paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

als het niet "klikt" met je paard

1. dan verkoop je hem/ haar
67 (32%)
2. ga je ermee aan de slag
127 (61%)
3. weet ik niet
13 (6%)

Totaal aantal stemmen: 207

jesito

Re: paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:10

StableEnable schreef:
Ik denk dat mensen vaak een paard te snel kopen. Een keer proberen en dan kopen. Mensen zouden daar veel meer tijd voor moeten nemen. Probeer een paard vaker uit en onder verschillende omstandigheden. In de bak waar het paard staat, in een vreemde bak, ga er een keer mee naar buiten. enz. En dan daarna moet je je realiseren dat je een paard uit zijn element hebt gehaald en het dier tijd nodig heeft weer zichzelf te worden. Ik heb een paard dat na een verhuizing bijna een jaar nodig heeft om zich op de nieuwe plek thuis te voelen. Verhuizen is ook anders voor een paard dan een dag wedstrijd waarna hij weer terugkomt in zijn vertrouwde stal. Dus ik denk dat het aantal snelle verkopen kan dalen als men meer tijd neemt voor het kizen van een paard en als men de eerste maanden extra begeleiding zoekt bij het elkaar leren kennen.
Natascha

Dit is ook wat ik bedoel er wordt zo weinig tijd genomen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:11

KiWiKo schreef:
Op proef krijg je een paard niet snel.......

en als een paard naar de slacht gaat omdat deze onverkoopbaar is, dan is er echt wel wat aan de hand

Met dit paard was niks aan de hand en dat weet de hele stal daar, zij is daar ook weg nu.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:12

dan moet ie gewoon te verkopen zijn....... heel simpel Lachen

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:13

kasparonda schreef:
Is jouw paard niet jouw maatje en vind je dat niet erg.
Ik zou het niet kunnen

Ja mijn paard is mijn maatje, en als ik mijn maatje niet meer kan geven wat hij verdient (zie uitleg in link) dan is houden van soms ook loslaten!!

Wil ook absoluut niet zeggen dat het makkelijk is geweest, maar wel eerlijk naar mijn haf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:15

KiWiKo schreef:

Als je belachelijk veel geld vraagt en bang bent dat anderen er een toppaard van kunnen maken.
Bij haar had het met eigen gezichtsverlies te maken.
Ik ga dat hele verhaal niet vertellen, maar neem maar van mij aan dat met dat paard niks mis was.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:18

bij de slager krijg je er niks voor....... beetje rare redenering Lachen

Niet van jou hoor, maar van de eigenaar..........

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:22

voor verzekeringscente en dit is op een erg rotte manier gegaan ook door de keurend da er was gerommeld met foto's enz.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:22

Soms botsen karakters gewoon en daar kom je niet altijd meteen achter...je gaat er veel tijd en geld insteken dus die basis moet iig goed zijn.Vandaaruit kun je verder werken of besluiten te stoppen...een andere baas zoeken voor je paard hoeft helemaal niet erg te zijn als je ziet dat het daar wel mee klikt.

Ik heb mijn paarden met het doel gekocht om een fijn maatje te hebben.
Mijn 1e paard heb ik dan ook overgenomen van iemand waarbij het niet klikte.Hij heeft best een sterk karakter namelijk...tussen ons klikte het dus wel en heeft de voormalige eigenaar dus de goede beslissing genomen.
Had ze met hem verder moeten modderen met alle gevolgen van dien??Lijkt mij niet...ze heeft een weloverwogen keuze gemaakt die zeker niet makkelijk was.We hebben nog steeds veel contact en gaan soms zelf samen rijden Ja
Inmiddels heeft ze een ander paard waar ze echt de klik mee heeft.

Wees eerlijk tegenover je paard Ja

Groetjes,Tinky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:25

Mijn eerste pony was vreselijk lief maar de klik was er niet, van beide kanten niet. Zo doende haar verkocht, en eisen aan de kopers waren er toch wel. Wou absoluut niet dat ze dag en nacht binnen zou staan en dergelijke. Ze is goed terecht gekomen.

