Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Re: Moet joun paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:32

Als het paard ontspannen is komt het vanzelf.
Natuurlijk wel als je weet hoe je moet paardrijden . en niet alleen staan zit in de draf en dan jippyy galopperen joehoeee. Met de juiste begleiding komt dat wel.
En verder niks moet, en niet alles mag zolang het maar verantwoord is.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:35

In de M2 lijkt me dat wel handig. Het is voor iedereen anders natuurlijk maar voor mij is het wel fijn als mijn paard nageeflijk is.

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:46

Golan schreef:
beetje rare manege als de pony's aan de teugel gedwongen worden....?

Inderdaad, wat is er dan eigenlijk het nut van. Als ze lekker ontspannen lopen gaan heel veel pony's al een beetje naar beneden. Je hoeft ze toch niet te dwingen. Als je wil leren rijden moet je niet op z'n manege gaan rijden.

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:16

ik snap wel wat je bedoeld met aan de teugel moeten lopen in de manegeles. waar ik vroegen reed was dat bij sommige instrukteurs ook het grootste doel. dan hoorde je je de hele tijd doe die kop eens naar beneden. en om dat maar te bereiken werden er van allerlij hulpteugels aan gehangen. na een paar lessen hield ik dat dus voor gezien, slaat nergens op om een paard met hulpteugels in een bepaalde houding te trekken. nageeflijk is voor mijn belangrijker, dan komt dat aan de teugel vanzelf (al is dat niet altijd even makkelijk op elk paard)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:17

Neuh.
Het komt vanzelf wel want als mijn paardje ontspannen is gaat ze vanzelf een beetje knabbelen en dan ga ik dus een beetje kneepjes geven. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:18

natuur5D schreef:
ik snap wel wat je bedoeld met aan de teugel moeten lopen in de manegeles. waar ik vroegen reed was dat bij sommige instrukteurs ook het grootste doel. dan hoorde je je de hele tijd doe die kop eens naar beneden. en om dat maar te bereiken werden er van allerlij hulpteugels aan gehangen. na een paar lessen hield ik dat dus voor gezien, slaat nergens op om een paard met hulpteugels in een bepaalde houding te trekken. nageeflijk is voor mijn belangrijker, dan komt dat aan de teugel vanzelf (al is dat niet altijd even makkelijk op elk paard)

Zulke maneges zouden ook direct gesloten moeten worden...verschrikkelijk als mensen dit aanleren als zijnde goed en zo moet het Verdrietig

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:29

Damn... Als je je paard met teugels zn hoofd op een bepaalde plaats moet laten houden -want iets anders bereik je er niet mee-, ben je hem naar mijn mening niet aan de teugel aan het rijden... Ik vind het persoonlijk vrij slap als mensen hun paard zonder niet aan de teugel krijgen, en er voor het minste al zo'n teugel aan hangen...

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:49

Njaa ,
Aan de teugel moet niet ,
N giraf mag niet ,
Gewoon ontspanning dus denk ik ,, x

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:51

runningkawa schreef:
Ja mijn paard "moet" aan de teugel lopen.

Maar niet met hulpmiddelen...want dan loopt hij in de krul.

Een paard dat goed ontspannen van achteruit naar voren over de rug gereden wordt zoekt vanzelf de hand op en gaat vanzelf aan de teugel lopen. En dat is beter voor hem want op die manier kan hij de ruiter beter dragen.

paarden die in de krul lopen dragen de ruiter niet beter, lopen extra op de voorhand en dat geeft alleen maar schade aan het paard.

Ik sluit me hierbij aan. Lachen

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 10:16

runningkawa schreef:
natuur5D schreef:

Zulke maneges zouden ook direct gesloten moeten worden...verschrikkelijk als mensen dit aanleren als zijnde goed en zo moet het Verdrietig

het gaat hier om de M2, dan moeten ze aan de teugel, en het gaat om EIGEN pony's.. niet om manege pony's, en ik heb het verkeerd getypt:

Op de manege waar ik rij, willen ze dat de EIGEN pony's aan de teugel lopen, en soms verrekken ze dit gewoon, dus komt er een thiedemann aan. dus met hulpteugel bedoel ik: THIEDEMANN..

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:19

Maar, hoe kan iemand M2 worden als diegene zijn paard alleen met hulpteugel nageeflijk kan rijden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:21

Aan de teugel rijden moet en kan geen hoofddoel zijn. Aan de teugel rijden moet namelijk vanuit uit achteren, achterhand er goed onder, soepel en los in de rug uit eindelijk zullen ze dan ook aan de teugel moeten.

Een paard kan niet denken 'Goh vandaag vertik ik het eens om aan de teugel te gaan' Plus dat een hulpteugel de voorkant aan pakt en naar beneden dwingt terwijl de achterhand er ergens achter aan sloft, de rug vast zit ect.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:23

Nee absoluut niet!
Het probleem wat ik nu heb is dat ze aan het racen is, dit is dus belangrijk om aan te werken, of dat ze nu aan de teugel loopt of niet.

