Takt in draf: bestaat dat wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: Takt in draf: bestaat dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:10

poes schreef:
Rindin: die tweede foto is idd goed voor zover ik zie Lachen

Het bestaat dus Bloos Haha!
Verder ben ik het met RK eens, een paard zonder ruiter zie je zelden uit de tact lopen.
Zodra er een ruiter op komt is het paard natuurlijk eerst uit balans en de ruiter
moet ervoor zorgen dat het paard de balans weer terug kan vinden met ruiter erop.
Alleen lukt het dus bijna niemand, ook de "grote" ruiters en amazones niet om hun paard
continu in een goede tact te laten draven.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:12

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:14

Ben het helemaal met jullie eens...wou al bijna een vraag naar de BIT sturen, omdat het idd wel een apart gezicht is een GP-paard die nog 1 voorbeen aan de grond heeft het moment dat ie zijn zweefmoment in gaat. Hoe komt dat? Mag dat of wordt er gewoon niet op gelet?
Want als je de hele beweging ziet, film of live vind ik het wel slecht te zien.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:18

denk dat het trekpaard ook eerder met LA van de grond was en dus RV net iets later heeft afgezet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:20

ik was ook wel benieuwd naar mijn foto.
omdat ik het hele tactverhaal niet zo goed snap Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:21

Dat takt verhaal staat dus heel mooi uitgelegd in dat aangehaalde topic Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:22

dat snap ik wel,maar daar staat die foto niet bij.
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:23

Maar dan snap je wel het hele takt verhaal waar het hier over gaat Haha!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:31

Was bezig met pb, maar kan ook hier:
Hi,
De foto van het vosje is scheef, dus wat lastiger.
Maar zoals je misschien wel weet is draf een tweetakt?

Linksvoor en rechtsachter zetten af - zweefmoment - rechtsvoor en linksachter zetten af - zweefmoment.

Daarbij heeft elk been een afzetfase en een zwaaifase. Daarbij heb je de achterzwaaifase - komt na de afzet - en de voorzwaaifase (naar voren) waarna de sta-fase komt.

Het diagonale benen paren (LV+RA en RV+LA) horen gelijktijdig in sta-fase en afzetfase te zijn. Als ze na elkaar afzetten of landen hoor je niet 1-2 1-2, maar net als de stap 1,2,3,4 (maar dan een korte 2 en 4).
Eigelijk is een tactfout in de draf net zoiets als wanneer een paard in stap gaat telgangen.

Het vosje loopt dus best mooi, alleen door het iets hoge gras kan ik het toch niet helemaal zien, misschien vertrekt zijn rechterachterbeen toch iets eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:38

Lise
Hoe kijk jij er overigens tegenaan als er alleen nog 1 achterbeen op de grond staat?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:41

Das eigenlijk ook een tactfout maar dan minder erg aangezien het achterbeen langer draagt? Hoewel dan komt het vb ook vroeger neer dus heb je op dat moment meer gewicht op de voorhand. Het hoort gewoon in 2tact te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:44

Het voorbeen komt dan niet eerder neer, juist pas een fractie te laat Lachen
En idd het achterbeen draagt dan even volledig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:47

Het vb komt dan toch wel eerder neer: stel nu:
* Linkervb vertekt, ra staat nog even en draagt volledig
* Ra vertrekt
*zweefmoment
Plingan landt lv toch ook echt eerder dan ra neen? Ofwel moet ra een inhaalmanoeuvre uithalen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:50

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:00

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:08

poes schreef:
Das eigenlijk ook een tactfout maar dan minder erg aangezien het achterbeen langer draagt? Hoewel dan komt het vb ook vroeger neer dus heb je op dat moment meer gewicht op de voorhand. Het hoort gewoon in 2tact te zijn.

Even erg lijkt mij, benen moeten diagonaal in dezelfde fase zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:21

Lise81 schreef:
Was bezig met pb, maar kan ook hier:
Hi,
De foto van het vosje is scheef, dus wat lastiger.
Maar zoals je misschien wel weet is draf een tweetakt?

Linksvoor en rechtsachter zetten af - zweefmoment - rechtsvoor en linksachter zetten af - zweefmoment.

Daarbij heeft elk been een afzetfase en een zwaaifase. Daarbij heb je de achterzwaaifase - komt na de afzet - en de voorzwaaifase (naar voren) waarna de sta-fase komt.

Het diagonale benen paren (LV+RA en RV+LA) horen gelijktijdig in sta-fase en afzetfase te zijn. Als ze na elkaar afzetten of landen hoor je niet 1-2 1-2, maar net als de stap 1,2,3,4 (maar dan een korte 2 en 4).
Eigelijk is een tactfout in de draf net zoiets als wanneer een paard in stap gaat telgangen.

