te groot belangrijker als te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Re: te groot belangrijker als te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 20:32

okej:) er is ook een hele discussie geweest in het centrale toppic over te groot deel 3 maar niemand kan tot nu toe verklaren waarom ijsjes wel met mannen van 1.80 kunnen lopen zonder er extra moeite voor te hoeven doen en een gewone bijv welsh niet

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:49

ijsjes (zoals mijn verzorgijs) hebben wel een heel ander bouw dan een welsh.
zo kunnen bv forden en haflingers veel meer hebben in kilo;s dan bv een flinke d pony, terwijl ze niet veel in hoogte verschillen.
het is wel zo dat als je heel lang bent je benen erg onder de buik hangen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:07

ja maar of ze daar nou werkelijk last van hebben is mijn vraag.
want iedereen zegt dat wel altijd maar bij ijsjes is dat netzogoed daar rijden ook grote mensen op van 1.80 of zo.
terwijl die ponytjes vaak niet groter zijn dan 1.40
wel heel stevig maar dan nog

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:13

ik denk wel dat ze er last van kunnen hebben

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 18:16

ik denk dat als je gewoon goed in balans bent met je pony dat het wel allemaal mee valt maar ik denk dat als je zoizo niet in balans bent het netzo erg is voor een grootpaard want die zal daar ook gewoon last van hebben netzogoed als een grootpaard met een grote ruiter

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:26

QQQQ schreef:
Een zwaar persoon die goed in evenwicht zit en mee is met het paard kan veel lichter te dragen zijn dan een veel lichter persoon die zich vast moet houden en achter de beweging blijft Pling
Te lang is vooral lastig als je kuit niet meer bij de buik kan, zwaar is niet ideaal, maar als men dus goed onafhankelijk zit hoeft het paard er niet heel veel last van te hebben .

Hier ben ik het mee eens...
Zelf ben ik ook niet één van de lichtste maar ik zit mijn paard niet in de weg, terwijl je lichtere mensen ziet rijden waarbij een paard nog net geen HELP roept...

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:17

judithh schreef:
QQQQ schreef:
Een zwaar persoon die goed in evenwicht zit en mee is met het paard kan veel lichter te dragen zijn dan een veel lichter persoon die zich vast moet houden en achter de beweging blijft Pling
Te lang is vooral lastig als je kuit niet meer bij de buik kan, zwaar is niet ideaal, maar als men dus goed onafhankelijk zit hoeft het paard er niet heel veel last van te hebben .

Zelf ben ik ook niet één van de lichtste maar ik zit mijn paard niet in de weg, terwijl je lichtere mensen ziet rijden waarbij een paard nog net geen HELP roept...

ik ook en ik denk dat dat ook hetzelfde geld voor "tegrote mensen" overigens moet het niet tegek worden dat je voet onder de knie uitsteekt want dan kun je netzogoed mee gaan rennen

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:17

ik vind het allebei niet zo maar je kan beter iets te groot zijn als te zwaar maar ik zelf vind het alllebei niet kunnen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:22

Ik denk ook dat te zwaar erger is dan te groot. Het gaat lijkt mij toch om het gewicht dat een pony of paard moet dragen, ipv de lengte van iemand! En dat is ook verschillend met bv een welsh of een haflinger als voorbeeld.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:51

Ik vind te zwaar ook een groter probleem, dan te groot
Al moet je natuurlijk wel uitkijken dat je met je lengte hem niet
gaat hinderen Lachen.

iingee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:10

Te zwaar is een groter probleem vind ik.... Een te lange ruiter die wel een goede balans heeft zit een paardje minder in de weg dan een ruiter die te zwaar is

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 10:48

Zeeuwtje68 schreef:
Ik denk ook dat te zwaar erger is dan te groot. Het gaat lijkt mij toch om het gewicht dat een pony of paard moet dragen, ipv de lengte van iemand! En dat is ook verschillend met bv een welsh of een haflinger als voorbeeld.

ja zo denk ik er dus ook over.
en bij het centrale topic over of je te groot bent, hadden we pas een hele discussie over waarom te groot nou zo erg zou zijn. want als je kijkt naar de ijslanders daar zitten gewoon volwassen mensen op waarbij die benen ik weet niet hoever deronderuit komen!
het is misschien niet mooi voor het plaat, maar zolang je zeker weet dat de pony geen last van jou heeft dan vind ik het echt wel kunnen.
overigens moet dan wel alles goed liggen geen zadel in de nek of iets dergenlijks.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:27