Nathan__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:23

ja een paart of ponie moet altijt aan de teugel lopen dat is beter voor zijn rug maar je mag hem NIET!!! in de krul trekken want dat is sielig Verdrietig !! en omdat het er ook beter uitsiet maar ook omdat het beter is voor zijn rug dus en ook omdat hij dan mooier uitziet en omdat het op wetstrijden mooier is en hij meer ontspannen loopt (voor meer informatie stuur mij maar een pb ik kan het goet uitleggen omdat ik daar les in krijg en elke week weet wat meer er over weeT!)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:10

Het liefst wel (rij dresuur, dus aan de teugel is gewenst). Instructrice besteed er ook veel aandacht aan, helpt ons de paarden los te maken. Alleen op het moment rijd ik een einwijze pismerrie die eigenlijk niet voldoende beweging krijgt (En NEE daar kan ik niks aan doen, het is een manegeles.) Ik heb het druk zat met haar ontspannen krijgen, dus als ik dan ook nog ga lopen trekken en zagen omdat ze aan de teugel MOET (En als ik haar aan de teugel zou willen rijden is trekken en zagen de enige manier om door te dringen en ik weiger gebruik te maken van zo'n achterbakse paardverprutsende methode.) dan zou ze helemaal gek worden. Dus dan rijd ik liever lekker voorwaarts, en laat ik dat neerwaarts lekker zitten.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:12

Het is wel wenselijk dat m'n pony nageefelijk loopt, maar ik ga hem niet in de krul trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:33

M2 of niet... (al vraag ik me idd ook af hoe zo iemand M2 wordt) zoiets moet gewoon niet geeist worden...
Als manege moet je zulke instructeur gewoon van je erf af schoppen...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:03

het moet echt nooit van mij, ik heb liever dat mn paard ontspannen loopt, dan gaat ze vanzelf nageeflijk lopen, en dat terwijl ik mijn teugels dan gewoon los heb. Wanneer ze lekker ontspannen lopen komt dat er vanzelf wel in. Maar met manegepaarden is dat natuurlijk een stuk lastiger. Ik vind het echt vreselijk om aan de teugel te 'moeten' lopen. Laatst in de les hadden we een andere instructrice omdat onze instructeur ziek is, en die vond dat ik 'leuk dressuur' kon gaan rijden, maar ik vond het niet prettig om het paard aan de teugel te moeten 'trekken'. Arme ziel. Nee, ik wacht wel tot de ontspanning er is en het paard zich aanbied

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:05

die van mij probeer ik altijd lekker ontspannen te rijden dus lekker nagevelijk zodat ze geconsentreerd met mij bezig is en niet met haar omgeving !

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:12

Mijn paard hoeft nog niet per sé "aan de teugel" te lopen. Ik ben nu meer bezig met ontspannen en dragen. Als ze dan ontspannen en op mij geconcentreerd is met haar neus wat voor de loodlijn, vind ik dat prima Lachen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:20

Lekkere instructie dan op jou stal. In plaats van dat jullie leren hoe je je pony netjes nagefelijk hoort te rijden, knallen ze er een Thiedemann om. En als je M2 start, lijkt me toch dat je je pony wel aan de teugel kunt rijden zonder hulpmiddelen, toch? Hoe starten die ruiters dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:38

Nathan__ schreef:
ja een paart of ponie moet altijt aan de teugel lopen dat is beter voor zijn rug maar je mag hem NIET!!! in de krul trekken want dat is sielig Verdrietig !! en omdat het er ook beter uitsiet maar ook omdat het beter is voor zijn rug dus en ook omdat hij dan mooier uitziet en omdat het op wetstrijden mooier is en hij meer ontspannen loopt (voor meer informatie stuur mij maar een pb ik kan het goet uitleggen omdat ik daar les in krijg en elke week weet wat meer er over weeT!)

Ten eerste iets duidelijker typen asjeblieft Lachen

Een paard wat aan de teugel loopt ( op een goede manier dan) doet dat vanuit over de rug lopen wat inderdaad weer goed voor de rug is. Maar het is niet gelijk zo dat elk paard wat aan de teugel loopt goed zijn rug gebruikt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:40

Ik vind het sowieso slecht dat je een paard met een hulpteugel moet dwingen (want dat doen ze) om iets te doen, wat ze niet willen, terwijl de fout vaak zat bij de ruiter ligt. Er zijn (als het moet) zoveel manieren hoe je een paard aan de teugel zou kunnen rijden, en ieder paard heeft een andere. Mocht het niet lukken met 1 oplossing, probeer het dan op een andere manier, maar niet met hulpteugels... Dan ga je het probleem uit de weg, en loopt een paard op een gedwongen manier, en niet uit respect voor hoe jij het paard rijdt. Dan maar geen M2.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:51

Als je een goed afgericht rijpaard hebt en zelf goed rijdt, dan zal je paard over het algemeen aan de teugel gaan. Als je paard niet aan de teugel gaat, geeft dat heel duidelijk de mate, de kwaliteit van africhting en rijden weer. Het paard weerspiegelt slechts de kwaliteiten van de ruiter.

Je zou de vraag kunnen stellen: wat aan de teugel gaan is, wat dat betekent, waarom het belangrijk is en hoe je dat zou kunnen bereiken. Wat is een in de hand gesteld paard, waarom is dat belangrijk, hoe bereik je dat ?

Het lijkt erop dat de meesten een verkeerde indruk van aan de teugel gaan hebben.

Met een Thiedemann leer je een paard echt niet om aan de teugel te gaan....

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:40

ik vind het zelf altijd wel mooier maar het MOET niet