Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:58

ik rij door stap even aan een lange teugel bedenk me wat er verkeerd ging en door wie(mijn eigen schuld of die van paard) dan pak ik weer op probeer het opnieuw. behalve als hij gewoon loopt te vervelen krijgt hij een tik en moet hij zich gaan gedragen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:59

Ken er ook enkele die paard zonder reden de striemen in de vacht slaan met een zweep... Blijven trieste personen imo...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:59

Ik heb dit toch dagelijks in de praktijk gezien. Genoeg mensen die hun frustraties in de loop v/d dag hebben opgebouwd op werk/school en deze even lekker uitlaten op het paard.[/quote]

Dat is idd iets walgelijks... Ik heb me al bij meerdere mensen afgevraagd of ze ook echt van hun paard houden. (meisje met paard door smalle doorgang met een ladder die tegen de muur staat, ladder valt om op het paard en wat doet zij? begint nog eens keihard op dat paard te meppen)[/quote]Kijk, misschien is het voor jou niet voor te stellen, maar ik kan het me soms echt indenken, misschien een rare gedachte, maar als je hele dag al tegen zit en dat r*t paard gaat ook nog vervelend doen, kan ik begrijpen dat het je even teveel word.
En dan vind ik de gedachte van je paard houden weer een groot woord! Je houd van je paard natuurlijk, maar het word je gewoon teveel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:00

hangt van de situatie en van het paard af....

zo heb ik ooit eens een trakhener merrie meegemaakt die zo ontzettend liep te klieren bij een schuifdeur (ik was in de bak aan het rijden) en met dat paard ben ik eerst 5 min bij die schuifdeur vandaan gebleven... vervolgens heb ik haar behoorlijk aan het werk gezet en ben ik elke keer dat ik er langs kwam iets dichter langs de deur gegaan. Ze klierde niet meer, want ze had het veel te druk met wat er van haar gevraagd werd....
Toen we 1x volledig langs de deur waren gereden ben ik ook meteen gestopt, beloond en uitgestapt....

Met een jonge ruin die net zadelmak was lag het iets anders. Die had op een dag gewoon geen zin om iets te doen en liep dus behoorlijk te lanterfanten en constant met zijn hoofd te gooien, was op alle mogelijke manieren aan het klieren. Hij was jong, net zadelmak en was gewoon gruwelijk afgeleid en zijn "eigen feestje aan het bouwen". Ik heb geprobeerd hem aan te pakken, maar het kwam totaal niet door.... Hij had er gewoon lol in te klieren, oortjes naar voren, door de bak heen huppelen, hinniken, hij had helemaal zijn dag... dacht hij....
Toen ik merkte dat ik er gefrustreerd van raakte ben ik wel afgestapt, heb ik een paar rondjes met hem aan de hand gewandeld tot hij weer helemaal "rustig" was en heb ik hem daarna beloond en op stal gezet....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:01

SteffiiY schreef:
Ik kan het ook best wel begrijpen dat veel stress ook in privé leven, kan leiden tot fruastatie.

Tuurlijk is dat te begrijpen, maar je mag dit niet op je paard botvieren.
Tegenwoordig is het zo dat als ik niet lekker in mijn vel zit, zware dag gehad, hoofdpijn o.i.d. dat ik dan niet op mijn pony ga zitten. Of het moet een ontspannen buitenrit zijn. Anders ga ik longeren, wandelen, grondwerk etc...

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:01

Ik probeer het altijd met rijden op de lossen, door hem even de lange teugel te geven even tot bezinnen te laten komen. En probeer het dan nogmaals, doet die dan eenmaal iets wat goed is. Dan is het ook goed, lange teugel en uitstappen maar. Blijft hij bezig, dan wil ik hem nog wel eens 10 min. lang en laag longeren met de pesoa, ik weet gewoon ga ik door dan word ik gefrustreerd, en dan krijg je reacties die niet eerlijk zijn tegen over het paard, dus uit voorzorg ga ik hem dan maar longeren. En dat werkt altijd super!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:02

Liezel1 schreef:
Toen ik merkte dat ik er gefrustreerd van raakte ben ik wel afgestapt, heb ik een paar rondjes met hem aan de hand gewandeld tot hij weer helemaal "rustig" was en heb ik hem daarna beloond en op stal gezet....

Beloon je hem dan niet voor het foute gedrag? Hij had lekker z'n feestje, loopt te klieren en doet wat hij zelf wil, en daar beloon jij hem vervolgens voor??

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:03

Licht een beetje aan de situatie.
Ik vind als een paard buiten op de weg bv. zulke kuren heeft je moet afstappen als je het niet vertrouwt en het zekere voor het onzekere moet nemen.

