Zit mijn bit goed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Re: Zit mijn bit goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:26

de kinketting bij een liverpoolstang mag pas inwerken bij45 graden kanteling. die bij jouw paard zit dus te strak. ik denk dat je ook beter de sperriem achterwege kan laten

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:36

aleida_thijs schreef:
Ik weet niets van dit soort bitten af, jij blijkbaar ook niet, als je niet weet of het goed zit Knipoog
Dus als ik jou was zou ik er dan niet zomaar mee rijden

Het is haast niet mogelijk om met een normaal bit te rijden,
dus ze rijd er niet zomaar mee Knipoog

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:38

Bluebontje schreef:
Kan het niet goed zien, maar het lijkt me zo toe dat je kinketting erg strak zit.

Dat is inderdaad mi'n belangrijkste vraag maar hij zit op het laatste ringetje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:39

Anoukiie13 schreef:
aleida_thijs schreef:
Ik weet niets van dit soort bitten af, jij blijkbaar ook niet, als je niet weet of het goed zit Knipoog
Dus als ik jou was zou ik er dan niet zomaar mee rijden

Het is haast niet mogelijk om met een normaal bit te rijden,
dus ze rijd er niet zomaar mee Knipoog

Misschien is het dan handig om de reden even kort toe te lichten wanneer je het topic start. Commentaar verwachten en dus alleen zeggen dat dit niet wenselijk is, en geen verdere informatie verschaffen, kan dergelijke reacties oproepen.
Aardig bedoeld, als tip dus...

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:39

aerdenhout1 schreef:
Doet ze tooooch niet!!!!! Clown Clown

Mag ik even weten waar dit op slaat ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:40

Hoe meer je naar zwaardere bitten gaat grijpen als een paard 'niet zonder' te rijden is, hoe erger het doorgaans wordt Knipoog

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:44

Ik zal even vertellen waarom ik met liverpool stang rij, heb het niet in grote letters gezet omdat ik boos ben maar dat iedereen het even leest.
Ik heb hem altijd met een trens gereden maar hij loopt vaak voor de kar met liverpool stang in, hierdoor loopt ie de laatste maanden zo slecht met een normaal bit toen heb ik met de eigenaar overlegd om met de liverpool stang te gaan rijden. Ik zet er haast geen druk op en wat sommige mensen zeggen van de sperriem is het misschien beter om hem losser te doen??

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:47

aleida_thijs schreef:
Misschien is het dan handig om de reden even kort toe te lichten wanneer je het topic start. Commentaar verwachten en dus alleen zeggen dat dit niet wenselijk is, en geen verdere informatie verschaffen, kan dergelijke reacties oproepen.
Aardig bedoeld, als tip dus...

ja oke, maar ze wilt meer weten of die nou echt goed al zegt de eigenaar dat.
En ik bedoel ik rij er ook op en het is gewoon niet normaal meer, we hebben alles al geprobeert
Het is gewoon haast geen rijden meer en ze is er super lang mee bezig en met die liverpool stang rijd die gewoon heel lekker. En we zetten er ook niet veel druk op enzo dus zielig is het echt niet want hij heeft nogsteeds gewoon plezier met het rijden dus. Knipoog

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:47

oh ze was me net voor Clown

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:54

Op de foto is het niet duidelijk te zien met zijn haren, maar je kinketting mag zeker niet spannen en zorg ervoor dat de kinketting 'glad' aanvoelt aan de binnenkant. Draai de kinketting dus zo totdat de schakels mooi in elkaar overgaan.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:56

Lunas schreef:
Op de foto is het niet duidelijk te zien met zijn haren, maar je kinketting mag zeker niet spannen en zorg ervoor dat de kinketting 'glad' aanvoelt aan de binnenkant. Draai de kinketting dus zo totdat de schakels mooi in elkaar overgaan.

Ik let goed op de schakels m'n andere verzorgpaard heeft een hackamore en daar moet ik daar ook altijd op letten.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:58

Het ziet er op de foto niet uit dat je "weinig druk" op het bit hebt. Integendeel zelfs..
Paard opent zelfs zn mond, maar heeft geen ruimte om dat te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:00

Een vraag: is het met intensief lessen en trainen niet mogelijk het paard beter terug te rijden met je zit?
Wanneer je de teugels nl niet of nauwelijks zou oppakken (zoals je zegt) zou je geen verschil moeten merken alleen op basis van dat bit, je 'gebruikt' het nl nauwelijks.
Ik rijdt een haflinger die ook voor de wagen loopt, en lastig terug te rijden is. Toch blijf ik het met een trensje proberen en probeer het puur met mijn zit op te lossen... kost wel meer tijd, maar werkt op de lange duur denk ik beter.
Wilde ik toch nog even droppen... wederom, aardig bedoeld.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:00

Ik zit daar niet zelf op het paard en hij opent altijd z'n mond ook met een gewoon bit in. Helpt het als ik de sperriem losser doe ??

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:01

Ninx schreef:
Een vraag: is het met intensief lessen en trainen niet mogelijk het paard beter terug te rijden met je zit?
Wanneer je de teugels nl niet of nauwelijks zou oppakken (zoals je zegt) zou je geen verschil moeten merken alleen op basis van dat bit, je 'gebruikt' het nl nauwelijks.
Ik rijdt een haflinger die ook voor de wagen loopt, en lastig terug te rijden is. Toch blijf ik het met een trensje proberen en probeer het puur met mijn zit op te lossen... kost wel meer tijd, maar werkt op de lange duur denk ik beter.
Wilde ik toch nog even droppen... wederom, aardig bedoeld.

