Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:29

ik heb meer, veel meer respect voor de mensen die een dier van 0 naar een hoog niveau rijden dan mensen die een paard op een lager niveau dan paard eigenlijk kan, uitbrengen

het is goed voor het leerproces, ben ik helemaal mee eens, maar ga dan niet langs je schoenen lopen als je je succes vooral aan je paard te danken hebt Knipoog

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:37

Hier zijn al heel wat topics over geweest...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:42

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:53

Pff ,
Ik denk dat het langs 2 kanten een beetje moet bezien worden ,
Ik ben ook wel eens jaloers op die kleine kindjes wiens ouders ook al in de paarden zitten ,
Op u 6 een superpaard onder u kont ,
Zalig toch ?
Ik heb dat geluk niet gehad ,
Want mijn ouders wisten gewoon niet beter ,
Ik heb dus nu pas een fatsoenlijk paard ,
Waarmee ik vanaf 0 begonnen ben ,
Voor mij is dat veel meer waard ,
N ik kan me soms vreselijk ergeren aan mensn die een Z paard gekocht hebben ,
N dus denken dat ze kunne rijden ,
Maar langs de andere kant denk ik dat het beter is dat die mensen zo n paard kopen ,
Dan dat ze gaan klommelen met een jong paard en alles verpesten !

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:55

vind het knapper als je een veulen koopt en die zelf opleid. heb hier zelf ook voor gekozen. heb een jaarling gekocht en zelf ingereden en nu wedstrijden aan het starten. mensen kijken toch ook wel naar je.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:46

Ik snap wat je bedoelt, maar is het niet vaak dat je zo'n kinderen een aantal jaar in the picture ziet en daarna niet meer?
Een paard opleiden en naar het Z rijden is iets heel anders dan een Z paard leren kennen en daar een Z proef mee rijden. Soms heb je daar het geld voor, soms wil je gewoon zelf een paard opleiden.

Ikzelf rij nu ZZ-Zwaar met een zelfgefokt paard, zelf helemaal opgeleid. We doen er uiteraard wel wat langer over dan de profs, maar binnenkort gaan we toch Prix starten! Het kan dus wel, en ja, stiekem ben ik best een beetje trots op mij en mijn paard. Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:49

het lijkt mij helemaal niet leuk om een z2 paard te krijgen. dan kan dat paard meer dan ik zelf..
en het lijkt me veel leuker om dat zelf te leren, ik bedoel, ik heb een superlieve wollebolpony die me weinig gekost heeft, ik hoef geen dure pony, mijn pony is meer waard dan alle andere pony's (voor mij dan hé Haha! ) en als ik wil, dan ga ik mijn best doen om haar zelf te trainen!! Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:49

FrankavdT schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar is het niet vaak dat je zo'n kinderen een aantal jaar in the picture ziet en daarna niet meer?
Een paard opleiden en naar het Z rijden is iets heel anders dan een Z paard leren kennen en daar een Z proef mee rijden. Soms heb je daar het geld voor, soms wil je gewoon zelf een paard opleiden.

Ikzelf rij nu ZZ-Zwaar met een zelfgefokt paard, zelf helemaal opgeleid. We doen er uiteraard wel wat langer over dan de profs, maar binnenkort gaan we toch Prix starten! Het kan dus wel, en ja, stiekem ben ik best een beetje trots op mij en mijn paard. Knipoog

dat bedoel ik! Haha!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:25

Ik rij zelf een jonge merrie van ruim 5 jaar.
Vorige winter is zij ingereden, toen lekker een half jaar op het land gestaan en sinds september ben ik met haar bezig.
Ik heb van mijn 8ste tot mijn 18e gereden, alleen recreatief, dus nooit een les gehad.
Daarna heb ik 18 jaar niet gereden en ben ik vorig jaar maart weer begonnen met paardrijden door les te nemen.
Ik ben dus in weze een groentje op een groen paard.......
Af en toe bedenk ik mij wel eens dat ik misschien beter een goed doorgereden paard had kunnen nemen die bijv. al in de M loopt.
Hier had ik dan zelf eerst goed op kunnen leren rijden, de knopjes leren kennen, en dan bijv. eens een jonger paard rijden.
Dit bedenk ik me omdat het als groentje best moeilijk is om zelf dingen te moeten leren en het dan ook nog eens je paard te moeten leren.
Aan de andere kant ben ik stapelgek op mijn meissie en zou ik haar niet meer willen missen.
Ook geeft het mij ontzettend veel voldoening als we weer iets hebben bereikt.
Als het allemaal goed gaat gaan we dit jaar starten in de B.
Ik zie wel hoe het gaat, het moet wel leuk blijven vind ik zelf.

