Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:38

Ik rijd ook klassiek, en hoor hier veel over doorhangende teugels...
Ik reed hiervoor dus met doorhangende teugels en mag dit absoluut niet meer van mijn instructeur!
Mijn paard accepteerde het bit dus ook niet, dat moeten ze leren door juist contact te houden!

Mijn ambitie ligt nog steeds bij de wedstrijden , maar dan echt voor mijn en mijn paard haar plezier, en niet voor de punten!

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:43

Ik heb zelf een lusitano hengst (niet geheel waar iedere dressuurruiter warm voor loopt die hebben liever een grote sportpaard zoals kwpn enz) die alle gp oefeningen kan (ik heb hem overigens niet zelf opgeleid) Hij zit echt in de piaffe kantelt zijn bekken en je ziet gewoon de energie van achter naar voren glijden en het ziet er ook heel makkelijk en onvermoeibaar uit dit mis ik bij heel veel gp paarden. En idd niet bij allemaal hoor maar het is ook niet de bedoeling iedereen over 1 kant te schuiven

* robijntjah ook zonder doorhangende teugels kun je prima ontspannen met je hand en licht blijven, alleen zie je bij veel ruiters dat de stang of trens wat ver in de mondhoek zit getrokken en dit is natuurlijk absoluut geen uitgaand punt bij de klassieke dressuur en overigens voor geen enkel dressuur lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:45

Ja nee, dat bedoelde ik inderdaad!
Ik moet elastisch meegaan in mijn contactteugel! Dus niets geen 'gevraag', gewoon meegaan, goede lengetebuiging vragen dmv rechtrichten, en zo ontspant zij, en zakt voor!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:47

Judje schreef:
Wat je zegt Alane zit wel wat in.

Maar: de klassieke dressuur is eeuwen geleden bedacht. Waarop gebasseerd? Op de fysieke mogelijkheden en beperkingen van het paard als soort. Toendertijd werden paarden vaak pas later beleerd en werd er meer tijd genomen om stuw- en draagkracht in de achterhand van het paard te trainen.

ehm... niet gebasserd op het kunnen van het paard vanuit het oogpunt van het paard, maar vanuit het kunnen van het paard met het oogpunt op de ruiter (alhoewel die ook niet zoveel waarde had)
Dat beiden veel waarden hadden (en dan hebben we het nog steeds over de kinderschoenen van de dressuur)

Judje schreef:
Tegenwoordig moet het vaak zo snel mogelijk, omdat het anders gewoon te veel geld kost. De economische waarde van paarden is natuurlijk sterk gegroeid.
Uitgaande van op jarige leeftijd inrijden en verwachte inzet als topper op 10 jarige leeftijd... praat je over 7 jaar... dat haalden de paarden toenertijd niet.

Judje schreef:
Maar iets dat mij er wringt over de piaffe: in het topic over Anky had ik het ook over de piaffe dat je paarden tegenwoordig (iha en ik wil hiermee niet iedereen over 1 kam scheren, maar ik zie het vaak zat) hun bekken minder ziet kantelen, weinig ondertreding en draagkracht ziet vanuit de achterhand en het paard dus ook minder 'door zijn kont zakt'. Toen kwam het antwoord dat het dressuurpaard van tegenwoordig dat niet meer zo kan. Toen dacht ik: dus we gaan paarden veranderen en 'echte' dressuurpaarden fokken, maar omdat zij de oefeningen niet meer kunnen zoals de paarden van vroeger (en een deel van de paarden van nu) gaan we de oefening piaffe maar anders beoordelen. Is dat niet de omgekeerde wereld? Verward

Paarden worden anders gefokt, met andere criteria, 1 van die punten is bespiering.. als de bespiering het mogelijk maakt dat het paard heet gevraagde zonder inspanning toont, dus kanteling van bekken en het extra gebruik van de rugspieren... zou dat 1 verklaring zijn...
een andere is dat het paard gedurende de gehele periode al goed ondertredend loopt...

Youtube kan heel verheldernd zijn....

