Wat rijden jullie altijd met dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Re: Wat rijden jullie altijd met dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:33

Ik begin altijd met de basis, soms is hij wat fris en dan blijft het vaak bij de basis. Maar wanneer hij goed voelt pak ik wat oefeningen mee. Wijken, schoudervoor, travers.

Ik stap veel, omdat hij moeite heeft met die gang.

Daarnaast rijd ik veel op de volte en zet hem dan met de kont naar binnen en naar buiten.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:43

Als ik opstap, zet ik mijn altijd gelijk aan het werk.
Dat wil niet zeggen dat ik meteen begin te galoperen, maar juist veel stapwerk meepak.
Veel ruiters laten hun paard eerst een paar rondjes aan een lange teugel 'sloffen' maar mijn paard maakt daar 'gebruik' van en wordt moeilijker te activeren.
Ik begin met te voelen hoe hij die dag is. Heeft hij er zin in, of juist niet? Is hij lekker los in zijn lijf, of zit hij links/rechts vast? Is hij voorwaarts, of juist niet? Laat hij snel los (in zijn lijf) of houdt hij juist nog wat vast (is niet hetzelfde als aanvoelen óf hij los is Lachen )
Aan de hand van die (en vast nog wel meer) dingen ga ik hem aan het werk zetten.
Veel overgangen, buitenstelling/buiging, figuren, los van de hand rijden (los in de rug/nek/kaaklijn), en als hij lekker voor het been en ontspannen loopt, de hand volgt (lekker stretcht) dan ga ik over op dingen als verzameling, wijken, sbw, van stap naar galop, eenvoudige galopwissels, etc.
Ik begin echter niet aan zijgangen en eenvoudige galopwissels als hij niet lekker wil verzamelen. Ik blijf dat zien als een teken dat hij niet helemaal goed van achter bijkomt, of toch ergens niet helemaal loslaat. Ik ga daar dan dus eerst aan werken, voordat ik verderga Lachen

En net als deze dagen, dat ik zeer weinig kan rijden, dan rijd ik hem wat pittiger (aangezien ik eerst een eind moet stappen voor ik kan rijden) anders probeert hij me uit, en doet dat dan op de weg. Daar ben ik natuurlijk niet zo blij mee, dus train ik wat pittiger, zodat hij nog steeds weet wie er leidt, en dat er iemand op zijn rug zit.
Met pittiger trainen bedoel ik dan dingen als eenvoudige galopwissels ed. omdat hij daar heel hard bij op moet letten (zijn we nog niet zo heel lang mee bezig) en zijn spieren goed moet gebruiken. Op zo'n moment gaat het dan ook niet om het rijtechnische, maar om zijn reactie op mijn hulpen Lachen

(Wij rijden overigens op B-niveau wedstrijden haha, heel fanatiek) Clown

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:49

ik begin altijd met eerst 10-15 min stappen, doorstappen meestal niet met lange teugel omdat die van mij dan denkt: KLAAAR ik doe lekker niks! dus begin laag/rond en stel hem dan steeds wat hoger, dan draaf ik eerst een stuk goed door en ga dan wat voltes, wat wijken, en wat van hand veranderen, vervolgends galoperen, eerst wat naar voren en dan steeds meer verzamelen(veel overgangen(middengalop/terug/naar voren enz)), wanneer hij los is in de galop ga ik weer draven en ga dan vaak schouder binnenwaarts en travers en ga m dan pas aan het werk zetten.

die van mij heeft de meeste moeite met draf, daarom ga ik snel galoperen. En hij heeft last van ik-word-moeilijk-los. hij heeft dik 25-30 min nodig(inc. stap) om warm te worden. maar als hij eenmaal los is, is hij ook super! ik rij altijd zoveel mogelijk overgangen, dan gaat hij zn achterhand beter gebruiken

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 07:11

figuren, overgangen, andere oefeningen uit de les.... Noem maar op. Veel afwisseling!

