Waarom rijd jij met/zonder bit&boomzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd:

met bit en boom
60 (52%)
zonder bit en met boom
26 (22%)
zonder boom en met bit
10 (8%)
zonder bit en zonder boom
19 (16%)

Totaal aantal stemmen: 115

Sandka

Re: Waarom rijd jij met/zonder bit&boomzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:39

momenteel met bit en met boom, maar sta open om het is anders om te proberen. Dus zonder bit en zonder boom, je hoort er momenteel zoveel over ben wel benieuwd naar de reactie van mijn paard Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:02

met boom omdat dit beter de druk verdeelt.
zonder bit omdat hij daar niet goed op reageerde, met een bosal gaat het super! Pling

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:32

Met boom om dezelfde reden al veel anderen hier al geven en met bit omdat ik daar gewoon fijn mee rijd. Zonder bit heb ik nooit geprobeert. Gaat goed dus zie niet in waarom ik dan bitloos moet gaan rijden.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:04

Zelf heb ik laatst zonder boom gereden. Ik vondt het heerlijk rijden, en het paard reageerde er super goed op. Ze werd er helemaal rustig van. Ik rijd wel met bit. Zonder bit heb ik nog niet uitgeprobeerd, dat gaat wel een keer komen Lachen

floppie44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:08

ik rijd met ze allebij maar je kan ook wel anders hoor..
ik denk dat je met een boom steviger zit ofzo.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:09

floppie44 schreef:
ik rijd met ze allebij maar je kan ook wel anders hoor..
ik denk dat je met een boom steviger zit ofzo.

nee! Lachen boomzadel is over het algemeen dwingender en geeft meer steun
maar als jij onafhankelijk zit heb je met boomloos geen enkel probleem! Lachen
pony van mij kan bokkend en stuiterend het bos door, en ik zit nog Lachen

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:13

ik rij ook gewoon met een boom. Nu rijd ik bitloos en met bit. Heb denk ik toch nog niet helemaal 't juiste bitloze hoofdstel gevonden en daarom rijd ik ook nog gewoon met bit Lachen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:37

Ik rijd op mijn bijrijdpaard zonder bit en zonder boom.
Zonder bit omdat ik het niet nodig vind, het paard zo nog kan eten onderweg, het paard er rustiger door wordt en ik niets wil beschadigen.
Zonder boom omdat ik vind dat het boomzadel van haar niet goed paste en ik zat er zelf absoluut niet lekker in (te groot) Ik kan dan wel een boomzadel passend laten maken, maar dat zou veel gedoe worden en nog prijzig zijn ook. Paardje heeft namelijk twee verschillende schouders waardoor een zadel precies op maat gemaakt zou moeten worden.
Een boomlooszadel was gewoon de makkelijkste oplossing. Ze loopt ermee als een trein en ik zit er ook lekker in.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:47

Ik rijd met boom en wissel bitloos en bit af. (die optie miste ik, weet dus niet welke optie ik in de poll zou in vullen, want ze kloppen voor mij dus allemaal niet helemaal)
Utah is eigenlijk altijd met bit gereden (eerst een hele tijd met rubberbit, daarna overgestapt op dubbelgebroken africhtingsbit (daar rijd ik nu nog mee) en pas ook begonnen met bitloos. Ben nu nog aan het uitzoeken welk het beste bevalt. Maar wissel het op het moment, gewoon naar eigen inzicht, af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:48

Ik rijd zonder bit en met boom.
Zonder bit omdat ik het 'nut' van een bit niet zie en omdat het zonder stuk ijzer in de mond van mijn paard veel prettiger is voor haar. Ook wil ik niet middels een stuk ijzer met mijn paard samenwerken en communiceren, en zonder bit gaat het allemaal prima en zelfs beter.
Met boom omdat een goed passend boomzadel zorgt voor een goede drukverdeling.

Citaat:
Citaat:
Ik wil hem niet boom en bitloos inrijden en daarna nog eens lekker in bit in zijn mond stoppen.

Dat hoeft toch ook niet? Je kan toch bitloos inrijden en bitloos blijven rijden?

Citaat:
ik denk dat de reden is als je hem ooit verkoopt. zijn er vrij weinig mensen die hem dan willen als hij niet op een bit kan lopen. je kunt dan niet de sport in of zo. en dat is toch voor veel mesnen een reden om het paard dan niet te kopen

Waarom zou je een paard niet op latere leeftijd kunnen laten wennen aan een bit? Dat is juist zelfs aan te bevelen, in plaats van dat op jonge leeftijd al te doen i.v.m. het wisselen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:54

Ik reed eerder met bit en met een boomzadel, nu rijd ik zonder bit en met een boomloos zadel.
Gewoon omdat ik het paard-vriendelijker vind en het rijd super.