Wat ik wederom lees is dat klassiek haaks staat op wedstrijdrijden... Hoe weet je nu als kalssieke ruiter hoe je staat in de africhting als je enige critici je instructeur is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:53

Ik heb zelf geleerd te voelen (en dat is eigenlijk HE-LE-MAAL niet moeilijk) dat je paard (iig toch de mijne) zich veel prettiger voelt bij deze manier van rijden!
Als ik op wedstrijden niet scoor, heel jammer dan, weten we dat ook weer! Zij gaat iig met plezier aan het werk, en dat was voorheen toch echt niet zo!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:23

Robijntjah schreef:
Ik heb zelf geleerd te voelen (en dat is eigenlijk HE-LE-MAAL niet moeilijk) dat je paard (iig toch de mijne) zich veel prettiger voelt bij deze manier van rijden!
Als ik op wedstrijden niet scoor, heel jammer dan, weten we dat ook weer! Zij gaat iig met plezier aan het werk, en dat was voorheen toch echt niet zo!

En omdat de vorige manier, zoals je dat geleerd hebt, niet lukte heb je een andere manier geleerd en dat noem je dan klassiek?

En hoe weet je dan dat je vorige manier dezelfde manier is als Anky volgt?

Vraag me uberhaupt af of de manier hoe GP-ruiters trainen zovel anderd is als de zogenaamde klassieke dressuur grootmeesters het doen?
Vraag me dan af, als dat de manier van rijden is, en je zo het maximae uit je paard kunt halen, waarom de GP top het niet gebruikt of nog nooit van gehoord hebben???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:26

Alane schreef:
Robijntjah schreef:

En omdat de vorige manier, zoals je dat geleerd hebt, niet lukte heb je een andere manier geleerd en dat noem je dan klassiek?

En hoe weet je dan dat je vorige manier dezelfde manier is als Anky volgt?

Vraag me uberhaupt af of de manier hoe GP-ruiters trainen zovel anderd is als de zogenaamde klassieke dressuur grootmeesters het doen?
Vraag me dan af, als dat de manier van rijden is, en je zo het maximae uit je paard kunt halen, waarom de GP top het niet gebruikt of nog nooit van gehoord hebben???

Het lukte prima, SB, wijken, ging allemaal heel goed! Ze zette alleen haar rug donders vast, en kroop achter het bit! Ze had geen plezier meer in het rijden, en begon verzet te tonen! Allenmaal verdwenen sinds ik klassiek rijd!

Anky rijd volgens mij LDR, dat heb ik nooit gereden, en dat heb ik ook nooit beweerd Clown

GP ruiters en klassieke meesters heb ik verder niet zoveel verstand van Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:41

Mijn dochter had in het begin ook problemen met haar pony... kon zelfs geen B-proef rijden.... zijn van instructie veranderd en het gaat als een trein, in minder dan een jaar van B naar M1, heeft niets met klassiek te maken.
Haar andere paard zette zich ook vast in de rug, rijstijl aangepast en probleem opgelost, niets te maken met klassiek maar met wijze van instructie en rijden...

Met een vastgezette rug rijdt je geen goede SB en is het wijken niet goed.

LDR is niet voor mensen die in de breedte sport rijden, is voor mensen met paarden die in de top rijden... heeft mi niets te maken met klassiek..
Als jouw isntructie je volgens de LDR methode heeft getraind... dan nog heeft dat niets te doen met de vraag klassiek vs GP, maar meer met hoe herken ik verkeerde instructie (als in: wanneer is het nodig dat ik andere instructie kies, mijn instructiemens is Z 1 geweest en dus een goede instructeur... enz enz)

wederom: is mijn mening en geen feit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:47

Alane schreef:
Mijn dochter had in het begin ook problemen met haar pony... kon zelfs geen B-proef rijden.... zijn van instructie veranderd en het gaat als een trein, in minder dan een jaar van B naar M1, heeft niets met klassiek te maken.
Haar andere paard zette zich ook vast in de rug, rijstijl aangepast en probleem opgelost, niets te maken met klassiek maar met wijze van instructie en rijden...

Met een vastgezette rug rijdt je geen goede SB en is het wijken niet goed.

LDR is niet voor mensen die in de breedte sport rijden, is voor mensen met paarden die in de top rijden... heeft mi niets te maken met klassiek..
Als jouw isntructie je volgens de LDR methode heeft getraind... dan nog heeft dat niets te doen met de vraag klassiek vs GP, maar meer met hoe herken ik verkeerde instructie (als in: wanneer is het nodig dat ik andere instructie kies, mijn instructiemens is Z 1 geweest en dus een goede instructeur... enz enz)

wederom: is mijn mening en geen feit

Ik ben dus ook van instructie veranderd, en toen is het veranderd idd Clown

Geen goede wijken en SB idd, maar ze deed het wel! Voor mij!