Als het in de bak ook echt niet lukt, is het soms ook een betere zaak om af te stappen. Het beste vind ik een paar rondjes doorzetten en dan klaar. Een paard heeft ook wel eens z'n dag niet helemaal.
Maar als het noch een beetje kan gewoon even doorzetten en als je paard ook maar een paar passen goed zet belonen en klaar. Gelukkig heb ik niet zo'n last van een paard met zulke kuren! Knipoog
Maar heb wel een tijdje op een Haf gereden die ook erg eigenzinnig kon zijn en soms echt geen zin had. Dat kan je soms best tot het uiterste drijven, dan is het beter om af te stappen voordat je domme dingen gaat doen tegenover je paard.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:06

als je gefrustreerd raakt kan je beter even gaan stappen en dan weer aan het werk, even iets doen wat wel goed gaat. Dan eindig je toch met iets goeds en ga je de oorlog niet aan. Je paard is toch sterker een gevecht win je echt niet Huilen van het lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:07

Focussed: Dat kon op dat moment niet anders... ik begon van binnen te borrelen, en het paard in kwestie was pas een paar keer onder het zadel geweest... Dat paard aanpakken werkte niet....
Ik heb wel net zo lang met hem rondgestapt tot hij het écht niet meer leuk vond dat hij niet harder mocht... Uiteindelijk heeft hij zich daarbij neergelegd en is hij wel helemaal rustig geworden.....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:08

SteffiiY schreef:
Kijk, misschien is het voor jou niet voor te stellen, maar ik kan het me soms echt indenken, misschien een rare gedachte, maar als je hele dag al tegen zit en dat r*t paard gaat ook nog vervelend doen, kan ik begrijpen dat het je even teveel word.
En dan vind ik de gedachte van je paard houden weer een groot woord! Je houd van je paard natuurlijk, maar het word je gewoon teveel.

Als het paard echt gaat vervelen wel ja dan kan ik zelfs ook nog eens uitbarsten, dat is ook enigsinds te begrijpen. Lachen Maar bv bij dat van die ladder wat ik gezien heb, het paard deed niks verkeerd en volgde gewoon braaf maar door die ladder was er paniek en zij maakte ook nog eens de fout om paniek te beantwoorden met straffen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:08

Liezel1 schreef:
Focussed: Dat kon op dat moment niet anders... ik begon van binnen te borrelen, en het paard in kwestie was pas een paar keer onder het zadel geweest... Dat paard aanpakken werkte niet....
Ik heb wel net zo lang met hem rondgestapt tot hij het écht niet meer leuk vond dat hij niet harder mocht... Uiteindelijk heeft hij zich daarbij neergelegd en is hij wel helemaal rustig geworden.....

Dat is wel zeker beter dan doorblijven rijden, bij afreageren krijgt het paard - en zeker een jong ding - een negatieve bijklank bij het rijden, zeker als hij misschien een keer wat minder presteerd, om wat ovor een reden dan ook.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:10

hij was gewoon jolig en niet bij de les te krijgen....
was gewoon zo'n heerlijk onbezorgd jong paard....
en op dat moment had hij gewoon zijn dag niet....

Normaal gesproken ga ik wel gewoon door, net als toen met die merrie... Die liep gewoon te klieren, want ze was al 10x langs die deur gekomen voordat ze besloot dat hij eng was...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:11

Liezel1 schreef:
hij was gewoon jolig en niet bij de les te krijgen....
was gewoon zo'n heerlijk onbezorgd jong paard....
en op dat moment had hij gewoon zijn dag niet....

Normaal gesproken ga ik wel gewoon door, net als toen met die merrie... Die liep gewoon te klieren, want ze was al 10x langs die deur gekomen voordat ze besloot dat hij eng was...

Ho sorry , ik bedoelde
"Dan is het zeker wel beter om niet door te blijven rijden Excuses Knipoog .

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:13

Ik rijd dan altijd door. Gooi wel mijn zweep weg. Ga even wat anders doen en probeer de oefening weer opnieuw. Of ik maak even een sprongetje ofzo.
Als ik afstap heeft ie het gewonnen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:15

Het paard nadat ze is afgestapt nog een paar klappen geven is een uiting van pure frustratie van de ruiter. Eigenlijk gewoon dierenmishandeling dus.

Als ze zich echt niet meer kan beheersen is afstappen de beste optie maar dan wel zonder die klappen.

Beter zou het zijn als ze wel doorzet (wel kalm blijven dan) zodat het paard niet van haar "wint". Lukt het niet wat ze wil dan kan ze beter met een makkelijker oefening verder gaan.
Altijd positief afsluiten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:17

Gewoon afstappen tot 10 tellen en nooit het gevecht aan gaan.
Je verlaagt jezelf in rang als je het gevecht aangaat, een leider hoeft niet te vechten,
Ga idd eens freestyle en wat grondwerk doen, dan bouw je wederzijds vertrouwen en respect op.

