Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:26

Juul, dat is precies wat ik bedoel. Ja

Je kan het ook aan je paard vragen, en nog eens en nog eens als het niet lukt. In plaats van ze te dwingen. Lachen

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik nooit eens fout zit bij mijn paard: tuurlijk, dat overkomt iedereen weleens.
Maar ik streef er wel naar. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:26

Ik snap niet zo goed dat mensen dat nodig hebben om hun paard 'in de aanleuning' te rijden.

Als ik mijn arab, die nooit in een bak komt, met een stalhalster nageeflijk kan rijden, zou een échte dressuurruiter dat toch helemaal moeten kunnen doen zonder extra hulpmiddelen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:28

Arabesk schreef:
Ik snap niet zo goed dat mensen dat nodig hebben om hun paard 'in de aanleuning' te rijden.

Als ik mijn arab, die nooit in een bak komt, met een stalhalster nageeflijk kan rijden, zou een échte dressuurruiter dat toch helemaal moeten kunnen doen zonder extra hulpmiddelen Verward

En dát is nou precies wat ik bedoel ! Ja

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:30

Liedje_ schreef:
Ja maar kijk, als je paard niet voorwaarts is, dan moet je harder drijven, bij mij gaan mn benen dan van zn plaats af. Met sporen is dit minder omdat ik dan bijna geen kracht hoef te zetten

Dit heb ik dus ook, ik kan makkelijk rijden zonder sporen
maar ben ik na 20 minuten dood van het aansporen..
(en ik heb geen zin in gezeur van; dan moet je haar beter
aan het been maken, mensen heb niet voor niks les)
nu met sporen kan ik haar netter rijden, voor mezelf
fijner & voor haar fijner, bedoel ze gaat er toch niet
harder van lopen, maar heeft wel minder dat ''geschop''

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:30

ehm arabesk, dat komt omdat veel mensen nog steeds menen dat aan die kop trekken voor aanleuning zorgt
of dat nou met of zonder bit is, of met of zonder slof,
mensen menen dat aan de teugel rijden lukt door maar te trekken tot het paard knikt

terwijl als je een groen paard, zodanig aan het been rijd, en licht contact houd, deze uiteindelijk zelf de aanleuning zal opzoeken en ook zelf zal knikken in nek en kaakgewricht

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:33

tsja....

aanleuning is het gevólg van verzameling inderdaad

en tegenwoordig hoef je alleen maar nog die kop naar beneden te trekken Sigaar

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:34

Vanaf de M dressuur zijn sporen verplicht!!

Ik zelf rij vrijwel nooit met hulpteugels. Tijdens het longeren heeft hij ook geen touwtjes om, laat hem alleen lang en laag gaan, soms met een pessoatuig om. Wel rij ik tijdens het springen en crossen met een martigaal, eigenlijk is ie niet eens nodig, maar bij een vreemde sprong kun je je wel stiekem vastgrijpen Bloos . Paard heeft verder nul komma nul last van de martigaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:35

femke_harley schreef:
Liedje_ schreef:
Ja maar kijk, als je paard niet voorwaarts is, dan moet je harder drijven, bij mij gaan mn benen dan van zn plaats af. Met sporen is dit minder omdat ik dan bijna geen kracht hoef te zetten

Klinkt misschien hard, maar misschien is dit niet het paard voor jou. Dat je sporen nodig hebt wijst erop dat er iets fout zit. Wil je daar niet aan werken of wil je niet wachten tot het beter gaat ( 'Mensen heb niet voor niks les' Wat leer je in die les dan ? Komt op mij niet over dat je daar zonder sporen leert rijden ) dan lijkt het mij dat je beter voor een vlot paard kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:36

LisaB schreef:

Ik zelf rij vrijwel nooit met hulpteugels. Tijdens het longeren heeft hij ook geen touwtjes om, laat hem alleen lang en laag gaan, soms met een pessoatuig om. Wel rij ik tijdens het springen en crossen met een martigaal, eigenlijk is ie niet eens nodig, maar bij een vreemde sprong kun je je wel stiekem vastgrijpen Bloos . Paard heeft verder nul komma nul last van de martigaal.

Dat vind ik dus echt zo fout.. zo moedig je mensen aan om meteen naar sporen te grijpen..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:37

Pff, weer zo'n discussie...

Ik heb nog nooit met slof gereden, zie je mij denk ook nooit doen.
Wel heb ik een tijdje gelongeerd met bijzetteugel, nu al meer als een half jaar niet meer.