De ideale last voor een paard schijnt 10% van zijn eigen gewicht te zijn, dus een paard van 600 kg = ruiter van 60 kg (ik heb dit ooit eens gehoord....) met deze berekening zou het dus niet prettig zijn voor een paard om een ruiter van 100 kg te moeten meesjouwen (wat ik echt regelmatig tegenkom!!). Ik ben zelf best lang maar wel slank, ik denk dat als je goed in balans bent dat je geen last bent voor een pony of paard ook al steken je benen er onder uit (wat bij mij vaak het geval is Knipoog )

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 18:30

Linda_E schreef:
De ideale last voor een paard schijnt 10% van zijn eigen gewicht te zijn, dus een paard van 600 kg = ruiter van 60 kg (ik heb dit ooit eens gehoord....) met deze berekening zou het dus niet prettig zijn voor een paard om een ruiter van 100 kg te moeten meesjouwen (wat ik echt regelmatig tegenkom!!). Ik ben zelf best lang maar wel slank, ik denk dat als je goed in balans bent dat je geen last bent voor een pony of paard ook al steken je benen er onder uit (wat bij mij vaak het geval is Knipoog )

bij mij ook:P ben 1.72 maar mijn lieve verzorgpony kan er voor zover ik weet heel goed mee overweg:) rijd haar nu al weer bijna 2 jaar en ken haar door en door:) overigens denk ik wel dat een ruiter die te zwaar is maar wel goed in balans zit. dus om als voorbeeld even te noemen. een gelders paard van ik noem maar iets 600 kilo en er rijd een ruiter op van 80 kilo en het tuig is allemaal goed passend dan denk ik dat het wel kan. overigens zal een mens altijd een last zijn voor een paard want het is gewoon onnatuurlijk. om maar een vergelijking te maken met een mens als wij met een rugzak lopen is ook irritant vind ik, maar je went er wel aan

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:04

ik vind te zwaar erger, dat is meer belasting en dat je te lang bent maakt niet zoveeluit jaa het beeld en je moet wat hoger met je hak als je een schopje wil geven, maar veder maakt t volgensmij minder uit dan te zwaar

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:13

Wat bedoel je met te zwaar?
Voor het paard gaat het om het aantal kilo's, die maakt het niet uit als je te klein bent voor je gewicht.

met andere woorden, als een paard een man van 1.80 van 80 kg kan dragen zonder problemen, is een klein vrouwtje van 1.65 en ook 80 kg ook niet te zwaar.

(ervan uitgaande dat ze even goed kunnen rijden he, anders is het appels en peren vergelijken)

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 20:19

klopt voor het paard gaat het om de aantal kilo's waarom zou een ruiter van ik zeg maar iets 1,70 die uhm 55 kilo ofzo weegt niet op een pony kunnen rijden van 1.35 1.40 ofzo : ja de voeten komen onder de buik vandaan! en dat is niet mooi voor het plaatje! of ja je brengt je paard uit balans. of je nu groot of klein bent een paard uit balans laten raken is niet zo moeilijk, maargoed die mensen weten gewoon niet waar ze over praten vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:20

Ik vind naar het gewicht kijken wel het belangrijkste. Als je een goede houding hebt zal je het paard niet veel in de weg zitten met je lengte lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:50

judithh schreef:
QQQQ schreef:

Niet mee eens.
Beide is een te zware belasting, en dus slecht.
Een slank meisje kan een paard in de krul trekken, en beschadigt daarmee de rug, terwijl een te zwaar persoon gewoon met erop zitten de rug beschadigt.

Ik heb liever gewoon een slank meisje, wat gewoon qua gewicht en lengte bij het paard past, en goed meezit.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 21:24

Zelf ben ik ook niet één van de lichtste maar ik zit mijn paard niet in de weg, terwijl je lichtere mensen ziet rijden waarbij een paard nog net geen HELP roept...[/quote]
Niet mee eens.
Beide is een te zware belasting, en dus slecht.
Een slank meisje kan een paard in de krul trekken, en beschadigt daarmee de rug, terwijl een te zwaar persoon gewoon met erop zitten de rug beschadigt.