Maar ik kan me best wel voorstellen dat veel volwassenen voor zichzelf of voor hun kinderen een goed opgeleid paard willen.
En als ze eenmaal leuk meedraaien in de wedstrijdsport dan is het natuurlijk niet leuk dat je, wanneer je een ander paard/pony krijgt, in ene een flink stuk achteruit gaat.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:01

Ik had graag een goed doorgereden paard tot mijn beschikking gehad om het allemaal van te leren. Helaas was dat niet het geval en heb ik een groene vierjarige zelf naar de Z1 gereden. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik met een goed ervaren paard en daarbij goede instructie beter had geleerd dan nu.
Ik ben nu weer bezig met een groen paard dat ik ook weer zo wil opleiden en er staat nog een 2,5 jarige te wachten totdat ze aan het werk mag. Heerlijk, die jonge paarden!
Maar feitelijk zou ik ook graag eens een tijdje een ervaren paard onder mij voelen.

Als mijn dochter tzt een pony zou krijgen, dan krijgt ze een pony die ook al wat kan, ruime wedstrijdervaring heeft en vooral erg braaf is. Daar leert ze meer van dan van een groen dier.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:05

dierfysio schreef:
die indruk krijg je soms wel, ja. geen duur, goed paard = niet meetellen.

ik tel dus niet mee. alhoewel mijn paard best de kwaliteiten heeft, is hij 'gezegend' met een baasje dat die kwaliteiten of ambities niet heeft. Haha!

Hihih, dit ondervindt mijn paard ook!!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:17

Ben het helemaal met Kitty eens. Ja

Maar alle bewondering voor mensen die zonder dat een paard van 0 tot fijn paard op kunnen leiden.
Maar desalnietemin heb ik net zoveel bewondering voor mensen die dat doen nadat ze eerst hebben kunnen leren van een ervaren paard om daarna aan een groen paard te beginnen en deze fijn opleiden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:50

Ik had graag een leerpaard gehad. Helaas had ik destijds de mogelijkheid en wou ik toen met mijn eigenwijze kop een jonkie zelf opleiden. In de afgelopen jaren heb ik heel wat jong grut gereden, dat vind ik ook het leukste om te doen, maar desalniettemin was ik een veel betere ruiter geweest als ik begonnen was op een schoolmeester. Wil mijn dochter de dressuur in dan wordt haar D-pony dan ook zeker een routinier.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:59

FrankavdT schreef:

En terecht! Daar mag je best een beetje trots op zijn.

Natuurlijk is het knapper als je het met een zelfopgeleid paard kan halen, maar dan kijk ik realistisch naar mezelf en bedenk ik dat het waarschijnlijk handiger is als ik straks gewoon een paard met knopjes heb. Zodat er eentje in ieder geval weet wat de bedoeling is Clown

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:45

Ik kwam laatst iemand tegen die als kind iedere 2 jaar een nieuw paard kreeg. Dan hoefde ze 'm zelf niet zo veel te trainen, en kon ze van het paard leren... Vond het verschrikkelijk klinken, heb je net een band met elkaar... Moet 'ie alweer weg. Alsof het een wegwerp product is!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:46

Waarom zou je mee willen tellen? Doe gewoon lekker wat je zelf leuk vindt. Als je altijd maar rekening met anderen moet houden blijf je aan de gang.. Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:57

Redrumfox schreef:
Waarom zou je mee willen tellen? Doe gewoon lekker wat je zelf leuk vindt. Als je altijd maar rekening met anderen moet houden blijf je aan de gang.. Knipoog

Inderdaad!
Als je alleen maar stoer wilt zijn en het enkel om een zo duur mogelijke pony gaat, word het net als bij ons op stal. Een wedstrijd trekken, zagen, en kijken wie de meeste hulpteugels aan de allerduurste pony kan hangen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:11

Urielle schreef:
Ik had graag een leerpaard gehad. Helaas had ik destijds de mogelijkheid en wou ik toen met mijn eigenwijze kop een jonkie zelf opleiden. In de afgelopen jaren heb ik heel wat jong grut gereden, dat vind ik ook het leukste om te doen, maar desalniettemin was ik een veel betere ruiter geweest als ik begonnen was op een schoolmeester. Wil mijn dochter de dressuur in dan wordt haar D-pony dan ook zeker een routinier.