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 07:15

Ik ga eerst 40 min dressuur doen, en dan springen Knipoog

met dressuur maak ik hem soepel, met veel overgangen en figuren.
springen is wel vanzelf sprekend Knipoog

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 07:31

ligt eraan hoe de bui van het paard is!
maar ik maak altijd veel wendingen en overgangen en probeer veel af te wisselen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 07:47

Losstappen, beetje stelling links en rechts.
Dan aandraven mooi lang en laag eerst een paar rondjes gewoon even in het ritme laten koemen, ook op de anderen hand.
Daarna iets oppakken en tempowisselingen naar voren en terug, voltes verkleinen+vergroten. Dan ga ik heel even stappen
Dan even galop op beide kanten, galop-middengalop en daarna nog overgangen galop-draf.
Daarna is het maar net hoe ze voelt of ik nog iets ga doen, meestal focus ik me dan nog op 1 ding, bijv. halsstrekken, stap-draf overgang halthouden, wijken, galopovergangen.

Ik eindig altijd met een paar rondjes uitdraven/halsstrekkenl, en dan nog lekker relaxt uitstappen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:10

Het ligt helemaal aan hoe mijn paard die dag aanvoelt.
De ene dag doe ik alleen maar basiswerk en de andere dag pak ik wat moeilijkere oefeningen mee.
Als ik alleen wat basiswerk doe bestaat dat uit laag en rond werken, rechtrichten, en aan het been zetten.
Wanneer ik wat zwaarder train en moelijkere oefeningen mee pak ziet het er meestal als volgt uit:
Ik stap altijd 15-20 minuten los. De eerste vijf minuten is dat aan een lange teugel, daarna netjes laag en rond.
Ik zet mijn paard tijdens het losstappen meteen goed aan het been d.m.v schakelen. Ook buig ik hem alle kanten op zodat zijn spieren lekker los zijn. Vervolgens draaf en gallopeer ik 10-15 minuten laag en rond, zet ze aan het been en maak hem soepel door een paar keer goed door te buigen.
Vervolgens stel ik hem bovenin in en verzamel ik hem wat meer, dit doe ik d.m.v overgangen en tempowisselingen. Ook pak ik wat zijgangen mee ( schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren.) en rijd ik wat eenvoudige galopwissels.
Dit doe ik meestal een minuut of vijfentwintig. Vervolgens draaf en gallopeer ik een minuut of 10 weer lekker laag en rond over de rug en daarna stap ik 20 minuten uit op de verharde weg.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:57

Ik begin altijd met een los teugeltje instappen, vervolgens aan een lang teugeltje warmdraven. Dan wat oppakken, maar nog wel lang en laag houden.
Wat overgangen rijden, voltes om hem lekker los te krijgen.
Daarna een galopje meepakken. Wat meer oppakken en de probleempunten oppakken Lachen

Ligt erook maar net aan waar ik zin in heb die dag!

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:46

Gewoon aanvoelen wat die dag niet zo lekker gaat,
veel ontspanning en af en toe wat meer druk erop zodat hij fris blijft!
Voltes en veel stelling en buiging maken het paard soepel en dit train ik dan ook vaak en veel..
helpt je uiteindelijk ook bij de oefeningen die volgen bij hogere klassen, dat heb ik zeker gemerkt!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:04

Wat ik altijd doe, ookal stap, draf of gallopeer ik, is rechtrichten.
Verder begin ik altijd met stappen, lekker op mijn tempo en aan de lange teugel en dan lang laag.
Ik rij haar goed los door middel van slangenvolte's en grote volte/kleine volte's te rijden.
Daarna ga ik draven, nog met iets langere teugel en daar ga ik ook eerst goed losrijden. Dus slangenvolte's, grote volte/kleine volte's.
Als mijn paard lekker loopt in de hals en in haar lichaam ga ik oefeningen doen waardoor ze beter aan het been word. Om de meter elke keer een andere kant op wijken, travers en schouderbinnenwaarts.
Op een gegeven moment gooi ik er ook een galopje in en daarna ga ik weer verder met oefeningen.

