lang rijden een garantie voor goed rijden ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

Re: lang rijden een garantie voor goed rijden ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:59

Judje schreef:
Absoluut dat ik dat geen garantie vindt voor goed rijden en/of goed omgaan met paarden.

Een tijdje terug sprak ik een amazone die op GP-niveau had gereden. Toen ik het had over een groot paard (1.80 meter) dat de ene keer super braaf was en de andere keren je niet verder kwam dan de E-B lijn en dus maar de halve bak gebruikte zei ze: dat is een mannenpaard...
Nou sorry, als je dan nog steeds denkt dat er gereden wordt op kracht vind ik dat erg sneu en ze sprak ook het volgende uit:
Kleine paardjes (rond de 1.60) in een Z ring vond ze niks, behalve wanneer ze veel voorbeen toonde (daar wordt je proef toch niet op beoordeeld?) Verward

Eigenlijk was ik na dergelijke uitspraken vrij snel uitgepraat. Deze vrouw gaf ook nog eens veel les en had dus zelfs grand prix gelopen, maar ik vond haar kennis schrikbarend!

Zelf vond ik mij op een gegeven moment ook goed rijden, maar nu ik op een andere manier les krijg (buitenteugel en binnenbeen en NIET spelen met de teugels en echt van achter naar voren rijden) zie ik dat ik eerder eigenlijk helemaal niet goed reed. Oude foto's waar ik vroeger trots op was (wat loopt ze mooi aan de teugel? Bloos ) vind ik nou schrikbarend!

Inderdaad en zodoende, als je dan ervaring krijgt in dat goed rijden door er kilometers in te maken, dan vind ik dat je kan zeggen dat je goed kan rijden.

Ajindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:03

Trouwens een vriend van mij rijdt drie maanden en zit in een les waar mensen al 3 jaar rijden. Ook is er een meisje die 6 of 7 jaar rijdt. Zit hier ook op bokt en ik vind persoonlijk dat hij beter rijdt als dat meisje.
Edit: ze dachten er over om hem bij haar in de les te doen. Bij nog meer andere mensen die ook al heel lang rijden. Alleen was de les vol. Mijn zusje rijdt nu drie jaar en ik vind dat ze beter rijdt als mensen die ik soms zie rijden en die dan al 5 jaar rijden ofzo.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:10

Ikm was blij dat ik vroeger elke week op de manege mocht rijden. Echter heeft dat achteraf gezien niet veel bijgedragen aan de kwaliteit van mijn rijkunst. Daarnaast ben ik nu een jaar of 5 rugpatient wat ook niet ten goede komt aan het rijden.
Ik heb nu ook een hele lange tijd heel weinig gereden en dat hakt er behoorlijk in. Mijn paard wordt ook ouder dus ja....

Als ik 2 stalgenoten zie van ong mijn leeftijd dan ben ik soms gewoon jalours...die zitten zo netjes en sturen het paard probleem loos in de rondte en zijn zelfs in staat problemen op te lossen.

Maar misschien heb ik wel andere kwaliteiten...ik ben gewoon veel beter met paarden op de weg en op buitenritten. Haha!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:14

Om simpelweg de vraagn te beantwoorden: Nee.

Er is een verschil tussen 10 jaar lang eens in de week hobbelen of 10 jaar lang intensief (bijna daglijks) trainen.

Uiteraard zegt het wel iets als je al jaren in de paarden zit, wua omgang met de paarden. Maar voor mij geeft het geen garantie voor goed rijden! Wel voor kunnen rijden/

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:23

Ik denk niet dat je kunt stellen dat als je lang rijt je goed rijdt. Maar ik denk dat het lang rijden (muv supertalenten) wel nodig is om goed te rijden. Je zult gewoon rij-uren moeten maken. Dan zul je je gevoel kunnen ontwikkelen, je houding en zit, je hulpen kunnen verfijnen. En dat leer je door uren te maken.

Maar dat maakt het na 21 jaar rijden ook zo leuk, dat ik zoveel van alle paarden geleerd heb, van de eerste shetlander die me wat leerde over zwaartekracht Clown tot de fjorden haflingers, jonge paarden waar ik als crash-testdummie op ging tot uiteindelijk mijn eigen paard.

Paardrijden is een sport waarbij je je steeds kunt ontwikkelen en met alle karakters van al die paarden leer je uiteindelijk het meeste.
En eigelijk maakt dat het toch het leukst!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:57

Ja ik denk dat rij-uren veel uitmaakt! 3 jaar rijden (1 keer in de week bij de manege) is heel anders als 3 jaar rijden (4 keer in de week heeele lange buitenritten maken). Ik hoop dat iedereen hier nog veel mag leren Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:57

Nee, ik vind jarenlange ervaring niet garanderen dat diegene dan ook supergoed kan rijden..
Zelf rijd ik ook zo'n 9 jaar, maar er zijn zat mensen die een jaar of 4 minder rijden en een stuk beter rijden. Lachen

