Welke reden voor een scherper bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Welke reden voor een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:43

runningkawa schreef:
De enige reden waar ik me in een scherper bit kan vinden is met een cross en in een M/Z parcours als paarden daar heel fanatiek worden. en in de hindernis landen niet erg lollig is Lachen

Voor dressuur en buitenritten lage hindernissen enzo vind ik persoonlijk het een rt probleem.

Maar waarom zou alleen een paard wat bijv. een M/Z parcours springt heel fanatiek kunnen worden. Een paard wat bijv. op t strand t helemaal te gek vind kan dan ook te fanatiek zijn.Als t zoals nu heerlijk stormt en de zee hoge golven heeft is mijn tankie heerlijk enthausiaist hoor. Is helemaal niets mis mee maar dan kan ie zich ook nog wel eens even mis dragen. Ik rijd mijn paard in de bak gewoon op een dubbelgebroken bitje. Hij loopt aangespannen en heeft dan voor de wagen een liverpoolstang in. Voor onze buitenritten naar t strand rij ik dus met dubbele teugels en een pessoa bit. Als hij zich gedraagt kan ik m gewoon op de eerste teugel rijden( rij je dus op de gewone ring) en is er dus niets anders dan anders. Vind ie zichzelf erg grappig die dag en maakt ie zich super sterk dan heb ik aan een kleine ophouding van mijn tweede teugel genoeg. Ik heb dan liever een kleine hulp nodig dan dat ik "grof "in zou moeten komen met mijn normale thuis rij bitje. Ik ben er van overtuigd dat een scherp bit net zo vriendelijk kan zijn als dat een vriendelijk bit onvriendelijk kan zijn( word beetje vage zin geloof ik Haha! ) Het is denk ik maar net wie op dat moment de teugels vast heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:44

ThaGirl schreef:
Als iedereen het er mee eens is dat een scherp bit nutteloos is, waarom word er dan nog altijd gemend met een liverpool? En krijg je vreselijk commentaar als je gaat mennen met een trens?

Hoe wil jij zit been en gewichtshulpen geven vanuit de bok?

Ik kan me daar dus wel verschil in voorstellen Lachen
Het bit is het enige wat je hebt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:46

Omdat jij op het strand gewoon de keuze hebt te blijven stappen bijvoorbeeld. Lachen
En je paard dus ook niet over een flink opstakel hoeft waarbij een verkeerde galopsprong over de kop gaan betekend Lachen

Ik ken ook paarden die in galop in een bos niet meer gezellig rijden zijn.
Nou dan geen galop, eerst normaal in stap en draf en dan gaan we met kleine beetjes de galop erbij pakken.
Rt oplossen dus. Want ze hebben geen sprong waar ze zich op focussen, ze zijn eigenlijk gewoon ongehoorzaam. Wat een fanatiek springpaard dan weer niet meteen is
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-08 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:47

ik denk dat veel mensen gewoon niet weten dat een scherper bit geen oplossing is.

Ik wist dit zelf vroeger ook niet, dat is mij nooit geleerd op de manege waar ik les had, en toen ik mijn eigen paard kreeg (eigelijk veel te pittig voor mijn ervaring) werd mij ook aangeraden er een scherper bit in te hangen.

Pas toen ik hier op bokt vroeg wat voor bit dan goed zou zijn, want daar had ik al helemaal geen verstand van, (ik heb alle paarden en pony's die ik ooit gereden heb met een zacht watertrensje gereden en dat ging prima) werd me pas verteld dat het helemaal niet goed is. Ik wist het gewoon echt niet, en ging naar mijn manege voor advies, en een scherper bit was het advies.

In, en intriest, maar wel de waarheid. Rijdt daar nu uiteraard ook niet meer hoor, en met mijn paard is het helemaal goed gekomen, ik rijdt nu bitloos Haha! Mijn paardje bleek gewoon niet zo goed tegen een bit te kunnen, het was geen onwil, maar hij vond het niet fijn en daardoor rende hij weg voor het bit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:48

Ken toch ook mensen die bitloos mennen, hoor. Knipoog

Van de week nog een leuk gesprek gehad op straat met iemand die bitloos op de kar voorbij kwam. Kon het niet laten diegene aan te spreken, omdat ik dat nou echt leuk vond... Haha!
Ik zie er steeds meer. Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:50

Ik gebruik voor de buitenritten de laatste tijd weer even een pessoabit. Meer om de veiligheid van de overige bosgebruikers dan voor mezelf. M'n paard wil nog wel eens even doorlopen terwijl ik dat niet wil. Ik weet dat het probleem bij mij ligt en daar zijn we ook aan het werken maar dit is tijdelijk de beste oplossing in mijn ogen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:54

ThaGirl schreef:
Als iedereen het er mee eens is dat een scherp bit nutteloos is, waarom word er dan nog altijd gemend met een liverpool? En krijg je vreselijk commentaar als je gaat mennen met een trens?

