hoe rijden jullie je paard naar beneden(aan de teugel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sorenna

Re: hoe rijden jullie je paard naar beneden(aan de teugel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:42

reinandje schreef:
Sorenna schreef:
Ik laat hem eerst wat rondjes ontspannen draven (zonder gefrut aan de teugels zeg maar) en dan begin ik met kleine kneepjes in de binnenteugel geven.

Juist geen kneepjes, gewoon een beetje druk op beide teugels, kneepjes is gewoon een manege manier om een paard in de krul te rijden. Knipoog

vind ik ook en daarbij gaan ze alleen maar schudden en zal het nooit ontspannen gaan zakken en over de rug gaan lopen dat is mijn mening hoor!!![/quote]

Misschien moet ik het wat duidelijker uitleggen, ik laat hem eerst ontspannen draven aan een wat lossere teugel. Actief en voorwaarts. Dan neem ik de teugels op maat een geef kneepjes op de binnenteugel, op de buitenteugel hou ik wat druk. Zodra hij naar beneden komt ontspan ik mijn hand Knipoog Lijkt me niet echt een standaard manege manier Koe

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:43

Je handen rustig neerzetten en (een beetje(!)) druk verdelen over twee teugels, drijf je haar van achter dan bij dan komt ze vanzelf Lachen

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:45

knoop in de teugels zodat ik ze op maat houd Tong uitstekenmet me teugels dus op maat gewoon lekker (actief) rijden en dan komt hij vanzelf wel
en als ze het niet doen, naja jammer dan...
Ik rijd nu ook tijdelijk op een pony, daar ga ik nog niet eens moeite doen om haar naar beneden te rijden... ik zorg eerst wel dat ze een beetje actief door gaat lopen en daar ben ik ook wel de hele tijd mee bezig... en zodra ik meer druk op de tuegels zet gaan we heeeel langzaam en gaat het hoofd omhoog, dus van mij hoeft het niet perse hoor Tong uitsteken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:48

reinandje schreef:
ik begrijp even niet wat je hier precies mee bedoelt

Dat je een schat van een paard hebt als het niet protesteerd als je het om de seconde in de mond zit. Die van mij gaat dan meteen protesteren namelijk.
(deze uitspraak was niet op jou persoonlijke situatie bedoeld eh Lachen )

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:54

Sorenna schreef:
Misschien moet ik het wat duidelijker uitleggen, ik laat hem eerst ontspannen draven aan een wat lossere teugel. Actief en voorwaarts. Dan neem ik de teugels op maat een geef kneepjes op de binnenteugel, op de buitenteugel hou ik wat druk. Zodra hij naar beneden komt ontspan ik mijn hand Knipoog Lijkt me niet echt een standaard manege manier Koe

Nee jij houdt eerst rekening met wat moet gebeuren om nageeflijkheid op te wekken en dan ga je het alsnog op een manier doen die gewoon niet zo netjes is tov je paard... Het is mijn mening dat lichte druk op beide teugels tot ze zakken om dit daarna te vervangen door stabiel contact beter is als het hoofd naar beneden werken door kneepjes in de teugels. (= mond bij iedere pas lastig vallen)
Nageeflijk is een effect dat tot stand komt door het paard, dat hoor je niet af te dwingen door het hoofd letterlijk naar onder te werken. Nageeflijkheid is de circulatie tussen de achterhand, het bit en de hand van de ruiter, contact (= lichte druk) is dan genoeg om het paard te laten zakken, dit gaat namelijk van zelf en niet op de manier waarop jij het beschrijft.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-01-08 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:56

ni3ki3 schreef:
Kijk maar in mijn profiel en klik op de site die er staat.
Wanneer het paard niet gelijk op die hulpen reageert, dan moet je het eigenwijs daar even bij laten.
JE kunt en mag (vind ik) niet meer doen dan druk op beide teugels constant houden, bij het naar beneden komen (ook al ist maar een heel ietsiepietsie) gelijk mee geven. Laat het paard het fijne ervaren.
Probeer anders eerst, voor je daarmee begint met een lange teugel te rijden en het paard met je been goed voorwaarts te rijden. Niet over zijn eigen tempo heen, maar rijd hem met je been naar je hand. Wanneer het paard daar zijn balans in heeft gevonden, wil het ook al uit zich zelf een buiging in de hals laten zien. Neem voorzichtig de teugels erbij, zodat je een constante druk hebt en blijf met je been daarna toe rijden.

