Cap verplicht, waarom topruiters niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Cap verplicht, waarom topruiters niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:11

Jammer RK, dan mag je alleen maar douchen Haha!

Idd, kinderen leren van hun ouders en instructeurs wel dat ze een cap op moeten. En/of een BP moeten dragen bijvoorbeeld. Dat zijn regels die ouders/verzorgers/toezichthouders moeten maken. En ook ik als volwassen eigenaar maak regels voor mijn (overigens ook volwassen) bijrijders; die moeten een cap op. Maar of IK als volwassene en eigenaar van die paarden een cap op zet, dat bepaal ik zelf wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:12

Grappig Sonja. Als ik van de eigenaar van mijn bijrijdpaard verplicht een cap zou moeten dragen, zou ik wsl bedanken. Terwijl ik altijd met cap rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:14

Staat ze vrij om er dan voor te bedanken Haha! Maar ik ben als eigenaar aansprakelijk en wil dat ze met cap rijden. En met veiligheidsbeugels trouwens, als ze met onveilig schoeisel (bergschoenen) rijden.
Overigens sta ik op een stal met veiligheidscertificaat dus moet iedereen een cap op. Bij mijn trainer rijd ik echter zonder. Heerlijk met de wind door m'n haar. Zalig!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:16

Ik vind het ook zalig, maar sinds ik het Barmat verhaal weer eens gelezen heb (en mn de voorbeelden van de superbrave paarden die 'alleen maar' uitgleden) draag ik hem toch maar weer braaf altijd. Maar dat is wel mijn eigen keuze.

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:17

Sonja schreef:
Staat ze vrij om er dan voor te bedanken Haha! Maar ik ben als eigenaar aansprakelijk en wil dat ze met cap rijden. En met veiligheidsbeugels trouwens, als ze met onveilig schoeisel (bergschoenen) rijden.
Overigens sta ik op een stal met veiligheidscertificaat dus moet iedereen een cap op. Bij mijn trainer rijd ik echter zonder. Heerlijk met de wind door m'n haar. Zalig!

Klopt dat snap ik wel, ik rijd zelf ook niet met cap, maar anderen moeten dat wel als ze op mijn paardjes rijden. Ik wil gewoon niet het risico lopen dat er wat gebeurt als ze zonder cap op mijn paarden zitten.
Wat ik doe, mag ik lekker zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:18

Wat is een Barmat? (of is dat een stomme vraag? Ik zit niet meer zo in de Engelse sport dus mogelijk heb ik ergens een term gemist ofzo hoor Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:18

Ik draag sinds het ongeluk van Sandra een cap.
Maar ook eigen keuze. Ieder moet dat gewoon zelf weten.
Ik kan me voorstellen dat als je er de hele dag rijd dat je dat kleffe ding bijv ook wel eens beu bent Lachen

Ships...toch geen bad aanleggen Verdrietig
Laat dit topic niet aan Marco zien Tong uitsteken

Een barmat is een bokker Haha!
[MW] Mijn epilepsie - het gaat niet goed - ziekenhuisopname

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:20

O sorry Bloos

Jemig da's een heftig verhaal zeg, daar word je toch ff stil van.
Maar het verandert mijn mening niet; elke volwassene moet zelf maar uitmaken of 'ie een cap opzet of niet. En of 'ie in bad gaat of doucht. Als iedereen maar fris ruikt als 'ie bij mij op de koffie komt, dan maakt het mij niet uit Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-08 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:20

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:37

Lielle schreef:
suuzepuus schreef:
ik vind dat ze een voorbeeld functie hebben en dus ook moeten laten zien dat een cap dragen normaal is en iedereen dat zou moeten doen. voor hun een kleine moeite

dat maak ik zelf wel uit, en niet een moraalridder. En ik ben helemaal geen topruiter, maar ik kan me voorstellen dat zij er hetzelfde over denken.

Sonja, en zwembandjes!

Over eigen verantwoordelijkheid m.b.t. caps heb ik in vergelijkbare topics denk ik al genoeg gezegd.

Diegenen die die verantwoordelijkheid hebben, mogen zelf weten of ze mensen met een voorbeeldfunctie al dan niet nadoen, en daar heeft sowieso niemand wat over te zeggen. Diegenen die die verantwoordelijkheid niet hebben (= kinderen), hebben die keuze niet, en daarvoor maakt het dus ook niet uit wat de "voorbeelden" doen.

Off-topic: Bij Sonja en zwembandjes begin ik ineens aan een andere Sonja te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:40

Bedankt voor de links, ik heb ze gelezen. En ben er stil van.

