Goede ruiter 'karakterloos'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Goede ruiter 'karakterloos'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:23

Ik ben het niet met de stelling eens. Paardrijden moet leuk zijn, en een paard moet je liggen. En dan heb ik het nog niet eens over het echt botsen van characters, want daar ben je snel genoeg achter. Ook bij subtielere confrontaties, of het ontbreken van de klik mag een ruiter gerust de beslissing nemen om een andere baas voor het paard te zoeken. Uiteindelijk kunnen ze er beide gelukkiger door worden.

Karen_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:51

Mijn mening: Ik ben het niet met je eens. Als je een pony koopt kijk je naar het karakter, en natuurlijk of het paard met niveau mee kan. Ik kan me niet indenken dat je een paard gaat kopen dat je niet aanstaat. En ik vind ook niet dat een goede ruiter met elk paard een klik moet hebben. Want met karakter kom je veel verder, na mijn mening Knipoog Ik heb zelf ooit een shetlander gekregen. Dat was een hengstje van 1 jaar. Hij had altijd maar zijn zin gekregen en was telaat weg bij de merrie. (hij was al van familie en ik heb hem gekregen dus ik kon niet kiezen) Zijn karakter paste helemaal niet bij mij. Hij had geen respect voor mensen en liep over je heen. Ik heb het best lang met hem geprobeert maar omdat hij steeds meer hengst begon te worden ging het mis Het ging een tijdje hartstikke goed hij beet niet meer en het trappen liet hij achterwegen. Maar daar zijn leeftijd kwam zijn karakter heel sterk naar boven en begon hij te steigeren. Het bijten en trappen kwam terug:n Daarom heb hem na 1 jaar verkocht. Dat had ik veel eerder moeten doen! Want er zullen vast mensen zijn geweest die wel wisten wat ze met hem aan moesten.

Ik bedoel hier mee te zeggen. Dat als het karakter van jou niet bij je paard past jullie altijd blijven botsen. Ik zeg niet dat het gebeurd maar de kans zit er wel in!
Laatst bijgewerkt door Karen_J op 17-12-07 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:57

ik ben het ook niet helemaal met de TS eens... je moet altijd in bepaalde mate jezelf aanpassen naar het paard waarmee je werkt, maar ik vind het niet verstandig een paard uit te kiezen dat bv volledig niet bij hetgeen dat je ermee wil doen past. Je kan dan wel een broekschijter met geduld behandelen, maar toch zal hij altijd veel tijd en geduld vragen als je der bv cross me wil gaan doen. Als je dan voor de zoveelste keer weer een loeiharde stop krijgt zodat je zelf met je bek in het zand gaat is de lol er toch wat af lijkt me... Ookal blijf je maar geduld hebben, een iets moediger paard zou zo'n heerlijkheid zijn in dat geval...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:59

In zekere zin wel met je eens, ik denk dat een goede ruiter met vrijwel ieder paard overweg kan, mits hij/zij zich wil aanpassen aan het paard en niet andersom verwacht.

Maar ik denk ook dat het voor iemand die gewoon lekker wil rijden veel leuker is om een paard te kopen waarmee het vanaf het begin fijn loopt.
Ik denk wel dat die beroemde 'klik' wel degelijk kan ontstaan als je je er als ruiter maar voor open stelt. Mijn favoriete paard, met wie ik echt kan lezen en schrijven en die bijna telepatisch op me reageert, heb ik het eerste jaar niet aangekeken omdat ik het een stomme stugge ezel vond.

@kynshire, ik heb zo'n enorme scheiterd staan en dat is een geweldig crosspaard. Kwestie van vertrouwen geven en opleiden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:14

Ik ben het eens en niet eens met de TS.

Een beroepsmatige ruiter moet met de meeste paarden ook overweg kunnen in de zin van : kunnen rijden en opleiden.
Echter je zal toch je eigen identiteit moeten behouden en niet volledig jezelf moeten verliezen en ondergeschikt maken aan het paard. Je moet vanuit jezelf je vaardigheden zodanig kunnen aanpassen dat het dicht bij jouzelf blijft liggen maar wel de vaardigheden zo toepassen welke het beste zijn voor het paard.

Meer geduld is niet zozeer alleen een karaktereigenschap maar ook een vaardigheid die je kan trainen. Net als strenger wezen, vriendelijker zijn, consequent, etc, etc.

Ik zou dan niet stellen van 'karakterloos' maar goed in het trainen en toepassen van de vaardigheden die op dat moment nodig zijn voor het paard en de ruiter.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:34

Citaat:
Ik zou dan niet stellen van 'karakterloos' maar goed in het trainen en toepassen van de vaardigheden die op dat moment nodig zijn voor het paard en de ruiter.