DIt kan soms even duren, maar het is niet eerlijk als je dan meer gaat doen. Bewegen met je hand, kneepjes tot knijpen en knijpen tot heen en weer en heen en weer tot zagen.. of extra kort en veel been geven. Zo krijgt je paard spanning en gaat zijn rug wegdrukken, je krijgt een valste krul en een gespannen paard. Het paard moet zelf willen, omdat het daar fijn is.
Dat is wel zo'n beetje het moeilijkste stukje van het rijden. Accepteren dat je paard zelf moet willen en hij zal pas kunnen doen, wanneer hij ontspannen is, in balans, recht over zijn rug en hals, dan komt hij van zelf met een boog in zijn hals en hier kun je dan rustig op verder werken.

ik ben het er wel mee eens dat je als je paard ontspant dat je niet super veel druk er op blijft houden maar zeker geen boogjes in de teugels laten komen want dan heb je geen aanleuning meer

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:57

3Hearts schreef:
Je handen rustig neerzetten en (een beetje(!)) druk verdelen over twee teugels, drijf je haar van achter dan bij dan komt ze vanzelf Lachen

ja daar kan ik me wel in vinden maar wat doen jullie als dat beetje druk niet werkt en ze alleen maar om hoog gaat komen?

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:58

JUIST JAAAH
Lara_Silver
(zie mijn eerdere uitleg)
en dat is precies zoals het hoort en dan kun je rijden en begrijp je het paard en zijn lichaam.
Daarbij komt ook. Ga je af dwingen, een valse krul, weggedrukte rug, een scheef paard, die zichzelf niet in balans kan houden dus niet meer recht is en met alle gevolgen van dien. Kreupelheid, hoefkatrol, atrose, gedrags problemen enz....

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:59

Eerst actief voorwaarts en overgangen rijden met gelijk contact op beide teugels. Vanuit daar op beide teugels gelijke druk (niet teveel) bij ontspanning, ook ontspanning in de handen. Bij omhoog komen weer ietsjes druk. En lekker soepel maken door figuren en stelling.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:59

Lara_Silver schreef:
reinandje schreef:
ik begrijp even niet wat je hier precies mee bedoelt

Dat je een schat van een paard hebt als het niet protesteerd als je het om de seconde in de mond zit. Die van mij gaat dan meteen protesteren namelijk.
(deze uitspraak was niet op jou persoonlijke situatie bedoeld eh Lachen )

oke op die manier dus!!!

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:00

Zo doorrijden!!
Druk gelijk houden op beide teugels.. met je been naar je hand toe rijden. Lekker voorwaarts neerwaarts, dan pas zal je paard gaan ontspannen
Niet meer gaan bewegen in je hand of harder met je been. Dan kan je paard niet ontspannen.
Zoals Lara-Silver zegt: "Niet afdwingen!!"
Het paard moet daar komen, omdat het daar fijn is en hij ontspannen is door zijn lichaam

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:01

ni3ki3 schreef:
JUIST JAAAH
Lara_Silver
(zie mijn eerdere uitleg)
en dat is precies zoals het hoort en dan kun je rijden en begrijp je het paard en zijn lichaam.
Daarbij komt ook. Ga je af dwingen, een valse krul, weggedrukte rug, een scheef paard, die zichzelf niet in balans kan houden dus niet meer recht is en met alle gevolgen van dien. Kreupelheid, hoefkatrol, atrose, gedrags problemen enz....

wat is in jou ogen afdwingen?
en wat als je iets strenger bent en daarna ontspant gaat het paard dan ook ze rug weg drukken en scheef worden ect.?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:03

reinandje schreef:
3Hearts schreef:

ja daar kan ik me wel in vinden maar wat doen jullie als dat beetje druk niet werkt en ze alleen maar om hoog gaat komen?