Mijn huidige paard was er direcht een klik, maar het heeft zeker drie jaar geduurt voor we een team waren. Als er van beide kanten een klik is, is het makkelijker om door te vechten.

Ik heb veel liever dat mijn paard gelukkig is bij iemand die ook gelukkig met het paard is dan dat ik elke keer weer met tegenzin er heen ga.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:32

Had net even wat nieuwe berichten gemist...

Een paard op proef gebeurd niet vaak meer maar het gebeurd wel.Mijn 2e is ook op proef geweest omdat hij als maat voor mijn 1e is aangeschaft.Die karakters moeten ook bij elkaar passen nietwaar Clown

Ben ook van mening dat een paard de tijd moet krijgen om te wennen,helaas zijn er vaak mensen die een paard boven hun eigen vermogen kopen.Die mensen wisselen vaak net zo makkelijk van paard als van broek Clown of dit slecht is voor een paard??Tsja...bij een baas wonen die je niet mag en dingen aan je vraagt die je niet leuk vind...wat is dan beter??

jennalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:33

ik vind wel dat je een paard eerst de tijd moet geven om te wennen
andere ruiter andere stal ect
dat kan niet al na twee maanden goed gaan
Probeer eerst een band op te bouwen zonder teveel te willen
je moet er energie in steken en er 100 procent achter staan,
anders moet je geeneens een paard kopen
mits het na 2,5 jaar niet lukt en je weet dat het paard toch niet voldoet
zorg dan tenminste voor een baas wat wel bij hem past,dat ben je wel verschuldigd aan het paardje vind ik
En niet maar zomaar op mp verkopen aan de eerste de beste!
Dus als het echt echt niet lukt zorg dat voor een andere goede oplossing voor beide!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:41

cids schreef:
het klopt wel dat men tegenwoordig sneller een paard/pony verkoopt als het niet klikt. En volgens mij is het alleen maar goed als de combinatie niet bij elkaar past. Toen wij een pony kochten voor onze kinderen dachten wij ook dat ze vrij goed konden rijden. Ze lesten toch al 2 jaar bij een manege. In de praktijk bleek al vrij snel dat een eigen pony rijden toch wel heel wat anders is dan op manegepony rijden. Haha! De pony was hun al snel de baas, en om verder risico te voorkomen maar op zoek gegaan naar een ponietje wat beter bij hun paste.

zo heeft een kennnis van mij ook haar paardje nu te koop staan
was braaf paard , zij paar jaar manege lessen achter de rug
en nu gooit hij haar er af , keer op keer op keer, alleen in de galop maar toch
heb er een paar keer opgereden , paard zet geen stap verkeerd mag wel wat voorwaartser zelfs
en er bleken zelfs wat knopjes op te zitten

maar ja .. ze heeft dit paard nu 1,5 jaar en heeft er erg veel voorgedaan om het toch te laten werken
alles nalaten kijken door diverse artsen en van privelessen tot grondwerk cursus ,
paard weet bij haar precies wat die doen kan en doet het nu dus ook
nee dit gaat echt geen klikkende combinatie worden
dit is net ff te veel paard voor der .. met een verkeerde start

moet ze dan ..nog een paar jaar aanmodderen ?
nee deze staat nu te koop voor een scheintje en ze gaat op zoek naar
gewoon een brave sul , zonder extra knopjes , ze wil gewoon lekker buiten kunnen rijden

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:44

ik vind eerst de klik en dan de band op bouwen door er mee aan het werk te gaan.. als de klik er niet is kan je er wel mee het werk gaan, en dan ga je elkaar wel begrijpen maar de klik kan je niet opbouwen..

net zoals mannen eigenlijk, je vind hem leuk of niet en leert hem dan kennen.. als je hem al niet leuk vind heeft het vaak ook geen nut om hem goed te leren kennen..