Slaan vind in echt de weg van de minste weerstand en onmacht,dat is echt weer een menselijk iets en onzettend oneerlijk voor het paard,
want de fout ligt eigenlijk altijd bij jezelf, wees een duidelijke leider en haal diep adem.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:53

óf stoppen en iets anders doen, of het 'gevecht' aangaan en winnen!

Je moet nooit aan een klus beginnen die je niet denkt te kunnen oplossen (of het nou te maken heeft met een rodeopaard of een simpele overgang van galop naar draf bijvoorbeeld). Denk je dat je het 'gevecht' niet kan winnen dan moet je geen oorlog gaan maken en iets anders gaan doen.

Ik ben meestal van het oplossen, en ik heb dan ook gerust eens anderhalf uur of nog langer op mijn pony gezeten omdat ze zo verschrikkelijk bezig was. Ik was het echt spuugzat (overigens zonder mijn frustratie te uiten op mijn paard) en elke keer als ik merkte dat ik juist datgeen ging doen waarom ze vervelend was (ze was bijvoorbeeld heel hangerig en dan moet je juist niet aan de teugels gaan zitten, maar dat was zo verleiderlijk Tong uitsteken) ging ik stappen met de lange teugel. Vervolgens dacht ik bij mezelf: ik laat me toch niet op mijn kop zitten door die stomme pony (vriendelijk bedoeld hoor Tong uitsteken) en ging ik weer door. Maar púúr omdat ik wist dat ik het op kon lossen.
Soms heb ik zelf ook niet zoveel zin of heb heel de dag gewerkt en dan merk ik dat mijn pony ook niet zoveel zin heeft. Dat vind ik logisch, want ik heb ook geen zin om met chagerijnige mensen te werken. Meestal gaan we dan gewoon lekker naar buiten of lekker in de bak een beetje dollen (verlichte zit lekker galopperen en 'lanterfanteren') .

Overigens zou ik nooit afstappen en mijn pony een paar klappen geven. Ik ben eens heel kwaad op hem geweest omdat hij mij echt de grond in had geboord (ze mocht nauwelijks wat doen ivm een blessure en toen ze weer wat mocht werken had ze erg veel energie en dat moest er blijkbaar uit). Toen was ik zo kwaad (stoom kwam nog net niet uit mijn oren Tong uitsteken) dat ik zowat van de grond sprong ik mijn pony bij zijn kladde heb gevangen, zadel op de bakrand gegooid (bijna Bloos ) en richting losgooibak. Richting losgooi bak was ze aldoor aan de hand aan het stuiteren en heb ik dr een paar keer liefdevol teruggerammeld (gewoon aan de teugels hoor Tong uitsteken). Vervolgens mocht ze uitrazen in de paddock (ze stond zonder deken.... en het vroor bijna Bloos .. , maar mevrouw had het echt niet koud hoor zo debiel was ze) Ik ben de longeerlijn gaan halen en heb dr uit laten razen en daarna heb ik nog een rondje gereden. Toen was ze braaf en kreeg ze natuurlijk weer alle lof Haha! . Dit is zo'n situatie waarin het helemaal geen zin heeft om het 'gevecht' aan te gaan en dus was mijn keuze om haar eerst uit te laten rennen!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:06

als je zelf geirriteerd raakt, ongeduldig of iets anders is het altijd beter om af te stappen aangezien het niet ten goede komt van de training en relatie tussen jou en je paard, en je hierdoor onredelijk/oneerlijk gaat handelen tegenover je paard. (is nu eenmaal zo Haha!)

Afstappen en hem klappen geven heeft totaal geen zin! hij associeerd dan alleen haar met pijn en angst en snapt niet dat dat is door de frustratie en omdat hij niet luisterde, paarden hebben een goed geheugen maar de straftijd is maar enkele seconden. erna trekt hij de link niet meer met zijn fout en de tik. maar met de ruiter en de tik.
(een van de redenen dat je snel een paard verkeerde dingen aanleerd)
Dat geld ook met belonen...

als je afstapt moet je hem zeer zeker niet lekker vrij laten maar idd laten werken al is het maar heel even, op de grond en desnoods later op de dag als je afgekoelt bet nog eens opstappen en het rustig proberen zonder te denken van daar gaan we weer met je stomme gedoe. maar denk gewoon van nu gaat het goed! een positieve instelling voelt je paard ook.