Goed omschreven! (De term 'karakterloos' staat ook niet voor niks tussen aanhalingstekens.)

Wel vergt dat dus een kritische blik naar jezelf.Bovendien denk ik dat juist als je durft te veranderen je veel meer uit jezelf en dus ook uiteindelijk uit je paard haalt. Het maakt je alrounder, gevoeliger, ongeacht of je nu voor je beroep of gewoon voor de lol rijdt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:50

Sommige mensen draven door in 'de klik vinden' (tenminste hier in de omgeving).
Ze kopen een paard/pony, en als ze daar de eerste wedstrijd geen prijs mee winnen, verkopen ze het paard weer, onder het mom van 'geen klik hebben' ..
Dán vind ik dat je eens kritisch naar jezelf moet leren kijken. En niet alles bij het paard moet leggen.
Want je paard is puur een spiegel. Maar niet na 3 dagen.
Een combinatie heeft tijd nodig om te groeien. Minstens een halfjaar, als je het aan mij vraagt. Lachen

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:07

Ik las toevallig in BIT van deze maand dat Coby van Baalen een maand nodig had om de 'klik' met haar paard te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:01

MissEvil schreef:
Sommige mensen draven door in 'de klik vinden' (tenminste hier in de omgeving).
Ze kopen een paard/pony, en als ze daar de eerste wedstrijd geen prijs mee winnen, verkopen ze het paard weer, onder het mom van 'geen klik hebben' ..
Dán vind ik dat je eens kritisch naar jezelf moet leren kijken. En niet alles bij het paard moet leggen.
Want je paard is puur een spiegel. Maar niet na 3 dagen.
Een combinatie heeft tijd nodig om te groeien. Minstens een halfjaar, als je het aan mij vraagt. Lachen

Ik vind eerlijk gezegd ook dat mensen vaak véél te snel op wedstrijd gaan. Beestje net onder het zadel, en dan moeten ze al op concours. Soms zit d'r nog totaal geen stuur op...
Van jongs af aan wennen aan meegaan en werkjes op vreemd terrein vind ik prima, maar volgens mij kan je daar veel beter lessen, clinics of oefenwedstrijdjes voor gebruiken. Hebben anderen ook wat minder last van je...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:45

laatst zei iemand hwet paard zoekt zijn baas, dat vond ik wel een goede uitspraak.

Maar wat betreft het geen klik hebben.
Vaak begint het al op een manege, daar wordt geleerd hoe je met een paard omgaat en hoe je hem bereidt, maar alles is erg minimaal. Je leert hem opzadelen en als hij niet luisterd geef je hem een klap maar eigelijk is dat je eigen zwakheden verdoezelen. Je leert rijden (vaak schoppen en tikken met zweep als voorwaarts en links is linkerteugel en rechts rechter teugel), maar houding is niet heel belangrijk en ook is de aandacht an het trainen van een paard maar minimaal. je leert niets over het paard zijn psyche en over hoe je ermee om moet gaan. Hoe een paard zijn lijf werkt en hoe je hem kunt trainen tot rijpaard en ga zo maar door. Dan krijg je een eigen paard maar eigelijk weet je er nog weinig van. Een paard hou je niet voor de gek en een paard liegt ook niet. Bij een ander doet het paard het wel, dus conclusie met mij heeft hij geen klik, maar niet nagaan hoe dat komt....

Of is die zelf eigelijk ook niet zo ervaren. paarden kunnen je heel bveel leren en wij kunnen een paard trainen maar dan moet je wel een met het paard willen zijn en dus eerlijk zijn voor jezelf en jezelf laten zien hoe je bent zonder masker.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:38

Skipper schreef:
Ik ben het eens en niet eens met de TS.

Een beroepsmatige ruiter moet met de meeste paarden ook overweg kunnen in de zin van : kunnen rijden en opleiden.
Echter je zal toch je eigen identiteit moeten behouden en niet volledig jezelf moeten verliezen en ondergeschikt maken aan het paard. Je moet vanuit jezelf je vaardigheden zodanig kunnen aanpassen dat het dicht bij jouzelf blijft liggen maar wel de vaardigheden zo toepassen welke het beste zijn voor het paard.

Meer geduld is niet zozeer alleen een karaktereigenschap maar ook een vaardigheid die je kan trainen. Net als strenger wezen, vriendelijker zijn, consequent, etc, etc.