Ik heb dus NIET volgens de LDR methode getraind, en dat zou ik persoonlijk ook nooit willen Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb geen flauw idee wat mijn nieuwe lesgeefmens zelf heeft gereden, en dat interesseert me ook niet, ik en mijn paard voelen ons er goed bij! Punt!

En mijn mening is dat een methode moet klikken met de combinatie Knipoog Dus ik wil niet iedereen aan de klassieke dressuur zien! Wel zou ik graag zien dat dat geruk en gepluk eens over is!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:51

Maar hoe weet je dan of je klassiek rijdt en niet in de begin zit naar LDR?

Mijn dochter had bij de eerste instructie ook veel plezier, pony ook immerrs kwam niemand aan haar geweten, ze ontwikkelde een mooie onderhals enz. Zeker liep de pony ook Sb en week ook, maar niet volgens het boekje
De jury was haar keerpunt, andere isntructie en nu loopt pony ook SB en wijkt het ook maar nu volgens het boekje... juryboekje ? mischien wel maar een 7 voor 2 X SB gemiddeld per proef tegenover netgeen verliespunt in de B bij de vorige instructie....

edit: even wat toegevoegd klikte even verkeerd
Laatst bijgewerkt door Alane op 14-12-07 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:54

Omdat ik mijn paard haar neus eruit rijd, en juist NIET laag diep en rond Clown

Daar wil ik ook helemaal niet naartoe, en mijn instructeur ook niet Nagelbijten / Gniffelen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:58

Je snapt me niet helemaal... je bent nu bezig met de basis, wat komt er na de basis? Omdat het goed voelt plak jij het etiket "klassiek" erop, mijn vraag is, is het daadwekelijk klassiek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 02:01

Hans van Herpen geeft wel degelijk klassiek les ja!
Wat er na de basis komt laat ik aan hem over Clown
Daar zijn we iig nog niet aan toe (3 maanden uit de running ivm operatie)!

Ik moet nog meer het gevoel ontwikkelen van het hoe en wat precies! Ben hier ook pas een klein jaartje mee bezig (met heel veel tussenpozen en heel veel pech Clown), dus uiteindelijk maar een 3 maanden ofzo denk ik!

Als we er eenmaal klaar voor zijn moet ik meer met contactteugel gaan rijden, en beginnen we aan de wat moeilijkere onderdelen, maar blijven ons ook zeker richten op de basis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 02:02

En nu ga ik slapen Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:19

Ik ga nog maar even verder over instructrices en trainen van anky. Ik heb geen idee hoe anky traint maar dat zie je waarschijnlijk ook niet. ik geloof best dat zij ook dingen ernaast doet (longeren? Werk aan de hand?)

Wat ik wel weet is wat ik gezien heb tijdens mijn stages. Bij verschillende goede ruiters. De ene trainde nauwelijks 3x per week 15 min en 2 keer longeren. Ik heb les gehad van haar en ze hielp mijn fjordje wat ronder te worden met zeer krappe bijzets en plukken en trekken. Niets hielp echt behalve dat mijn paardje er niet echt blij van werd. Wel bleef hij erheen gaan en inzet tonen maar als hij dan klaar was hinnikte hij van blijdschap. Ook lessen gezien van andere hogere ruiters en diverse leerlingen van die mensen, maar zo hoef ik mijn fjordje ook niet te rijden. Heb ook nog vele andere lesgevers hier uit de buurt geprobeert maar alle niets.
Toen vond ik centered riding instructrice maar die gaf eerlijk toe dat ze vooral ruitergericht lesgaf maar nog niet paardgericht en dat ik dus iemand anders moest zoeken. weer veschillende geprobeert en het begon allemaal aardig maar toch grepen ze naar hulpteugels als ze het niet meer wiste (hoewel de ruiter en opzat met vastgezette handen en totaal uit balans en heel gespannen). Nu heeft zij in de tussentijd lessen gehad van hogeschoolruiter en begint zich ook meer op de paarden te richten. Eerst moest ik een goede tandarts erbij halen toen kwam daaruit behalve veel gevijl dat hij teveel wang heeft en bij veel teugeldruk daar dan op zou kauwen, hele probleem van niet nagevelijk en als hij wel afboog in de krul gelijk opgeheldert. Ook rade ze me een osteopaat aan. Hierna was hij ook zoveel beter. en nu binnen een paar maanden zijn we bezig met oefeningen als travers sb piaffe etc. Had ik altijd alleen maar van kunnen dromen.

Maar nu, waarom is mij dit nooit eerder aangeraden, zelfs niet dat mijn zadel niet paste. Dat ik beter zonderzadel reed als met zadel kwam door mij niet door het zadel. 3 tandartsen dit neit hebben opgemerkt. Etc etc.