Maar een goed nieuw plekje is absolute noodzaak! bij iemand die wel die klik heeft! Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:45

nou even voor de duidelijkheid ik ben niet tegen verkopen maar ik vind dat er te snel wordt verkocht.
Wat ik ook vind is dat voor kinderen vaak een geweldige pony wordt gekocht maar de kids kunnen er zelf niks mee omdat die te sterk is enz.
Koop zo'n kind toch een pony die kan lezen en schrijven, daar hebben ze veel meer aan.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:53

Ik denk dat mensen daar dan dus te laat achterkomen Kasaronda.
Waarschijnlijk worden de kinderen daarin dan ook overschat. En ja dan wordt hij waarschijnlijk na een poosje alweer verkocht om misschien toch wel die brave, lieve pony aan te kunnen schaffen Lachen

Ik heb 1 pony ook maar 1 jaar gehad. Qua rijden ging het helemaal niet slecht, heb ook veel van die pony geleerd. Alleen bleef de echte klik weg. Pony was in mijn ogen te laconiek. Ik kreeg niet het idee dat hij echt voor mij aan het werk wilde. Na een jaar hebben we toen besloten om hem toch te verkopen. Geen spijt van gehad. Met de jonge pony die ik daarna kreeg heb ik een zo veel betere band gehad. Klikte gewoon veel beter.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:05

kasparonda schreef:
nou even voor de duidelijkheid ik ben niet tegen verkopen maar ik vind dat er te snel wordt verkocht.
Wat ik ook vind is dat voor kinderen vaak een geweldige pony wordt gekocht maar de kids kunnen er zelf niks mee omdat die te sterk is enz.
Koop zo'n kind toch een pony die kan lezen en schrijven, daar hebben ze veel meer aan.

ja maar vaak IS het ook een fantastische pony
en kan iedereen er op stappen
maar bleek die pony net ff te slim
of word minder bereden
of minder consequent aangepakt

zo heb ik een pony verkocht waar ik zelf op een slechte reuma dag
boodschappen mee ging doen in het dorp verder op
kon er iedere beginner in de ruimste zin van het woord opzetten
mensen zijn hier 2 x proef wezen rijden
met de verkoop gewaarschuwd
dat het een hele sensibele pony is maar ook erg dominant
maw dat ze heel lief en eerlijk moesten zijn maar wel ook zeer maar dan ook heel erg
duidelijk consequent

denk dat het daar fout gegaan is
hoorde via via dat het nu een bokkend van door gaand losgeslagen projectiel
is geworden , iets waar ik in 1e instantie erg veel moeite mee had om dat te
geloven ..had ze bijna gebeld om de pony terug te kopen
waren het niet dat ik voor mij zelf deze juist had verkocht
omdat ze me niet flexibel genoeg was van zich zelf
en nu een uuuuuuber flexibel pubertje heb Haha!
met de bedoeling ooit een eenheid te vormen voor de komende 25 jaar

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:17

KiWiKo schreef:

Maar je hebt mensen die dat niet eens proberen. Want het is zo'n gevaarlijk paard, en zelf kunnen ze er dan nog enigzins wat mee. Maar het paard verkopen? Levensgevaarlijk, iemand anders dan zijzelf verongelukt er vast mee. En dan kun je een ander niet aan doen. Dus dan moet ie wel naar de slager. Het zijn dan vaak ook niet de gemakkelijkste paarden, en als er dan ook nog iedere dag een hele gespannen ruiter op gaat zitten, die ze ook nog eens overal onterecht voor op hun donder geeft (want hij is zo dominant en IK ben de baas). Dan gaat het snel mis met zulke paarden.
Vraag is ook of zulke paarden dan nog makkelijk te verkopen zijn, als er flink wat gebokt en gesteigert wordt tijdens het voorrijden. En de eigenaar vertelt dat het zo'n moeilijk paard is ga ik ook dat risico niet lopen, door te denken dat krijg ik wel goed. Stalgenoten die dat paard dan een tijdje hebben gevolgd weten wel dat het niet aan het paard ligt, maar als koper is dat niet altijd in te schatten, of gewoon een te groot risico als er ook paarden te koop staan die wel makkelijk zijn (want voor de koper is het meestal ook hobby). Zulke dingen gebeuren geregeld, zeker op de meer "recreatiestallen" waar niemand rondloopt die er echt wat vanaf weet.
Ik denk ook inderdaad dat mensen beter moeten inschatten wat ze zelf voor capaciteiten hebben voordat ze een paard kopen. Een paard wat vaker moeten proberen voordat ze het kopen en gelijk goede begeleiding inschakelen. En inderdaad rekening houden met dat het paard ook moet wennen aan de nieuwe situatie. Nou blijf je dan hebben dat het soms niet klikt met een paard. Dan zou ik ook verkopen als er naar een tijdje nog geen vorderingen te zien zijn.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:21

