Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:53

griebels schreef:
Ik denk dat het probleem is dat de meeste mensen denken dat het bedoeld is om je paard mee in de krul te rijden, maar daar is hij juist helemaal niet voor bedoeld, evenals de thiedemann niet
Hij is bedoeld voor een beter ruggebruik en daar even wat extra kunnen pakken waar je paard dat nodig heeft.

En dat is dus precies waar ik hem voor gebruik, om zijn rug te laten werken!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:58

Ik ook... Mijn paard heeft moeite om zijn rug te gebruiken en dan kan op sommige momenten de slof er even bijpakken juist voordelen hebben.

Daarom zei ik ook dat je 2 varianten hebt;
OP de slof rijden -> mensen die hun paard ermee in de krul trekken,
en MET de slof rijden -> mensen die hem alleen oppakken als het moment daar is, en daarna weer los laten...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:01

Als ik instap, vraag ik rustig op de slof naar beneden, ver naar beneden en daar blijft hij dan stappen, daar hoef ik niks geen druk voor op welke teugel dan ook te houden. Als ik dat vergelijk met hoe hij net na de behandeling stapte: snoeihard en met zijn hoofd de lucht in, dan heb ik nu al zo'n gigantische verbetering. Ook lukt het weer om hem laag rond los te rijden, dat had anders niet gegaan.

Overigens gebruik ik met longeren geen hulpteugels, kliniek is er voorstander van om mijn paard op zijn eigen benen naar ontspanning te rijden maar met onder de man rijden moet je soms wat hulp hebben!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:15

Een paard wat moeite heeft z'n rug te gebruiken,daar rijd ik overgangen mee,en dan goed naar de hand toe.Recht en op 2 teugels,vaak hebben ze moeite om hun rug te gebruiken,als de aanleuning niet goed is{ongelijk,op de kop lopen of erachter te lopen} puur rijtechnisch dus weer.Dat is dressuurrijden en niet een teugeltje erbij pakken om dingen te forceren,zo voel je absoluut niet meer wat je aan het doen bent.
Als je met genoeg been rijd dan kun je je paard ook begrenzen dat hij niet teveel naar boven komt.Maar dan moet je wel gaan "rijden".Het probleem is vaak niet het paard,maar dat op het paard.En wat dat op het paard allemaal aanricht..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:20

Naar mijn inziens zal een slof niet heel snel voordelen hebben, tenzij hij goed gebruikt wordt en het met een goede reden het goede resultaat geeft.

En ja, ik ben heus niet heilig, ik rij af en toe ook met de slof er aan.
maar dan een hele losse die voorkomt dat mijn merrie met haar neus enorm hoog kan gaan lopen. Als ze dat namelijk doet, komt ze never niet meer omlaag.

Hoofd omhoog, spanning, nog hoger, nog meer spanning. of te wel dan komt ze in een viceuzecirkel en kan ze niet meer ontspannen. Als de slof net dat beetje voorkomt dat ze zo hoog kan, zal ze dus niet gespannen raken. De slof houd dus ook alleen het omhoog gaan tegen, maar zorgt er niet voor dat ze in de krul gaat lopen. nageeflijkheid komt namelijk van achter uit en niet door voor rond te trekken, wat een slof dus wel doet...

Vaak heeft een slof alleen voordelen als het iets 'medisch' kan oplossen/voorkomen. Maar geen rijtechnische problemen oplossen, dan gebruik je de slof naar mijn idee verkeerd, met het verkeerde doel en uiteindelijk ook het verkeerde resultaat... Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:28

Ibalia schreef:
Vroeger reed ik mijn merrie wel eens met de slof omdat ze soms wat te fris en te sterk voor mij was.
De slof gebruikte ik niet om gymoefeningen te doen zonder dat ze haar hoofd omhoog kon gooien. Op het moment dat ze te sterk werd of te fris, pakte ik de slof er iets bij om controle te blijven houden..
Of, zoals er werd gezegd, om haar te begrenzen..

