ni3ki3 schreef:Kijk maar in mijn profiel en klik op de site die er staat.
Wanneer het paard niet gelijk op die hulpen reageert, dan moet je het eigenwijs daar even bij laten.
JE kunt en mag (vind ik) niet meer doen dan druk op beide teugels constant houden, bij het naar beneden komen (ook al ist maar een heel ietsiepietsie) gelijk mee geven. Laat het paard het fijne ervaren.
Probeer anders eerst, voor je daarmee begint met een lange teugel te rijden en het paard met je been goed voorwaarts te rijden. Niet over zijn eigen tempo heen, maar rijd hem met je been naar je hand. Wanneer het paard daar zijn balans in heeft gevonden, wil het ook al uit zich zelf een buiging in de hals laten zien. Neem voorzichtig de teugels erbij, zodat je een constante druk hebt en blijf met je been daarna toe rijden.
DIt kan soms even duren, maar het is niet eerlijk als je dan meer gaat doen. Bewegen met je hand, kneepjes tot knijpen en knijpen tot heen en weer en heen en weer tot zagen.. of extra kort en veel been geven. Zo krijgt je paard spanning en gaat zijn rug wegdrukken, je krijgt een valste krul en een gespannen paard. Het paard moet zelf willen, omdat het daar fijn is.
Dat is wel zo'n beetje het moeilijkste stukje van het rijden. Accepteren dat je paard zelf moet willen en hij zal pas kunnen doen, wanneer hij ontspannen is, in balans, recht over zijn rug en hals, dan komt hij van zelf met een boog in zijn hals en hier kun je dan rustig op verder werken.
ik ben het er wel mee eens dat je als je paard ontspant dat je niet super veel druk er op blijft houden maar zeker geen boogjes in de teugels laten komen want dan heb je geen aanleuning meer