De eerdere instructeurs hadden zelf allemaal ook les van nog weer betere ruiters, en orun en alles gehaald.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:59

Even een aardige input voor deze discussie afkomstig van de website van Tineke Bartels:

Door Tineke en Joep Bartels (UIT HET BOEK ‘Bewuster Paardrijden’)
Onze opvattingen over training van paard en ruiter hebben zich in de afgelopen tien jaar sterk ontwikkeld. Het werd volgens ons tijd om de ontwikkelingen in een boek vast te leggen. Want er zijn behoorlijk wat misverstanden ontstaan over het trainen van paarden. Wat succesvolle ruiters als Nicole Uphoff, Isabel Werth, Ulla Salzgeber en Anky van Grunsven in praktijk gebracht hebben, kan misschien niet door iedere andere ruiter blindelings gekopieerd worden, maar we kunnen er wél het nodige van leren.

Vroeger reden vooral sterke mannen. De paardensport komt uit een militaire traditie. Nu zijn vooral vrouwen erg succesvol in de paardensport. Vrouwen hebben minder kracht maar rijden doorgaans met meer gevoel. Toch is er veel kritiek. De methode van de sterke mannen, de klassieke rijkunst, zou beter zijn dan de methode van de gevoelige vrouwen? Wij geloven dat niet. Volgens ons wordt er nu beter gereden dan vroeger, en de dressuursport is mooier geworden. Maar er schuilen ook gevaren in de huidige ontwikkelingen.

Wij vinden het belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan de voordelen maar ook aan de valkuilen en gevaren van moderne trainingsystemen. Diep rijden is een belangrijk detail in de ontwikkeling van het paardrijden. ‘Diep rijden’ is op zichzelf geen garantie voor succes en slecht of goed rijden heeft geen directe relatie met de halshouding van een paard. Je kunt heel goed klassiek rijden en heel slecht diep rijden. Maar heel goed diep rijden geeft al tientallen jaren de beste resultaten.

Het gevoel dat een paard geeft als hij zich helemaal los laat, en als hij zijn rug optimaal gebruikt, raak je nooit meer kwijt. Je wilt steeds weer terug naar dat gevoel. De herinnering aan het ideale ‘ruitergevoel’ wordt het doel van je training. Maar dat ruitergevoel is niet goed in woorden uit te drukken, en dus moeilijk uit te leggen aan een leerling. Je moet het zelf gevoeld hebben.

Ruitergevoel is voor een belangrijk deel onderbewust. Ruitergevoel zorgt er ook voor dat je kunt ‘communiceren met je paard’ zonder er over na te denken. Ruitergevoel zorgt er voor dat de communicatie steeds verfijnder verloopt, en dat je paard zich in volledig vertrouwen openstelt voor de hulpen. In het Duitse scala van africhting gebruikt men het woord ‘Durchlässig’ voor deze toestand van het paard. Wij noemen het liever ‘openstellen’. Een paard stelt zich open voor de ruiter in zijn hele lichaam en geest. Het is een gevoelstoestand. Het paard voelt zich veilig bij zijn ruiter. Open stellen is ook een kwestie van psychische en fysieke rijping.

Om dat te bereiken trainen wij op de Academy tamelijk veel paarden in een ‘ronde en diepe halshouding’. Wij gebruiken het systeem niet voor alle paarden en alle ruiters, en de manier waarop je ‘rond en diep’ traint is heel erg belangrijk: ons doel is dat het paard als het ware uit eigen wil ‘zijn hoofd laat vallen’. Een jong paard in de krul trekken werkt averechts; het paard moet langzaam aan de nieuwe houding wennen en geeft vervolgens de ruiter het gevoel dat hij het als prettig ervaart. Hij voelt zich veilig in die houding! De diepere halshouding wordt afgewisseld met een hogere halshouding. Kort wordt afgewisseld met lang. Zó krijgt trainen ook de functie van gymnastiek en tevens een soort actieve massage. De wetenschap heeft onderzoek gedaan, dat er op wijst dat ‘rond en diep trainen’ positief werkt, mits het goed toegepast wordt. Ruiters en trainers die er verantwoord mee omgaan weten uit ervaring dat ze er ontspannen, losse en gehoorzame paarden mee krijgen. In Nederland wordt deze trainingsmethode steeds verder uitgewerkt.

