Je kan het ook aan je paard vragen, en nog eens en nog eens als het niet lukt. In plaats van ze te dwingen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik nooit eens fout zit bij mijn paard: tuurlijk, dat overkomt iedereen weleens.
Maar ik streef er wel naar.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Arabesk schreef:Ik snap niet zo goed dat mensen dat nodig hebben om hun paard 'in de aanleuning' te rijden.
Als ik mijn arab, die nooit in een bak komt, met een stalhalster nageeflijk kan rijden, zou een échte dressuurruiter dat toch helemaal moeten kunnen doen zonder extra hulpmiddelen
Liedje_ schreef:Ja maar kijk, als je paard niet voorwaarts is, dan moet je harder drijven, bij mij gaan mn benen dan van zn plaats af. Met sporen is dit minder omdat ik dan bijna geen kracht hoef te zetten
. Paard heeft verder nul komma nul last van de martigaal. femke_harley schreef:Liedje_ schreef:Ja maar kijk, als je paard niet voorwaarts is, dan moet je harder drijven, bij mij gaan mn benen dan van zn plaats af. Met sporen is dit minder omdat ik dan bijna geen kracht hoef te zetten
Dit heb ik dus ook, ik kan makkelijk rijden zonder sporen
maar ben ik na 20 minuten dood van het aansporen..
(en ik heb geen zin in gezeur van; dan moet je haar beter
aan het been maken, mensen heb niet voor niks les)
nu met sporen kan ik haar netter rijden, voor mezelf
fijner & voor haar fijner, bedoel ze gaat er toch niet
harder van lopen, maar heeft wel minder dat ''geschop''
LisaB schreef:Vanaf de M dressuur zijn sporen verplicht!!
Ik zelf rij vrijwel nooit met hulpteugels. Tijdens het longeren heeft hij ook geen touwtjes om, laat hem alleen lang en laag gaan, soms met een pessoatuig om. Wel rij ik tijdens het springen en crossen met een martigaal, eigenlijk is ie niet eens nodig, maar bij een vreemde sprong kun je je wel stiekem vastgrijpen. Paard heeft verder nul komma nul last van de martigaal.
Citaat:Dit heb ik dus ook, ik kan makkelijk rijden zonder sporen

Juul schreef:LisaB schreef:Vanaf de M dressuur zijn sporen verplicht!!
Ik zelf rij vrijwel nooit met hulpteugels. Tijdens het longeren heeft hij ook geen touwtjes om, laat hem alleen lang en laag gaan, soms met een pessoatuig om. Wel rij ik tijdens het springen en crossen met een martigaal, eigenlijk is ie niet eens nodig, maar bij een vreemde sprong kun je je wel stiekem vastgrijpen. Paard heeft verder nul komma nul last van de martigaal.
Dat vind ik dus echt zo fout.. zo moedig je mensen aan om meteen naar sporen te grijpen..
femke_harley schreef:Citaat:Dit heb ik dus ook, ik kan makkelijk rijden zonder sporen
Klinkt misschien hard, maar misschien is dit niet het paard voor jou. Dat je sporen nodig hebt wijst erop dat er iets fout zit. Wil je daar niet aan werken of wil je niet wachten tot het beter gaat ( 'Mensen heb niet voor niks les' Wat leer je in die les dan ? Komt op mij niet over dat je daar zonder sporen leert rijden ) dan lijkt het mij dat je beter voor een vlot paard kan gaan.
[/quote]
MelanieB schreef:Sporen zijn eigenlijk voor de verfijning van de hulpen...
Ik zou zeggen voor degene die zeggen dat ze dan niet goed aan het been zijn, kom een keer rijden
En je benen zijn de volgende dag pudding.
Ze heeft er verder echt geen last van, ik gebruik ze alleen als ze dat extra zetje nodig heeft
LisaB schreef:[naam] schreef:
Dat vind ik dus echt zo fout.. zo moedig je mensen aan om meteen naar sporen te grijpen..
Ik moedig helemaal niemand aan om met sporen te gaan rijden!! Maar hier wordt iedereen die met sporen rijdt afgeblaft met "dan kun je niet rijden", terwijl het in de dressuur vanaf het M moet. En de meesten kunnen dan echt wel fatsoenlijke beenhulpen MET een spoor om hun laars geven.

LisaB schreef:Vanaf de M dressuur zijn sporen verplicht!!

Juul schreef:Ik had het ook niet over jou dat ik het zo fout vond. Maar over die regel dat het vanaf het M móet. Waarom met sporen vanaf het M als je het ook zonder kunt ?
Mariss schreef:Wat ik ook al in mijn beginpost heb gezegd, er zijn natuurlijk gevallen waarin het een goede optie is.
Wel moet je een hele stille beenligging hebben natuurlijk.
Ik zou zeggen voor degene die zeggen dat ze dan niet goed aan het been zijn, kom een keer rijden
En je benen zijn de volgende dag pudding.
Ze heeft er verder echt geen last van, ik gebruik ze alleen als ze dat extra zetje nodig heeft