Helemaal mee eens. Ik denk ook dat als de onze serieus blijkt te willen rijden dat we een fijne, geroutineerde pony zullen zoeken, die zijn sporen al verdiend heeft.
Ik denk dat ze hier veel van zal kunnen leren! Wij zijn niet in de gelegenheid om kant en klare paarden op niveau te blijven kopen en ik hoop dat ze later zelf met goede begeleiding en toch ook wel goed materiaal, zelf kan opleiden.

Wil ze heerlijk wat "pungelen" met paardjes: ook prima!
Als ze er maar plezier in heeft!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:26

Miss_Malfoy schreef:
Inderdaad!
Als je alleen maar stoer wilt zijn en het enkel om een zo duur mogelijke pony gaat, word het net als bij ons op stal. Een wedstrijd trekken, zagen, en kijken wie de meeste hulpteugels aan de allerduurste pony kan hangen.

Getver, ik wil niet bij jouw op stal staan hoor

Maar zo zijn niet alle dure-pony-paard-ruiters hoor Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:33

IKbenEllen schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Inderdaad!

Getver, ik wil niet bij jouw op stal staan hoor

Maar zo zijn niet alle dure-pony-paard-ruiters hoor Knipoog

Er zijn er ook een aantal die het wel leuk doen hoor...
Maar sommigen..... Er is er ook 1 van 11 die heeft 2 pony's.
Wat moet je daar nou mee?
En 1 die had al een verzorgpony waar ze altijd op rijden mocht, maar nu heeft ze een of andere Z2 pony, en ik heb haar tot nu toe alleen maar met een slof zien rijden die zo strak zit dat het beest met z'n kin op zn borst loopt.

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:35

Iedereen zegt hier 'met een goed paard kom je er wel'. Denk je wel eens aan een goede instructeur? Je kunt alle paarden super rijden als je kùnt rijden. Hoe leer je rijden? Door een goede instructeur. Doordat je rustig en respect vol met je paard om kunt gaan. Daardoor vormen jullie een goede combinatie. En niet die mensen die maar zitten te zagen en te doen.
Zelf had ik een goede pony gekregen die M had gelopen. Super, dachten mijn ouders, mooi braaf, red je er maar mee. Maar het is niet leuk om zelf alles uit te moeten zoeken. Je moet les hebben van iemand met wie het goed klikt en die zegt hoe je het aan moet pakken. Vanuit daar leer je het samen met je paardje..

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:45

Zo ken ik een meisje die 9 is, 2 keer per week les had (toen nog op een manege pony ) ouders dachten dat ze wel een 4 jarige aankon, dus die kwam er, op de pony kon je wel een beetje rijden, maar poetsen enzo lukte niet echt. Gevolg, na 2 weken durft ze niet meer te galloperen dus dat werd niet meer gedaan met rijden, maand later; elke keer huilend op haar pony dat ze niet op hem wou rijden, dus reed ze voortaan op manege pony's nou hebben ze die pony verkocht, en een Z1 pony gekocht. ikheb dan echt zo iets van pff !
ben het trouwens helemaal eens met minidroppie

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:11

Sodeletuut schreef:
het lijkt mij helemaal niet leuk om een z2 paard te krijgen. dan kan dat paard meer dan ik zelf..en het lijkt me veel leuker om dat zelf te leren, ik bedoel, ik heb een superlieve wollebolpony die me weinig gekost heeft, ik hoef geen dure pony, mijn pony is meer waard dan alle andere pony's (voor mij dan hé Haha! ) en als ik wil, dan ga ik mijn best doen om haar zelf te trainen!! Haha!

Dat vind ik dus wel leuk. Ik zou er juist geen lol aanvinden om een jong paard zelf op te leiden, ik heb een aantal keer op een jong paard gereden maar ik voel me er absoluut niet fijn bij... Geef mij maar een geroutineerde bok Haha!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:21

Minidroppie schreef:
Iedereen zegt hier 'met een goed paard kom je er wel'. Denk je wel eens aan een goede instructeur?

Ja, staat eerder in dit topic als je het even doorleest Knipoog

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:43

Ik ben blij dat ik altijd Z-pony's heb gehad, ik heb alle kneepjes geleerd van ze en kan na al die ervaring nu mijn jonge paard zelf goed opleiden (met nog steeds goede begeleiding). Ik heb er heel veel plezier van, maar het is keihard werken. Overigens is een opgeleid paard dat ook.

Een groene ruiter kan een groen paard niets leren, tenzij er echt goede begeleiding bij is.