Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:23

TS, waarom ben je zelf tegen?

Ik vind dat er situaties zijn waarin het prima is om sporen te dragen, hoewel ik in beginsel het liefst zonder rijd. Ik vind dat een paard ook zonder goed op je hulpen zou moeten reageren en moet luisteren.

Maar ... ik heb zelf gemerkt dat het soms wel handig is als je toch wat meer druk kunt uitoefenen, met name tijdens buitenrijden. Bijv, mijn merrie is heel braaf buiten maar als ze iets ziet wat nieuw (= spannend) is gaat ze stilstaan om te kijken en besluit soms om toch maar om te keren. Dat kan natuurlijk geen eeuwigheid duren, even kijken mag best, maar daarna gaan we er toch echt gewoon langs. Zonder sporen is ze dan ff niet in beweging te krijgen, als ik met sporen aandrijf (en dan bedoel ik echt niet verrot prikken) loopt ze uiteindelijk wel door. Ook in gevaarlijke stituaties waarbij het belangrijk is dat ze doorloopt of juist wegloopt en iets wil doen wat juist niet goed is, ben ik blij om haar met mijn sporen net even meer te kunnen bewegen!

Maar gewoon in de bak rijd ik bijna altijd zonder sporen (af en toe wel met om de regelmaat er in te houden, zodat ze niet het buitenrijden associeert met sporen en enge dingen).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:24

diam0nd schreef:
Ik ben er absoluut niet tegen. Maar ik vind dat je ze wel pas mag gebruiken als je je benen stil genoeg houd.
En mezelf vind ik daar op dit moment nog niet goed genoeg voor, dus wat dat betreft ben ik volkomen eerlijk.

Goed streven. Om die reden draag ik ook gewoon hele korte dressuurspoortjes terwijl ik western rijd en niet die lange westernsporen. Mocht ik mijn been wat minder stil hebben dan raak ik haar niet met die kleine spoortjes.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:28

Wat mij verbaasd is dat niemand hier de daadwerkelijke functie van de spoor noemt. Iedereen heeft het over goed of slecht gebruik van de spoor maar niemand zegt wat dit dan zou zijn.
Sporen zijn bedoeld om de beenhulpen te verfijnen in diverse oefeningen, niet om je paard voorwaarts te krijgen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:54

cinny1 schreef:
Wat mij verbaasd is dat niemand hier de daadwerkelijke functie van de spoor noemt. Iedereen heeft het over goed of slecht gebruik van de spoor maar niemand zegt wat dit dan zou zijn.
Sporen zijn bedoeld om de beenhulpen te verfijnen in diverse oefeningen, niet om je paard voorwaarts te krijgen.

Inderdaad, je moet eerst omschrijven wàt "goed gebruik" is, anders wordt het een nutteloze discussie.
Zoals bijv. onderstaande reactie een verkeerd gebruik van de sporen beschrijft in de veronderstelling dat het een goed gebruik is. Want het paard moet juist op een zo licht mogelijke beendruk voorwaarts, of in een andere gang gaan en zonder beendruk daarna voorwaarts blijven.
kinty schreef:
Ik gebruik ze zelf ook Bloos . Het is wel fyn dat je niet zo hard hoef te dryven voordat ie in de draf of galop zit. Maar als je het verkeerd gebruikt kan je de pony ook pyn doen. Maar als je gewoon goed gebruikt is er niks aan de hand Lachen

TS waarom ben jij tegen? Alleen maar roepen dat je tegen bent (of voor) is weinig constructief.
Ik ben voor als je je benen stil kunt houden en ze gebruikt om hulpen te verfijnen, niet bij bijv. alle overgangen, wat je helaas heel vaak ziet.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:29

Ideaal!!! sporen zijn een geweldig middel om je hulp te verfijnen.. wel vind ik dat als je niet met sporen kan rijden dat je het moet doen.. ik zie vaak zat mensen die alleen maar aan het prikken zijn omdat het paard voorwaards moet maar dit doe je met je kuitdruk...

Conclusie: sporen zijn geweldig als je ze goed gebruikt!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:48

Niks op tegen, als ze maar goed gebruikt worden. Lachen

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:50

Djaleesa schreef:
Hast92 schreef:
Tegen.