Je mag de druk wel opvoeren maar net voldoende dat ze zakt, meer niet..
En remember: rijdt altijd alsof je 2 kuikentjes in je handen hebt die je natuurlijk geen pijn mag doen. Zo delicaat is de mond van een paard namelijk.

@ni3ki3: goede uitleg btw. Ja

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:04

Waarschijnlijk doe je al te veel met je hand
Waardoor het paard omhoog komt met zijn hoofd en de spanning voelt.
Probeer gewoon de druk constant te houden. Niet te korte teugels ook niet te lang.
Precies daar waar jij voelt dat je op twee teugels gelijke druk hebt, maar het paard nog wel naar beneden kan zakken, omdat jij de teugels niet te strak hebt.
Verder heeft dat tijd nodig en als jij zo zult rond rijden.. voltes maken.. sluiten openen hand veranderen.. tempo oprijden tempo terug rijden..
Dan op een dag komt hij wel. Blijf consequent in je handen. Druk op beide deugels constant is gewoon het belangrijkste. Bij ontspanning gelijk mee geven.
Dat is alles. Het Moet niet Vandaag het kan ook morgen of overmorgen.. Het kan pas als jou paard volledig ontspannen is.
Dwing je af, vraag je door. Krijg je nooit een paard dat 100% ontspannen over de rug loopt en uitzichzelf beweegt.
Daar krijg je later spijt van, dan had je liever hier wat meer tijd in gestopt dan dat je hem gelijk aan de teugel wilde rijden

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:05

ik vind dat als je een paard goed ontspannen recht en voorwaarts neer waarts kan rijden en je gaat hem haar daarna oprichten dat je geen lost vast verbinding kan hebben.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:08

ni3ki3 schreef:
Waarschijnlijk doe je al te veel met je hand
Waardoor het paard omhoog komt met zijn hoofd en de spanning voelt.
Probeer gewoon de druk constant te houden. Niet te korte teugels ook niet te lang.
Precies daar waar jij voelt dat je op twee teugels gelijke druk hebt, maar het paard nog wel naar beneden kan zakken, omdat jij de teugels niet te strak hebt.
Verder heeft dat tijd nodig en als jij zo zult rond rijden.. voltes maken.. sluiten openen hand veranderen.. tempo oprijden tempo terug rijden..
Dan op een dag komt hij wel. Blijf consequent in je handen. Druk op beide deugels constant is gewoon het belangrijkste. Bij ontspanning gelijk mee geven.
Dat is alles. Het Moet niet Vandaag het kan ook morgen of overmorgen.. Het kan pas als jou paard volledig ontspannen is.
Dwing je af, vraag je door. Krijg je nooit een paard dat 100% ontspannen over de rug loopt en uitzichzelf beweegt.
Daar krijg je later spijt van, dan had je liever hier wat meer tijd in gestopt dan dat je hem gelijk aan de teugel wilde rijden

aan wie is dit gericht want je zegt waarschijnlijk doe je al teveel met je hand

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:09

Wat wil je nou eigenlijk. Dat wij zeggen: "okeej, ga maar zagen, ga maar vragen, geef maar kneepjes, doe maar wat grover in de mond dan komt ie wel". Ja dat weet ik ook wel, maar dan komt het paard niet vanuit zijn ontspanning en ben je er dus eigenlijk te vroeg mee begonnen. Eerst ontspanning dan komt ie vanzelf wel.
Ik weet ook wel dat als je even door vraagt en streng en hard in de hand ben een paard naar beneden komt. Bedenk je wel, dat je hier steeds meer druk voor nodig hebt, om hem daar te krijgen waar je wilt. Dit omdat het paard t niet uitzich zelf doet, niet uit ontspanning loopt en in zijn eigen lichaam balans heeft gevonden. Hoe harder jij gaat vragen, hoe meer hij uit balans loopt en hoe minder hij dus op eigen benen loopt. En zo gaat je spiraaltje neerwaards.
Uiteindelijk krijg je spijt en kun je weer opnieuw beginnen.
Dus neem er nu maar wat langer tijd voor, heb je er meer plezier aan.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:12

reinandje schreef:
ik vind dat als je een paard goed ontspannen recht en voorwaarts neer waarts kan rijden en je gaat hem haar daarna oprichten dat je geen lost vast verbinding kan hebben.