Mijn paarden zijn er meer ontspannen door en kunnen vrijer bewegen onder een boomloos zadel.
Nu ben ik wel van mening dat boomloos niet voor ieder paard geschikt is en niet ieder paard reageert er even goed onder.

Bitloos omdat mijn ene paard een afgebroken wolfskies heeft, waarschijnlijk doordat het bit er een x tegen aan is gekomen, die eventueel wel operatief verwijderd kan worden, maar dat de kosten daarvoor nogal hoog zijn en nu zonder een bit daar geen last meer van heeft.
Mijn andere paard heeft een gebrek in de mond (overbeet in de kiezen) waardoor het rijden met een bit erg vervelend voor hem is, omdat hij zijn kaak er niet door kan ontspannen door de beperkte bewegingsruimte.
Zelfs zonder een bit kan ik ze gewoon verzameld rijden en lopen net zo mooi aan de teugel als ieder ander paard met een bit.
Jammer genoeg mag je bij de gewone wedstrijden (nog) niet zonder bit rijden, maar wij gaan toch wedstrijd rijden in de TREC en daar mag het wel!

Ook wordt er vaak gedacht dat je meer controle hebt met een bit, maar dat is helemaal niet zo en eigenlijk heeft een paardenmond maar heel weinig ruimte voor een bit, waardoor er veel pijn veroorzaakt wordt als je er niet correct mee om weet te gaan.
Daarom vind ik met stang en trens rijden, waarbij de neusriem ook nog eens erg strak wordt aangesnoerd erg treurig om te zien.
Dat is in mijn ogen niet erg paard-vriendelijk, omdat een paard juist ruimte nodig heeft om zijn kaak te kunnen ontspannen.
Ik ben niet tegen een bit, maar te vaak wordt er niet goed mee omgegaan en veroorzaakt het verzet en spanning.

Als mijn paarden namelijk in verzet gaan oid en/of pijn hebben door slecht passend tuigage, zoek ik een oplossing waar we beide tevreden over zijn.
En zet ik mijn prestatie-drang aan de kant, zodat ik geen verdere spanning creeër waardoor mijn paarden zuur oid worden en het probleem verergerd.
Omdat een paard niet zomaar in protest gaat, hoor je in mijn ogen gewoon te kijken wat het eventuele probleem is en zoek je daar een oplossing voor.
Hetzij door ander tuigage of een behandeling van een goeie tandarts of osteopaat.

Daarom rijd ik nu boomloos en bitloos.
Dus een bewuste keuze en er is over nagedacht, wat eigenlijk veel meer mensen zouden moeten doen.
Respect voor het paard dat eigenlijk niet eens gebouwd is om op te rijden.
Zelf nadenken zonder mee te gaan met al dat kudde-gedrag en onwetendheid.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:01

ik rij bit- en boomloos.
Bitloos omdat ik merk aan mijn paard dat ze het fijner vind. ik wil zelf ook leren om controlle te hebben over mijn paard zonder een bit in haar mond.

ik rijd boomloos sinds ik verliefd werd op barefoot, ik vind het net als hierboven paard vriendelijker. ik weeg maar 50 kilo dus zou het echt zo een grote druk veroorzaken Tong uitsteken
Ik vind het ook helemaal gaaf dat je de beweging van je paard goed voelt, schouders liggen goed vrij en dat was bij mijn vorige zadel niet. mn paard heeft singeldwang dus ik kon boomzadels niet goed aansingelen. met boomloos kan ik haar beter aansingelen en het zadel blijft goed liggen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:03

Bedankt allemaal voor de reacties, maar ik had nog even een vraagje: hoezo verdeelt een boomloos zadel de druk niet goed? en hoe zwaar mag je zijn voor een boomlooszadel?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:03

Marlou_ schreef:
ik rij bit- en boomloos.
Bitloos omdat ik merk aan mijn paard dat ze het fijner vind. ik wil zelf ook leren om controlle te hebben over mijn paard zonder een bit in haar mond.

ik rijd boomloos sinds ik verliefd werd op barefoot, ik vind het net als hierboven paard vriendelijker. ik weeg maar 50 kilo dus zou het echt zo een grote druk veroorzaken Tong uitsteken
Ik vind het ook helemaal gaaf dat je de beweging van je paard goed voelt, schouders liggen goed vrij en dat was bij mijn vorige zadel niet. mn paard heeft singeldwang dus ik kon boomzadels niet goed aansingelen. met boomloos kan ik haar beter aansingelen en het zadel blijft goed liggen!

Ik zou oppassen met zulke uitspraken. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Maar ieder paard is anders, net als iedere andere paardenrug.

