wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:24

Ik vind het juist leuk, een fjord in de dressuur. halloo, kijk naar Taco Haha!
voor de rest ben ik het helemaal met Goofy eens Knipoog

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:26

Vind het ook er erg leuk uitzien. Vond het eerst altijd een beetje mwah .. Maar sinds ik Taco & Perla ken, geweldige beesten. Ik vind Banshee ook geweldig. (nooit in echt gezien, maar qua foto's) Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:28

Ik vind het knap dat ze ver komen,ze hebben meestal hun lijf niet mee.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:14

Tja als een Fjord het kan, waarom niet dan?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:29

Goofy44 schreef:
Ik zou zeggen juist wel. Als een Fjord wat betreft dressuur het gevraagde kan uitvoeren en dat is waarop je beoordeeld zou moeten worden, dan is dat alleen maar een compliment.

De vraag is niet wat de persoonlijke smaak, voorkeur, mode, hype, gril is bij het beoordelen van dressuur. Het gaat erom of je de gevraagde oefeningen goed doet. Daar moet je primair op beoordeeld worden.

Als een paard wat meer of minder uitstraling of de bouw wel of niet mee heeft, dan zou dat voor wat betreft de beoordeling van een dressuur oefening voor wat betreft de uitvoering geen verschil mogen maken. Er zijn mensen die een Fjord liever niet in de dressuur ring zien om tal van (verkeerde) redenen. Over smaak valt niet te twisten, dat is erg subjectief.

Er zijn paarden waarvoor dressuur op wat hoger niveau wat gemakkelijker zou kunnen zijn dan voor een Fjord. Met een Fjord zou je zo tot de Z2 kunnen doorrijden..... en feitelijk is dat een groter compliment dan iemand die met een warmbloedpaard, wat dan dressuur gefokt paard, ook de Z2 doet of doorrijdt. Je moet niet alleen rijkunstig bewijzen dat je het goed doet, je rijdt ook tegen meningen, emotie van andere mensen die vinden dat dressuur alleen voor dressuurpaarden zou zijn. Wat onzin is natuurlijk......

Er zijn een paar hele goede voorbeelden van amazones die het op een Fjord ver geschopt hebben.

Amen Lachen

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:33

Wanted2003 schreef:
karev schreef:
en waarom dan wanted2003?

Dit is mijn persoonlijke mening. Maar wanneer ik een fjord binnen zie komen raak ik niet onder de indruk.. het toont gewoon niet. Daarnaast komen VEEL fjorden gewoon te kort vergeleken bij andere paarden.

Dit geld niet alleen voor fjorden hoor, ook voor haflingers, friezen enz.

Dit vind IK nergens op slaan.
Een fjord,haf,fries is in mijn ogen evenveel waard als zo'n warmbloed.
Ik vind dat het superleuk is Knipoog
En ik raak meer onder de indruk van een leuke fjord die zijn proef goed loopt dan van een dres.gefokt warmbloedpaard

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:34

Judje schreef:
claud1 schreef:
Alles wat 4 benen heeft en hinnikt mag van mijn part de ring
in.... als de ruiter en het beestje samen een mooie proef rijden super toch????

Hier ben ik het mee eens.
Al zou ik erbij willen vermelden: alles wat 4 benen heeft, hinnikt en het lichamelijk aankan....

Ik sluit mij van harte bij jullie aan hoor! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 00:00

Allereerst vind ik dat iedereen dressuur moet rijden met zijn/haar paard, al is het maar basaal. Iedereen zou zijn paard dressuurmatig redelijk voor elkaar moeten hebben, waarom Fjorden dan niet?
Super als je ermee start, ga ervoor! Probeer zo hoog te komen als je kunt, op een manier die eerlijk is naar je paard toe.

Denk dat dat weinig met persoonlijke smaak te maken heeft Tong uitsteken

Wat ik er van vind, doet er dan weinig toe.
Wel vind ik dat de jurering voor warm- en koudbloeden gelijk moet zijn. Ook een Fjord zal een middendraf moeten zien, en geen gedribbel, net als een warmbloed Lachen
Een koudbloed zal uiteindelijk op buiging en verzameling en uitstrekken te kort komen. Maar wanneer is dat? Wss pas in de Z.

