Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nicci88

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:27

nou ik ben het er inderdaad mee eens, dat als paarden die vrij in de natuur lopen iets doen tegen een paard wat een hogere rang heeft binnen de kudde, dat die dan ook een flinke schop kan terug verwachten.

Ik heb met een paard gewerkt waar je amper de stal bij in kwam. het paard was 2 en een half jaar oud en er was nooit iets gebeurd. het zat echt in de geest van het beestje. nou ik durf er voor uit te komen dat ik dat beest een flinke schop onder zen reet heb gegeven, want hij wilde naar mij schoppen.

Ik geef paarden vaak compilmentjes als ze braaf zijn enzo. en ik zal een paard ook niet snel flink straffen, maar als je véél te ver gaat, ja dan kun je ook wat terug verwachten

(dat geldt ook bij mensen trouwens Knipoog )

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:31

Biepje schreef:
Een paard is een groot dier en denkt niet zoals een mens, maar zoals het hem instinctief is aangeleerd in de kudde. Aangezien ze elkaar daar ook de baas zijn door af en toe een stevige knal, doe ik dat ook Vork . Paarden moeten heel goed hun plaats weten, er is op tijd en stond plek voor een stevige knuffel, maar niet voor bijten of andere idiote dingen.

hier sluit ik mij volledig bij aan!! OK dan!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:35

Ik durf. Die van mij probeerd me op ieder vlak uit, en loopt ook regelmatig te piepen om niets. Als ze niet onmiddelijk flink op haar donder krijgt als ze iets doet wat niet mag, dan loopt ze compleet over je heen.

Ze krijgt dus met enige regelmaat een goede klap, en daarna is het helemaal over...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:35

Ja ik! Ik durf nog, we kunnen ze moeilijk gaan aaien als ze ons bijten/trappen.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:37

haha!! Goed onderwerp!!
Ik durf ook!!!!!!

Ik heb een jonge hengst, die een poging aan het doen is een hogere rang te krijgen (ook bij mij), en dan moet ie toch af en toe eens teruggezet worden.... Dat werkt meestal niet met een zachte hand.......

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:38

Ik durf ook sinds kort.

Ik rijd bij een ander joinge paarden aan en 1 was er aan het etteren.
Ze durfde 1 hoek niet goed door.
Met moeite en een klein tikje met de zweep lukte het me om haar één meter verder te krijgen, maar de bakrand was nog steeds een dikke paardlengte van ons verwijdert.

Toen kwam de eigenaar eraan en ik moest haar een flinke tik met de zweep geven.
Teugels in één hand en een mep.
Het werkte!
De volgende ronde nog een tik en tot 4 keer toe.
Sindsdien kan ik overal met haar langs.
De volgnede dag was ze wel iets schrikachtig, ze wist zich niet echt eenhouding te geven, maar ze liep zo langs de enge plek.
Ik was te zacht.
Dus ja, heel af en toe kan het, mits met mate en een goede reden.

Vaak moet je op het juiste moment het paard even aanpakken.

Je ziet wel eens op springwedstrijden dat het paard na het weigeren op hun flikker krijgt, maar dan is het al te laat.
Voordat het paard weigert, moet de ruiter al juist hebben gehandeld.

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:42

Ik durf ook! Vooral als een paard/pony iets doet wat dus niet door de beugel kan! Een jaar geleden had Bobby mij flink in mijn rug gebeten, ik draaide me om en het 1ste wat in mij opkwam is: 'Terug bijten!' En dat had ik gedaan, hij heeft het ook nóóit meer geprobeerd!
Ook Odet, een fjord die ik nu ongeveer 7 maanden verzorg.. Ze had totáál geen respect voor mij en liep zo over mij heen, ook met uit de wei halen draaide ze haar eigen om en liep weer vrolijk de wei in of liep onder het stroomdraad door de andere weilanden in..
Ik heb vaak zat op haar moeten mopperen en flink mijn stem moeten verheffen.. Vaak ook een corigerende tik, maar het was het allemaal waard, want nu is ze zo mak als een lammetje! Ik geef haar nu zoveel mogelijk vertrouwen en liefde als eerst en ik krijg het ook terug! Ben heel blij en trots om mijn meisje

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:59

yep, Ik durf ook hoor. Als hij/zij iets doet wat niet mag dan corrigeer ik hem wel toepasselijk. Waarschuwing is stem, op het moment dat het werkelijk plaatsvind geef ik gelijk een reactie terug. Ie, trappen met achetrbeen is schop onder de buik. Bijten is mep op de neus.
Maar mijn paarden weten dikwijls waar de grens is dus hoef ik dat bijna nooit te doen. meestal is een stem waarschuwing voldoende. Soms proberen ze het wel, maar dan corrigeer ik ze gelijk.
Mijn paardens slepen me nooit ergen heen. Zoalng je gewoon consequent met ze om gaat dan zullen ze dat ook niet doen, dus niet de ene keer wel en de andere keer niet. En natuurlijk ook belonen als ze iets goeds doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:04

Die van mij krijgen ook rustig een goede knal mocht dat nodig zijn.