Dat vind ik heel wat anders dan je paard in de krul trekken met de slof en zo te "trainen"

No offence,maar waarom niet het paard eerst longeren als ze fris is? En waarom niet een goede dressuumatige opleiding als het paard sterk is? Want dressuurrijden doe je niet op kracht maar op handigheid,samenspel van benen,zit en handen.Een paard wat te sterk is,leer ik bijv. te luisteren naar mij.Dus als hij er doorheen wilt lopen dan geef ik hem een ophouding,en dat mag best een keer een flinke zijn als hij niet wilt luisteren.Maar zo leer je ze wel dat ze dus niet "sterk" moeten gaan rondlopen met jou als ruiter.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:33

Elisa2 schreef:
Een paard wat moeite heeft z'n rug te gebruiken,daar rijd ik overgangen mee,en dan goed naar de hand toe.Recht en op 2 teugels,vaak hebben ze moeite om hun rug te gebruiken,als de aanleuning niet goed is{ongelijk,op de kop lopen of erachter te lopen} puur rijtechnisch dus weer.Dat is dressuurrijden en niet een teugeltje erbij pakken om dingen te forceren,zo voel je absoluut niet meer wat je aan het doen bent.
Als je met genoeg been rijd dan kun je je paard ook begrenzen dat hij niet teveel naar boven komt.Maar dan moet je wel gaan "rijden".Het probleem is vaak niet het paard,maar dat op het paard.En wat dat op het paard allemaal aanricht..

Als je mijn stuk gelezen had, dan had je kunnen zien dat er bij mij sprake is van revalidatie. Een paard dat iets gemankeerd heeft laat zich in een aantal gevallen niet "simpel op twee teugels overgangen mee rijden" en zoals jij stelt dat ik een slof erbij pak om dingen te forceren, is dus absoluut niet het geval. DIe zullen er ook zijn maar in mijn geval is dat dus niet waar. Jammer dat er snel gegeneraliseerd wordt en niet ingezien wordt dat zo'n teugel ook nut heeft of kan hebben.

Het probleem in mijn geval is wél het paard en ik heb gelukkig een goede kliniek die dat voor mij heeft bevestigd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:52

Kijk,daar kan ik niet over oordelen,ik ken jouw en je paard niet.Maar wie het gezegd dat het simpel is om op 2 teugels overgangen te rijden..ik niet.Maar dat bedoel ik dus ook,en dat is meer in het algemeen.Ik rijd ook een paard waarvan het makkelijk zou zijn als ik er een slofteugel bij zou pakken.Dat zeg ik eerlijk,dit paard heeft ook een medische geschiedenis.Maar ik doe het niet omdat ik dit dier een juiste basis wil leren waar ik op verder kan.Ik los alles puur rijtechnisch op,en het lukt niet altijd allemaal,en soms krijg ik er wel een punthoofd van.Maar ik wil dit dier het stukje basis leren van de dressuur,die het nooit geleerd heeft en waaruit de medische geschiedenis voortkomt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:16

Maar dan blijf je dus hameren op dat een slof "afdwingen" is terwijl deze ook juist kan helpen om een paard wat opnieuw moet leren zijn rug te gebruiken wegens blessures. En dat heeft niets met afdwingen te maken. Een paard wat een tijd met pijn gelopen heeft, gaat dat compenseren door anders te lopen. Een rug die zeer doet wordt dus niet of nauwelijks gebruikt. Om een paard zover te krijgen deze weer wél te gebruiken zul je een bestaand patroon moeten doorbreken. In eerste instantie doe je dat door stelselmatig te werken naar een juiste houding en een juist gebruik van o.a. zijn rug.

Maar een dier denkt niet oh hier heb ik geen zin in dus meot je een slof erom hangen om hem te dwingen. Een dier heeft de link gelegd tussen iets doen en daar een reactie op krijgen en in zo'n geval is de reactie dat het zeer doet, dus doet het dier het niet meer. En daar moet je doorheen zien te komen.

