Klassieke dressuur - Wat, waarom en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Klassieke dressuur - Wat, waarom en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:36

Heldere uitleg, van allebei. Maar bij de laatste post, het laatste stukje, daar heb ik toch mijn vraagtekens bij.
HOE vraag je van achteruit ipv vooruit als je eigenlijk alleen teugels hebt en een zweepje? Geef je een zweephulp?

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:38

Ik zet hier een stipje, vind het er idd mooier ook uitzien alleen al foto's en filmpjes ziet er echt prachtig uit!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:46

Ik denk dat het een groot gevecht wordt wanneer hier uitgesproken gaat worden hoe je iets aanleert. Denk dat het heel moeilijk is om een oefening uit te leggen in schrift. Iedereen leert het zijn of haar paard aan met de beste bedoelingen en een goede instructeur. Zou het jammer vinden als dit topic daardoor een langzame dood sterft. Hoor hier graag meer over namelijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:14

Het nadeel is dus ook dat er ook binnen de klassieke dressuur onwijs veel stromingen zijn. Sterker nog, feitelijk is de huidige dressuur ook op de klassieke dressuur gebasseerd. Binnen de dressuur ken je de franse en de duitse manier van africhten. Duits werkt volgens het principe van Steinbrecht "richt uw paard recht en rijdt het voorwaarts." Frans is meer volgens Baucher, die zijn paard traint via flexen. Hij leerde paarden bijv achterwaarts galloperen, dus zo verzameld dat ze achterwaarts gingen. Bent Branderup en dus ook Marijke de Jong werken volgens deze methode. Hier zitten natuurlijk ook nog onnoemelijk veel kruisingen tussen, maar kort gezegd zijn dat de beide richtingen.

De huidige dressuur is veelal duits, paarden worden vooral voorwaarts neerwaarts gereden en van daaruit opgericht en verzameld. Dat is ook de weg die ik momenteel bewandel. Maar dan wel met lichtheid, met een hand die enkel contact houdt en niet terug werkt, niet spelen met de teugels enz. Dus echt van voor naar achter rijden, komt hij uit de aanleuning? Been geven en hij is er weer. Het leuke is dat hij met een zachte contact teugel ook echt zelf het contact op zoekt.

Op zich kan ik me ook zeker vinden in de franse richting. Als je zelf gaat rennen is het veeeeeel zwaarder om zo langzaam mogelijk te rennen dan om gewoon hard te rennen. Je voelt dan je spieren werken. Dus een paard gymnastiseren door hem te verzamelen, ja, daar zie ik wel wat in! Dat gebruik ik dus ook in mijn spel met Jauke. Ik werk ook af en toe wat aan de lange teugel, maar gebruik het vooral in de VD. Ik ren samen met hem en wil dan dat hij mijn tempo volgt. Ook als hij in galop zit. Maar ook in de lange teugel werk je vanuit de verzameling natuurlijk.

Wellicht is het niet echt handig om beide methodes door elkaar te gooien, maar daar kom ik dan nog wel achter Clown

De AND vind ik ook prachtig! Maar daar zijn Jauke en ik nog lang niet. Maar wie weet, ooit, kunnen we eerst een proefje rijden met hoofdstel, en daarna nog eens zonder Duivel

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:13

Don_Marcello schreef:
ankem schreef:
Renvers zet ik in door een overdreven schouderbinnenwaarts te vragen, dan vraag ik op het juiste moment het hoofd de andere kant uit en met ophoudingen op het juiste moment vraag ik het achterbeen onder te treden. Wat het juiste moment is leer je tijdens les. Vanuit de renvers ben ik nu begonnen met appuyeren.

Makkelijker is als je eerst schouderbinnenwaarts en travers langs de wand aanleert. Dan aan het begin van de lange zijde, vanuit schouderbinnenwaarts over de diagonaal van hand veranderen. Dan op de diagonaal travers. Als he voldoende buiging kunt vragen in travers op de diagonaal komt je paard parallel aan de lange zeide. Zo noemen we het appuyeren. Aan de andere zijde aangekomen hou je nu de buiging van de travers (het appuyement) vast en draai je iets door. Nu zit je in renvers!

Op de manier waarop jij het beschrijft (vanuit Schouderbinnenwaarts omzetten) moet je paard eerst omstellen. Als je het goed doet doe je dat van achter uit, en niet door het hoofd de andere kant uit te vragen.

Ik heb uiteraard eerst de oefeningen langs de lange zijde aangeleerd. Die gebruik ik nu nog steeds. De oefeningen heb ik aangeleerd van een instructrice via de Academische rijkunst. Dat hoofd omstellen is schrijftaal, uiteraard gebeurd er op dat moment meer. Ik vraag het achterbeen onder de massa door ophoudingen, enz. Ik vind het erg moeilijk om zo uit te leggen. Wij leren nu eerst de losse oefeningen, want het paard is nog niet zo ver in de opleiding. Dit bouwen we steeds een stukje verder uit, dat we ook van de ene oefening kunnen overschakelen naar de andere. Mijn instructrice vindt dat mijn paard het makkelijkste een paar pasjes appuyeert vanuit de renvers, vandaar dat ze het mij zo op dit moment aanleert. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden Knipoog
Mijn paard is bijvoorbeeld absoluut geen schouderbinnenwaarts fan, dat blijft ze echt een lastige oefening vinden, terwijl ze travers en renvers zo makkelijk nu loopt op beide kanten.