Rijden met een elastiek...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Re: Rijden met een elastiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:42

Ik vind t ondingen.

qua motivatie ga ik met met kawa Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:51

interessant allemaal.
ik herken mezelf in het 'probleem' dat TS schetst, zelf nog niet optimaal zitten, en dan een 'heet' paard die graag hard gaat met het hoofd in de lucht.
Ik ben nu ruim anderhalf jaar bezig met mijn merrie, tot nu toe heb ik nog niet naar hulpteugels gegrepen alhoewel het soms erg frustreerd als het niet allemaal lukt zoals ik graag wil. Mn instructrice is ook niet zo voor hulpteugels tijdens het rijden. Met longeren doen we af en toe de pessoa eraan, dan leert mn paard ook wat meer haar hoofd omlaag te doen.
Met rijden gaat het nu met veel geduld en oefenen gelukkig al een stuk beter. Ik kan het tempo steeds beter controleren, alleen tijdens de proefjes en dan vooral bij het halsstrekken gaan we soms nog de mist in.

TS, succes! doe wat jou het best lijkt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:07

runningkawa schreef:
Helaas werkt een elastiek zo niet
Bij een slof leren ze dat het niet prettig is als ze hangen (bij goed gebruik wat maar weinig mensen kennen)
Bij een elastiek, omdat er rek in zit weten ze dat ze daar op kunnen hangen, het veert mee en is daarom hangen niet vervelend.
Leuk als je dadelijk zonder rijdt, dan is jou mee verende hand net zo lekker te gebruiken Lachen

En al heb je hem 5 jaar gereden...dan hoort zulke rotzooi er nog niet aan...andere instrucite, andere manier van trainen..maar dit helpt niet
Aan de teugel gaan, los van voor zijn, zit niet voor...dus waarom wel aan de voorkant er wat aan knopen? Lachen

Nogmaals het gaat niet over het aan de teugel lopen, ze loopt met haar neus naar voren... Lachen (snap niet dat niemand dit niet snapt) Ze loopt met haar hals horizontaal...

RK, ik snap jou idee heus wel, maar jullie hebben het er allemaal over dat je paard gaat hangen als je hem op deze manier nagevelijk wil rijden. Ik wil hem niet nagevelijk rijden. Het is puur dat hij ergens tegen aan loopt als hij hard gaat, en dat ik dan dus niet weer verkrampt op mijn paard ga zitten en maar aan mijn teugels trekken.

Ik vind ook dat jouw mening wat "overgereageerd" (weet niet het goede woord) is RK, want tja de meningen zijn duidelijk verdeeld, en dan vind ik de term van instructie wisselen wel heel veel gezegd aangezien er duidelijk mensen zijn die er anders over denken.

Daar komt ook nog eens bij, ik ben net van instructie veranderd, eerst moest ik juist best veel hand erbij houden, hetgeen ik nu dus aan het afleren ben. We schakelen totaal over, en tja om te zorgen dat ik leer te reageren met mijn zit in plaats van hand hangen wij er een elastiek aan, met een slofteugel kan je dit nooit naar mijn mening, want ik ben al gewend teveel met mijn hand te doen, daarom weet ik van mijzelf dat ik een slof er gewoon veel en veel te veel bij pak.. Dan ga ik toch echt liever voor een elastiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:11

Mensen die reageren dat het oke is...kijk eens naar de ervaring
Mensen die zeggen dat het niks is, kijk eens naar de ervaring Lachen

je moet doen wat jij wilt..maar overgerageerd of niet...je komt daar nog wel van terug Lachen (overigens noem ik het gewoon recht door zee zonder getrut er omheen, duidelijheid dus)
Neus naar voren, neus omhoog..wat maakt het uit? Sterk, erachter kruipen..noem maar op
Alllemaal niet aan de voorkant op te lossen...al die problemen zitten niet aan de voorkant.
Dus met bijzets, elastiek en slof niet op te lossen...
En met elastiek leer je een paard te trekken...want dat geeft zo lekker mee... tja, net wat jij later graag in je handen hebt..een paard dat trekt of niet Lachen
Jou keuze Haha!