De meeste onder ons weten ja dat veel ruiters de neiging hebben als een paard bv van een auto of dier schrikt ze zodra ze die zien al denken van ojee niet een hond of auto.. hoe rustig een ruiter dan ook op een paard is die kleine onbewuste samentrekking van bepaalde spieren en manier van ruiken enc merkt hij direct op en handelt erna. het dier verwacht dan ieder moment een monder die achter een boom opduikt en zal voor 90% dan meestal ook de reactie geven die je dacht die hij zou geven.ruiters die echter heel rustig op het paard zitten (ook als ze bokken) en zoiets hebben van ach een hond wat leuk joh daar lopen we gezellig langs. zal een dier veel minder snel een verkeerde reactie geven omdat hij voelt dat jij zegt dat er helemaal niks aan de hand is Haha!

maar idd het dier dan zijn gang laten gaan is net als van een paard vallen door zijn doen en hem dan maar op de stal/wei/padock zetten. hij weet dan wat hij moet doen om onder het werk uit te komen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 08:55

Ik heb mezelf gelukkig zoveel mogelijk afgeleerd om het gevecht aan te gaan. Of althans als ik zelf ook boos wordt, als ik rustig ben en blijf, ga ik het 'meningsverschil' rustig benaderen en win ik ook altijd. Als ik merk dat ik boos wordt en geirriteerd, stop ik of ga ik een buitenrit maken. Iedereen heeft wel eens zijn dag niet, ook een paard. Is ook niet erg maar ga je wat anders doen.
Als je vaak het gevecht aan moet gaan, moet je denk ik eerst bij jezelf te rade gaan, want dan ligt mi de fout meer bij jezelf dan bij het paard.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:35

Afstappen en ja paard dan afslaan heeft totaal GEEN nut. Sterker nog als ik het zie gebeuren, kun je van mij een paar ketsen krijgen. Zo ga je niet met een paard om. Omdat je die dag niet capabel genoeg bent om je paard netjes en rustig te rijden, moet het dier het ontgelden. Stap dan helemaal niet op, ga iets anders doen.
Natuurlijk kun je een dag hebben dat jullie allebei wel willen maar dat de communicatie wat stroef loopt, dan zul je als ruiter een andere manier van communiceren moeten bedenken. Je paard kan dat namelijk niet. Als je vast loopt, ga dan terug naar iets waarvan je zeker weet dat het goed gaat, al is het een simpele stap/draf overgang en sluit daarmee af. Dan houden jullie er allebei een goed gevoel aan over.
Je paard denkt echt niet in termen van winnen of verliezen. Zo zitten ze niet in elkaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:37

als ik geirriteerd raak zal ik niet zo gauw afstappen, behalve als ik bang word om eraf te vallen.

het eerste dat ik doe als ik merk dat ik mezelf niet meer onder controle heb, is mn zweep weggooien. Dan probeer ik toch zoveel mogelijk rust terug te krijgen, of even een paar rondjes hard te galoperen, om de stress even kwijt te raken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:42

uit het voorbeeld komt naar voren dat het meisje afstapt, het paard een paar klappen geeft en dan longeert.
Dat heeft totaal geen zin in mijn ogen.

Ik ben van mening dat je paard niet goed loopt omdat je het als ruiter fout doet. en frissigheid of 'het niet goed doen van je paard' moet je als ruiter rustig kunnen oplossen vanuit een eerlijke, ontspannen houding. als je dat niet kan op dat moment, kan je beter afstappen.
slaan als je ernaast staat is in alle gevallen een teken van zwakheid en nogal oneerlijk voor het paard. daar leert ie echt niet van.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:48

Misschien eerst eens naar jezelf kijken? Als het altijd op een gevecht uitdraait zit er iets goed mis met je rijkunstige aanleg. Het zijn altijd dezelfde mensen met lastige paarden en altijd dezelfde met droompaarden. Even een meningsverschil kom je altijd wel tegen maar het is aan de ruiter dit op een verantwoorde wijze op te lossen, zonder afrossen van een paard. Daar worden ze alleen maar lastiger van... Negen van tien keer is niet het paard het probleem, maar de ruiter!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:54

De fout ligt vaak bij de ruiter. Ik schrok een beetje van hetgeen dat ze na het afstappen hem een paar klappen geeft en de lingeerbak ingaat. Ik begrijp niet waar die klappen voor nodig zijn, alsof het dier het begrijpt als je er naast staat en hem dan klappen geeft...

Ik raad aan goede instructie te nemen om haar en haar paard verder te helpen aangezien ze er samen niet echt uit komen. Zij heeft waarschijnlijk gebrek aan rijvaardigheid, zeker van de omgang met paarden. Afstappen kan best verstandig zijn maar dan juist om te voorkomen dat je gaat slaan of dat er ongelukken gebeuren. Anders niet....