Het vosje loopt dus best mooi, alleen door het iets hoge gras kan ik het toch niet helemaal zien, misschien vertrekt zijn rechterachterbeen toch iets eerder.

kijk daar heb ik wat aan!

ik heb echt totaal geen verstand van tact of wat ook Bloos
maar je hebt het in 1 post duidelijk uitgelegd en hoef ik niet die andere topics door te spitten Knipoog

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:22

De echte, tactmatige draf is er door de inbreng van Engels Volbloed bijna uitgefokt helaas.
Bij de als "ouderwets" bestempelde Groningers en Geldersen, zonder XX in hun afstamming, zie je de paarden nog echt vanuit de achterhand vertrekken en correct "diagonaal" gaan. D.w.z. dat als l.v. van de grond is, r.a. dat OPHETZELFDE moment ook is en net zo met r.v. en l.a.
En vergeet de invloed van de ruiter/amazone niet............... al dat gehang aan die stangen dat je tegenwoordig ziet, de neuzen achter de loodlijn, de hals veel te kort en dat noemen ze dan "verzameling".
Wij leerden vroeger dat je je paard met been en zit naar een weerstandbiedende hand rijden moest, maar NOOIT naar een trekkende hand. Hoe wil je de achterhand er goed onder krijgen als je de handrem aantrekt???

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:22

Leuke discussie weer, waar de wiki(foto's) al wel niet goed voor zijn Haha!

En hoe zit het dan met deze foto? Kun je op dit moment ook al zien of de tact goed is?
Afbeelding

Afbeelding
edit: meer van opzij

Vroeg me ook af hoe het zat wanneer het achterbeen als laatste aan de grond was.
Volgens mij is dit toch juist positief? Dragend ipv stuwend achterbeen? Als het achterbeen zoals bij jouw foto en mijn tweede foto als eerste/laatste aan de grond is dan is er toch juist een tact-matige evenwichtige en gedragen beweging?
Laatst bijgewerkt door viefdepief op 19-01-08 20:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:24

gelukkig ben ik toch blij met wat F1 producten...maar das een andere discussie geloof ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:26

Daar ben ik dus ook benieuwd naar Ja
De een zegt is niet taktmatig...waar ik me ook in kan vinden, want takt is gelijk.
De ander zegt hij draagt, waar ik me ook in kan vinden, want dat doet hij dan ook Lachen
Ondertussen weten we allemaal dat op 1 voorbeen niet oke is, teveel op de voorhand...maar het andere ben ik dus nu erg benieuwd naar Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 20:33

Idd kawa. Foto's van jouw paard in vrijheid vind ik echt zeer mooi een goede tact tonen Ja Dat zocht ik nou net dus.Begon al te geloven dat het niet bestond maar niemand het ooit opgemerkt had en dat het pas nu in het fototijdperk begon duidelijk te worden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:34

Waaraan herkent een ruiter takt fouten. Op het moment dat de hoef de grond raakt, hoor je het plaatsen van de hoef van een been. Tijdens de tijd dat de hoef contact met de grond heeft of de grond verlaat hoor je als ruiter niets. Het enige referentiepunt dat je als ruiter hebt met je gehoor is het gelijktijdig neerkomen van de hoeven. De vertrektijden van de hoefen van dezelfde diagonaal kunnen verschillend zijn.

Nu komt je ruiter gevoel om de hoek kijken. Als je goed kan voelen en weet hoe een paard hoort te bewegen, dan kan je heel eenvoudig voelen of het diagonale benenpaar synchroon beweegt of niet.

Als het linkervoorbeen tov de romp naar achteren gaat, wordt het paard tov het steunpunt van het been naar voren getrokken. De spier die de informatie geeft over het aanspannen en de mate waarin is de m. latissimus dorsi.

Bij de bovenblijn gaat die spiergroep boven de wervelkolom van het paard via een peesplaat over in de m. gluteus. Het is deze spier die met de mate van aanspanning aangeeft hoe de stand van zaken is met het RA been.

M.a.w. via je zit en dijbeen krijg je alle info die de mate van spanning LV en RA doorgeeft. Hetzelfde gebeurt met de mate van ontspanning RV en LA. M.a.w. je weet door voelen en horen exact hoe je paard beweegt.....

Als je wilt weten of het paard voldoende ondertreedt, dan voel je dat via je zit aan je zitbeenknobbels. Als het paard goed ondertreedt is het net of jouw benen virtueel naar de grond doorlopen en alsof je daar met je eigen benen van je eigen lijf wordt ondersteund.

Een ruiter zit dus als je van boven naar beneden boven een paard naar beneden kijkt op een spiersysteem wat gevormd wordt door een kruisverbinding, een X. De kruisverbindingen worden gevormd door de spiersystemen van het paard die LV-RA en RV-LA met elkaar verbinden. Alle informatie die je als ruiter nodig hebt komen dus via je zit en eventueel je gehoor bij je binnen......