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:15

Ik ben het trouwens wel met je eens dat als jij verkrampt gaat zitten en het paard wordt door een hele lichte druk ietwat tegengehouden zodat hij zijn neus niet te hoog in de lucht kan steken, dat dat een betere uitwerking zal hebben, uiteindelijk ook voor het paard. Want zodra jij verkrampt kan het paard ook niet ontspannen. Dat is wat jij waarschijnlijk steeds bedoelt. Maar iedereen hier is dan idd bang dat jou paard het elastiek als handigheidje gaat beschouwen om lekker op te leunen in plaats van als corrigerend hulpmiddel. Misschien is het handig als je wat korte filmpjes of foto's erbij kan plaatsen, dan kunnen wij ook beter zien wat jij precies bedoelt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:17

Jibbel schreef:
Bedankt voor je lange uiteenzetting. Ik snap best dat je paard niks fout doet en ik ben ervan overtuigd dat je met de beste bedoelingen dat elastiek erom wilt hangen.
Maar waarom moet dat paard per se een hulpteugel om zodat jij aan je houding kan werken? Want zonder die hulpteugel kan je ook aan je houding werken.
Ok, hij loopt misschien minder nagevelijk, waardoor het voor jou wat lastiger is om goed te gaan zitten, maar door het elastiek wordt er toch een bepaalde dwang uitgeoefend op zn hoofd en ik vind dat het dan lijkt alsof het paard goed loopt en zn lichaam lekker gebruikt, terwijl dat niet zo is.
En daar gaat het mij dus om, laat dat paard lopen met zn hoofd waar hij wil en ga zelf aan de slag met je houding. Als jouw houding goed wordt, gaat jouw paard vanzelf super lopen en dan omdat het allemaal op zn plek valt.
Zolang jij een hulpteugel gebruikt ben ik van mening dat het paard niet ECHT goed kan lopen en dat het jouw houding ook niet veel zal opleveren als het elastiek er weer vanaf gaat.

Als ik mijn paard laat lopen waar hij wil, zit ik de hele tijd in galop met zijn hoofd hoog in de lucht, dit is sinds een ongeluk in de sloot zo, ze is helemaal nagekeken door da enzovoort, maar dit blijft haar gespannen reactie.. Ik reageer hierop door te gaan trekken omdat ze zo hard gaat, op het elastiek loopt ze laag met haar hoofd, maar met iets spanning op de teugels, hierdoor gaat ze niet hangen op de teugels, maar ze neemt wel (eindelijk!!) druk aan, eerder gooide ze dan haar hoofd de lucht in en ging ze rennen. Doordat ze met iets druk op de teugels loopt hangt het elastiek los. Ze loopt dus gewoon horizontaal met haar hoofd hals.

Maar 2 weken terug hing ik zelf alleen maar aan de teugels om te proberen het tempo iets in te perken, ook fout hoor, ik moet niet hangen, dan heeft het paard ook niets om te hangen, maar dat is eigenlijk hetgene wat ik nu ga snappen, en mijn paard doordat ik beter en onafhankelijker ga zitten ook, nu neemt ze mijn hand gewoon aan zonder te gaan racen, en het stiek hangt dan ook nog eens gewoon los. Dan heeft het toch geen werking, ik zie dan dus het verschil tussen en slof en het stiek niet...

Rk, ik bedoelde het niet kwaad hoor, maar ik bedoel helemaal wat Jessica bedoeld.. Alleen ben overduidelijk niet zo handig in uitleggen Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:51

Je verhaal is juist duidelijk. Wat dat betreft ben ik het met de reactie van RK eens. Je lost niets op, je denkt en hebt de illusie dat je iets oplost. Het is jouw keus, jouw ding. Suc6.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:38

Wat ik dan nog wel een klein beetje apart vind Schijnheilig

twijfel je aan je instructrice dat je nog 'bevestiging' zoekt op bokt?

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:30

Ik meende dat Pauline geen bevestiging zocht maar enkel nieuwschierig is naar verschillende meningen. Ik ben gisteren met haar meegeweest en in stap liep tarah enorm relaxt NIET hangend in het stiek! Die gaf ondersteuning en was een waslijn, tarah word nu gedwongen te werken en kan er niet tussendoor piepen. En tuurlijk op momenten dat ze er tussendoor wil piepen spant het stiek, maar hangen deed ze zeker niet! Zoals pauline hem gebruikt en tarah erop reageert heb ik er een fijn gevoel bij terwijl ik echt niet van de hulpteugels ben. Ze heeft tarah al 5 jaar ofzo en het is geen makkelijke merrie dat weet iedereen op stal en die tarah kent! Nee pauline, ga op deze manier door! Je doet het prima, en tarah heeft gister echt gewerkt en niet met jouw lopen klieren.