Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
floppie44 schreef:ik rijd met ze allebij maar je kan ook wel anders hoor..
ik denk dat je met een boom steviger zit ofzo.
boomzadel is over het algemeen dwingender en geeft meer steun
. Citaat:Citaat:Ik wil hem niet boom en bitloos inrijden en daarna nog eens lekker in bit in zijn mond stoppen.
Dat hoeft toch ook niet? Je kan toch bitloos inrijden en bitloos blijven rijden?
Citaat:ik denk dat de reden is als je hem ooit verkoopt. zijn er vrij weinig mensen die hem dan willen als hij niet op een bit kan lopen. je kunt dan niet de sport in of zo. en dat is toch voor veel mesnen een reden om het paard dan niet te kopen

Marlou_ schreef:ik rij bit- en boomloos.
Bitloos omdat ik merk aan mijn paard dat ze het fijner vind. ik wil zelf ook leren om controlle te hebben over mijn paard zonder een bit in haar mond.
ik rijd boomloos sinds ik verliefd werd op barefoot, ik vind het net als hierboven paard vriendelijker. ik weeg maar 50 kilo dus zou het echt zo een grote druk veroorzaken
Ik vind het ook helemaal gaaf dat je de beweging van je paard goed voelt, schouders liggen goed vrij en dat was bij mijn vorige zadel niet. mn paard heeft singeldwang dus ik kon boomzadels niet goed aansingelen. met boomloos kan ik haar beter aansingelen en het zadel blijft goed liggen!

Sodeletuut schreef:Bedankt allemaal voor de reacties, maar ik had nog even een vraagje: hoezo verdeelt een boomloos zadel de druk niet goed? en hoe zwaar mag je zijn voor een boomlooszadel?
blensink schreef:Met mijn eigen paard rijd ik zonder bit en met een boomzadel.
Zonder bit vind ik voor het paard erg prettig, buitendat is het erg makkelijk met een stop dat ze lekker makkelijk kan grazen.
Heb wel voor een lichtgewicht boomzadel gekozen omdat het de druk beter verdeeld en voor lange ritten gewoon beter is voor de rug van het paard en ruiter.
Het is erg individueel gebonden dwz dat dit echt verschilt van paard tot paard. Lara_Silver schreef:Heb wel voor een lichtgewicht boomzadel gekozen omdat het de druk beter verdeeld en voor lange ritten gewoon beter is voor de rug van het paard en ruiter.
Over die zin zijn de meningen erg verdeeld en zo iets is dus niet met zekerheid te zeggen.Het is erg individueel gebonden dwz dat dit echt verschilt van paard tot paard.