Ik vind zelf een warmbloed gewoon mooier om te zien. Maar dat is iets van mij persoonlijk, niet iets waar een Fjordenrijder zich wat van aan moet trekken.
Ik zie soms Fjorden die heel fijn voor elkaar zijn, en warmbloeden die... eh... minder lekker lopen. Dan hoort de warmbloed lagere punten te krijgen, zo simpel is het.

Maar voor een uitgestrekte draf, die door beide correct is uitgevoerd, zal een warmbloed wss hoger scoren, simpelweg omdat die het meer laat zien. Dat heeft dan niks met partijdigheid te maken, wel met het tonen van het gevraagde.

Ik persoonlijk ben geen Fjordenfan, maar daarom mogen Fjorden van mij best starten...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:44

Dit vind IK nergens op slaan.
Een fjord,haf,fries is in mijn ogen evenveel waard als zo'n warmbloed.
Ik vind dat het superleuk is Knipoog
En ik raak meer onder de indruk van een leuke fjord die zijn proef goed loopt dan van een dres.gefokt warmbloedpaard[/quote]

Tsja, we hebben beiden onze mening en beiden een eigen smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:13

In Nederland hebben we altijd een beetje een zwak voor de "underdog" niet?

Als er een houterige Fjord loopt, en een supergetalenteerde warmbloed, dan zijn wij met z'n allen voor de Fjord.

"want het is toch wel heel knap als je met zo'n paard dressuur rijdt".

Maar waarom niet de getalenteerde paarden, de écht goede ruiters aanmoedigen?
Waarom alles afkammen wat boven het maaiveld uitkomt? Ik zie gewoon liever die warmbloed, die heerlijk door het lijf loopt, en de oefeningen met gemak uitvoert.
Ik zie liever een "Happy Athlete" dan een koudbloed die er met hangen en wurgen komt.

De écht goeden komen toch wel bovendrijven, van welk ras ook. Taco en Guusje doen leuke dingen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:42

Precies zoals je het zegt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:21

Ja maar de supergoede ruiter kan wel op de houterige fjord zitten inplaats van op die geweldige warmbloed.Die warmbloed krijgt al genoeg punten omdat ie "zo geweldig" is.Ik denk niet dat veel fjorden geschikt zijn voor het werk boven de Z dressuur.Maar als ze in de Z een goede proef rijden ,lekker los door het lijf en van de hand af.Dan vind ik dan net zo knap als van de warmbloed die zo loopt.Maar knapper dan de geweldige warmbloed met z'n minder goede ruiter die er meer met rukken en plukken en omdat ie zo geweldig is er gekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:05

Dat ben ik zonder meer met je eens.
Maar die Fjord die dan netjes van de hand af loopt, en een nette proef rijdt, moet dan imo ook meer punten rijden als de ruiter met de warmbloed die zit te rukken en te plukken.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:08

Zekers waarom niet. IK zou alleen blijven staan oftewel nog eens omdraaien als ik opeens een belgische knol of een Ardenner in de ring zie. Maar als de proef naar behoren word uitgevoerd zeker waarom niet.
Ik vind dit eigelijk de zelfde vraag als : Met een Fries starten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:11

op het moment dat wij op een dier willen gaan zitten dat er niet voor gemaakt is een mens te dragen dan is het onze taak dit dier zoveel mogelijk te sparen en te leren met zijn lijf juist om te gaan zodat het een ruiter kan dragen. Nou dan ben je er al, dressuur. Een wedstrijd is dus eigelijk alleen een test of je paard de oefeningen in volgoorde kent om zo beter zijn lijf te leren gebruiken een soort eindtest en tevens een hou vast. Helaas ook een competitie strijd )had van mij wel weg gelaten mogen worden tot een bepaald niveau, onervaren mensen gaan nu namelijk soms rare dingen doen om hun paard klaar te maken voor een wedstrijd ipv een paard lekker te trainen en als afsluiting een proef te rijden en zo je winstpunten bij elkaar te sparen. Verder is het onze taak te zorgen dat het dier lekker in zijn vel zit en de oefeningen kan uitvoeren, een goed gebit hoort daar ook bij. Ik zie nog maar al te vaak paarden waarvan het duidelijk is dat ze een probleem hebben met het gebit maar volgens de eigenaar is er dan net een tandheelkundige bijgeweest. (vaak noemen die mensen zich ook nog tandarts en zijn helemaal geen arts).
Ik vraag me dan af hoeveel goede mensen er zijn die een paard echt kunnen helpen.
Zo willen sommige ook niet met een serieus oog naar een fjord kijken en zijn die bij voorbaat al onderhoudsvrij, maar ook aan fjorden kan een hoop mankeren.