Ben zelf vorig jaar (terwijl ik met m'n gebroken arm op m'n ouwe brave supervertrouwde merrie aan het rijden was) met m'n paardje over de kop gegaan, dus ik wéét inmiddels het het ongeluk in een verrekte klein hoekje zit.
Je voorkomt niet alles. En je moet er ook niet té lang bij stilstaan want dan word je gek...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:59

Nog even over de kinderen en verwantwoordelijkheid van de ouders.

Wat als die ouders geen kaas gegeten hebben van paarderijden en de risico's die daarbij komen kijken? Ik denk nu aan mijn eigen ouders, die mij gerust met een niet passende cap op rijles hebben gedaan toen ik klein was (niet handig, dat ding zakte steeds over m'n ogen zodat ik niet eens kon zien waar ik reed), en pas nu ik tig jaar aan het rijden ben steeds bezorgder zijn geworden nu ze beseffen dat een paard een dier is en geen veredeld soort brommertje. En mijn toenmalige insctructrices deden ook niets aan mijn cap.
En zo ken ik wel meer voorbeelden van ouders/instructeurs die weinig voorzichtig zijn met kinderhoofdjes. Moeten we dan maar zeggen: ach, 't zijn onze kinderen niet, niet mijn probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:00

ja, dat zeg ik dan idd
Ouders kunnen zich ook ergens in verdiepen Ja
hebben voortaan ook i-net en leven ook niet onder een steen Lachen

In mijn tijd bestond een cap nog maar amper...dus had er nooit 1 op..tja jammer...zal er niet wakker van liggen...maar dat doe ik ook niet om andere koters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:02

Heel kort en cru: JA.
Zoals ouders het ook zelf moeten weten of hun kind een fietshelm op moet, fruit moet eten, en op tijd naar bed moet. Zo is het ook de verantwoordelijkheid van ouders om info in te winnen over de hobby van hun kind en de veiligheid ervan, en om te zorgen dat hun kinderen goed en veilig begeleid worden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:03

Lynn_Nikita schreef:
waar staat dat het verplicht is? je krijgt echt geen boete als je er geen op hebt

bij ons mag je de bak niet in zonder cap;)

ik denk dat men denkt dat topruiters nooit kunnen vallen. bullshit natuurlijk, maar t lijkt wel of ze zich er te goed voor voelen? verplicht is verplicht. ik rijd ook liever zonder (doe dat natuurlijk nooooooit Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:05

In de bak van onze manege rijdt regelmatig een behoorlijk bekende dressuurruiter rond (die thuis nooit met cap rijdt) en die draagt gewoon keurig een cap bij ons hoor. Omdat het bij ONS verplicht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:07

De rv waar ik eerst reed was het ook verplicht
In die tijd reed ik altijd zonder, maar daar met.
Maar wat ik thuis doe heeft niemand wat mee te maken Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:10

Sonja: dat is nog wel wat mij het meest stoort - dat er op bedrijven waar het verplicht is nog wel eens uitzonderingen gemaakt worden, en dat dat nog niet heeft geleid tot intrekking van dat veiligheidscertificaat bijvoorbeeld... Ik vind eigen keuze prima, en ik vind een verplichting op een openbaar terrein ook prima, maar selectief een oogje dichtknijpen vind ik niet echt correct.

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:11

Ik ken veel ouders die als de dood zijn voor paarden, en al helemaal de combinatie van paard en kind.
Die sjeulen hun kind mee en kopen de beste beschermcaps voor hun kind die ze maar kunnen krijgen.
Gelukkig maar.
Tsjah en er zijn natuurlijk ook ouders die het niks uit maakt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:36

Igorr_89 schreef:
Ik ken veel ouders die als de dood zijn voor paarden, en al helemaal de combinatie van paard en kind.
Die sjeulen hun kind mee en kopen de beste beschermcaps voor hun kind die ze maar kunnen krijgen.
Gelukkig maar.

Er zijn zélfs ouders die zo veel om de veiligheid van hun kind denken, dat het helemaal niet mag paardrijden (of voetballen, in het verkeer fietsen, buitenspelen, opgroeien, etc.)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:01

VeerenAshley schreef:
Nog even over de kinderen en verwantwoordelijkheid van de ouders.

