (beetje stappne, kort drafje, meer zit er nog niet in). Dus een boomloos zadel, wat een beetje hetzelfde effect geeft) geeft voor mij toch de voorkeur Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:47

Je zit erg achterover als je zonder zadel rijdt, iig niet in de klassieke onafhankelijke zit en je benen bungelen er maar wat bij. Ik rij geregeld zonder zadel maar voor mijn dressuurrit is het niet beter of slechter denk ik.

DonnaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:08

Ik denk dat het heel simpel te vergelijken is met een beginnende manegeruiter. Die stuitert (met zadel) enorm op een paardenrug en dit is natuurlijk niet erg bevorderlijk voor de rug. Maar als je eenmaal een goede zit hebt doordat je wat langer rijdt en meer ervaring hebt, heeft het rijden met dat zelfde zadel geen nadelige effecten meer op de paardenrug.

Dit is het zelfde als je begint met zonder zadel rijden. Dan 'bonk' je inderdaad. Maar als je eenmaal gewend bent aan het rijden zonder zadel en echt goed kan zitten dan heeft het naar mijn mening geen dramatische gevolgen. Mijn oudste paard rijd ik best regelmatig zonder zadel en hij heeft inderdaad nog nooit iets gehad aan zijn rug. Ze loopt zelfs fijner zonder zadel dan met. Het ligt dus, zoals gewoonlijk, weer vooral aan de kwaliteiten van de ruiter.

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:06

BlazingBoots schreef:
Ik heb 2 jaar (had geen zadel toen) zonder zadel gereden..(3 tot 5 x per week)
Ik heb datzelfde paard nog steeds en we zijn nu 6 jaar verder...ze heeft nog nooit 1 dag last van haar rug gehad.

En mijn zit is er veel beter van geworden..
Ik zit nu tijdelijk weer zonder zadel (verkocht) dus mooie kans voor bijscholing voor mij Lachen

Tops reden we (toen ik een nog grotere penny was Clown ) altijd met een slecht zadel.
Reken maar dat die dr niet meer op komt !
Dus nu doen we het zonder zadel, en dat vind Tops heerlijk !
Op mijn fries wil ik binnenkort ook zonder zadel berijden (eerst ff beleren mét zadel).

Kan me niet schelen wat anderen zeggen, zonder zadel vind ik persoonlijk beter dan mét.
Geeft me het idee of ben ik veel 'closer' met het paard. En het is nog leuk ook!

Haha!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:10

Mwah.. Kan nou niet echt zeggen dat ik veel beter ga zitten door veel zonder zadel te gaan rijden. Je gaat alleen maar verkrampt zitten. En het gaat juist om de ontspanning Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 03:13

gipsyboy schreef:
ik rijd heel vaak zonder zadel meestal in de winter meer zonder dan met, alleen al dat mijn kontje dan lekker warm blijft.
in de zomer ook wel zonder maar een zwetend paard zit toch niet zo lekker.
je evenwicht word steeds beter, en je hebt meer contact met je paard, weet ff niet hoe ik het uit moet leggen.
maar je voelt beter als hij bv een bok wil geven dan voel je die spieren in ze rug al samen trekken.

Met heel veel oefenen kun je ook voelen wat er onder je gebeurd..

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:45

Ik moet weer eens vaker zonder gaan rijden Bloos Maar eerst weer eens vaker kúnnen rijden zodat ze niet al te fris meer is! *LOL*
Zonder zadel zit heerlijk als je al los is, ik begin vaak met en rijd daarna nog lekker een half uurtje max (anders red ik het niet Haha! ) zonder. Goed voor mij, goed voor paard, imo.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:35

Ik ben er wel wat beter door gaan zitten. Vandaag les gehad zonder zadel om te leren voelen wat er onder mij gebeurt en vind dit zeker bevoordelijk om het zometeen ook onder het zadel te voelen.
Daarnaast vind het gewelding om eens lekker uit te leven zonder zadel Ja

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:09

Ik vind dat zonder zadel niet echt goed doet aan je zit, als ie er vandoor schiet ofzo ga je automatisch klemmen zonder zadel, je kan hard bonken, je valt er veeel sneller af en ik ga heel gek met me benen/tenen zitten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:20

Mosh schreef:
Mwah.. Kan nou niet echt zeggen dat ik veel beter ga zitten door veel zonder zadel te gaan rijden. Je gaat alleen maar verkrampt zitten. En het gaat juist om de ontspanning Knipoog

Dat is niet altijd zo. Ik rij één van mijn paarden al een tijdje zonder zadel. Omdat ze mét zadel zelf juist heel gespannen is, alleen maar galopeerd en zichzelf letterlijk kapot loopt. Zonder zadel is voor haar de dwang eraf en kan ze beter ontspannen. Toch heb ik nog heel wat heftige ritjes achter de rug gehad, vliegend de bak door, opeens de bocht om. Maar ze heeft me ook geleerd te ontspannen, omdat zij dan pas zelf rustiger werd.

Nu heeft mij dat heel erg geholpen toen ik op de manege een paard reed die zelf heel gespannen, snel en angstig was. Wanneer deze weg vloog (en dat kon binnen een seconde gebeuren) moest je razend snel mee bewegen. Had ik dat niet geleerd op Melissa, dan was dat me nooit gelukt en had ik netzoal vele anderen ernaast gehangen.

Dus ja, mits jij een paard hebt met vlakke gangen, dan denk ik idd dat zonder zadel rijden je heel goed kan helpen met je zit. Zolang je blijft kijken naar je houding, je paard en de ontspanning. Ontspanning van zowel je zelf als van het paard. Uitstappen zonder zadel helpt daar al heel erg bij Knipoog

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:25

Mijn houding is alleen maar ECHT goed, wanneer ik zonder zadel rijd. Mèt zadel lukt het me nog steeds niet goed om echt mooi rechtop te zitten. Zonder zadel MOET je in balans zitten, anders ga je klemmen of stuiter je eraf.
Ik kan ook nog steeds alleen goed doorzitten zonder zadel (en zonder dan dus ook te klemmen), met zadel lukt me dit nog steeds niet goed genoeg...
Ik heb het lang niet meer gedaan.... tijd om dit weer eens op te pakken. Moet ik alleen nog een stoel of kruk regelen om erop te komen... peerd is 1.94Cm hoog Haha!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:28

Ik reed altijd met zadel, was vrij angstig in de galop omdat ik niet kon zitten.

Hele tijd met barebackpad gereden en kan nu eindelijk echt zeggen dat ik onafhankelijk kan rijden en mijn pony's bewegingen beter begrijp.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:29

Heel goed voor je zit! Als je netjes zit kan dit voor de paardenrug geen kwaad denk ik. Als je netjes op een zadel zit kan dat op een paardenrug ook geen kwaad, maar op het moment dat je gaat 'bonken' denk ik dat dat geen goed doet, zowel met als zonder zadel.