Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
diam0nd schreef:Ik ben er absoluut niet tegen. Maar ik vind dat je ze wel pas mag gebruiken als je je benen stil genoeg houd.
En mezelf vind ik daar op dit moment nog niet goed genoeg voor, dus wat dat betreft ben ik volkomen eerlijk.
cinny1 schreef:Wat mij verbaasd is dat niemand hier de daadwerkelijke functie van de spoor noemt. Iedereen heeft het over goed of slecht gebruik van de spoor maar niemand zegt wat dit dan zou zijn.
Sporen zijn bedoeld om de beenhulpen te verfijnen in diverse oefeningen, niet om je paard voorwaarts te krijgen.
kinty schreef:Ik gebruik ze zelf ook. Het is wel fyn dat je niet zo hard hoef te dryven voordat ie in de draf of galop zit. Maar als je het verkeerd gebruikt kan je de pony ook pyn doen. Maar als je gewoon goed gebruikt is er niks aan de hand

Djaleesa schreef:Hast92 schreef:Tegen.
Zou fijn zijn als je dan ook een reden geef dan alleen dat te posten
Ik ben er voor als ze zoals hierboven al een paar keer werd gezegt als ze goed gebruikt worden.
Tegen, als mensen hem helemaal verkeerd gebruiken om de verkeerde redenen.
Vogeltje90 schreef:Ik ben op zich niet tegen sporen, want als je ze gewoon rustig gebruikt voelt t paard niet veel meer dan een klein prikje/porretje. Dat doet geen pijn en daar ondervindt ie geen schade aan.
Maar veel mensen gebruiken sporen om eens lekker extra hard te trappen, dat vind ik echt niet kunnen! Ook worden sporen vaak gebruikt om te verhelpen dat een paard niet aan het been is. Op dat gebied is t ook onzin om sporen te dragen, want zodra het paard dan aan sporen gewend is ben je weer terug bij af en moet je langere sporen gaan dragen, enz. Dan blijf je bezig..
Judje schreef:Vanaf de M is het verplicht, dat vind ik dan weer niet nodig, maarja, misschien komen ze daar ook nog wel op terug (evenals het verplichten van S&T). Als men het goed zonder kan en doet vind ik het onnodig, maarja, alleen als je het zonder goed kan en doet kan je mijn inziens je paard verfijnen met spoor en nog niet wanneer je paard nog niet bevestigd is.
Citaat:Het is verplicht vanaf de B, maar in de B en L krijg je dispensatie.
Somebitch schreef:Vogeltje90 schreef:Ik ben op zich niet tegen sporen, want als je ze gewoon rustig gebruikt voelt t paard niet veel meer dan een klein prikje/porretje. Dat doet geen pijn en daar ondervindt ie geen schade aan.
Maar veel mensen gebruiken sporen om eens lekker extra hard te trappen, dat vind ik echt niet kunnen! Ook worden sporen vaak gebruikt om te verhelpen dat een paard niet aan het been is. Op dat gebied is t ook onzin om sporen te dragen, want zodra het paard dan aan sporen gewend is ben je weer terug bij af en moet je langere sporen gaan dragen, enz. Dan blijf je bezig..
Helemaal mee eens. Zo rijdt ik op mijn pony met sporen maar mijn verzorgster niet. Mijn paard is perfect aan het been met of zonder sporen. Ik gebruik de sporen alleen voor de moeilijkere dingen zoals wijken etc.
dit is ook mijn mening, als je paardje aan het been is, dan heb je geen sporen nodig, zo nee, dan moet je misschien weer bij de basis beginnen
Maar goed, ik reed een tijdje geleden op een manege paard die heel lastig en sloom was, op het been reageerde hij helemaal niet en ging alleen maar langzamer. Toen heb ik 1x met een mini-spoortje gereden, maar zodra hij merkte dat ze er waren, liep hij opeens super vlot door, en hoefde ik ze niet eens meer te gebruiken. Aan het einde van de les liep hij soepel en onstpannen voorwaarts neerwaarts zonder dat ik ook maar echt hoefde te porren ofzo. Somebitch schreef:Vogeltje90 schreef:Ik ben op zich niet tegen sporen, want als je ze gewoon rustig gebruikt voelt t paard niet veel meer dan een klein prikje/porretje. Dat doet geen pijn en daar ondervindt ie geen schade aan.
Helemaal mee eens. Zo rijdt ik op mijn pony met sporen maar mijn verzorgster niet. Mijn paard is perfect aan het been met of zonder sporen. Ik gebruik de sporen alleen voor de moeilijkere dingen zoals wijken etc.
! brenda1982 schreef:Ik ben er tegen!