Het verschil zit 'm idd in de rij-uren ook.. Als je al 12 jaar 1 keer per week op een manege lest dan noem je dat 12 jaar rij-ervaring, maar als je 6 jaar elke dag rijdt, noem je dat 6 jaar rij-ervaring terwijl die laatste het misschien veel beter kan omdat die veel vaker heeft gereden.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:18

Nee het is absoluut geen garantie maar als je bijv. 2 mensen naast elkaar zou zetten, beide goede instructie, evenveel rij-uren, dan denk ik wel dat de gene die het langste rijd het allemaal net iets beter aanvoelt.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:27

net wat je zegt je voelt een paard wel beter aan hoelanger je rijd...
maar zoals jij het hebt geleert heb ik ook geleerd pas toen ik een jaar ofzo reed dan veranderde het weer
en leerde je meer...Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:44

Ook ik kan me wel vinden in het bericht van de TS.
Vooruit was schopje en stilstaan of terugnemen was de teugel.
Zo is hoe ik het geleerd heb.

Nee ik vind niet dat het een garantie is dat als je lang rijd je goed rijd.

Ik leer nu veel van de mensen om mij heen, instructie en bokt natuulijk Lachen

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:41

ben nu toch we een beetje gerustgesteld trouwens na dat ik lees dat er meer mensen zo hebben leren rijde
ik zat al langer ermee in mijn hoofd om dit topic te openen maar durfde niet ect omdat ik me toch wat schaamde over d manier waarop ik toch wel een erg lange tijd hebgereden

gelukkig merk ik ook dt het kan veranderen als je wilt
ik ben paardrijden op een hele andere manier gaan bekijken
(ook door bokt )

tegenwoordig hecht ik er ook geen waard meer aan als iemand erg lang rijd want datzegt me idd niks meer
ik ken nu ook mensen die nog ''maar'' 2 a 3 jaar rijden maar stukken mooier en netter en correcter rijden dan ik

voor de mensen die op dezelfde manier hebben leren rijden als iik
hebben jullie er nog wel eens last van in een onbewaakt moment dt je toch de teugel als stop gebruikt of dat je gaat plukken
oftewl wel eens terugvalt ??

ik merk dat heel af en toe wel eens bij mezelf
ik probeer nu alleen maar richting ontspanning te rijden en vw nw maar wil nog wel eens merken dat ik de buitenteugel bv er helemaal niet bij heb
tuurlijk is het een kwestie van jezelf scherp houden aar heel af en toe.......
ik zag laatst foto's van mezelf van een half jaartje terug en toen schrok ik toch wl
en werd lekker met de neus op de feiten gedrukt
terwijl ik dacht dat het goed ging

tuurlijk heb ik ok goede dingen geleerd zoals een goede onafhankelijke zit en een paard ook goed aanvoelen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:48

Als je het zo lang op de 'verkeerde' manier hebt geleerd en je moet dan ineens omschakelen zal je tuurlijk wel eens terugvallen in je oude gewoonte.
Je moet jezelf iets anders gaan aanleren en dat gaat natuurlijk niet zo 1,2,3.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:14

Judje schreef:
Absoluut dat ik dat geen garantie vindt voor goed rijden en/of goed omgaan met paarden.

Zelf vond ik mij op een gegeven moment ook goed rijden, maar nu ik op een andere manier les krijg (buitenteugel en binnenbeen en NIET spelen met de teugels en echt van achter naar voren rijden) zie ik dat ik eerder eigenlijk helemaal niet goed reed. Oude foto's waar ik vroeger trots op was (wat loopt ze mooi aan de teugel? Bloos ) vind ik nou schrikbarend!

Hierhetzelfde Bloos !
Ongeloofloos!
Maar lang rijden is nog niet bíjna garantie voor goed rijden.
Maar echte onderbouwingen zijn al gegeven, ik ga eigenlijk helemaal met de rest mee!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:21

Ik vind het geen geen garantie. Ik merk aan mezelf dat ik goed blijf zitten als hij paard gek doet , maar mijn zit soms schaam ik me er wel voor en duik ik weer de boeken in hoe het ook wel weer moet.Goed dat je tenminste wilt proberen om je nieuwe basis onder de knie te krijgen super!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:33

Zoals je zelf al aangeeft zijn veel jaren rijden geen garantie voor goed rijden.

Ikzelf heb mijn eerste jaren ook maar wat aangeklooit, daar heeft de manege ook zijn steentje aan bijgedragen Clown .
Pas toen ik mijn eerste pony kreeg merkte ik dat het allemaal zo makkelijk nog niet was had ik in de gaten dat die jaren rijervaring die ik had niet echt nuttig waren.
Sinds ik mijn paard heb volg ik privelessen en merk ik wat écht rijden is.