Ik rijd niet met een zweep, omdat bonny bang is voor de zweep doordat ze op transport naar NL veel is geslagen, een springzweep dan weer wel, ik gebruik die alleen voor de Cross en het springen, maar ik gebruik m niet heel veel.

Sporen heb ik ook, en NIET omdat het stoer is, of must is of al die onzin!!
Die heb ik, om mijn hulpen te verfijnen, ik heb ze niet hoog zitten ofzo, maar gewoon zo, dat ik ze alleen hoef te gebruiken als het echt nodig is (bijv. na 3 keer aangedreven te hebben om in mn dressuurproefje aan te galoperen, of dat ze haar sokken net even wat hoger optilt in de cross.)

Maar in de cross en springen gebruik ik wel borsttuig en martingaal: Borsttuig= Dat het zadel niet glijd bij een opsprong Martingaal= omdat ze vaak even zin heeft om te gaan rennen, vind ze heerlijk, dat crossen, maar zo kan ik haar toch nog onder controle houden zodat er geen ongelukken gebeuren.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:40

Citaat:

Klinkt misschien hard, maar misschien is dit niet het paard voor jou. Dat je sporen nodig hebt wijst erop dat er iets fout zit. Wil je daar niet aan werken of wil je niet wachten tot het beter gaat ( 'Mensen heb niet voor niks les' Wat leer je in die les dan ? Komt op mij niet over dat je daar zonder sporen leert rijden ) dan lijkt het mij dat je beter voor een vlot paard kan gaan.[/quote]

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar als jij het zo goed weet, ga leker op mijn paard rijden zou ik zeggen..
en ik weet niet maar ik rij gewoon FATSOENLIJK met sporen.. en rij ook vaak ZONDERR..
MAAR LAAT MAARR.. bokt blijft hetzelfde, mensen zien alleen hun kant van het verhaal Knipoog

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:44

Bij goed gebruik moeten sporen in principe kunnen, ik zou niet gelijk je paard afschrijven omdat jij het fijner vind met sporen te rijden. Alleen snap ik nooit zo waarom. Verfijning van de hulpen? Dan is je paard dus niet goed aan je been.
Maar als je het paard niet belast, vind ik het in principe wel kunnen. Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:45

Sporen zijn eigenlijk voor de verfijning van de hulpen... Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou zeggen voor degene die zeggen dat ze dan niet goed aan het been zijn, kom een keer rijden Tong uitsteken
En je benen zijn de volgende dag pudding.

Ze heeft er verder echt geen last van, ik gebruik ze alleen als ze dat extra zetje nodig heeft Knipoog
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 29-12-07 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:45

Juul schreef:
LisaB schreef:

Dat vind ik dus echt zo fout.. zo moedig je mensen aan om meteen naar sporen te grijpen..

Ik moedig helemaal niemand aan om met sporen te gaan rijden!! Maar hier wordt iedereen die met sporen rijdt afgeblaft met "dan kun je niet rijden", terwijl het in de dressuur vanaf het M moet. En de meesten kunnen dan echt wel fatsoenlijke beenhulpen MET een spoor om hun laars geven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:46

]

[qoute] ik wel te veel ja omdat ik met 1 hand moet sturen en dat nog moet leren. niet hangen trouwen, maar t sturen vind ik wat lastig, en dat is met een crb minder snel (lees: bij kleine beweginkjes) irritant voor het paard[/quote]

Het was maar een grapje...iedereen die bitloos, zadelloos, spoorloos of slofteugelloos wil rijden, moet dat uiteraard helemaal zelf weten.
En TS heeft gelijk dat het tegenwoordig allemaal te snel moet gaan en te snel wordt gegrepen naar allemaal dwangmiddelen. Maar ja het paard is zo zoetjes aan een allemans goed geworden en iedereen kan tegenwoordig een paard kopen ( nou ja....) Kijk alleen al eens naar al de paarden die te koop staan, en waar problemen mee zijn. Zie o.a op bokt!!! Lukt het niet dan weer een paard dat naar de slager gaat omdat het onhandelbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:46

femke_harley schreef:
Citaat:

Klinkt misschien hard, maar misschien is dit niet het paard voor jou. Dat je sporen nodig hebt wijst erop dat er iets fout zit. Wil je daar niet aan werken of wil je niet wachten tot het beter gaat ( 'Mensen heb niet voor niks les' Wat leer je in die les dan ? Komt op mij niet over dat je daar zonder sporen leert rijden ) dan lijkt het mij dat je beter voor een vlot paard kan gaan.

