Stem(hulpen)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Re: Stem(hulpen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:17

Een hulp is gewoon iets wat een paard vertelt hoe hij zich moet bewegen/gedragen. En stemhulpen lijken me dan uitermate handig, omdat een paard dit toch van nature al begrijpt. Beenhulpen zul je hem aan moeten leren, maar een jong paard reageert ook al hetzelfde op een stemhulp. Ja

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:26

Stemhulpen gebruik ik alleen bij longeren, daarna worden die onder het zadel gekoppeld aan zit, kuit en teugelhulpen ook met stem en na bevestiging wordt de stem niet meer gebruikt.

Voor belonen en straffen gebruik ik de stem.

Een paard leert stemhulpen sneller, echter er zijn tal van hulpen die je niet met de stem kan geven. Je gebruikt immers je gewicht, kuiten en handen.

Stemhulpen kan je wel combineren met de andere hulpen, echter bij dressuur is het niet toegestaan om stemhulpen te gebruiken. Je paard moet dan onvoorwaardelijk aan de hulpen zijn, niet zijnde stemhulpen.

Bij beleren, rustig maken, vertrouwen geven, belonen kan je met de stem een paard enorm sterk beinvloeden.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:28

Ik gebruik mijn stem wel voor belonen en af en toe om het paard wat toe te spreken, maar ik rij niet op mijn stem.
Met longeren probeer ik ze wel alles op stem aan te leren. Zelfs de kleinste dingetjes.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:33

Ik gebruik mijn stem ook wel veel, maar niet echt om hulpen mee te geven. Ik beloon heel erg veel met mijn stem, en bestraf er ook mee (niet door op mijn paard te schelden, maar af en toe een beetje mopperen Haha! ) Ik heb nog een jonkie, en merk dat ze er ontzettend goed op reageert. Vooral op het belonen met stem, dan zie je haar groeien Haha!
Ook als ze iets eng vind praat ik veel om haar gerust te stellen, en als zij of ik bang of zenuwachtig zijn zing ik Haha! Werkt ontzettend goed voor beiden, maar doe ik bijna nooit, vanwege de mensen om me heen Haha!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:58

Ik gebruik altijd veel stemhulp. Zoveel, dat andere ruiters zich eraanergeren.
wat ik vooral emt mijn stem doe, is belonen ("goed zo", "braaf") en straffen ("nee", "laat dat"). Hij is daar heel gevoelig voor merk ik.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:59

een vriendin van mij doet het...als we samen rijden zit zij elke keer te klikken alleen het probleem is dat mijn pony daar ook op reageert dus ik vragen of ze iets minder wil doen..
gaat ze meteen weer verder...gewoon uitzichzelf..

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:01

gebruik ook veel stem met name om dingen aan te leren en dan daarna steeds minder stem hulp tegebruiken

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:53

Ook ik gebruik alleen bij het longeren de stemhulpen, en wat mijn dochter de pony
influistert tijdens het rijden zou ik eens moeten vragen Haha!
Uiteraard wordt ze beloond met een klopje en stem, tijdens het rijden.

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:00

aan de long reageerd ze perfect op mijn stem !
dit heb ik met het inrijden gebruikt
probeer het nu te beperken en alleen te praten om te belonen.
wil toch dat ze gewoon op mij zit reageerd met rijden.
dit ivm wedstrijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:03

Jong paard waar ik nu mee werk gebruik ik voornamelijk nog stem omdat ik nog voornamelijk gelongeerd heb de laatste tijd. Tijdens het rijden is het makkelijk omdat je zo snel de overige hulpen aan de stemhulp kunt koppelen. Ik praat altijd wel veel tegen paarden als ik er mee bezig ben, en ze reageren daar wel goed op.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:05

Ik gebruik ook wel eens mijn stem hoor, klikken met mijn tong en bijvoorbeeld 'kom!' enzo Tong uitsteken Ik vertel ook wel eens hele verhalen tegen ze zonder dat ik er erg in heb ofzo Huilen van het lachen

Maar tijdens het rijden gebruik ik mijn stem ook veel. Net dat extraatje Lachen

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 10:33

ikbenfilou schreef:
Janientje schreef:
Wie gebruikt er veel stemhulpen en wat vinden jullie hiervan?

Ik rijd op mijn stem, ongeveer alleen op mijn stem... Dunker doet alles, behalve links en rechts Haha!
Hij doet alles ook wel met beenhulpen e.d. , maar ik ben daar gewoon te lui voor denk ik.

behalve links en rechts Haha!
Dat heb ik nou ook de rest rij ik totaal op stem oke af en toe wat been erbij.
Ben gelukkig niet de enige die praat tegen zijn paard
voorwaarts,halt,back,draf,galop,stappen

Precies zoals ik het doe, vooral stemhulpen en af en toe wat been! Knipoog
Kijken mensen jou niet raar aan?

