femmefatale1 schreef:Kuggur schreef:Het is blijkbaar een onuitroeibare misvatting dat lichtrijden minder belastend zou zijn voor een paarderug. Het is juist aanzielijk zwaarder; hoge piekbelasting. Het is een rijstijl om de ruiter te ontlasten (en dan met name zijn/haar gevoelige achterwerk) niet het paard.
Doe maar eens een proefje, ga op een weegschaal staan en buig en strek je knieen eens in ongeveer zelfde tempo en uitslag als je met lichtrijden doet, kijk eens wat voor uitslagen de wijzer maakt...
Dat is dus niet te vergelijken..!!!
Dan moet je nl zelf kracht zetten om omhoog te komen (dat slaat idd uit op de weegschaal), en dat de je bij lichtrijden niet!
Hier laat je jezelf omhoog 'gooien' door je paard, dat vang je alleen op met je knieën..
Arabian Girl, heb je behoefte dat er eens iemand komt kijken met zeer ruime ervaring met jonge paarden?? Dan is het misschien makkelijker te beoordelen??
Niet al te veel verstand van natuurkunde hm...Het maakt voor de kracht die je op de onderlaag (in mijn proefje de weegschaal in de lichtrijden praktijk het zadel) bij de landing uitoefent geen fluit uit door wat wat voor kracht (eigen of dat van het paard) je gelanceert word.

), dan zou ik eerst nog wat meer in stap blijven werken (toch heel veel rechte stukken lopen en geen cirkels nog), pas na een tijdje de draf oppakken en dan in verlichte zit gaan zitten. Ik denk dat het paard aangeeft wat hij wel of niet aankan, maar dat je daar wel een deskundig oog voor moet hebben......

. Al kreeg ik geld toe. Niet dat ik dat uberhaupt wilde, want ik doe het liever zelf