Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blacklightJarig

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:18

Ik vind dat een rustdag wel mag! Maar aangezien hij dan waarschijnlijk nogal lang binnen staat weet ik het nu niet zo zeker.
Er is zeker geen mogelijkheid om hem vaker los te gooien?
Ik zou dan gaan voor 1 rustdag, maar wel op de dag dat hij naar buiten mag

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:57

1 dag per week 45 minuten naar buiten? Dat vind ik zielig,een paard hoort buiten te zijn.Jonge paarden hebben vaker een rustdag nodig dan "oudere" paarden om alles goed te kunnen verwerken.Ik ben wel een voorstander van minimaal 1 rustdag per week,maar dan moeten ze wel naar buiten.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:03

Ik rijd ze 5 dagen in de week de andere 2 dagen gewoon los en wandelen ofzo
Soms longeer ik maar dat is dan in plaats van rijden dus dan rijd ik die week 4 keer

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:04

Een rustdag, heeeeerlijk voor ze. Onze paarden knappen daar erg van op. Zij werken 4 tot 5 keer per week, en de rest hebben ze vrij.
Op dit moment hebben ze zelfs vakantie: 2,5 maand vrij op het grote land. Ik kom enkel om ze 's avonds een handje brok te geven en af en toe de hoeven te controleren. Dáár knappen ze van op, joh. Eventjes weer helemaal rust aan hun hoofd Lachen

Maar als dat bij jou niet lukt, dan zou ik zeker de rustdag nemen op de dag dat hij naar buiten mag. Ik las niet dat hij weidegang heeft, maar dat zou natuurlijk heerlijk voor hem zijn. Heb je dat niet, dan lekker in de bak of in een paddock.

Succes, hoor!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:37

Ligt er aan hoe je zo;n rustdag invult. Ik vind het goed voor paarden maar dan moeten ze wel buiten komen en niet 24 uur in hun box staan. Mijn pony heeft 1 a 2 dagen per week een rust dag. Ze staat zoiezo al 24 uur per dag buiten dus beweging krijgt ze voldoende.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:51

Er zijn paarden die gek worden van rustdagen, andere paarden hebben het dan weer wel nodig om zelfs twee tot drie rustdagen per week te hebben. Een paard dat ik vroeger reed moest en zou elke dag rijden. Als je hem op de paddock zette, buiten wat met hem ging stappen, naar de wei bracht, dan was hij geïrriteerd als je niet meteen erna met hem ging werken. Hij draaide zijn kont naar je ondanks dat hij altijd zo knuffelig en sociaal was.

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:28

Mijn paardje heeft 2 daagjes rust in de week maar stata wel een hele dag op de wei. Derest van de week word ze gewoon gereden afgewisseld met les, gewoon rijden springen Haha! Buiteritje gaat nog niet helemaal alleen Haha! Heb der nog niet heeel erg lang Tong uitsteken

naomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:34

Die van mij heeft ook 1 rustdag per week, ze komt wel elke dag buiten, Haha!
in de paddock of in het weiland!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:38

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:39

Ik heb nog een jong paard (3,5) en deze krijgt vaak even een paar dagen tot een week vrij.. Daarna pak ik hem gewoon weer op (eerste dag longeren/vrij springen --> heel erg laag zeg maar 1 of 2 caveletjes op elkaar) en de dag erop weer rijden..

Afwisseling is de truc! Fietsen, wandelen, longeren, rijden, los springen.. etc..

En mijn paard staat elke dag (zomer en winter) op het land.. (s'avonds en snachts op stal) ik denk dat dat ook een plus is voor de beweging en het voorkomen van bv spierpijn!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:41

Ik werk zelf ook geen 7 dagen, dus een dagje vrij lijkt me wel zo eerlijk.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:47

Mijn pony heeft 1 of 2 rustdagen per week en ik merk dat het haar goed doet. Lachen Ik rijd ongeveer 4 x per week op haar, waarvan 3 x dressuur en 1 x springles. Voor de rest longeer ik nog 1 x en als het goed weer is maken we een buitenritje. Mijn pony staat ook elke dag ongeveer 4 uurtjes in het weiland. Lachen Ze zit met dit schema echt heel lekker in haar vel.

Blosssom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:49

De dag na concours krijgen die van mij meestal vrij. Ik denk dat ze daar ook wel blij mee zijn, lekker
een dagje buiten lopen. Verder hebben ze regelmatig een halve rustdag, dan longeer ik ze
zonder bijzet of ga een eind buiten stappen. Als ik elke dag met ze werk, merk ik dat ze na een tijdje
sjaggerijnig en afgestompt raken, ze willen ook wel eens een dagje lui zijn.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:51

Mijn jonge dier krijgt 1- 2 dagen lekker vrij.
En dan alleen eten geven dus en op de wei dag & nacht!

En het doet hem goed hoor Ja

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:07

cids schreef:
onze ponies worden 4x per week gereden, 1 dag gelongeerd. en 2 dagen rust. ze komen wel elke dag buiten.

Die van mij ook; 2 dagen rijden, dag wandelen/paddock, 2 dagen rijden, 1 dag longeren, dag vrij op zondag. Komt in de winter elke dag een paar uurtjes in de paddock.

supermopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:49

Mijn paarden hebben zoiezo minimaal 1x in de week een dag vrij, en dan mogen ze gewoon het land op. Maar dat gaan ze ook als ze gereden worden hoor Knipoog

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:53

ik vind dat een paardje niet persee 1 x in de week vrij moet hebben hier bedoel ik mee echt een dag niet rijden,beweging enz.
Maar natuurlijk kan je 1 dag in de week wat rustiger aan doen met rijden en wat meer aan de lange lijnen gaat.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:51

ik vind het wel lekker voor een paard als zij 1 keer in de week een soort van vrij hebben. (lekker wandelen poetsen losgooien enz.

Esly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:53

Ik vind ook dat ze een rust dag nodig hebben. Jij kan ook niet iedere dag rennen, zonder echt te rusten. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:54

Mijn paard heeft minstens een dag in de week een dagje mens-vrij. Word wel buiten gezet maar vind het heerlijk om een dagje niks met mensen te hoeven.

De overige dagen is hij trouwens wel blij om iets te doen, en werkt ook graag.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:54

die van mij heeft er zelfs 2 Tong uitsteken

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:22

Onze hebben 1 á 2 á 3 dagjes vrij dacht ik. Dan staan ze wel in de stapmolen of lekker op het land dacht ik!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:49

ik vind ook dat een paard wel een rustdag verdient. Wij kunnn toch ook niet een aantal maanden achter elkaar door gaan zonder een dagje rust? Afentoe moeten die spieren ook ff rust hebben! Ookal vind ik wel dat je een paard op z'n rustdag niet de heledag binnen moet laten staan maar gewoon een paar uurtjes de wei op of lekker losgooien

x_dootje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:23

Ik vind wel dat een paard/ pony een rust dagje nodig heeft.
En dan niet alleen in de stal laten staan, maar in de wei of lekker in de paddock.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:24

mijn paard word 2 en soms 3 keer in de week bereden