Zou fijn zijn als je dan ook een reden geef dan alleen dat te posten Vork

Ik ben er voor als ze zoals hierboven al een paar keer werd gezegt als ze goed gebruikt worden.

Tegen, als mensen hem helemaal verkeerd gebruiken om de verkeerde redenen.

Het kan ook zonder sporen.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:12

Voor sporen, je moet er aleen wel goed mee omkunnen gaan.
Laat iemand vanaf de grond beslissen of je benen nog wiebelen zo niet kan je best een spoortje gebruiken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:15

Vogeltje90 schreef:
Ik ben op zich niet tegen sporen, want als je ze gewoon rustig gebruikt voelt t paard niet veel meer dan een klein prikje/porretje. Dat doet geen pijn en daar ondervindt ie geen schade aan. Lachen
Maar veel mensen gebruiken sporen om eens lekker extra hard te trappen, dat vind ik echt niet kunnen! Ook worden sporen vaak gebruikt om te verhelpen dat een paard niet aan het been is. Op dat gebied is t ook onzin om sporen te dragen, want zodra het paard dan aan sporen gewend is ben je weer terug bij af en moet je langere sporen gaan dragen, enz. Dan blijf je bezig..

Helemaal mee eens. Zo rijdt ik op mijn pony met sporen maar mijn verzorgster niet. Mijn paard is perfect aan het been met of zonder sporen. Ik gebruik de sporen alleen voor de moeilijkere dingen zoals wijken etc.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:22

ik rijd altijd met sporen!!
Ik heb nooit een zweep.

Ik rij gewoon met mijn benen en ik vind het erg prettig om net dat tikje extra te kunnen geven met mijn spoor bij een oefening als hij niet meteen reageert.
Verder kun je je hulpen norm verfijnen bij goed spoorgebruik.

Met een zweep vind ik zelf dat ik altijd net de verkeerde plaats raak. Daarbij vind ik dat je paard op kuit moet reageren en een klap op zijn hol vind ik zelf niet echt een juiste correctie.

Daarbij moet ik vermelden dat ik western rij, dus geen zweep gebruik, hoewel sommige western ruiters dat wel gewoon doen hoor. En met de teugels een tik geven vind ik onzin, dan verstoor je zoveel qua teugelvoering en balans dat je toch altijd te laat bent.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:40

Ik gebruik ze zelf ook, ze zijn een verfijnd hulpmiddel en op de juiste manier gebruikt heeft het alleen maar voordelen. Je kan gedoseerd en rustig been geven, zeker bij een "lui" paard. Een onrustig been door het steeds maar aandrijven vind ik persoonlijk een akelig gezicht en lijkt me niet erg prettig voor je paard.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:16

Helemaal eens met Judje.
Goed gebruik is voor mij wanneer sporen gebruikt worden voor bepaalde "hogere" oefeningen. Hulpen verfijnen met name.
Slecht gebruik is voor mij wanneer sporen gebruikt worden om het paard voorwaarts te krijgen. Dat moet hij immers zonder de spoor ook kunnen!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:22

Judje schreef:
Vanaf de M is het verplicht, dat vind ik dan weer niet nodig, maarja, misschien komen ze daar ook nog wel op terug (evenals het verplichten van S&T). Als men het goed zonder kan en doet vind ik het onnodig, maarja, alleen als je het zonder goed kan en doet kan je mijn inziens je paard verfijnen met spoor en nog niet wanneer je paard nog niet bevestigd is.

Het is verplicht vanaf de B, maar in de B en L krijg je dispensatie.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:25

Citaat:
Het is verplicht vanaf de B, maar in de B en L krijg je dispensatie.

Dat klopt niet, zie hier een dictaat van het Wedstrijdreglement dressuur van de KNHS, pagina 49 Hulpmiddelen:

6. In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep toegestaan.
In de klassen M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een
karwats of dressuurzweep niet toegestaan. Een reserve-karwats of dressuurzweep
mag niet worden gedragen.