Dat weten ze ook, dus ik heb die knal eigenlijk nooit nodig. Ze zijn niet bang, maar ze weten dat ze hem krijgen als ze er om vragen.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:07

ik durf ook!

ik zie soms mensen........en die laten hun paard echt alles doen, en soms als hun paard/pony wat doet (schopt/bijt)......dan word er tegen ze ''geschreeuwt'' en dan heel boos praten en dan 1 HEEL zacht tikje geven (wat ik echt aanzie als aaitje), en dat zijn dan paarden die zo super verwent zijn, en geen respect meer hebben.......

Mijn paard krijgt gerust weleens op z'n sodemieter, maar dan wel terecht en dan weet hij het meteen, overigens is dit bijna nooit nodig, want mijn paard schot of bijt nooit, en dat zal hij ook niet in z'n hoofd halen.....(maar hij wil nogwel eens lomp zijn, en heel hard tegen me aan botsen, of over me heen te lopen) dit doet hij soms, en dan weet hij ook meteen dat het fout was. ik hou er niet vanom m'n paard te straffen, maar als het nodig is, is het nodig.

Haha! PS: m'n paard is best wel verwent. maar weet wel wat hij wel en niet mag Bloos

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:12

Mijn ruin kan soms nogal bijterig zijn, en hij weet al dat hij dan een knal gaat krijgen als hij bijt, want hij schrik er zelf van en probeert om te draaien.. Maar die knal krijgt ie evengoed Haha!

De merrie heb ik in de 4 jaar dat ze er is, nog geen 3 keer een mep gegeven..
Die weet dondersgoed wat er aan de hand is en hoe de rangorde tussen mens en paard is..
De ruin wil nog weleens wat uitproberen, niet meelopen uit de stal vandaan of bijten. Dan kan hij dus een knal verwachten

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:15

als mijn paard bijt dan krijgt hij ook een tik of ik bijt terug (met mijn hand ineens in zijn hals knijpen) als hij echt iets heel gemeens doet (kan zo snel even niets bedenken) dan krijgen ze ook wel eens een schop tegen hun billen.

ik vind het eigenlijk vrij natuurlijk om ze op hun kop te geven. maar een pak rammel zou ik ook niet willen. 1 tik en dan is het over

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:16

Ik heb een paard met een eigen wil. Bokt wanneer het hem even niet zint, maar groter probleem is dat hij zo naar andere paarden slaat. Wanneer hij dat doet, kan hij een klap verwachten. Dus hij krijgt geregeld een klap. Daarentegen sla ik m'n andere paarden eigenlijk nooit. Ik keer een tikje, wanneer ik geen reactie krijg aan mn been.

Ik lees hier in het topic over niet tegen het hoofd slaan, wanneer een paard echter bijt, ben ik van mening dat hij een klap op de plek moet hebben waar hij dit mee doet, dus tegen z'n neus. Bovendien heb ik weleens een steigerend paard een tik met zweep tussen z'n oren gegeven. Ik verwen ze erg, maar ben wel consequent voor ze.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:19

Ik durf ook!!!! Ik heb een vijfjarige die af en toe flink kan puberen. Hij heeft dan af en toe iets nieuws om te kijken of ik me door hem laat domineren. Nou niet dus! De laatste keer dat hij een knal heeft gekregen was toen hij me probeerde te bijten toen ik bezig was met hoeven uitkrabben. Ëén keer gedaan daarna nooit meer. Haha!

Vind het heel vervelend dat er bij ons wel mensen zijn die alles met een zacht stemmetje en knuffel op willen lossen. Ook denken ze bij werkelijk alles dat het paard weleens ergens last van moet hebben. Nou die van mij ken ik inmiddels wel redelijk goed zodat ik weet wanneer er iets aan de hand is of dat hij last heeft van zijn puberhormonen.

Bij mij is de regel: Hij mag niet bijten, trappen, steigeren en bokken (mits er iets fysiek aan de hand is) anders krijgt hij echt een klap. Op een paar keer als uitzondering na om uit te proberen doet hij dat dus ook NIET.

Esly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:22

Ik durf ook! Ik reed vroeger op een pony, die zodra hij iets moest doen begon te bokken. Mijn instuctrise zegt dan ook, geef heb een tik, doet hij het nog een keer, nog een keertje totdat hij stopt, en dan nog even lekker vooruit rijden dat hij weet dat ik de baas ben...
Ik vind het helemaal niet zielig, afentoe is het gewoon nodig. Nadat ik dit een paar lessen heb gedaan, deed hij het al veel beter.