Ik heb liever gewoon een slank meisje, wat gewoon qua gewicht en lengte bij het paard past, en goed meezit.[/quote]

ik heb liever een iets te groot meisje dat bij de pony past kwa karakter en dat het klikt tussen haar en de pony. als dat er een meisje op gaat zitten die kwa lengte er wel op past ma kwa karakter helemaal niet en die geen klik heeft met het paard.

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:30

Ik vind het gewicht ook het belangrijkste, te groot zijn is meer voor het mooie, ligt er natuurlijk ook wel aan wat je te groot noemt, maar te zwaar is slecht voor het paard zelf op lange termijn.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:36

Ik heb een btje een verdeelde mening te zwaar is natuurlijk altijd slecht, maar dan toch liever iemand die wat zwaarder is ( als de pony er geen last van heeft) dan iemand heel lang is en zijn benen niet stil kan houden...Da lijkt me voor de pony ook zwaar onhandig die slingerde benen overal........
X
Evelien

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:05

Ik vind te zwaar veel belangrijker dan te groot.

Stevige ruiters kunnen best op pony's van 1.50 m gaan rijden. Je moet ook altijd naar een bouw van een pony kijken en het is ook belangrijk dat ie op zijn eigen benen kan lopen. Hij moet in balans kunnen lopen en zijn achterhand goed onder zijn lijf kunnen brengen. Verder mag ie geen te lange rug hebben. Voldoet een pony aan al die eisen, dan kan een stevige ruiter wel op rijden. Maar een ruiter zelf moet goed kunnen rijden, dus onafhankelijke zit en niet belemmeren in zijn bewegingen.

Maar in de praktijk merk ik wel helaas dat de pony's nog niet goed kunnen lopen en/of ruiter rijdt zelf niet voldoende. In dit geval maak je meer kapot dan goed. Dan ben ik wel tegen om stevige ruiters op pony's laten rijden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:51

Te lang ben je pas wanneer je onderbenen echt een heel eind afsteken onder de buik. Mensen kunnen vaak zeuren over lange mensen op kleine paarden, bijvoorbeeld IJslanders. Het voldoet niet aan hun esthetische normen, maar dat wil niet zeggen dat het paard er last van heeft. Als die benen gewoon rustig langs zijn buik afhangen, zal het het paard worst wezen of het 'geen gezicht' is. Een ruiter met korte beentjes die alle kanten op wapperen stoort het paard meer dan een rustig zittende lange slungel.

Lange mensen zijn alleen vaak ook zwaarder dan korte mensen, zelfs als ze dun zijn, en dat wordt wel eens vergeten. Ik ben 'van de IJslanders' en ik vind eerlijk gezegd op wedstrijden weleens combinaties rijden waarvan ik denk: die ruiter past echt niet op dat paard. Te lange en/of te zware ruiters op een paard dat daar duidelijk hinder van ondervindt, hoe goed de ruiter in kwestie ook rijdt. Kies dan een iets passender IJslander, zou ik zeggen. Het is niet voor niets dat IJslanders steeds groter gefokt worden; waren ze zo'n 15 jaar geleden nog gemiddeld 1.30-1.35, nu zit een gemiddelde Ijslander rond de 1.40.
Overigens zegt stokmaat ook niet alles, de bouw zegt veel meer. Een paard met een korte, sterke rug dat over veel bodem staat (brede borst) kan meer gewicht dragen dan een smal paard met een lange rug. Een van mijn IJslanders is 1.47 maar met zijn smalle, hoogbenige postuur absoluut geen gewichtsdrager. ik zou er dus niet gauw iemand van boven de, zeg maar, 85 kg op laten rijden.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:28

precies ik vind ook dat je gewoon naar de bouw van het paard moet kijken, en naar het gewicht van de ruiter. tuurlijk kunnen zware mensen ook paard rijden, maar dan wel op een paard die ervoor gebouwd is. En ik vind als je goed in balans zit maar je benen iets onder de buik vandaan komen vind ik dat je nog makelijk erop kunt rijden. zolang je maar een leuke klik hebt met je paard en je paard er geen extra schade door ondervind. dat is iets wat teld en niet het plaatje vind ik.