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:36

theoretisch moet je paard idd zonder spoor voorwaarts kunnen en zijn de sporen om je hulpen te verfijnen.
maar ik denk dat sporen wel degelijk kunnen helpen in het voorwaatrt zijn/komen/worden/blijven.
ik denk dat als je je benen genoeg stil kunt houden en je rijdt op een manage paard (zoals wat ik veel deed) dat liever langzaam dan snel loopt, dat af en toe een spoor een beter hulp kan zijn dan de tik met de zweep...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:11

Somebitch schreef:
Vogeltje90 schreef:
Ik ben op zich niet tegen sporen, want als je ze gewoon rustig gebruikt voelt t paard niet veel meer dan een klein prikje/porretje. Dat doet geen pijn en daar ondervindt ie geen schade aan. Lachen
Maar veel mensen gebruiken sporen om eens lekker extra hard te trappen, dat vind ik echt niet kunnen! Ook worden sporen vaak gebruikt om te verhelpen dat een paard niet aan het been is. Op dat gebied is t ook onzin om sporen te dragen, want zodra het paard dan aan sporen gewend is ben je weer terug bij af en moet je langere sporen gaan dragen, enz. Dan blijf je bezig..

Helemaal mee eens. Zo rijdt ik op mijn pony met sporen maar mijn verzorgster niet. Mijn paard is perfect aan het been met of zonder sporen. Ik gebruik de sporen alleen voor de moeilijkere dingen zoals wijken etc.

ik hoef het niet eens zelf te typen Clown dit is ook mijn mening, als je paardje aan het been is, dan heb je geen sporen nodig, zo nee, dan moet je misschien weer bij de basis beginnen Bloos Maar goed, ik reed een tijdje geleden op een manege paard die heel lastig en sloom was, op het been reageerde hij helemaal niet en ging alleen maar langzamer. Toen heb ik 1x met een mini-spoortje gereden, maar zodra hij merkte dat ze er waren, liep hij opeens super vlot door, en hoefde ik ze niet eens meer te gebruiken. Aan het einde van de les liep hij soepel en onstpannen voorwaarts neerwaarts zonder dat ik ook maar echt hoefde te porren ofzo.

Wall_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:02

Somebitch schreef:
Vogeltje90 schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens. Lachen !

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:35

ik ben voor! Je moet er natuurlijk niet constant inprikken, maar juist met sporen kun je gewoon hulpen geven met de druk van je kuiten, als hij niet reageerd 1x met spoor erin prikken, dan weet je paard echt wel hoe laat het is.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:37

Ik ben voor het gebruik van spoortjes (mits ze goed gebruikt worden), ze dienen niet om je paard lek te prikken, maar om de hulpen nog meer te verfijnen!

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:56

Ik ben er tegen!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:23

brenda1982 schreef:
Ik ben er tegen!

waarom ben je er tegen?

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:58

Ik ben er tegen omdat de meeste ruiters denken er goed mee om te gaan terwijl het toch echt niet is. Een goed ruiter rijdt zijn paard zonder sporen en moet het paard niet hard maken maar gehoorzaam. Puur natuur.

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:57

ik ben voor natuurlijk rijden, zonder poespas eromheen, dus ook zonder sporen

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:18

vind dat er hier nogal veel mensen zijn die tegen zijn maar niet uitleggen waarom, reageer dan aub niet, of leg anders uit waarom je tegen bent,

zelf ben ik niet tegen spoor gebruik als het om de goede reden is en er over nagedacht wordt waarom je ze gebruikt en hoe je ze gebruikt, en het niet klakkeloos doet omdat de instructie of veel erger iemand van stal dat tegen je zegt dat je ze moet gebruiken of omdat het in de mode is om met die dingen om rond te lopen, er zijn er genoeg die ze gebruiken en als je ze dan vraagt waarom dan zeggen ja maar anky gebruikt ze toch ook! dus er geen benul van hebben waar ze voor dienen en waarom de "grote" namen ze gebruiken, en het aller gekste is ze werden vroeger alleen gebruikt op het slagveld als het paard door omstandigheden er niet helemaal meer bij was met het hoofd, met een spoor kreeg je het paard weer zover dat ze reageerden op de hulpen, het was toen het laatste redmiddel, en nu gebruikt iedereen ze, om een paard in een rustige afgesloten rijbak vooruit te krijgen, kijk eens op you tupe naar het portugese stierenvechten, dan snap je waar sporen voor bedoeld zijn,( ben geen voorstander van het nodeloos pijnigen van een dier daar gaat het niet om, maar wel om de manier van rijden wat niet veel verschilt van het gebruik van een paard in de oorlog)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:04

Tegen, omdat het onzin dingen zijn.
Voor uitleg, zie profiel.