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:25

Ik durf zeker =P, wij hebben een paard op de manege die voor e galop leuk achteruit gaat lopen, nou dat pik ik niet hoor, dan krijgt hij een tik (of meer als het nodig is) hij/zij moet wel weten dat ik op dat moment de baas ben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 16:19

Ennum, ik durf zelf ook!

Meestal waarschuw ik eerst met een HÉ! Vooral als het een paard is dat niet weet wat hij verkeerd doet. Luisteren ze dan nog niet, dan komt er een tik. Ik hou dat heel consuquent vol, en bijna ieder paard op onze manege stopt dus met klieren zodra ik langsloop en HÉ! roep. Haha!
Daarnaast ben ik ook wel aardig, als een paard zich eenmaal aan de afgesproken regels houd, krijgen ze ook veel vrijheid. Dat kan dan gewoon, omdat ik ze kan vertrouwen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:23

Rustig, rij zelf op een manege.
Zaterdag nog, krabde van een pony de voorhoeven uit en hij bijt hard en gericht in mijn onderbeen. Altijd is het een klier maar daarna kon hij plotseling braaf stilstaan met hoevenkrabben en leunde hij ook niet meer.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 16:27

Trouwens, een ouderwets pak rammel geven doe ik natuurlijk niet, maar dat was even als openingszin.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:28

Net als Miss_Malfoy doet, krijgt die van mij eerst een stemwaarschuwing.

Nou vind ik dat je verschillende corrigerende tikken kan geven.
Laats ben ik goed boos geworden op de smid. Hij vond het zonodig zijn woede en stress af te reageren op mijn paard nadat ze haar been wegtrok, toen kreeg ze de hamer voor naar d'r buik toe. Dat vind ik véél te ver, en onnodig. Dat heeft hij geweten ook!

Mijn paard is redelijk gevoelig op haar hoofd, maar krijgt ze op d'r flikker omdat ze bijt, dan krijgt ze van mij wel een corrigerende tik op haar neus.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:30

Die van mij krijgt ook gewoon een mep als hij iets doet wat niet mag. Het is toch 55 tegen 600 kilo dus dan moet je wel consequent zijn en niet over je heen laten lopen. Denk trouwens dat de TS bedoelt met een pak rammel gewoon consequent afstraffen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 16:31

supertinkie schreef:
Die van mij krijgt ook gewoon een mep als hij iets doet wat niet mag. Het is toch 55 tegen 600 kilo dus dan moet je wel consequent zijn en niet over je heen laten lopen. Denk trouwens dat de TS bedoelt met een pak rammel gewoon consequent afstraffen

Miss_Malfoy schreef:
Trouwens, een ouderwets pak rammel geven doe ik natuurlijk niet, maar dat was even als openingszin.

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:39

Ja ook ik durf mijn paarden een opdonder te geven, ligt eraan wat ze doen waar en hoe hard ze een tik krijgen, maar ik durf ook best op het hoofd te slaan als ze bijvoorbeeld willen bijten of happen, dan krijgen ze echt wel een tik tegen de neus!
Gelukkig hoeft het niet vaak en met de jonge dieren probeer ik altijd net even wat vaker met stem te corrigeren, maar de oudere die weten onderhand wel wat wel en niet kan dus na 1 hooguit 2 waarschuwingen met de stem gaan mijn handjes wapperen.. En als ze willen slaan dan is het altijd direct een combinatie van stem en wapperende handjes, als ze enkel dreigen (been ongevraagt optillen dus nog niet uithalen) dan ook 1 maximaal 2 waarschuwingen met de stem en daarna weer wapperende handjes, in een heel enkel geval heb ik een paard een trap gegeven en ook zekers terecht, daarna was paardje lief weer net een lammetje, had het paard echt nodig blijkbaar..
ZIELUG HE? Bloos! Nee ik ben geen paardenvriend als de paardjes geen mensenvrienden zijn..

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:31

Citaat:
Nee ik ben geen paardenvriend als de paardjes geen mensenvrienden zijn..

Dat vind ik nu mooi verwoord. Knipoog *LOL*

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:35

Als ik op bokt neer zou zetten wat hij allemaal wel niet op zijn dak heeft gehad ben ik volgens vele penny's een dierenmishandelaar Haha!

Het mooiste moment was nog wel dat hij bovenop de hoefsmid klom, en deze hem wel zó'n harde ram met de vijl heeft verkocht dat hij nog bang was dat er iets met zijn vijl was Haha! Haha!

En hij heeft het nóóit meer gedaan Haha! Haha! Haha!