Wat als die ouders geen kaas gegeten hebben van paarderijden en de risico's die daarbij komen kijken? Ik denk nu aan mijn eigen ouders, die mij gerust met een niet passende cap op rijles hebben gedaan toen ik klein was (niet handig, dat ding zakte steeds over m'n ogen zodat ik niet eens kon zien waar ik reed), en pas nu ik tig jaar aan het rijden ben steeds bezorgder zijn geworden nu ze beseffen dat een paard een dier is en geen veredeld soort brommertje. En mijn toenmalige insctructrices deden ook niets aan mijn cap.
En zo ken ik wel meer voorbeelden van ouders/instructeurs die weinig voorzichtig zijn met kinderhoofdjes. Moeten we dan maar zeggen: ach, 't zijn onze kinderen niet, niet mijn probleem?

Ik denk dat je als ouder de verantwoording hebt. Ook al heb je geen verstand van paarden en de sport op zich. Je kunt je in de gemiddelde ruitersportzaak prima laten voorlichten over caps en een goede passende voor je kind vinden. Ik vind het slechter dat de instructie er niet beter op let. Je vertrouwt die persoon toch een uur lang je kind toe en dan ga ik ervan uit dat die ook op de details zoals een passende cap let. En daar eventueel ouders in kan adviseren.

Als volwassene is het je eigen verantwoording.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:03

Ik heb op geen van de maneges waar ik heb gereden ooit een kind zonder cap in de les gezien. Op alle maneges hebben ze caps te leen (of soms te huur) voor de eerste keren.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:12

Voor 'topruiters' is een cap nou eenmaal niet verplicht, althans niet in de ring. Overigens ontbreekt er in het reglement op de vorige pagina wel een aanvulling: tegenwoordig mag je wel met cap (los)rijden.

Het goede voorbeeld geven, tja... In de ring om te beginnen dus niet. Ik vind het nogal ver gezocht hoor: ik ben docent en zit vaak op mijn bureau en drink koffie voor de klas. Dat mogen leerlingen niet. Maarja, ik ben geen leerling.

Inmiddels rijd ik op de pensionstal waar ik wel eens train mijn GP paard óók met cap, omdat het verplicht is. Ik vind het onzin, maar de pensionhouder wil graag het veiligheidcertificaat en ik ben te gast. Mijn net zadelmakke dier rijd ik wel 'vrijwillig' met cap. Verstandig omgaan met verschillende situaties is ook een voorbeeld stellen. Niemand zal zeggen: kijk nou die GPmuts dr cap opzetten op haar jonge paard.

Een overweging overigens: Weet je hoe hard je schedel is? En weet je hoe kwetsbaar je nek is? Het dragen van een cap beschermt welliswaar je schedel, maar de kans op nekletsel vergroot je ermee.

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:22

oomens schreef:
Igorr_89 schreef:
Gelukkig maar.

Er zijn zélfs ouders die zo veel om de veiligheid van hun kind denken, dat het helemaal niet mag paardrijden (of voetballen, in het verkeer fietsen, buitenspelen, opgroeien, etc.)

Ja je kunt als ouder zijnde ook overdrijven.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:56

Afgelopen zondag gaf Imke trouwens op Jumping het goede voorbeeld door met veiligheidscap te rijden. Nee, geen hoedje oid, maar kéurig een helm. Vond het niet stom staan en vond het wel een fijn idee geven eerlijk gezegd.

Op de pensionstal waar ik sta is een cap inmiddels ook verplicht, vanwege het veiligheidscertificaat. Toch heb ik er niemand echt moeilijk om horen doen ofzo.

Het is je eigen keuze. Het is een bepaald risico dat je blijkbaar juist wél of niet wilt aanvaarden door met of zonder cap te rijden. Zoek het zelf uit maar kom alleen niet achteraf bij me janken want als er wat gebeurt met je hoofd door het niet dragen van een helm, vind ik je gewoon een sufk *(t, klaar! Zo denk ik trouwens ook over rijden zonder helm etc. op scooters, motoren, maar goed, ieder zijn eigen mening.
Overigens heb ik tot het verplicht werd, ook op mijn paard, dat best een engnek kan zijn, zonder cap gereden. Dat was een bepaald risico die ik zelf nam, eigen verantwoording.

En bij kinderen? Die moeten gewoon door pa en ma in de gaten gehouden worden, klaar! haha ik weet nog wel dat ik vroeger (na mijn 18e vond pa het mijn eigen verantwoording) een keer vliegensvlug de bak ben uitgevlucht toen hij spontaan eens kwam kijken hoe het ging en ik op dat moment dus 'vet stoer' zonder cap reed Haha! Haha! Bloos