Ik zou er eerst écht aan de slag mee gaan, het aankijken, een band mee op proberen te bouwen.
Als het dan nog niet gaat, toch maar verkopen!

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:25

Ik denk dat het er toch van af hangt.
Voor je een band hebt opgebouwd met een paard ben je zeker een half jaar tot jaar later. Als het na die tijd echt nog niet klikt, dan denk ik dat het voor beide partijen beter is om het paard te verkopen.
Ik heb zelf 3 jaar lang geprobeerd de 'klik' en band te krijgen met een pony, maar zelfs toen lukte het nog niet. We pasten gewoon niet bij elkaar. Het laatste jaar wilde ik zelfs eigenlijk niet meer rijden, poetsen of iets. Had ik dr dan moeten houden? Nee, ik denk het niet. Ik heb daarna een pony gekocht waarmee het super klikte, en daar heb ik zo veel meer plezier mee gehad. In eens was het weer fijn om met paarden om te gaan. Dit was op paardengebied dus de beste beslissing ooit voor mij. Heb er geen moment spijt van gehad.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:32

fleurtje100
die kennis van mij had mensen van de manege
waar ze les had en zij hadden gezegd wil je geen eigen paard
en waar ze m zou stallen , mee (dus niet de pennys nee instructrice + eigenaar manege)
een paard die daar gestald is + lessen levert imo meer op dan slechts een lesklant
zodra er maar 1 probleempje was mocht ze vertrekken (lees na paar maanden toen paard haar ging uitproberen)(incl paard dus mocht ze vertrekken kreeg 48 uur om een ander plekkie te vinden )
ze hebben haar als een baksteen laten vallen
daarna heeft ze het nog ruim een jaar geprobeerd

nogmaals als ik opstap ga ik nog net niet bijsteppen , paard zet geen stap verkeerd
maar bij haar , zie die naar voren duikt bij een verkeerd stapje of versnelling wat ever
is het direct bingo , paard weet gewoon precies wie er op zit en wat die kan doen

verder in de omgang doodbraaf

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:35

Fleurtje100 schreef:
KiWiKo schreef:

Maar je hebt mensen die dat niet eens proberen. Want het is zo'n gevaarlijk paard, en zelf kunnen ze er dan nog enigzins wat mee. Maar het paard verkopen? Levensgevaarlijk, iemand anders dan zijzelf verongelukt er vast mee. En dan kun je een ander niet aan doen. Dus dan moet ie wel naar de slager. Het zijn dan vaak ook niet de gemakkelijkste paarden, en als er dan ook nog iedere dag een hele gespannen ruiter op gaat zitten, die ze ook nog eens overal onterecht voor op hun donder geeft (want hij is zo dominant en IK ben de baas). Dan gaat het snel mis met zulke paarden.
Vraag is ook of zulke paarden dan nog makkelijk te verkopen zijn, als er flink wat gebokt en gesteigert wordt tijdens het voorrijden. En de eigenaar vertelt dat het zo'n moeilijk paard is ga ik ook dat risico niet lopen, door te denken dat krijg ik wel goed. Stalgenoten die dat paard dan een tijdje hebben gevolgd weten wel dat het niet aan het paard ligt, maar als koper is dat niet altijd in te schatten, of gewoon een te groot risico als er ook paarden te koop staan die wel makkelijk zijn (want voor de koper is het meestal ook hobby). Zulke dingen gebeuren geregeld, zeker op de meer "recreatiestallen" waar niemand rondloopt die er echt wat vanaf weet.
Ik denk ook inderdaad dat mensen beter moeten inschatten wat ze zelf voor capaciteiten hebben voordat ze een paard kopen. Een paard wat vaker moeten proberen voordat ze het kopen en gelijk goede begeleiding inschakelen. En inderdaad rekening houden met dat het paard ook moet wennen aan de nieuwe situatie. Nou blijf je dan hebben dat het soms niet klikt met een paard. Dan zou ik ook verkopen als er naar een tijdje nog geen vorderingen te zien zijn.