De fjord wordt steeds meer een rijpaardje, en dus de taak aan de ruiter het zodanig te trainen dagt het ook een ruiter kan dragen en waarom mag het niveau niet getest worden op wedstrijd?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:06

Ik rijd zelf ook met 2 fjorden wedstrijden, maar ik kan me wel in de meningen vinden van degene die liever een warmbloed paardje zien. Geef toe, vaak (niet altijd) hebben die paarden veel meer souplesse in hun bewegingen en zijn ze losser in het lijf. Daar heb je natuurlijk ook weer uitzonderingen in.

Bij fjorden is dat eigenlijk weer net andersom, daar is het vaak een uitzondering als je een fjord tegenkomt die met ruimte in de gangen, souplesse en los in hun lijf lopen.
Maar als je zo'n fjord wèl tegenkomt dan is het wel een verademing om te zien vind ik, daar kan ik dan erg van genieten! Ja

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:13

Ik vind het zeker kunnen. Als je je paard gewoon goed aan het lopen hebt en je voert oefeningen goed uit, dan maakt het (volgens mij dan) niet uit op wat voor paard of pony je zit. Helaas kijkt de jury daar wel eens naar, maar ik vind dat ze daar niet op mogen oordelen (maar daar gaat dit topic ook niet over) Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:13

waarom niet?ik vind fjorden prachtig,en je moet het gewoon niet vergelijken met warmbloeden,ze hebben allebei hun charme,maar ik vind het niet eerlijk om het te vergelijken....een fjord is een heel ander type paard,is anatomisch ook heel anders gebouwd dan een warmbloed...maar ik vind fjorden prachtg!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:10

Ja en een stuk eigenwijzer zijn ze ook haha

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:05

Yamcha schreef:
In Nederland hebben we altijd een beetje een zwak voor de "underdog" niet?

Als er een houterige Fjord loopt, en een supergetalenteerde warmbloed, dan zijn wij met z'n allen voor de Fjord.

"want het is toch wel heel knap als je met zo'n paard dressuur rijdt".

Maar waarom niet de getalenteerde paarden, de écht goede ruiters aanmoedigen?
Waarom alles afkammen wat boven het maaiveld uitkomt? Ik zie gewoon liever die warmbloed, die heerlijk door het lijf loopt, en de oefeningen met gemak uitvoert.
Ik zie liever een "Happy Athlete" dan een koudbloed die er met hangen en wurgen komt.

De écht goeden komen toch wel bovendrijven, van welk ras ook. Taco en Guusje doen leuke dingen.

Nederland is dol op middelmatigheid: Idols, SBS, alle RTL's.... De ene na de andere nauwelijks getalenteerde idioot perst zich iedere dag weer in je tv scherm. Iets of iemand die echt, echt, echt heel erg goed is proberen we toch altijd eerst even de grond in te stampen.
Leuk Nederlands trekje, daarom redt zo weinig talent het hier uiteindelijk en vertrekt naar het buitenland. We willen liever allemaal ons kunnen meten met middelmatigheid, dan moeten opboksen tegen superioriteit.
In sport met dieren vind ik dit echter anders. 99% rijdt wedstrijden op "hobby-niveau". Zoals we bij voetbal goede voetballers importeren en we feitelijk dus geen Nederlands team hebben, vind ik het juist leuk dat mensen het paard rijden dat ze gewoon tot hun beschikking hebben.... wat voor paard dat ook is, niet dat moeilijke gedoe terwijl je toch eigenlijk maar een "hobby-bob" bent. Het is een lust om naar te kijken (weg met die eenvormigheid) en een flinke uitdaging voor ruiter en paard, lekker laten lopen dus. Zodra je op internationaal niveau zou willen presteren zul je toch naar een ander type paard moeten omkijken. Maar de "hobby ruiters"... gedragen zich op wedstrijden nog wel eens wat hautain en iemand op een fries, haflinger en fjord heeft daardoor niet altijd een leuke dag. Jammer..... ik kan erover mee praten.

xRobiinnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:09

Mooie foto fjordido, ik vind het makkelijk kunnen waarom niet?
Mensen vinden fjorden vaak lomp en dik. Maar sommige fjorden zijn dat helemaal niet!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:34

nee maar er werd hier ook over haflingers gepraat en dat fjorten haflingers en friezen geen ruime gangen hebben. Nou mijn haf is daar echt een uitzondering in want ik heb nog nooit zo'n ruime haf megemaakt. Zo heb ik ook een keer op een fjort van een vriendin van me gezeten en dat was net een hobbel paard.
IMO licht het voornamenlijk aan de rijkunsten vn de ruiter. Dus als een fjort goede gemiddelde basisgangen heeft en de ruiter weet waar hij het over heeft dan zal het altijd goed gaan. Het zal alleen wat langer duuren voordat je in de z bent. Voornamenlijk omdat de jury het niet wardeerd dat er een fjort haf of fries in de ring loopt.
Verder over de uitgestekte draf ben ik het niet eens. Het gaat tegenwoordig alleen maar om het spectacel en zoveel mogenlijk voorbeen aktie. Er zijn genoeg fjorten haffen en friezen die dit kunnen. maar het is niet correct. Dus vind ik een fjort haf of fries die een goede corecte uitgetrekte draf toond zonder het overdreve voorbeengebruik ik veel mooier vind dan een kwpn (bijv.) die een draf laat zien met veel te veel voor been aktie en totaal geen achterbeen gebruik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:47

girlchat11 schreef:
nee maar er werd hier ook over haflingers gepraat en dat fjorten haflingers en friezen geen ruime gangen hebben. Nou mijn haf is daar echt een uitzondering in want ik heb nog nooit zo'n ruime haf megemaakt. Zo heb ik ook een keer op een fjort van een vriendin van me gezeten en dat was net een hobbel paard.
IMO licht het voornamenlijk aan de rijkunsten vn de ruiter. Dus als een fjort goede gemiddelde basisgangen heeft en de ruiter weet waar hij het over heeft dan zal het altijd goed gaan. Het zal alleen wat langer duuren voordat je in de z bent. Voornamenlijk omdat de jury het niet wardeerd dat er een fjort haf of fries in de ring loopt.
Verder over de uitgestekte draf ben ik het niet eens. Het gaat tegenwoordig alleen maar om het spectacel en zoveel mogenlijk voorbeen aktie. Er zijn genoeg fjorten haffen en friezen die dit kunnen. maar het is niet correct. Dus vind ik een fjort haf of fries die een goede corecte uitgetrekte draf toond zonder het overdreve voorbeengebruik ik veel mooier vind dan een kwpn (bijv.) die een draf laat zien met veel te veel voor been aktie en totaal geen achterbeen gebruik.

Dikgedrukte gedeelte: dat is toch idioot?
Ik begrijp dat werkelijk niet. 9 uit 10 zaterdagen wordt er maar wat ge-hobby-bob't! Waar hebben we het over?
Ik begrijp dat het kolderiek is je kandidaat te stellen voor het olympisch team met een Haflinger. Maar we hebben het over NL, een beetje wedstrijdjes rijden op zaterdag. It's supposed to be fun.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:57

jawel het is ook allenmaal fun maar als je nou iets bijzonders wil (zoals ik)

Maar het is wel zo. De meeste jury's vinden het niks als er een fjort haf of fries in de ring loopt alleen omdat ze het niet mooi vinden. en daardoor behaald de combinati niet de punten die ze verdienen. snap je

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:06

girlchat11 schreef:
jawel het is ook allenmaal fun maar als je nou iets bijzonders wil (zoals ik)

Maar het is wel zo. De meeste jury's vinden het niks als er een fjort haf of fries in de ring loopt alleen omdat ze het niet mooi vinden. en daardoor behaald de combinati niet de punten die ze verdienen. snap je

Ik weet het, ik heb jaren wedstrijden gereden op een Haflinger. Met vlag en wimpel versloeg hij veel elegante voorgeprogrammeerde Z paardjes Haha! Toch was ik altijd de banketstaaf: "ga je dressuur rijden met die worst", "ga je hem over de hindernis tillen?". Maar springen kon ie! Pfieuw! Voor mij was dat toen een goede reden om wedstrijdrijden de rug toe te keren.
Ik was echter toen wel de enige die reed op een haflinger en uberhaubt een iets forser type paard, dat zag je toen niet veel....