Als je een paard met rek- en strekoefeningen sterker maakt, dan gaat dat ten koste van de spoepelheid. Maak je een paard soepeler, dan gaat dat ten koste van de kracht. Met training probeer je een optimum te vinden tussen soepelheid en kracht. De enige slimme manier is om het paard dat zelf te laten regelen, want het paard is daar volledig op gebouwd. Daardoor kan het paard harmonisch bewegen, dus ook tact zuiver, dus zuiver in ruimte en tijd de bewegingen die het paard moet uitvoeren afwikkelen.

Als je verkeerde gymnastiek doet en een paard los en soepel maakt vanuit het referentiekader van een mens, terwijl je niet voelt welke info het paard aan je doorgeeft als ruiter, dan ben je misschien wel sportief bezig, maar het paard kan niet harmonisch bewegen.

Een paard ontspant mentaal eerder als je een paard met een constant tempo en tact (zuiver) vanaf het moment dat je opstapt en begint met rijden laat bewegen in elke gang die het paard gaat. Een paard dat mentaal ontspant, ontspant spieren meer en kan daardoor beter en zuiverder bewegen. De tact is dan zuiver of wordt zuiver.

Op het moment dat een paard met tact gaat, kan je meer op een paard inwerken, door tempo wisselingen en wat buiging of zijdelingse beweging te vragen. Het paard wordt losser en soepeler.

Daarnaast heb je remmende en versnellende inwerking, die tot gevolg hebben dat spiergroepen op een bepaalde manier gebruikt worden. De spiergroepen die je moet adresseren zijn in eerste instantie de spiergroepen die het lijf bij elkaar houden, de boog/pees constructie en daarnaast de spiergroepen die de boog/pees constructie moduleren en beinvloeden.

Als je zorgt dat de beweging harmonisch is, wat alleen kan bij een paard dat volledig ontspannen, los en soepel is gerealiseerd kan worden, kan balans tijdens de beweging in gang, tempowisselingen in gang en overgangen ontwikkeld en behouden worden.

Met zo een verhaal kan je nog even doorgaan, maar er zijn mensen die praten over het skala en zeggen dat ze het toepassen, maar in de praktijk klopt daar geen bal van.

Wat we in de praktijk zien en op foto's en video's mede dank zij de technologische ontwikkelingen steeds dichter onder de neus en ogen krijgen, zijn de onvolkomenheden die tijdens het rijden kunnen optreden.

We hebben het over een sport die meer naar de massa gebracht wordt, de kennis en ervaring om het goed te doen wordt steeds minder, steeds meer mensen hebben een digitale camera, lcd en pc. Je kan niets meer verstoppen.....

Het beeld dat de foto's geven zijn paarden die bij het rijden niet volgens de normen van correct rijden worden gereden en dus verkeerd bewegen. Omdat we er met onze neus en ogen uitvergroot en in slow-motion bovenop zitten, wordt dat steeds duidelijker.

Het toont ook aan dat de bewegingren die bij een paard van nature harmonisch zijn, en bij correcte training en rijden harmonisch moeten blijven (uitgangspunt dressuur) kennelijk niet gereliseerd kunnen worden.

Omdat we steeds vaker zien hoe het feitelijk niet hoort, wordt dat wat niet hoort, de defacto standaard van het rijden.... Omdat daar tal van oorzaken en factoren voor zijn aan te wijzen, zullen we steeds vaker paarden zien, die onzuiver gaan. Reden: africhting, scholing, training en rijden verschuift op een glijdende schaal naar andere uitgangspunten.

Ondanks dat blijft dressuur en paardrijden in het algemeen een fantastische aktiviteit.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 19-01-08 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:34

Dank je Poes Bloos
Maar toch is Zanda op die ene foto niet in een gelijke beweging Lachen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:37

Volgens mij heb je ook alleen in deze situatie een echt zweefmoment in de de draf toch? Lachen

Heb nog wel een interessant stukje in een boek gevonden. "In stilstand draagt het paard 3/5 deel van zijn gewicht op de voorhand. De natuurlijk heeft hier een speciale bedoeling mee. Door de bouw van het paard kan het voorbeen in een verticale stand bij uitstek veel gewicht dragen... [ En dan gaat het nog verder over capriolen en leeuwen, maar dat lijkt me een beetje te ver gaan voor dit topic Knipoog ] ... In beweging moet het paard deze verhouding terug brengen naar 50/50 verdeeld over 4 benen. Dat wil zeggen voorhand en achterhand worden evenwichtig belast waarbij het achterbeen in de beweging van zowel de galop als de draf voor het dragende diagonale voorbeen moet landen. Zo kan een vloeiende bewegingsafloop met de minste slijtage worden gegarandeerd. 't Achterbeen moet hierbij tenminste midden onder de massa landen...."