Ook oefen ik nette overgangen, en als je bijvoorbeeld linksom gaat vraag ik rechterstelling, en dat ook zo andersom.
Maar wat ik constant doe is goed mijn paard recht blijven rijden.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:09

Ik rijd sinds kort een 4jarige en die heeft nog veel moeite met stelling/buiging en op haar eigen benen te lopen. Daarom rijd ik heel veel voltes, slangevoltes en overgangen. Eigenlijk alleen echte basis dus. Lachen

SoftIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:52

Bij een gewone training (2x in de week) rij ik meestal stap, gestrekte stap, draf, middendraf, gestrekte draf, galop, verzamelde galop, arbeidsgalop, gestrekte galop, figuren, schouder binnen en voorwaarts en rij ik vooral veel overgangen.

Bij een zwaardere training (2x in de week) rij ik mijn basisgangen en wendingen en figuren maar dan ook achterwaarts gaan, keertwendingen om de achterhand en voorhand, wijken, travers, renvers, appuyement, schakel, pirouette in galop, contragalop, changement, zig-zag appuyementen, changementen in serie, passage en piaffe.

Op maandag doen we een buitenrit of gaan we naar het strand of doen we gewoon niets.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:08

figuren, veel overgangen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:23

Ik stap altijd eerst lang en laag los en daarna begin ik met losrijden. Ik rij op Z2/ZZ-licht niveau.

Na het losrijden ga ik weer even stappen. Vaak begin ik dan met de galop omdat dit de makkelijkste gang voor mijn paard en mijzelf is om in los te werken. Ik doe diverse oefeningen. Ik rij een schoudervoor die ik langzaam doorzet naar een schouder binnenwaarts. Gecombineerd met eenvoudige galopswissels. Hiervan komt hij direct al lekker los en beter op het achterbeen. Mijn doel is natuurlijk om mijn paard los te maken, wat hij éigenlijk al is zodra ik erop stap en hem tijdens het rijden meer en meer in de oprichting te rijden.

Als ik tijdens het losrijden al iets tegenkom dat niet helemaal lekker gaat, dan verzin ik allerlei oefeningen om hem op dat punt makkelijker te krijgen. Op het moment dat hij helemaal warm en los is ga ik meer en meer naar de verzameling toe. Dan komen oefeningen als werkpirouttes, echte pirouettes, wissels en wissels om de zoveel passen aan bod. Achterwaarts en uitstrekken doe ik ook pas als hij goed los is. Tempowisselingen gebruik ik ook om los te rijden. Even een paar passen weg en weer terug laten komen.

Het loswerken en het narijden zijn voor mij vaste programma's in mijn training. De oefeningen tussendoor zijn divers, afhankelijk van welke oefeningen hij op dat moment niet goed genoeg of makkelijk genoeg uitvoert. Ik heb het geluk een paard te hebben die al flink bevestigd is en altijd zelf al lekker los is. Het is voor mij dus meer een kwestie van herhalen en vooral punten op de i zien te houden.

Ik rij hem ongeveer 4x in de week vrij intensief. 1 dag gewoon lekker tralalalala, als hij los is, is hij los en dan ben ik alweer klaar. Soms komt het ook zo uit dat ik van plan ben om rustig aan te doen maar dat het anders uitpakt. Het is gewoon écht nét hoe het gaat allemaal en hoe hij dingen oppakt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:49

Alicia2u schreef:
Rebel_Jits schreef:
Ik ben altijd veel bezig met overgangen. Niet alleen stap-draf-stap, maar ook arbeidsdraf-verzamelen-middendraf etc. En veel wijken en buigen (d.m.v. voltes). Gewoon lekker los krijgen dus.
Daarna pas moeilijkere dingen, zoals zigzaggen, wijken in galop etc..

Wijken in galop? Dat kan volgens mij niet qua beenzetting. Je kan enkel schoudervoor in drie sporen, wijken is in 4 sporen en dan raken de benen in de knoop Tong uitsteken

jawel hoor, zonder enig probleem. Je kunt toch ook appuyeren?