Hier sluit ik me bij aan. Eigen karakters kan je niet veranderen, moet je ook niet willen veranderen ten koste van een ander of een paard. Het gaat puur en alleen om het afstemmen/aanpassen/veranderen van jouw rijkunsten/gedrag aan de vaardigheden van het paard. Daarnaast probeer je als ruiter ook enkele aanpassingen aan te brengen in het gedrag van je paard, maar het karakter van je paard kan je ook niet veranderen. Moet je ook niet willen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:44

Het heeft weinig met het karakter van de ruiter te maken. Het gaat om inlevingsvermogen naar het paard toe. Daarnaast veel ervaring en het vermogen te bezitten dieren op een verantwoorde wijze te leren wat zij moeten leren.

Natuurlijk moet er (voor de huis tuin en keuken ruiter) wel een klick zijn. Het heeft geen enkel nut een luie beginnende ruiter een flegmatiek paard te laten rijden, of een paniekerige amazone een stuiterende volbloed. Maar álles is te leren, dit geldt voor zowel paard als ruiter. Het is maar hoeveel tijd je erin wilt investeren en hoe vastberaden dat je daarin bent!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:42

lailapri schreef:
laatst zei iemand hwet paard zoekt zijn baas, dat vond ik wel een goede uitspraak.

Maar wat betreft het geen klik hebben.
Vaak begint het al op een manege, daar wordt geleerd hoe je met een paard omgaat en hoe je hem bereidt, maar alles is erg minimaal. Je leert hem opzadelen en als hij niet luisterd geef je hem een klap maar eigelijk is dat je eigen zwakheden verdoezelen. Je leert rijden (vaak schoppen en tikken met zweep als voorwaarts en links is linkerteugel en rechts rechter teugel), maar houding is niet heel belangrijk en ook is de aandacht an het trainen van een paard maar minimaal. je leert niets over het paard zijn psyche en over hoe je ermee om moet gaan. Hoe een paard zijn lijf werkt en hoe je hem kunt trainen tot rijpaard en ga zo maar door. Dan krijg je een eigen paard maar eigelijk weet je er nog weinig van. Een paard hou je niet voor de gek en een paard liegt ook niet. Bij een ander doet het paard het wel, dus conclusie met mij heeft hij geen klik, maar niet nagaan hoe dat komt....

paarden kunnen je heel veel leren en wij kunnen een paard trainen maar dan moet je wel een met het paard willen zijn en dus eerlijk zijn voor jezelf en jezelf laten zien hoe je bent zonder masker.

even spelfout eruit en zin weggehaald die er niet in moest krijg je al je 3x opnieuw gaat typen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:46

Ik ben het wel met TS eens..... maar ik maak wel een sortering tussen hobbieruiters en prof ruiters..... voor een hobbieruiter maakt het niet zoveel uit, die vind wel een paard die qua karakter past.

Voor een prof ligt dat anders, die wordt letterlijk opgezadeld met een paard.

de prof moet inderdaad in staat zijn het karakter aan te passen aan het paard........ In iedergeval in staat zijn zich niet te laten leiden door emoties.....

Net zoals een prof glazewasser geen kopje koffie mag drinken bij de schaarsgeklede klant, terwijl hij in het weekeinde misschien wel 4 one night stands heeft......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:54

Ik heb heel wat paarden in mijn leven meegemaakt. Met de een heb je meteen een klik (komt niet zo vaak voor als ik zou willen), bij de ander moet het groeien en met weer een ander gaat het gewoon niet werken (al hoewel ik die weinig tegen gekomen ben Knipoog ). Is op zich niets mis mee. Je kunt zoveel van elkaar leren, als je voor elkaar open staat. En soms moet je daar als mens wat meer voor doen, als het paard niet meteen open staat voor jou. Ik leer nog steeds heel veel van paarden. Ze zijn een spiegel, heel confronterend soms. Ik vind vooral dat jij als mens je aan moet passen en niet andersom. Jij bent de (bege)leider en het is geweldig om je paard zo voor je te winnen, dat ze je volgen, op je gericht zijn, met je samen willen werken, zonder enige vorm van dwang (en geweld).

Overigens lees ik in de beginpost dat het vooral om het rijden gaat, maar ik trek dat liever door naar het met elkaar omgaan op de grond, in het grondwerk en de dagelijkse omgang met elkaar. Ik heb van mijn eigen paard geleerd meer rust in mezelf te vinden, rustiger te zijn en meer te werken met lichaamstaal.

Daarbij geloof ik niet dat ik 'karakterloos' moet zijn, zwakheden hebben we allemaal en perfect hoef ik niet te zijn. Mijn paard ook niet. Nee, het is juist de kunst om de sterke kanten bij mijn paard en bij mezelf naar voren te halen. En de zwakke kanten blijven verbeteren..... Je blijft dus altijd leren. Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:46

Ik kan met veel beesten werken. In de meest uit een lopende karakters. Maar met de een gaat het makkelijker dan met de ander. En zelfs al gaat het met eentje niet makkelijk (of juist wel) ben ik bij de ene er juist wel voor bereid om er voor te werken en de ander veel minder.