Nou ik men al jaren op 'lichte bitten' zoals dubbel gebroken trensjes en bokkebitjes. Eigenlijk nog nooit commentaar op gehad.
Op wedstrijden wil ik nog wel eens voor een scherper bit kiezen, gewoon om het paard meer onzichtbaar te kunnen rijden/mennen, maar ik de training thuis gaat snel de trens er weer in.

En laten we eerlijk zijn een bit is zo scherp als de hand van de ruiter/menner.
Met andere woorden een lompe menner kan met een trensje meer schade aanrichten dan een fijngevoelige menner met een liverpoolstang in het onderste leidselgat.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:00

runningkawa schreef:
Omdat jij op het strand gewoon de keuze hebt te blijven stappen bijvoorbeeld. Lachen
En je paard dus ook niet over een flink opstakel hoeft waarbij een verkeerde galopsprong over de kop gaan betekend Lachen

Ik ken ook paarden die in galop in een bos niet meer gezellig rijden zijn.
Nou dan geen galop, eerst normaal in stap en draf en dan gaan we met kleine beetjes de galop erbij pakken.
Rt oplossen dus. Want ze hebben geen sprong waar ze zich op focussen, ze zijn eigenlijk gewoon ongehoorzaam. Wat een fanatiek springpaard dan weer niet meteen is

Ja maar ik wil de keus hebben dat ik te alle tijden buiten heerlijk over het strand kan rijden en met de volledige controle( voor zover mogelijk bij levende haven) . Of dat in stap draf galop of rengalop is wil ik zelf bepalen. In principe kan ik met mijn paard overal rijden al is t tussen de vrachtwagens maar als ie keertje jolig is dan is t ook wel 1 bonk kracht wat even wat anders in gedachten heeft( en ja voor heel wat mensen gaan gillen je wint t niet op kracht ; maar er zit toch wel iets verschil in pony, kwapn er of koudbloed van 800 kg) )Ik wil dan aan een kleine hulp genoeg hebben ook als meneer even erg heftig is. Helaas zijn de manieren van menig ruiter /menner niet altijd even plezierig voor mede rijders en moet je er niet raar van opkijken als er een 2 span friezen ineens in rengalop je passeren op het strand met een hoop geschreeuw van meneer op de bok( vond t zo leuk dat mensen voor m gingen klappen) of een groep ruiters vanaf een manege in de buurt die van passeren in stap nog nooit gehoord hebben. Ook in dit soort situaties wil ik mijn paard onder controle houden. Buiten op t strand is t geen optie om dan met t dubbelgebroken bitje te rijden. In dit soort situaties word het dan hangen of omtrekken. Als dat dan een fout in de africhting is, fout van mij als ruiter of niet voldoende zijn aan zit- en of beenhulpen dan zij dat zo maar ik kies dan toch voor iets meer te vertellen door scherper werkend bit indien nodig met daardoor fijnere hulpen die wel doorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:01

En die controle zoek ik niet in een bit, als ik het ook rt op kan lossen door te stappen en zo uit te leren bouwen.
En heb je die basis oke, knalt hij echt niet achter de rest aan Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-08 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:01

Citaat:
En laten we eerlijk zijn een bit is zo scherp als de hand van de ruiter/menner.
Met andere woorden een lompe menner kan met een trensje meer schade aanrichten dan een fijngevoelige menner met een liverpoolstang in het onderste leidselgat.

Hier ben ik het helemaal mee eens, en dat geld dan natuurlijk ook voor onder het zadel hé

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:06

runningkawa schreef:
En die controle zoek ik niet in een bit, als ik het ook rt op kan lossen door te stappen en zo uit te leren bouwen.

Ja maar dat is m juist. Ik kan heerlijk stappen door de zee met lang teugeltje. Of een lekker ontspannen drafje over t strand. Dat is heerlijk genieten. Maar in gevallen zoals ik eerder schreef kan ie zich mega sterk maken en doordrammen op een gewoon bitje. Ik wil buiten niet dat ie door dramt.. hij moet gewoon luisteren. Ik kom ze vaak tegen op t strand dat er geen controle meer is dat ze richting weg vliegen. Levensgevaarlijk! In de bak werken we aant rijtechnische gedeelte. Buiten uietraard ook maar mocht de situatie zo zijn dat ik net iest meer te vertellen moet hebben dan heb ik die mogelijkheid. Is ie braaf dan merkt ie dus niet dat er wat anders in hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:07

Ik heb er dan geen moeite mee dat ze een keer drammen, kan er eens bij horen.
Maar drammen betekend niet meteen geen controle hebben.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:10

