Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
QQQQ schreef:Een zwaar persoon die goed in evenwicht zit en mee is met het paard kan veel lichter te dragen zijn dan een veel lichter persoon die zich vast moet houden en achter de beweging blijft
Te lang is vooral lastig als je kuit niet meer bij de buik kan, zwaar is niet ideaal, maar als men dus goed onafhankelijk zit hoeft het paard er niet heel veel last van te hebben.
judithh schreef:QQQQ schreef:Een zwaar persoon die goed in evenwicht zit en mee is met het paard kan veel lichter te dragen zijn dan een veel lichter persoon die zich vast moet houden en achter de beweging blijft
Te lang is vooral lastig als je kuit niet meer bij de buik kan, zwaar is niet ideaal, maar als men dus goed onafhankelijk zit hoeft het paard er niet heel veel last van te hebben.
Hier ben ik het mee eens...
Zelf ben ik ook niet één van de lichtste maar ik zit mijn paard niet in de weg, terwijl je lichtere mensen ziet rijden waarbij een paard nog net geen HELP roept...
. Zeeuwtje68 schreef:Ik denk ook dat te zwaar erger is dan te groot. Het gaat lijkt mij toch om het gewicht dat een pony of paard moet dragen, ipv de lengte van iemand! En dat is ook verschillend met bv een welsh of een haflinger als voorbeeld.
) Linda_E schreef:De ideale last voor een paard schijnt 10% van zijn eigen gewicht te zijn, dus een paard van 600 kg = ruiter van 60 kg (ik heb dit ooit eens gehoord....) met deze berekening zou het dus niet prettig zijn voor een paard om een ruiter van 100 kg te moeten meesjouwen (wat ik echt regelmatig tegenkom!!). Ik ben zelf best lang maar wel slank, ik denk dat als je goed in balans bent dat je geen last bent voor een pony of paard ook al steken je benen er onder uit (wat bij mij vaak het geval is)
judithh schreef:QQQQ schreef:Een zwaar persoon die goed in evenwicht zit en mee is met het paard kan veel lichter te dragen zijn dan een veel lichter persoon die zich vast moet houden en achter de beweging blijft
Hier ben ik het mee eens...
Zelf ben ik ook niet één van de lichtste maar ik zit mijn paard niet in de weg, terwijl je lichtere mensen ziet rijden waarbij een paard nog net geen HELP roept...