voor de rest ben ik het helemaal met Goofy eens
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Goofy44 schreef:Ik zou zeggen juist wel. Als een Fjord wat betreft dressuur het gevraagde kan uitvoeren en dat is waarop je beoordeeld zou moeten worden, dan is dat alleen maar een compliment.
De vraag is niet wat de persoonlijke smaak, voorkeur, mode, hype, gril is bij het beoordelen van dressuur. Het gaat erom of je de gevraagde oefeningen goed doet. Daar moet je primair op beoordeeld worden.
Als een paard wat meer of minder uitstraling of de bouw wel of niet mee heeft, dan zou dat voor wat betreft de beoordeling van een dressuur oefening voor wat betreft de uitvoering geen verschil mogen maken. Er zijn mensen die een Fjord liever niet in de dressuur ring zien om tal van (verkeerde) redenen. Over smaak valt niet te twisten, dat is erg subjectief.
Er zijn paarden waarvoor dressuur op wat hoger niveau wat gemakkelijker zou kunnen zijn dan voor een Fjord. Met een Fjord zou je zo tot de Z2 kunnen doorrijden..... en feitelijk is dat een groter compliment dan iemand die met een warmbloedpaard, wat dan dressuur gefokt paard, ook de Z2 doet of doorrijdt. Je moet niet alleen rijkunstig bewijzen dat je het goed doet, je rijdt ook tegen meningen, emotie van andere mensen die vinden dat dressuur alleen voor dressuurpaarden zou zijn. Wat onzin is natuurlijk......
Er zijn een paar hele goede voorbeelden van amazones die het op een Fjord ver geschopt hebben.
Wanted2003 schreef:karev schreef:en waarom dan wanted2003?
Dit is mijn persoonlijke mening. Maar wanneer ik een fjord binnen zie komen raak ik niet onder de indruk.. het toont gewoon niet. Daarnaast komen VEEL fjorden gewoon te kort vergeleken bij andere paarden.
Dit geld niet alleen voor fjorden hoor, ook voor haflingers, friezen enz.

Judje schreef:claud1 schreef:Alles wat 4 benen heeft en hinnikt mag van mijn part de ring
in.... als de ruiter en het beestje samen een mooie proef rijden super toch????
Hier ben ik het mee eens.
Al zou ik erbij willen vermelden: alles wat 4 benen heeft, hinnikt en het lichamelijk aankan....

Yamcha schreef:In Nederland hebben we altijd een beetje een zwak voor de "underdog" niet?
Als er een houterige Fjord loopt, en een supergetalenteerde warmbloed, dan zijn wij met z'n allen voor de Fjord.
"want het is toch wel heel knap als je met zo'n paard dressuur rijdt".
Maar waarom niet de getalenteerde paarden, de écht goede ruiters aanmoedigen?
Waarom alles afkammen wat boven het maaiveld uitkomt? Ik zie gewoon liever die warmbloed, die heerlijk door het lijf loopt, en de oefeningen met gemak uitvoert.
Ik zie liever een "Happy Athlete" dan een koudbloed die er met hangen en wurgen komt.
De écht goeden komen toch wel bovendrijven, van welk ras ook. Taco en Guusje doen leuke dingen.
girlchat11 schreef:nee maar er werd hier ook over haflingers gepraat en dat fjorten haflingers en friezen geen ruime gangen hebben. Nou mijn haf is daar echt een uitzondering in want ik heb nog nooit zo'n ruime haf megemaakt. Zo heb ik ook een keer op een fjort van een vriendin van me gezeten en dat was net een hobbel paard.
IMO licht het voornamenlijk aan de rijkunsten vn de ruiter. Dus als een fjort goede gemiddelde basisgangen heeft en de ruiter weet waar hij het over heeft dan zal het altijd goed gaan. Het zal alleen wat langer duuren voordat je in de z bent. Voornamenlijk omdat de jury het niet wardeerd dat er een fjort haf of fries in de ring loopt.
Verder over de uitgestekte draf ben ik het niet eens. Het gaat tegenwoordig alleen maar om het spectacel en zoveel mogenlijk voorbeen aktie. Er zijn genoeg fjorten haffen en friezen die dit kunnen. maar het is niet correct. Dus vind ik een fjort haf of fries die een goede corecte uitgetrekte draf toond zonder het overdreve voorbeengebruik ik veel mooier vind dan een kwpn (bijv.) die een draf laat zien met veel te veel voor been aktie en totaal geen achterbeen gebruik.
girlchat11 schreef:jawel het is ook allenmaal fun maar als je nou iets bijzonders wil (zoals ik)
Maar het is wel zo. De meeste jury's vinden het niks als er een fjort haf of fries in de ring loopt alleen omdat ze het niet mooi vinden. en daardoor behaald de combinati niet de punten die ze verdienen. snap je
Toch was ik altijd de banketstaaf: "ga je dressuur rijden met die worst", "ga je hem over de hindernis tillen?". Maar springen kon ie! Pfieuw! Voor mij was dat toen een goede reden om wedstrijdrijden de rug toe te keren.