Je hebt als het goed is nooit een los vast verbinding. Probeer altijd te zoeken naar evenveel druk op beide teugels.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:13

ni3ki3 schreef:
Wat wil je nou eigenlijk. Dat wij zeggen: "okeej, ga maar zagen, ga maar vragen, geef maar kneepjes, doe maar wat grover in de mond dan komt ie wel". Ja dat weet ik ook wel, maar dan komt het paard niet vanuit zijn ontspanning en ben je er dus eigenlijk te vroeg mee begonnen. Eerst ontspanning dan komt ie vanzelf wel.
Ik weet ook wel dat als je even door vraagt en streng en hard in de hand ben een paard naar beneden komt. Bedenk je wel, dat je hier steeds meer druk voor nodig hebt, om hem daar te krijgen waar je wilt. Dit omdat het paard t niet uitzich zelf doet, niet uit ontspanning loopt en in zijn eigen lichaam balans heeft gevonden. Hoe harder jij gaat vragen, hoe meer hij uit balans loopt en hoe minder hij dus op eigen benen loopt. En zo gaat je spiraaltje neerwaards.
Uiteindelijk krijg je spijt en kun je weer opnieuw beginnen.
Dus neem er nu maar wat langer tijd voor, heb je er meer plezier aan.

pardon ik wil helemaal niet dat jullie dat zeggen en wie zeg dat mijn paarden omhoog komen met als ik druk geeft dat doen mijn paarden namelijk niet.
het was een algemene vraag omdat ik wilde weten hoe somige mensen het oplossen al shun paard tegen de hand komt!!!!

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:14

reinandje schreef:
3Hearts schreef:

Dat ene was gericht op dit berichte van jou dus..
Daaruit nam ik even aan dat jij meer druk wil gaan geven wanneer ze omhoog komt. En daarna komt dus dat berichtje van.. Waarschijnlijk doe je dan al iets te veel met je handen. Want het lijkt alsof jou paard daar tegen in komt

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:15

ni3ki3 schreef:
reinandje schreef:

Je hebt als het goed is nooit een los vast verbinding. Probeer altijd te zoeken naar evenveel druk op beide teugels.

dat probeer ik er ook mee te zeggen je kan niks gaan verzamel als er een losse verbinding is

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:16

Dan heb ik dat verkeerd begrepen..
Verkeerd geintepreteerd..
sorry daarvoor. vandaar ook bovenstaand berichtje

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:18

ni3ki3 schreef:
Dan heb ik dat verkeerd begrepen..
Verkeerd geintepreteerd..
sorry daarvoor. vandaar ook bovenstaand berichtje

geef niet kan gebeuren maar inderdaad als mijn paard niet genoeg wil zakken vraag ik hem wel door ik laat hem niet ze gang gaan tot dat hij weer een keer wat verder wil zakken.
als je het niet aan het paard vraag zal hij echt niet alle dingen uit zichzelf gaan doen lijkt mij

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:19

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:20

Het kan dus wel degelijk anders.
maar daar zijn de meningen over verdeelt.
Ik vraag het ook aan mijn paard, maar niet door mijn hand te bewegen of er druk door te geven.
Maar gewoon constante druk op de teugels en met mijn been daarna toe rijden. Dat is misschien dan mijn manier van vragen...
Bij ontspanning geef ik mee en dat begrijpt ze donders goed, daar vindt ze het fijn en dat is waar ze het laatste jaar uitzich zelf al de hele tijd naar toe komt.