aan de teugel trekken en fixeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: aan de teugel trekken en fixeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:18

Sisco4life schreef:
Nou , je zegt toch dat dan het hoofd heen en weer gaat.

Dat lijkt mij idd een logische reactie van het paard dus omdat je dat weet zeg ik ''zo jij hebt ervaring''

Bedoel er niks mee hoor Knipoog Suggereer ook niet dat jij dat doet.

nee ik doe dat zeker, maar ik zie het wel bij genoeg ruiters die aan het zagen zijn

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:18

ellepel schreef:
toevallig kwam ik net een heel leuk stukje tekst tegen:

Citaat:
Rijden is geen krachtsport, rijden is gevoel

Een ruiter moet op gevoel zijn zit-, gewichts-, kuit en teugelhulpen goed coördineren en timen om het paard te begeleiden in het doen van de dressuuroefeningen. Daarbij is de hand altijd de laatste hulpgeving, eerst zit, been, bovenlichaam en gewicht gebruiken.

Het is niet belangrijk hoe lang je rijdt, maar hoe je rijdt.

Er zijn twee soorten ruiters: goede en slechte. Goede ruiters hebben een goede basis, hebben een onafhankelijke zit, rijden met gevoel en zitten als het ware IN het paard ipv OP het paard.

bron:
http://www.manege-liesbeuker.nl/citaten.htm

haha, wat bedoel je hier meer?
dat naar beneden drukken helemaal niet nodig is? Tong uitsteken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:40

Ik heb het even doorgelezen, en ik denk ook dat het een ongelukkige woordkeuze is geweest. Het er even doorheen drukken doe ik bij manegepaarden namelijk af en toe. Het duurt niet lang, en als ze er doorheen zijn ontspan ik direkt, en het paard dus ook. Daarna lopen ze heerlijk. Is ook veel beter voor ze, niet iedereen kan ze nagevelijk rijden, dus ga ik niet een hele les wachten tot 'ie uit zichzelf komt maar druk ik direkt even door zodat ze echt de hele les (op het warmrijden na) goed over de rug lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:55

ellepel schreef:
toevallig kwam ik net een heel leuk stukje tekst tegen:

Citaat:
Rijden is geen krachtsport, rijden is gevoel

Een ruiter moet op gevoel zijn zit-, gewichts-, kuit en teugelhulpen goed coördineren en timen om het paard te begeleiden in het doen van de dressuuroefeningen. Daarbij is de hand altijd de laatste hulpgeving, eerst zit, been, bovenlichaam en gewicht gebruiken.

Het is niet belangrijk hoe lang je rijdt, maar hoe je rijdt.

Er zijn twee soorten ruiters: goede en slechte. Goede ruiters hebben een goede basis, hebben een onafhankelijke zit, rijden met gevoel en zitten als het ware IN het paard ipv OP het paard.

bron:
http://www.manege-liesbeuker.nl/citaten.htm

IMO heeft dat stukje meer te maken met sturen en remmen enzo (even plastisch gezegd)
Mijn instructeur zegt altijd: je rijdt van achter naar voren. Maar als je de voorkant wegsmijt (teugels losgooit) loopt alle energie die je er aan de achterkant instopt er aan de voorkant gewoon weer uit. Probeer je paard als een opgespannen veer in een doosje te rijden.
Ik heb mijn hand dus aan de voorkant, gewoon stil. Dan drijf ik mijn paard in mijn hand. Vecht hij tegen de aanleuning dan blijft mijn hand gewoon staan en drijf ik nog extra bij. Neemt hij wel aanleuning dan ontspan ik, maar zonder los te gooien. Ik blijf dus OOK aan de voorkant wel degelijk verbinding houden.
En dat is in tegenstelling met wat ik vroeger deed. Toen ontspande ik zoveel dat alle contact weg was en kwam pas weer in als hij liep te mieren in de aanleuning. Altijd te laat Clown