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:56

ik gebruik meestal wel mijn stem, als paardlief ergens van schrikt of bang is voor iets spreek ik hem rustig toe. Als hij iets doet wat niet mag zeg ik dat tegen hem en met longeren ben ik de hele tijd met hem aan het praten Tong uitsteken

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:26

Ik gebruik wel eens "stemhulpen"
Al zijn ze meestal gewoon om te belonen of om te straffen als het
niet is wat het moet zijn ,
Veel beter en efficienter dan altijd dat geslaan ,
En om halt te houden of aan t moedigen gebruik ik het ook wel eens , x

DNI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:08

Ik gebruik soms stemhulp om hem te belonen, of als die iets eng vind om hem gerust te stellen Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:10

Mijn paard is ook beleerd voor voor de wagen..
Dus wel praktisch dat ie reageert op stemhulp..

Bovendien is het een doorgewinterde lespony..
Die vaak nog eerder dan het rijdende kindje het
commando van de instructie opvolgt... humor!!!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:02

Ik gebruik stemhulpen bij het longeren.
Daarnaast ook bij het rijden, maar meer om hem gerust te stellen of te belonen.
Hij groeit ook in z'n zelfvertrouwen als ik hem beloon dat gaat ie alleen maar meer z'n best doen. Haha!
Maar probeer verder zo min mogelijk met stem een hulp te geven, voornamelijk omdat je tijdens een wedstrijd het ook niet kan gebruiken, jury waardeert het niet zo. Belonen in een proef doe ik wel eens, maar zo zacht dat de jury het niet kan horen. Bloos

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:13

Zelf gebruik ik bijna voortdurend mijn stem; easy voor rustiger, whoa voor stoppen, klikken voor harder en een van de paardjes raakt snel van streek, dus nemen we de oefening eerst mondeling door (goh, wat klinkt dit raar, maar het werkt wel). Enige probleem met whoa is dat ze er zo goed op reageren dat ze het ook doen als ik op een ander paard rij wat stil moet staan (geeft soms hele grappige effecten)...
Vroeger ook wel een menpaardje gereden die als lui werd beschouwt omdat ze slecht op de benen reageerde. Op de stem liep ze als een trein, dan maar zo (vooral omdat ik toen al geen wedstrijden reed)..

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:50

Goofy44 schreef:
Stemhulpen gebruik ik alleen bij longeren, daarna worden die onder het zadel gekoppeld aan zit, kuit en teugelhulpen ook met stem en na bevestiging wordt de stem niet meer gebruikt.

Voor belonen en straffen gebruik ik de stem.

Een paard leert stemhulpen sneller, echter er zijn tal van hulpen die je niet met de stem kan geven. Je gebruikt immers je gewicht, kuiten en handen.

Stemhulpen kan je wel combineren met de andere hulpen, echter bij dressuur is het niet toegestaan om stemhulpen te gebruiken. Je paard moet dan onvoorwaardelijk aan de hulpen zijn, niet zijnde stemhulpen.

Bij beleren, rustig maken, vertrouwen geven, belonen kan je met de stem een paard enorm sterk beinvloeden.

Afgod
Helemaal mijn manier.
Bij mij is alles wel pas bevestigd zodra ze luisteren naar minimale hulpen.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:28

Ik zelf vind stem hulp net zo belangrijk als de rest van de hulpen.
Vooral bij het inrijden, merkte dat mijn paard zeer goed reageerde op stem in combinate met hulpen.
En ja ben ook wel eens lui en dan is het heerlijk dat ze gelijk reageerd op een stem commando.

Jolijnn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:45

Ik gebruik mijn stem om wat af te remmen ( niet dat het helpt Clown ) en om te belonen! Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:55

ik vind stemhulpen en kletsen fijn, vooral bij jongere paardjes erg fijn, als ze het gevraagde kunnen gebruik ik minder stem.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:01

Tijdens de bosritjes gebruikte ik graag stemhulpen. Er reden wel meer mensen op de paardjes maar bij mij luisterden ze er allemaal goed naar.
whoa: is stoppen
hola: is gang trager
rustig (op zachte toon gezegt): is rustiger
draven (met de nadruk op de r) is draf
1 klak met de tong is galop

MarkLutterop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:11

Ik gebruik ook veel stemhulpen daar luister Polly soms beter naar dan naar mijn teugels of been hulpen. Komt omdat die ook voor de kar staat

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:14

Jazeker!
Sommige hulpen geef ik alleen met stem, andere hulpen is een combinatie van stem en zit of stem en been.