Neem van mij aan dat je met bijvoorbeeld een slofteugel een paard zoals bovenstaand sneller, makkelijker en dus voor het dier beter goed kan laten lopen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:21

Ik heb ook wel een tijdje met slof gereden, op aanraden van mijn instructrice.

natuurlijk niet om hem in de krul te trekken.

mijn paard was in de aanleuning wat onrustig nog, liep wel nagevelijk, maar als je dan schoudervoor, wijken of weet ik wat ging rijden, drukte ie zich eruit (lees: onderhals erop, hoofd omhoog, rug wegdrukken, en rennen)

en daardoor was ik veelste veel met die voorkant bezig te regelen en doen, dat is nou net niet de bedoeling, dus slof erbij zodat ie dat niet kon doen, maar als ie dan normaal nagevelijk liep natuurlijk niet inwerkte,
zodat ik gewoon fijn van achter naar voor kon rijden, zonder mij teveel met die voorkant bezig te houden.

inmiddels rijd ik er niet meer mee, en het is soms best een fijn hulpmiddel, maar je moet het wel goed gebruiken, en niet afhankelijk van worden..... Knipoog

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:31

Ik rij dus ook met een slof. Ik krijg hier wel intensief les mee en dus niet zelf aankloten. Mijn paard is er ook op vooruit gegaan. Er zijn zat mensen die de slof verkeerd gebruiken, helaas te veel mensen. Als je hem goed gebruikt is het niet verkeert.
Daarbij kan zelfs een bijzet teugel finaal verkeerd gebruikt worden, bijv op de kortste stand te zetten, dan zit hij/zij vast gebonden en loopt ontzettend gespannen

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:55

ik zie alleen maar nadelen als je niet weet hoe je er mee moet rijden zoals het woord al zegt het is een hulpmiddel , ik rij er zelf niet mee maar ik kende iemand die reed ook met slof en je zag gewoon dat het paard letterlijk in de krul werd getrokken en wat we ook tegen haar zeiden ze wou niet luisteren dus op een gegeven moment zat het hele paard vast en moest ze er mee naar een fysio en daarna helemaal weer opnieuw beginnen en dit is allemaal een jaar geleden maar het gaat nog niet echt lekker maar ze wil nooit meer met slof rijden, dus je moet er wel mee kunnen rijden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:00

Bijzetteugel kun je niet los en vast pakken. Die zit gewoon vast en daarom ben ik een voorstander van de slof tov andere hulpmiddelen die 'vast' zitten.

Ja ik gebruik de slof omdat mijn paard heel veel moeite heeft om zijn rug te gebruiken. Hij drukt zijn rug weg en rent onder je vandaan. Met een slofteugel kan ik hem helpen door op een goede manier zijn rug te gebruiken zonder dat ik aan het bit hoef te trekken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:05

Elke hulpteugel is een scheermes in de handen van een aap als je er niet mee om kunt gaan.
Ik heb niks tegen hulpteugels zolang ze doordacht gebruikt worden. Ik heb zelf ook regelmatig een slof gebruikt om mijn paard te begrenzen, niet om hem in de krul te trekken.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:52

Arabesk schreef:
maar verder.... kan ik geen voordelen opnoemen

Rijtechnisch zie ik ook geen voordelen aan een slof.....maar ik heb er wel een voordeel gevonden Haha!
Een slof is nl. net lang genoeg om te gebruiken bij lange teugelen dus vandaar dat ik er maar liefst 2 in mijn kast heb hangen Clown (en dan dus niet als slof bevestigd maar gewoon als teugels uiteraard Knipoog )

Dus dat is hét voordeel van een slof Vork

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:10

@ bijvoorbeeld Daffodil, en ook anderen....

Kan jij me uitleggen hoe je´een slof dan insteld om het juiste ruggebruik te krijgen? Ik denk dat iedereen het wel eens is dat je een slof ´juist´ moet gebruiken. Maar mijn vraag is dus, hoe gebruik je zo´n ding dan juist? Hoe veel manieren heb je om verschillende spieren te trainen en welke dan precies?