dit was bij dit paard niet van toepassing

Yelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:37

Ik vind dat je het eerst moet proberen

Ik heb ook een pony gehad waarbij het niet klikte. Eerste 5/6 maanden ging het helemaal perfect. Tot dat ze ging steigeren, Slaan, Niet uit de box willen, Je haast slaan uit de box. Dat me de box was eindelijk over. Toen ging een meisje met haar op oefenparcours. Toen is ze heel hard geslagen. Dat meisje heeft helemaal niks verteld. Ik hoorde het maar van andere mensen. Toen had een trauma aan springen. Okee ging telkens beter. Alleen toen ging ze stil staan. Steigeren steigeren bokken slaan alles. Na 3/4 maanden had ik er geen zin meer in. Toen hebben we besloten haar te verkopen. Maar nu hoor ik weer van die meneer.Dat het eerst heel goed ging en daarna zijn dochter eraf is gevallen(2 maandjes later). Maar dat het met die instructice heel goed gaat. En waarschijnlijk wedstrijden ermee gaat rijden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:21

Even voor de duidelijkheid: mijn verhaal was niet voor iemand persoonlijk bedoelt hoor. Gewoon hoe het weleens gaat. Ik weet dat er ook genoeg mensen zijn die een paard misschien zelfs wel te lang aanhouden, omdat ze een paard de kans willen geven.
Persoonlijk zou ik zeker een wat ouder paard zonder klik misschien binnen 6 maanden al wel verkopen als ik zo snel een goed tehuis had gevonden. Met mijn paard ben ik na 4 jaar nog steeds iedere dag blij als ik hem zie, en natuurlijk heb ik daar ook weleens een dipje mee gehad, en is hij ook weleens vervelend. Als ik na zes maanden met een nieuw paard dat gevoel nog niet zou hebben zou hij/zij denk ik wel weggaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:38

Fleurtje100 schreef:
KiWiKo schreef:

zulk paard heb ik dus gekocht... moest naar slacht niks mee aan te vangen
ik kan er ALLES mnee, klikt enorm tussen ons

ligt er dus gewoon echt net aan, hoe je met zulk paardje omgaat
Bij mij klikte het, met de vorige eigenaren niet

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 13:46

[quote="Lynn_Nikita"

[/quote]

Ik denk ook inderdaad dat mensen beter moeten inschatten wat ze zelf voor capaciteiten hebben voordat ze een paard kopen. Een paard wat vaker moeten proberen voordat ze het kopen en gelijk goede begeleiding inschakelen. En inderdaad rekening houden met dat het paard ook moet wennen aan de nieuwe situatie. Nou blijf je dan hebben dat het soms niet klikt met een paard. Dan zou ik ook verkopen als er naar een tijdje nog geen vorderingen te zien zijn.[/quote]

zulk paard heb ik dus gekocht... moest naar slacht niks mee aan te vangen
ik kan er ALLES mnee, klikt enorm tussen ons

ligt er dus gewoon echt net aan, hoe je met zulk paardje omgaat
Bij mij klikte het, met de vorige eigenaren niet[/quote]

Juist ja hoe je ermee omgaat en dat bedoel ik dus ook mensen geven het paard vaak de schuld maar zijn zelf schuldig van zijn gedrag door een andere omgang kan vaak veel veranderen.
Moet je wel bereid toe zijn.
Gelukkig heeft dit paard dan een goede kans gekregen.