Heb een hele lieve pony op stal gehad, in praktijk was die van mij, heb er zelfs nog 2 veulens van gehad. Maar die merrie had het gewoon niet. Ik heb haar zadelmak gemaakt, betuigd, nog een paar wedstrijdjes mee gestart. Maar ik ging er niet voor m'n lol mee rijden, enkel als ik weer op wedstrijd ging ofzo (werd in de tussentijd wel gereden dus stond niet helemaal stil). Echt een geweldig brave pony, maar niet 'mijn' pony. Ze is nu van een meisje van 7 en daar is het wel helemaal haar pony. Geweldig toch, zelfs nu die merrie een half jaar weg is geniet ik nog van haar.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:59

Ik ben het voor een groot gedeelte wel eens met de topic schrijver maar ik vind dat er ook een grens aan zit, je kan je gewoon niet aan elk gedrag aanpassen dat is eigenlijk gewoon onmogelijk.. Als een paard precies het tegenovergestelde van je vergt als jou eigen karakter, is het gewoon niet te doen om je totaal aan te passen.

Mijn stage begeleider vertelde mij laatst dat hij een klant had (een egyptische springruiter, maar verder weet ik niet wie) die kwam kijken voor een leuk paardje, mijn stagebegeleider zette hem op de meest verschillende paarden, van reuzen tot kleine paardjes, van bokkers tot "brave" paarden en van stijve tot soepele paarden. Hij wist zich bij elk paard aan te passen en reed ze volgens mijn stage begeleider allemaal erg netjes en sprong zo even een parcoursje rond.. Mijn stagebegeleider stond er echt van te kijken hoe makkelijk die man was in zijn omgang met paarden.. Zo hoort het vind ik!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:31

Citaat:
ik ben het ook niet helemaal met de TS eens... je moet altijd in bepaalde mate jezelf aanpassen naar het paard waarmee je werkt, maar ik vind het niet verstandig een paard uit te kiezen dat bv volledig niet bij hetgeen dat je ermee wil doen past. Je kan dan wel een broekschijter met geduld behandelen, maar toch zal hij altijd veel tijd en geduld vragen als je der bv cross me wil gaan doen. Als je dan voor de zoveelste keer weer een loeiharde stop krijgt zodat je zelf met je bek in het zand gaat is de lol er toch wat af lijkt me... Ookal blijf je maar geduld hebben, een iets moediger paard zou zo'n heerlijkheid zijn in dat geval...

Ik denk dat je in jouw geval ook gewoon het verkeerde paard hebt gekocht. Waar ik op doel is dat mensen heel snel het paard veroordelen omdat ze niet de leiding kunnen geven. Dan ligt het aan het paard en niet aan de ruiter zelf. Veel mensen lijken niet in staat om naar zichzelf te kijken om zo te zien wat ze kunnen veranderen om wel bij het paard te passen.

Citaat:
Ik heb zelf ooit een shetlander gekregen. Dat was een hengstje van 1 jaar. Hij had altijd maar zijn zin gekregen en was telaat weg bij de merrie. (hij was al van familie en ik heb hem gekregen dus ik kon niet kiezen) Zijn karakter paste helemaal niet bij mij. Hij had geen respect voor mensen en liep over je heen. Ik heb het best lang met hem geprobeert maar omdat hij steeds meer hengst begon te worden ging het mis Het ging een tijdje hartstikke goed hij beet niet meer en het trappen liet hij achterwegen. Maar daar zijn leeftijd kwam zijn karakter heel sterk naar boven en begon hij te steigeren. Het bijten en trappen kwam terug:n Daarom heb hem na 1 jaar verkocht. Dat had ik veel eerder moeten doen! Want er zullen vast mensen zijn geweest die wel wisten wat ze met hem aan moesten.

Goed van je dat je hem uiteindelijk verkocht hebt. Als het gevaarlijk wordt moet je hem zeker niet houden. Je maakt wel heel duidelijk dat je dus zelf niet in staat was hem duidelijk en consequent op te voeden en er dus voor kiest hem te verkopen. Ik vraag me af of je je daarvan bewust bent geweest. Weet je van jezelf dat je niet consequent en duidelijk bent en heb je geprobeerd dat te veranderen? (Niet boos bedoeld hoor, pure nieuwsgierigheid) Haha!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:45

Natuurlijk moet er wel een klik zijn, anders kun je het samen nooit goed vinden. Maar
een ruiter en paard moeten zich wel een beetje aan elkaar aanpassen soms, vind ik.