Ik zie zelf persoonlijk alleen mensen die het ding gebruiken om af te dwingen en dan lijkt me van ruggebruik geen sprake. Of als ander bedwingend hulpmiddel. (om buiten te kunnen rijden of uberhaupt te kunnen rijden)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:21

Ja hoor dat kan ik, bij Harm is het noodzaak dat ie zijn rug gaat opbollen in plaats van wegdrukken dus als ik begin met rijden en instappen doe ik dat aan de lange teugel, eigenlijk bijna geen contact en lichtjes vraag ik dmv de slof zijn neus naar de grond, dat is een kwestie van vragen en daarna direct loslaten, immers Harm zou zijn rug en al het andere anders muurvast zetten op die druk naar beneden en dat is dus net niet de bedoeling.
Ik begin met slangevoltes stappen en vraag dmv de slof hem net een stukje verder naar beneden indien hij dreigt omhoog te komen, daarna laat ik m direct los, hij moet immers zelf beneden "willen" blijven.

Met aandraven maak ik in het begin de slof net zo lang als mijn teugel zonder de druk op de slof over te nemen (en dit is dus preceis wat je veel mensen wél zien doen, druk op de slof om m "rond" te krijgen), bij het inbuigen wil ik dmv de slof wat extra buigen en vraag daar dan door, en laat direct weer los.

Eigenlijk na een minuut of tien heb ik nu de slof niet meer "nodig" en loopt hij zelf laag en rond over zijn rug. Neemt niet weg dat het voor kan komen dat ik dit hierboven in de herhaling moet gooien, want als hij wegspeert is hij alles kwijt. Puur door herhaling en consequent reageren, zal hij dit als gewoon ervaren en kan ik de slof steeds minder gebruiken.

In de galop heb ik de slof zowiezo niet nodig, dit komt omdat Harm zijn aandoening zo is dat hij in galop het lekkerste kan lopen, daardoor zakt hij zelf het makkeljkst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:39

Tja Daffodil,dat is echt gewoon rijden en dat kan echt ook gewoon zonder slof.Mischien niet iedereen,maar dat is een kwestie van oefenen.
Magic lover: waarom denk je dat je paard dat deed? En waarom is het niet de bedoeling om het een en ander aan de voorkant te regelen? pas als je volledige verzameling hebt hoef je niks meer aan de voorkant te regelen.Maar als je een paard dit soort kunstjes aan het leren ben,mag je er prima aan zitten om hem recht te houden,en nagevelijk.Maar dit is nog altijd beter dan om hem erom te doen om ruggebruik te verbeteren,wat niet kan als je geen achterhand erbij hebt.

Moef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:48

Ben er niet op tegen, mits het als hulpmiddel gezien wordt! Ik gebruik het heel soms bij paarden die net even iets niet snappen en ergens doorheen moeten. Je kan de slof dus wel vriendelijk gebruiken. Zodra het dier goed loopt, dan slof niet aanraken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:27

Elisa2 schreef:
Tja Daffodil,dat is echt gewoon rijden en dat kan echt ook gewoon zonder slof.Mischien niet iedereen,maar dat is een kwestie van oefenen.
Magic lover: waarom denk je dat je paard dat deed? En waarom is het niet de bedoeling om het een en ander aan de voorkant te regelen? pas als je volledige verzameling hebt hoef je niks meer aan de voorkant te regelen.Maar als je een paard dit soort kunstjes aan het leren ben,mag je er prima aan zitten om hem recht te houden,en nagevelijk.Maar dit is nog altijd beter dan om hem erom te doen om ruggebruik te verbeteren,wat niet kan als je geen achterhand erbij hebt.

Je kunt hem ook rond krijgen en achterhand er beter onder krijgen dmv een slof, mits je hem dus niet gebruikt om hem in de krul te trekken
Het een gaat niet zonder het andere...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:45

De verkeerde ruiter verk.loot een paard zonder slof ook wel aleen met slof iets sneller..