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:02

Zoals de meeste al zeggen, ik vind ook dat het geen garantie geeft.
Het ligt er ook gewoon aan hoe je les krijgt. Ik heb bijv. op de eerste manege leren 'rijden', maar na een tijdje leerde ik ook niks meer daar, een beetje rondhobbelen. Ik heb niks tegen maneges, maar je gaat erheen om te leren Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:10

ik denk ook als vele anderen hier dat je omdat je persee lang rijd dat je daardoor meteen beter rijdt als iemans anders die pas kort rijd. Neem nu mezelf als voorbeeld, ik rijd toch al weer een behoorlijk tijdje (13 jaar) maar ik zie genoeg mensen die minder lang rijden op bijvoorbeeld wedstrijden etc. die gewoon stukken beter rijden. Aangezien ik zelf ook alleen maar recreatief rijd (volg wel 1x in de week les op een manege maar verder met name buitenritten op m'n haflinger) Ik denk dus dat er inderdaad mensen zijn die minder lang rijden maar gewoon beter zijn doordat ze zich op een andere manier bezighouden met de paardensport Knipoog

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:21

Als je jaren lang ervaring hebt denk ik dat je paarden beter kunt aanvoelen en beter weet te reageren als er iets mis gaat. Maar beter rijden hoeft absoluut niet zo te zijn. Ik rij nu 11jaar, waarvan 7 op maneges en 4 bij een man thuis. Ik kan je garanderen dat wat ik bij deze man in 1 jaar heb geleerd ik dus nog lang niet geleerd heb in die 7jaar manege hobbelen. Dat was idd zo als de TS aangeeft: de teugels zijn de rem, je hakken zijn het gas en wat figuren die ik kende.. maar meer ook niet.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:45

Jaren zeggen helemaal niets... ik reed zo'n 5 jaar, op de manege én op mijn eigen paarden. Na die 5 jaar kreeg ik mijn eerste privéles, niet op de manege, maar bij mij thuis, toen pas begreep ik dat ik daarvoor werkelijk niets had geleerd:). Ervaring is wel heel belangrijk, dat komt wel met de jaren. Zo zeg ik altijd, dat ik nog steeds een flutruiter ben, maar ik weet wél hoe ik mijn eigen paard moet rijden na 11 jaar Lachen.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:59

Idd, ook ik leerde op de manege zo rijden. "Drijven, DRIJF DAN!"ging het dan als het paard niet ging. en als het te hard ging was het "Teugels, TREKKEN!! TREK DAN!" Wat nou terugnemen op de zit, daar had ik tot voor kort nog nooit van gehoord. De paarden in de manege zagen ook maar 1 ding, de kont van hun voorganger. Jarenlang gereden, maar om nou te zeggen dat ik iets leerde..
Toen ik paarden ging verzorgen ging het iets beter. Prive instructeurs die de aandacht voor je hebben. Maar ook daar zaten de nodige mensen tussen die niet echt geweldig waren.
Nu dat ik mijn eigen paard heb ben ik echt bewust van wat ik doe. Nu heb ik een instructrice waarmee ik echt vanaf de basis bezig ben. Zit, verfijnen van de hulpen, laat die teugels gewoon met RUST! Heerlijk vind ik het. Moeilijk, maar heerlijk. Opnieuw aanleren is best moeilijk. Ik voel me soms echt stom ook soms. Maar ik leer wel..en echt goed ook.

Hilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:15

hoeft helemaal niet
ooit een keer gezien een meisje die 7 jaar op een manege reed dacht goed te kunnen rijden en stapte op een pittige D-pony van een vriendin. die vriendin reed pas 4 jaar maar had altijd goed les gehad. Ze stapt erop rijd een halfuurtje en wil een sprongetje nemen. Ze rijdt aan de pony weigert en zij valt eraf, het kwam door haar want zij liet de teugels loshangen en gaf geen been. meteen begint ze tegen dat andere meisje te schreeuwen wat voor een rotbeest die pony is dat ie wiegert. Maar zij had geen been gegeven en de teugels los laten hangen en dus was het haar schuld.
zo zie je maar weer lang rijden geen garantie voor goed.

tjerkepaed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:08

Dat hoeft niet. Als je in de jaren ervaring alleen maar rondjes reed, heb je er niet zoveel aan... Clown

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:34

Inderdaad, lang slecht rijden word je niet beter van, nee. Maar, hoe langer je rijdt hoe meer ruitergevoel je kunt ontwikkelen, want dat lukt niet zomaar in 1 jaartje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 08:38

ik rij nu 30 jaar......... en ik ben absoluut een NON talent Lachen Lachen

Ik heb gewoon het geluk gehad super les te hebben gekregen, super fijne paarden onder het zadel te hebben gehad, enorme rotbokken onder het zadel te hebben gehad........ en heel, heel veel paarden zadelmak heb kunnen maken, daardoor is mijn gevoel enorm scherp, zowel ohz als adh....... en kan ik wel zeggen dat ik met 95% van de paarden die ik aangeboden krijg vrijwel direct door een deur kan.......... de andere 5% moet ik creatief naar oplossingen zoeken.

Neemt niet weg dat ik absoluut technisch niet goed kan rijden, bak er niks van Lachen Lachen maar ben wel ontzettend handig en snel.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:43

Inderdaad, je moet echt het gevoel hebben van het rijden anders zal je het nooit goed kunnen. Dat verschilt dus ook bij iedereen.