Ik denk dat we hier nog uren over door kunnen gaan en dat we er dus beide anders over denken Haha! .Maar goed iereen zijn eigen ideen. Ik ga me toeleggen op de boodschappen binnen halen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:12

Dat denk ik ook Lachen

ik ben aan het poetsen...schiet ook heel erg op... Bloos

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:12

Staat er niemand bij stil dat er ook paarden zijn met kleine mondjes en weinig ruimte waar een dikker bit echt heel vervelend voelt voor het dier. Mijn wedstrijd schimmel heeft zo'n klein friemelbekkie daar moet een dunner bit in anders krijgt hij zo'n rare brede smile ( is een grapje !!!! voordat iedereen over me heen stort dat ik teveel met mn handen doe Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:13

ja? Cinny
En nu je punt?
Sinds waneer is dun scherp? Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:19

runningkawa schreef:
Dat denk ik ook Lachen

ik ben aan het poetsen...schiet ook heel erg op... Bloos

moet ik ook nog doen maar zit dus nog steeds vast geplakt aan de pc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:21

Hier nog 1 die tig dingen moet doen, maar het komt er maar niet van..... Fijne bokt ook altijd. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:36

cinny1 schreef:
Staat er niemand bij stil dat er ook paarden zijn met kleine mondjes en weinig ruimte waar een dikker bit echt heel vervelend voelt voor het dier. Mijn wedstrijd schimmel heeft zo'n klein friemelbekkie daar moet een dunner bit in anders krijgt hij zo'n rare brede smile ( is een grapje !!!! voordat iedereen over me heen stort dat ik teveel met mn handen doe Haha! )

Nee daar sta ik niet bij stil want dat is basiskennis dus daar hoef ik niet speciaal bij stil te staan Haha! Wat is er mis met een wat dunnere trens? Die is echt niet per definitie scherper hoor Verward

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:42

Scherper bit??
uuhhh wat mijn voorgangers al zeggen, los je probleemen op voordat je lekker in die mond gaat lopen kloten
Scherp, scherper nog scherper en dan???
Is het een klote paard en moettie weg!
Neem dan goed les.

Vaak werkt een bit zo averrechts, is mijn ervaring.
Jap loopt sinds een poos ook bitloos, voorheen issie meer als 11 jaar "gewoon" bereden.
Vooral als je er net opzat liep hij wel eens dwars door het bit, nu ik zonder rij stopt hij op 2 vingers.
Wat nou scherper bit, mijn mening?
Je verkloot zijn mond ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:51

BitLOOS is ook niet zaligmakend. Maar da's een andere discussie. Als jouw paard die eerste 11 jaar ECHT 'gewoon'(dus Goed) gereden was, dan had 'ie niet door je bit heen gelopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:07

Dat lijkt me onzin, Sonja, want een paard kan zich ook verzetten tegen een bit. En dan kun je goed rijden of niet, maar dan bestaan er paarden die er dan nog doorheen lopen om hun verzet te tonen.

Overigens vind ik bitloos rijden voor mij en mijn paard wel zaligmakend. Alleen is het zo'n zoektocht naar de fijnste optoming. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:08

Niet mee eens nadya
Een paard dat goed gereden is verzet zich niet tegen het bit, of het bit moet niet passen of wat medisch aan de hand zijn Lachen
Dat veel mensen een stille hand denken te hebben, maar dat het er in het echt wat anders uitziet...ja...dat wel

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:17

Over het algemeen is een dunner bitje iets scherper dan een dikker bit. Maar vanwege de ruimte in sommige paardenmondjes past een zogenaamd zacht (dik) bit niet.
Ik rij met een dun dubbelgebroken trensje en daar doet hij 't super op. Ik krijg heel vaak te horen dat mijn bit scherp zou zijn, ik en mijn paard vinden van niet. Met een dikker bit loopt hij echt met een mond vol.
Als we het gaan hebben over de zogenaamde prikkeldraad bitten enz, dan zeg ik dat men fout bezig is. Dat zijn martelwerktuigen. Over het algemeen gaan mensen naar scherpere bitten grijpen als ze het rijtechnisch niet meer opgelost krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:18

runningkawa schreef:
Niet mee eens nadya
Een paard dat goed gereden is verzet zich niet tegen het bit, of het bit moet niet passen of wat medisch aan de hand zijn Lachen
Dat veel mensen een stille hand denken te hebben, maar dat het er in het echt wat anders uitziet...ja...dat wel

Ik bedoel dus ook dat er medisch iets aan de hand kan zijn en er zijn paarden met hele gevoelige mondjes.
Maar Sonja doet het overkomen alsof het alleen aan de rijkunst ligt en dat geloof ik dus niet.