Werken in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Re: Werken in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:00

Van de drie kwartier dat ik rij stap in meestal een half uur. Draven doe ik ongeveer een kwartiertje nog. Galop zit er bij ons nog even niet in. Dit vooral omdat ik mee ga met het bovenstaande. Stap is voor ons al moeilijk om deze goed te doen en zijn nu bezig met goed draven. Galop zijn wij nog niet aan toe. Wij doen het lekker rustig gang voor gang. Nagelbijten / Gniffelen (heb het paard trouwens pas 3,5 maand en moet nog wennen aan het werken in een bak)

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:41

Ik vind stappen heerlijk! Er zijn dagen, dat ik gewoon alleen maar lange stapritjes maak. Maar ik werk ook graag in stap.
Ik heb op een paar paarden gereden die in draf heel makkelijk verzamelt liepen, maar in stap helemaal uit elkaar vielen. Dan ga ik juist in stap veel trainen.
Daarbij vind ik het zefl het makkelijkst om oefeningen als wijken en schouder-binnenwaarts in stap te leren. Het gaat allemaal wat minder snel, waardoor je wat meer tijd hebt om te controleren of het goed gaat, te voelen wat er allemaal gebeurt en om jezelf of het paard te corrigeren.

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:22

ik rijd der eerst in stap, als ze goed nagevelijk loopt en goed doorstapt,
dan is het pas tijd om te draven! Go jij! Go jij!
eerder mag ze ook niet van mij Ja

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:00

de eerste 15 min doen we alleen stappen tot ze lekkker los is en
dan gaan we aan het werk.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:59

als je goed om je heen kijkt zijn er maar héél weinig paarden die GOED kunnen stappen, dit is een gang die vaak "verprutst" wordt vaak is het een combinatie van weinig aandacht schenken aan de stap en alleen maar bezig zijn met het in de krul rijden voor het plaatje.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:39

Ik doe alle oefeningen in alle gangen. Eerst loswerken in stap: nageven, wendingen, stelling vragen,... En als dat goed gaat, ga ik over naar draf. Zoniet, blijf ik doorwerken in stap tot het wel goed gaat.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:12

ik stap sinds een tijdje steeds meer. ken mensen die veel trainen in de stap, en dat bevalt hun heel erg goed, dus nu ben ik ook aan het kijken of het bij mij ook goed helpt. bij mij in de les stappen we ook heel erg lang los. ze zeggen neit voor niks altijd dat als je alles in stap goed voorelkaar hebt je het halve werk voor de draf al gedaan hebt Lachen

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:27

Julie_x schreef:
Ik vind stap ook heel belangrijk! Al vind ik het niet de moeilijkste gang.
Ik ben het eens met hierboven over het feit dat oefeningen eerst in stap goed moeten gaan voor je verder kan werken in draf en galop.

Mee eens:)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:15

Ik stap uiteraard altijd wel in, maar zodra hij ingestapt is ga ik vrij snel draven. Dit heeft er niets mee te maken dat stap niet belangrijk is.
Mijn pony is vrij lui en soms slecht aan het been. Door veel overgangen te maken en met name veel galop, wordt hij al snel een stuk actiever. Pas als hij die drang naar voren heeft en lekker loopt in draf en galop, ga ik weer in de stap werken.
Begin ik in de stap, dan blijf ik prutsen en krijg ik hem gewoon niet lekker aan het lopen. Waarschijnlijk verbetert dit nog wel in de toekomst, maar dat is op dit moment nog niet het belangrijkste in mijn training.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:13

Tijdens mijn les stap ik ook weinig tot niet. We zijn mijn paard aan het trainen op zijn balans, hij is niet geheel op evenwicht. In stap loopt hij prima, daarom draaf en galoppeer ik inderdaad alleen maar. Normaliter stap ik wel tussen de training door, maar dat is dan meer om op adem te komen, of als ik de overgang stap-galop wil oefenen.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:14

ik vind de stap een belangrijke gang, want als ie dan snel loopt en onder controle en netjes kan je het in de draf gaan proberen maar als het in de stap niet lukt waarom zou het dan wel in de draf lukken?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:09

xchanel01 schreef:
ik vind de stap een belangrijke gang, want als ie dan snel loopt en onder controle en netjes kan je het in de draf gaan proberen maar als het in de stap niet lukt waarom zou het dan wel in de draf lukken?

Omdat je het paard in draf beter los kan werken dan in stap. Vind ik.

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:26

In stap kun je eigenlijk dezelfde oefeningen doen als in draf. Ik heb namelijk kort geleden mijn been gebroken en heb toen ik weer een beetje kon rijden mijn paard in stap gereden. Ik moet wel zeggen dat het in draf wat vlugger losser word maar in stap heb ik dat toch ook bereikt.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:31

ik kan in stap mijn paard goed flexen waardoor hij soepel raakt in de rug gewrichten en spieren. dat duurt soms een half uur.hierna kan ik alle oefeningen met gemak uitvoeren.'
leuke oefeningen zijn bv schouderbinnenwaarts op de volte halverwege overgang halt en overgang gewoon de volte met fatsoenlijke buiging.
overgang op de volte van schouderbinnenwaarts naar traver of renver vooral de combinatie van inbuigen op de voltes maakt ze los. Het hoofd iets laag houd ook er rust in.
Paarden die heel heet zijn kunnen wel eens wat kriegel ervan worden dan is juist stap handig om rust Slapen in te brengen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:21

Ik werk idd in de stap een paard wel los. Maar ik vraag het expres nooit te rond. Mij is altijd geleerd dat je aan de stap maar weinig kunt verbeteren en dat je er beter van af kunt blijven.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:23

ik hou niet zo van stap. waarom weet ik ook niet haha.
maar deed bij mijn paard altijd ff instappen indraven en dan pas echt stappen zeg maar. bij hem moest altijd eerst de rem er even af.

maar ik denk dat je het bij HAW niet hebt omdat de draf en gallop meer spetterd.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:36

Ik probeer in alle gangen het zelfde te doen, alleen in galop is begrezen vaak lastiger dan in stap bijvoorbeeld Ja