Ik snap wat je bedoeld maar het is zo'n groot sterk paard die voelt amper dat ik erop zit.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:02

Glover schreef:
Ik zit daar niet zelf op het paard en hij opent altijd z'n mond ook met een gewoon bit in. Helpt het als ik de sperriem losser doe ??

Je moet een ander hoofdstel kopen zonder gecombineerde neusriem en met een enkele neusriem. De combinatie gecombineerde neusriem en dit bit werkt niet.

Verder commentaar over hoe het bit hoort te zitten is al gegeven.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:03

Door dit bit te gaan gebruiken zal het niet beter worden. Alleen maar slechter omdat hij gewoon keihard in zijn mond wordt.
als je er zo nodig mee moet rijden doe de teugels dan aan het 1e gaatje of de ringen zelf vast, dan heb je al een stuk minder hefboomwerking. maar meteen de 2e?

sperriem dr af, neusriem omhoog en dan meer het menhoofdstel idee dus. Lachen

en altijd zijn mond open ?
dan doe je iets toch niet goed hoor, want hij doet het niet van plezier

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:05

Glover schreef:
Ik snap wat je bedoeld maar het is zo'n groot sterk paard die voelt amper dat ik erop zit.

Onzin, een paard kan zelfs een vlieg op z'n lijf voelen dus hij weet dondersgoed dat je erop ziet en hij kan elke beweging die je in z'n mond maakt prima voelen. Daarnaast hoort een sperriem absoluut niet bij een stangbit, enkel een hoge neusriem en meer niet. Door correct en consequent te rijden kan elk paard op een trensbit gereden worden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:10

Ik denk dat dit wel een beetje de makkelijkste oplossing is.
Hij luistert niet dus ik gooi er maar een gigantisch heftig bit in
Helemaal als je er geen verstand van hebt hoe zo'n bit hoort te zitten lijkt me dit dus echt geen goed plan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:11

Sorry, maar ik ben het eens met jus-'d orange...
Misschien moet je het met de juiste hulp (les/ ondersteuning) zien als een leerzame ervaring voor jezelf.
Dit gaat dus niet goed zonder grovere werktuigen. Wanneer je het op een mildere manier voor elkaar krijgt, heb je daar heel je verdere paardrijdende leven wat aan natuurlijk.
Centered Riding is misschien iets waar je je in zou kunnen verdiepen? Zo probeer ik het zelf althans aan te pakken...
Dat dit paard niet goed terug te rijden is ligt vaak aan de vaardigheid van de ruiter, ik steek iig hand in eigen boezem en blijf het proberen met een mild bitje.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:11

Lotte1990 schreef:
Ik denk dat dit wel een beetje de makkelijkste oplossing is.
Hij luistert niet dus ik gooi er maar een gigantisch heftig bit in
Helemaal als je er geen verstand van hebt hoe zo'n bit hoort te zitten lijkt me dit dus echt geen goed plan.

Ik wil even heel duidelijk zijn ik zit al maanden met dit paard in strijd om dat bit hij pakt het beet rechts en ik kan het echt vergeten ik kan hem niet sturen ik kan hem niet stoppen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:13

Glover schreef:
Ik wil even heel duidelijk zijn ik zit al maanden met dit paard in strijd om dat bit hij pakt het beet rechts en ik kan het echt vergeten ik kan hem niet sturen ik kan hem niet stoppen.

Als je er een heftiger bit in gooit heb je straks als gevolg dat hij zelfs daar niet meer mee te rijden is. Heb je les? Dit probleem is nl op te lossen zonder zulke bitten.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:13

Jus_dOrange schreef:
Glover schreef:

Als je er een heftiger bit in gooit heb je straks als gevolg dat hij zelfs daar niet meer mee te rijden is. Heb je les? Dit probleem is nl op te lossen zonder zulke bitten.

Nu heb ik even geen les gehad maar hiervoor wel.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:13

Kaat18 schreef:
Glover schreef:

Je moet een ander hoofdstel kopen zonder gecombineerde neusriem en met een enkele neusriem. De combinatie gecombineerde neusriem en dit bit werkt niet.

Verder commentaar over hoe het bit hoort te zitten is al gegeven.

sperriem eraf lijkt mij ook kunnen toch? Waarom zou ze meteen een nieuw hoofdstel moeten kopen?

@ts: Het paard voelt heus wel dat je erop zit, maar reageert daar blijkbaar niet (goed) op. Tijd om flink te gaan trainen dus! Wat eerder al gezegd is: als je het bit nauwelijks gebruikt, zou het niet uit moeten maken welk bit je gebruikt... Misschien gebruik je het voor jouw gevoel heel weinig, maar voelt het paard er veel meer van, dus werkt het veel heftiger is (en dat zou me met dit bit niets verbazen).

Daarnaast maakt het niet uit of jij erop zit op die foto of niet, als iemand anders er ook op rijdt die wél grof is met het bit, wordt ie ook hard in de mond...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:14

Ik vraag me ook af of je les hebt..
Dit is in elk geval niet de oplossing. Zal voor even misschien wel verbetering geven maar hij wordt daarna weer net zo hard in zn mond als dat ie nu is met een trensje..
En ik dnek ook niet dat je paard er blijer van gaat worden.

Edit: Je hebt dus nu geen les.. ga dan ajb zo snel mogelijk op zoek naar een goede instructrice die je heir mee kan helpen.
Ik denk dat je zelf ook wel weet dat dit niet echt een goede oplossing is.
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 31-01-08 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt