Gevolg verkeerd slofgebruik..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Re: Gevolg verkeerd slofgebruik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:15

hangen
vaak vallen
verkeerd rug gebruik (rug wegdrukken)
protest in de mond
ter gevolg van alles beenblessures
verkeerde spieren die ontwikkelen

En zo kan je nog even doorgaan Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:24

Citaat:
Anky en Edward rijden ook weleens met slof hoor, dus je kunt niet stellen dat je als goede ruiter geen slof nodig hebt.
Het kan een handig hulpmiddel zijn voor kort gebruik op de juiste manier(lekker los).[/

De vraag die je dan weer kan stellen: wat is een goede ruiter, want daar heb ik hele andere ideeen over. Overigens als het ding los hangt doet het ook niks en kan je hem er net zo goed afhalen. Maar met los zal hier dan wel bedoeld worden dat hij niet als een veer gespannen staat, zoals de meeste slofteugels ( i.c.m. doorgeslagen stangbitten).
Een slof is een hulpmiddel dat alleen op de juiste manier gebruikt zal worden door iemand die hem niet nodig heeft. Een slof zal alleen gebruikt worden om de tekortkomigen van de ruiter/ amazone te compenseren en soms om een verreden paard, heel kort, te corrigeren. In het laatste geval zet ik ook mijn vraagtekens bij het gebruik want met geduld zal de correctie ook en beter uitgevoerd kunnen worden. De schade die een slof veroorzaakt in het beender en spierstelsel van het paard, zie een eerder antwoord, is meestal onomkeerbaar en in een half uur een feit.
Overigens heb ik die laatste info van een gerenomeerd humaan en paarden manueel therapeuth/ostheopaath.
Dus, heel simpel, leer paardijden op de juiste manier dan heb je geen slof nodig. Het niveau wat gereden wordt zegt hier overigens niets over, sterker nog is omgekeerd evenredig; het lijkt dat hoe hoger het ( wedstrijd) niveau, hoe lager het rijkunstig niveau.
Maar dat is ook logisch gezien het feit dat de Kunst stopt waar de sport begint!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:48

ElCid schreef:
Citaat:
Anky en Edward rijden ook weleens met slof hoor, dus je kunt niet stellen dat je als goede ruiter geen slof nodig hebt.
Het kan een handig hulpmiddel zijn voor kort gebruik op de juiste manier(lekker los).[/

De vraag die je dan weer kan stellen: wat is een goede ruiter, want daar heb ik hele andere ideeen over. Overigens als het ding los hangt doet het ook niks en kan je hem er net zo goed afhalen. Maar met los zal hier dan wel bedoeld worden dat hij niet als een veer gespannen staat, zoals de meeste slofteugels ( i.c.m. doorgeslagen stangbitten).
Een slof is een hulpmiddel dat alleen op de juiste manier gebruikt zal worden door iemand die hem niet nodig heeft. Een slof zal alleen gebruikt worden om de tekortkomigen van de ruiter/ amazone te compenseren en soms om een verreden paard, heel kort, te corrigeren. In het laatste geval zet ik ook mijn vraagtekens bij het gebruik want met geduld zal de correctie ook en beter uitgevoerd kunnen worden. De schade die een slof veroorzaakt in het beender en spierstelsel van het paard, zie een eerder antwoord, is meestal onomkeerbaar en in een half uur een feit.
Overigens heb ik die laatste info van een gerenomeerd humaan en paarden manueel therapeuth/ostheopaath.
Dus, heel simpel, leer paardijden op de juiste manier dan heb je geen slof nodig. Het niveau wat gereden wordt zegt hier overigens niets over, sterker nog is omgekeerd evenredig; het lijkt dat hoe hoger het ( wedstrijd) niveau, hoe lager het rijkunstig niveau.
Maar dat is ook logisch gezien het feit dat de Kunst stopt waar de sport begint!

Ik ben het met je eens dat een strakke slof schade kan aanrichten aan het paard. En tja wie zijn goede ruiters? de wereld vind Anky het schoolvoorbeeld, maar smaken verschillen, ik heb zelf ook liever andere voorkeuren. Maar ik plaatste het om aan te tonen dat de slof ook op proffesionele stallen en op hoog niveau gebruikt wordt. Zolang zij deze hulpteugels gebruiken, denken anderen dat het een goed hulpmiddel is, een wondermiddel. Ik ben niet tegen slof gebruik voor een enkel keertje, maar je paard helemaal de krul intrekken zodat hij geen kant op kan en denken dat je dan goed je paard rijdt, daar word ik niet vrolijk van. Mensen weten vaak niet hoe schadelijk het is omdat eventuele schade aan bijvoorbeeld de wervels, pas later de kop op steken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:28

Ik heb het topic diagonaal doorgelezen. Nu heb ik de vraag: stel de slof is verkeerd gebruikt, het is onderkent en het ding is aan de wilgen gehangen. Hoe dan verder? Hoe kom je er uberhaubt achter welke schade het heeft toegebracht en hoe kan je de 'tijd weer terugdraaien'?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:41

Elisa2 schreef:
Het probleem is dat mensen een slof gebruiken om hem voor naar beneden te krijgen.Terwijl ze de paarden voor niet naar beneden krijgen omdat ze achter[achterhand] niks doen,ze niet naar de hand toe rijden.Vaak als die mensen op de juiste manier les gaan krijgen,en hun paarden achter aan het werk zetten en naar de hand toe rijden,is de aanleuning al vaak zoveel verbeterd,dat er bij hunzelf een kwartje valt.

Ik wil dus juist niet met slof rijden, maar krijg het ook niet fijn voor elkaar, dus ga ik nu van instructie veranderen, ik hoop dat wat jij zegt bij mij gaat gebeuren.. Het is namelijk ooit wel goed geweest...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:13

Sucses dan,ik denk wel dat het de juiste beslissing is.En het is niet makkelijk,dat is een feit.Maar het word wel steeds makkelijker als je de "moeilijke" weg kiest.

Rhodos: Ik zou het paard helemaal na laten kijken,rug,hals en dan met name de nekwervels{ valse knik} en de voorbenen.
Als de schade beperkt is,dan zou ik met begeleiding van een "goede" instructeur weer helemaal opnieuw beginnen met zo'n paard.Opnieuw voor het been maken en proberen dat hij de hand weer wat gaat vertrouwen en de hand wil volgen en lengte wil maken in z'n hals,rug en zo vw/nw vanuit achteren weer wat aan wilt pakken.Juist dit stuk + de correcte aanleuning is het probleem waardoor ruiters een slof pakken.Eerst moet het paard goed voor het been zijn,dus gelijk weg willen als je been geeft en pas daarna kun je die energie een beetje opvangen.Wat resulteert in afgebogen lopen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:32

@Elisa: Met andere woorden, het is niet altijd onherstelbaar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:33

Slofteugel is een dwangmiddel.

Zodra je stopt met vragen, zal het paard stoppen met antwoorden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:00

Rhodos schreef:
@Elisa: Met andere woorden, het is niet altijd onherstelbaar.

Nee het is niet altijd onherstelbaar nee,hangt er echt vanaf hoe lang het erom heeft gezeten en wat de ruiter er precies mee gedaan heeft.Ik bedoel van 3x in een jaar tijd omhangen zal een paard niet gauw lijden.Maarja dat is met alles zo he,ook paarden die alleen bovenin gereden worden zonder rug,krijgen rug en halsproblemen en daar slijtage.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:20

Ze gaan steeds minder goed de rug gebruiken en het gevolg daarvan is meestal dat ze vast gaan zitten, en het duurt best lang om ze weer los te krijgen!

xx

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:06

nog nooit met slof gereden en ben ik ook niet van plan

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:39

Ik denk dat er als hij te strak hangt heel veel mis kan gaan ,
Een paard wordt in een houding gedwongen ,

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:40

Sorry ! was nog niet af
In plaats van "gereden"
Hij is dus niet ontspannen en loopt meestal niet over de rug en op de voorhand , x

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:05

En toch, ik blijf er bij dat een slof niet altijd slecht is.
Het heeft mij en mijn merrie gewoon heel erg geholpen!!

Oké de slof heeft nooit, echt nooit strak gezeten.. Een slof is er niet om aan de teugel te rijden, maar om te begrenzen... En zo gebruik ik hem ook. Loopt mijn paard gewoon lekker ontspannen (en dat hoeft NIET aan de teugel te zijn) hangt de slof er (als ik hem er uberhaupt om heb) helemaal los bij, maar zet ze haar rug zodanig vast dat ze in een neerwaartse negatief cirkel terecht komt... Rug strak en gespannen, hoofd de lucht in... Ruiter zit niet fijn, rug nog meer gespannen hoofd nog hoger... Bij mijn merrie heeft de slof haar geholpen om toch weer om laag te komen en te ontspannen...

Mijn merrie rij ik trouwens nooit op een slof nageeflijk/aan de teugel, als dat wel zou zijn gebruik je de slof toch echt verkeerd... Maar echt als hulp teugel, ja dan kan ik er bij de goede redenen er wel mee eens zijn. Lachen

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:56

ik ga voor natuurlijk rijden zonder slofteugels en hulpteugels etc