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar als jij het zo goed weet, ga leker op mijn paard rijden zou ik zeggen..
en ik weet niet maar ik rij gewoon FATSOENLIJK met sporen.. en rij ook vaak ZONDERR..
MAAR LAAT MAARR.. bokt blijft hetzelfde, mensen zien alleen hun kant van het verhaal Knipoog[/quote]

Laat idd maar, ik zie het probleem al.. een kort lontje blijkbaar Nagelbijten / Gniffelen

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:47

MelanieB schreef:
Sporen zijn eigenlijk voor de verfijning van de hulpen... Nagelbijten / Gniffelen

Dat weet ik, maar ik bedoelde als je dat nodig hebt is je paard niet goed aan het been.
Kun je dat niet op een andere manier oplossen?

Maar zoals ik zei, ben er niet voor, maar bij verstandig gebruik moet het kunnen. Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:47

MelanieB schreef:

Ik zou zeggen voor degene die zeggen dat ze dan niet goed aan het been zijn, kom een keer rijden Tong uitsteken

Ze heeft er verder echt geen last van, ik gebruik ze alleen als ze dat extra zetje nodig heeft Knipoog

Heb er nog wat bijgezegd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:48

LisaB schreef:
[naam] schreef:

Ik moedig helemaal niemand aan om met sporen te gaan rijden!! Maar hier wordt iedereen die met sporen rijdt afgeblaft met "dan kun je niet rijden", terwijl het in de dressuur vanaf het M moet. En de meesten kunnen dan echt wel fatsoenlijke beenhulpen MET een spoor om hun laars geven.

Ik had het ook niet over jou dat ik het zo fout vond. Maar over die regel dat het vanaf het M móet. Waarom met sporen vanaf het M als je het ook zonder kunt ?

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:49

Wat ik ook al in mijn beginpost heb gezegd, er zijn natuurlijk gevallen waarin het een goede optie is. Lachen

Wel moet je een hele stille beenligging hebben natuurlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:52

LisaB schreef:

belachelijk, net als dat S&T bij een bepaald niveau verplicht zijn

en nog veel belachelijker is het dat een bit sowieso verplicht is Boos!

Het gaat toch om de óefeningen die je rijdt, niet wat je aantrekt/erin stopt.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-12-07 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:53

Juul schreef:
Ik had het ook niet over jou dat ik het zo fout vond. Maar over die regel dat het vanaf het M móet. Waarom met sporen vanaf het M als je het ook zonder kunt ?

ik vind dan ook dat de sporen tot de M moeten verbieden en daarna optioneel maken. Kaf en koren scheiden Knipoog

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:55

Vind het ook wel vreemd dat sporen vanaf de M verplicht zijn hoor, er zijn wel hele kleine spoortjes te krijgen, geloof zelfs zonder "spoor", dus alleen het gedeelte wat om je laars zit.

Stang en trens verplicht stellen snap ik ook niet hoor!! Ik ken iemnad waarvan het paard echt niet fijn wilde lopen op S&T maar het moest als ze verder wilde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:59

Mariss schreef:
Wat ik ook al in mijn beginpost heb gezegd, er zijn natuurlijk gevallen waarin het een goede optie is. Lachen

Wel moet je een hele stille beenligging hebben natuurlijk.

Dit zie ik dus niet zo, in welke gevallen het een goede oplossing is.
Ik wil niet zeggen dat ik élk paard kan rijden, absoluut niet. Maar ik heb wel een paar voorbeeldjes. VB 1: Een manegepony. Onwijs traag, stond stil en dan was er geen beweging meer in te krijgen, was niet in galop te krijgen.. Na ong anderhalf jaar er elke week op gereden te hebben kon ik alles met haar en liep ze in een normaal, regelmatig tempo. VB 2: Een verzorgpony. Héél druk, wilde niet rustig lopen en bleef wegrennen. Maar elke week ging het beter. Helaas na korte tijd gestopt met haar door tijdgebrek maar ik weet zeker dat dat beestje met geduld helemaal rustig kan worden. Het hoeft helemaal niet, sporen en alles. Geduld, doorzettingsvermogen en respect blijven het belangrijkste.. Daarmee kan je een héél eind komen, en dan is je paard ook nog blij met je, en kan je trots op jezelf zijn.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:59

MelanieB schreef:

Mee eens.