Ene paard is vw/nw loswerken met veel stelling/buiging werk. Dan werken aan de zijgangen, veel schakelen in draf en meer laten aantreden, in galop veel sluiten; oefeningen als contra, achterwaarts e.d. wissel ik wat af. Andere paard op dit moment alleen vw/nw en veel lange lijnen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:22

Ik ben voornamelijk spring gericht (1 paard rij ik op concours dressuur)
ik rij iedere dag dressuurmatig en begin met losstappen heel even (komen van te voren in molen) daarna draven los teugeltje even halsstrekken, galop beetje verlichte zit zodat het paard makkelijk zakt en zijn rug los laat.
Daarna ga ik draven, maak veel overgangen, voltes, links en rechts laten inbuigen, wijken links en recht. Galop weer figuren voornamelijk voltes, buigen links en recht. passen verruimen. terug rijden. galopwissels, overgangen naar stap. halt, galop.
zo blijf ik eigenlijk wat bezig en in de bos laat ik de paarden ook nagefelijk lopen, af en toe een pasje wijken en in galop ook verruimen en terug rijden. In de bos is de aandacht altijd anders maar laat ze toch een beetje werken zodat ze op mij blijven letten

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:30

Ik train eigenlijk alleen piaffe. Dit is nog het minst goed bevestigd.

Even zonder gekheid, het ligt eraan. De ene dag train ik voornamelijk op het "los door het lijf lopen" en de andere dag weer meer op het schakelen enzo. Dat wil niet zeggen dat ik daar bij de andere dag helemaal niet op let, maar de nadruk wisselt. Andere dagen gaan we bezig met wat nieuws, of verder met een oefening waar we mee bezig waren. Meestal voel je per dag wel aan wat het slimste is.
De basis bij het losrijden is bij mij voornamelijk schakelen onder het wijken, sb, appuyementen etc. Daar wordt hij heel fijn van. Ik moet hem niet te enthousiast maken dan, want dan gaat hij teveel mee denken.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:34

veel figuren en veel overgangen daarna langzaam oppakken en iets intensiever rijden

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:56

Als ik dressuur rijd.
Dan probeer ik mijn pony lekker los te krijgen in zijn rug, en hem lekker laag aan de teugel te rijden. Verder veel overgangen en figuren..

Knipoog X

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:40

Tsja, dat wisselt een beetje van hoe ze loopt. Als ze lekker loopt ga
ik me meer focussen op oefeningen zoals wijken, middendraf, middenstap
en middengalop enzo. Tempowisselingen en haar proberen bij elkaar te
houden in draf en galop, zodat ze zakt en rond gaat lopen, dat vind ze
erg moeilijk. Als ze wat stijver is ga ik me meestal focussen op mijn houding,
want dan komt het vaak door mij. Dan ga ik haar lekker loswerken en
vooral basiswerk doen. Meestal komt ze dan na een halfuurtje draven en
gallopperen en komt ze los, dan ga ik even wat oefeningen doen. Ik probeer
er veel afwisseling in te houden.

poeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:20

veel figuren en overgangen altijd bezig mijn pony lekker los te maken

peerdenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:26

Altijd heel heel veel figuren (vooral voltes en gebroken lijnen) overgangen, en aan het eind stukje verzamelen, en natuurlijk schakelen binnen de gang

poeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:28

ik rijd altijd veel figuren veel voltes en overgangen daar wordt die van mij los van...

stef_zens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:01

Hee! Haha!

Ik heb een 3 jarige hegst.
Hij moet nog veel leren, dus ik doe nog niet heel veel speciaals.
Ik begin neestal met voltes en afwenden.
Ik ben dan heel erg op de stelling aan't letten.
Als dit goed gaat op de linker en de rechter hand ga ik meestal in draf.
In draf zit ik vaak op de volte omdat hij de stelling niet goed aanneemt in draf.
Ik maak heel erg veel overgangen.
Ook ga ik hem nu leren wenden.
als alles goed gaat in draf, ga ik meestal in galop.
Ik zit dan heel vaak op de volte, want dit vind hij moeilijk.

Heel veel figuren maakt je pony los en als je veel overgangen maakt zorg je dat je paard/pony goed voor het been is.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt Koe

liefs stephanie! Pling