Je zal er een onder je hebben die fors omhoog komt (ja ja medisch nagekeken hoor) nou dan knoop ik er echt wel wel een slof aan beter dat ie ff spierbijn heeft dat dat ik mijn botten breek. Natuurlijk prefereert iedereen een eerlijke wel voor liefde en geduld.. maar die dieren halen zich gewoon ook flauwekul in de kop.

En laten we wel zijn niet iedere ruiter is handig, ik zie ze liever lekker netjes zitten met een stille hanf en lekker op het been rijden mét een slof, dan zonder slof aan die kop te blijven plukken. Dus ja ik adviseer het ook wel eens. We heten niet allemaal Anky helaas en mitst je weet hoe een slof inwerkt en hoeveel zeer je een paard kan doen ben ik er niet tegen.

Heb wel eens een ruiter gehad die de handen gewoon echt niet slil kon houden maar ERG tegen een slof was. Die met slof laten rijden resulteerde erin dat ze bijna niks meer met de hand wilde doen (sielig) en dus ineens veel bewuster en rustiger in de hand kon worden.

100 wegen die naar rome leiden en daarvan staat er maar 1 in "het boekje"... ja dan moet je soms je boekje even te buiten om weer op het goede pas te komen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:33

griebels schreef:
Elisa2 schreef:

Je kunt hem ook rond krijgen en achterhand er beter onder krijgen dmv een slof, mits je hem dus niet gebruikt om hem in de krul te trekken
Het een gaat niet zonder het andere...

Maar dat is vaak voor vastknuppen en dan achter prutsen...dat is toch de omgekeerde wereld?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:03

Elisa2 schreef:
Ibalia schreef:
Vroeger reed ik mijn merrie wel eens met de slof omdat ze soms wat te fris en te sterk voor mij was.
De slof gebruikte ik niet om gymoefeningen te doen zonder dat ze haar hoofd omhoog kon gooien. Op het moment dat ze te sterk werd of te fris, pakte ik de slof er iets bij om controle te blijven houden..
Of, zoals er werd gezegd, om haar te begrenzen..

Dat vind ik heel wat anders dan je paard in de krul trekken met de slof en zo te "trainen"

No offence,maar waarom niet het paard eerst longeren als ze fris is? En waarom niet een goede dressuumatige opleiding als het paard sterk is? Want dressuurrijden doe je niet op kracht maar op handigheid,samenspel van benen,zit en handen.Een paard wat te sterk is,leer ik bijv. te luisteren naar mij.Dus als hij er doorheen wilt lopen dan geef ik hem een ophouding,en dat mag best een keer een flinke zijn als hij niet wilt luisteren.Maar zo leer je ze wel dat ze dus niet "sterk" moeten gaan rondlopen met jou als ruiter.

No effence taken.. Cool
Dat longeren helpt als ze in het begin frissig zijn, maar die van mij kon gerust na een half uurtje eventjes heel erg blij worden Vork Dan zaten er bakkabouters in de bosjes of je moest dan echt wel even blij worden van de wind...
Niks mis mee maar ik vond dat altijd een beetje eng.
Natuurlijk mogen ze niet sterk worden en die goede dressuurmatige training werd op dat moment hard aan gewerkt maar ja.. Rome werd ook niet in 1 dag gebouwd.

Dit is trouwens wel meer dan 5 jaar geleden. Door een blessure rij ik haar niet meer en ik denk niet dat ze zo lang meer bij ons is..Het gaat nu heel slecht met haar pees (sorry, even offtopic maar het spookt de hele tijd door mijn hoofd)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:11

Elisa2 schreef:
Maar dat is vaak voor vastknuppen en dan achter prutsen...dat is toch de omgekeerde wereld?

Vaak wel, maar niet altijd. Niet bij alle mensen. Het is immers van achteren naar voren rijden en voor opvangen. Dat opvangen is bij mijn paard heel zwaar en daar heb ik dan een hulpje bij nodig. Ook zodat het sneller gaat en het niet vechten wordt Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:16

Maar waarom is dat dan zwaar? Dat hoort dus niet,al snap ik wel dat het echt niet makkelijk is hoor.

Ibalia: sterkte,dat is altijd vreselijk!