Met bitten is dit overigens niet het geval, ieder normaal paard moet net zo makkelijk met als zonder gereden kunnen worden.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:05

Dat ligt eraan, ik heb een boomzadel en een boomlooszadel, die wissel ik af, als een boomzadel goed past, maakt het toch helemaal niet uit.
Alleen met een boomzadel heb je veel minder contact met je paard, met mijn boomloos zadel, kan ik mijn paard beter op mijn zit rijden, dan met boomzadel.
Ik rij bitloos, maar met de koets wissel ik wel af, soms bitloos en soms wel met bit, als ik wat meer dressuurmatig train.
Ik rij ook pas bit en boomloos sinds een half jaar.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:15

Ik rij met boom en zonder bit (sinds ruim 3 weken) Lachen

Ik was gewoon nieuwsgierig hoe het zonder bit zou zijn en dat bevalt zo goed dat ik lekker zo blijf rijden. Je kunt prima dressuur rijden bitloos en zelfs (laag) springen lukt met mijn nogal hete paard ook bitloos. Ik denk dat het prettiger is voor een paard zonder bit.

Boomloos ben ik minder enthousiast over, zelf niet gedaan maar wel om me heen gezien. Voor sommige paarden is het een uitkomst maar ik zou het zelf niet zo snel doen. Ik heb een mooi passier dressuurzadel en denk dat zo'n zadel ook wel langer mee gaat / mooi blijft. De kwaliteit is dus beter... Als het zadel gewoon goed past en lekker zit is er niks mis mee lijkt mij...

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:52

ik rijd met boom gewoon omdat ik een zadel heb met boom en er geen nieuw ga kopen

en soms zonder maar meestal met bit
ik wil wel overschakelen naar bitloos binnekort

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:11

Ik rijd met bit omdat ik ambities heb om verder te komen in de sport en je in de dressuur nu eenmaal niet mag starten zonder bit. Al moet ik zeggen dat als je bitloos zou mogen starten ik toch wel zou overwegen om over te stappen op bitloos.
Ik vind persoonlijk wel dat als je op een goede manier met bit rijd je je paard niet in de weg zit ookal is dat ijzer in de mond niet echt heel natuurlijk.... maarja als je naar het paardrijden opzich gaat kijken, dat is ook niet heel natuurlijk.

Verder rijd ik met een boom omdat dat zadel heel goed past (is laatst nog na gekeken) en dat ik geen geld heb om een nieuw te kopen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:57

Sodeletuut schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties, maar ik had nog even een vraagje: hoezo verdeelt een boomloos zadel de druk niet goed? en hoe zwaar mag je zijn voor een boomlooszadel?

Kijk eens op deze site staan alle antwoorden op je vragen!
http://www.boomloosrijden.nl/

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:07

Boomloos omdat mijn paard nogal veranderd in bespiering en vetjes vanwege regelmatig terugkerende kreupelheid. Bitloos omdat hij fijn zonder bit loopt en ik het idee heb dat hij minder stress van bitloos ondervind

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:19

Met mijn eigen paard rijd ik zonder bit en met een boomzadel.
Zonder bit vind ik voor het paard erg prettig, buitendat is het erg makkelijk met een stop dat ze lekker makkelijk kan grazen.
Heb wel voor een lichtgewicht boomzadel gekozen omdat het de druk beter verdeeld en voor lange ritten gewoon beter is voor de rug van het paard en ruiter.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:25

okee bedankt allemaal!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:51

blensink schreef:
Met mijn eigen paard rijd ik zonder bit en met een boomzadel.
Zonder bit vind ik voor het paard erg prettig, buitendat is het erg makkelijk met een stop dat ze lekker makkelijk kan grazen.
Heb wel voor een lichtgewicht boomzadel gekozen omdat het de druk beter verdeeld en voor lange ritten gewoon beter is voor de rug van het paard en ruiter.

Over die zin zijn de meningen erg verdeeld en zo iets is dus niet met zekerheid te zeggen. Knipoog Het is erg individueel gebonden dwz dat dit echt verschilt van paard tot paard.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:54

Bitloos en boomloos

Bitloos:
Paard is veel rustiger zonder, ik rij meestal met halsring.
Ook gebruik ik mijn eigen lichaam dan beter.

Boomloos:
Het is te moeilijk een passend westernzadel te vinden voor een kleine NRPS dus ben ik naar een Barefoot gegaan.
Paard loopt beteren ruimer, reageerd beter op zithulpen en ik zit beter!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:32

Lara_Silver schreef:

Over die zin zijn de meningen erg verdeeld en zo iets is dus niet met zekerheid te zeggen. Knipoog Het is erg individueel gebonden dwz dat dit echt verschilt van paard tot paard.

Ben het met je eens dat dat misschien erg individueel is gebonden. Ik heb samen met mijn trainer voor mijn huidige zadel gekozen, mijn paard loopt er iig lekker onder en voor mij is het ook de juiste keuze.