Natuurlijk kun je met een andere trainingsmethode ook goede resultaten krijgen, als je die goed toepast, dat is in het verleden wel bewezen. Maar het is toch opvallend dat álle grote titels in de afgelopen tientallen jaren gewonnen zijn door ruiters die zo trainen. Paarden, die op deze manier getraind worden, gaan vooral beter over de rug. Ze kunnen zich makkelijker oprichten en je kunt ze ook bovenin beter los door het lichaam rijden. En ze worden mooier, beter gespierd, en vriendelijker in de omgang. Dat er ook nadelen aan diep rijden kleven, als de methode niet goed wordt toegepast, mag wel duidelijk zijn.

Ik heb Tineke Bartels zeer hoog zitten, hoger dan de gemiddelde L rijdende bokker. (niet vervelend bedoeld, maar zij is echt een vakvrouw en weet waar ze het over heeft). Haar visie op klassiek/huidige dressuursport vindt ik heel begrijpelijk en aannemelijk verwoordt.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:27

Maar het probleem zit erin dat het gros van de mensen niet 'heel goed diep' kan rijden, maar in rukken en plukken verzandt (ook door het schrijnende gebrek aan werkelijk goede instructeurs: Orun/Deurne zegt wat dat betreft ook geen drol). Dan is het klassiek rijden imo *en iig voor mij en mijn paard, want dat is ook nog verschillend- wat past bij jou als combinatie* een stuk vriendelijker voor het paard omdat je er simpelweg veel meer vanaf blijft aan de voorkant, veel bewuster bezig bent met de biomechanica van een paard en voelen.

Ook heb ik het idee dat er in het klassieke gebeuren veel minder druk achter zit en er minder prestatiedrang is: een paard hoeft niet op zijn 4e Z te zijn, bij wijze van spreken, paarden worden meestal later en vooral langzamer ingereden, er wordt veel aan de hand gewerkt om spieren te versoepelen en versterken voor er een ruitergewicht op geplaatst wordt terwijl het me bij mensen in de ringdressuur vaak opvalt dat een paard met 3 jaar toch al aardig intensief belast wordt (want er moet ieder weekend een wedstrijd) en dat alleen maar toeneemt naarmate het dier ouder wordt. Ik stel het hier een beetje zwartwit om de verschillen aan te duiden, ik denk dat de meeste mensen zich in een veel grijzer gebied bevinden en dat die paarden ook echt zeker niet sielugh zijn. Correct rijden is correct rijden, of je nu klassiek of 'gewoon' rijdt. Het is alleen zo lastig dat er maar heel weinig mensen zijn die dat kunnen en/of kunnen overbrengen op anderen.

Ik heb eerlijk gezegd bij geen enkel lesgeefmens (behalve degene die mijn paard gefokt heeft, die geeft echt heel goed les maar woont te ver weg om regelmatig bij te lessen helaas) geleerd WAAROM ik bepaalde dingen moest doen, wat mijn lichaam deed tov het paard en wat dat voor invloed op het paard had, welk been van het paard wat deed en waarom, wat ik voelde en wat dat betekende, dat heb ik grotendeels zelf uitgevogeld. Nu zullen er ook echt wel goede instructeurs zijn (gelukkig wel), maar zeker in de echte basissport, op de club en op manege's zijn die er gewoon vaak niet. Toch zijn dat de mensen waar de htk-ruiter naar kijkt voor advies, en naar de toppers in de dressuursport. Dan wil men datzelfde plaatje bereiken en het cirkeltje is weer rond.

Ik vind dressuur gewoon machtig interessant, en indien goed gereden is er heel veel overlap (iig imo) tussen klassiek en 'gewoon', dus om het echt tegenover elkaar te zetten vind ik niet zo zinnig. Ik denk wel dat wat er in de dressuurtop gezien wil worden, moeilijk te verenigen is met de doelstellingen van de klassieke puristen. Dressuur is dan een middel en niet een doel. Hoewel ik mezelf goed voel in die klassieke hoek, kan ik ook onwijs genieten van een mooie kur op muziek, en zie ik daar ook echt wel mooie combinaties rijden waar ik kippenvel van kan krijgen. Ik denk dus niet dat het heel zinnig is om het tegenover elkaar te zetten, dan doe je beide partijen geen recht.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:46

Ik vindt het gewoon ontichelijk triest wat ik vandaag allemaal op wedstrijden tegenkom. En meestal zie ik de meeste ellende in de hogere dressuur klassen. Zwiepende staarten, vééls te jonge paarden, aangetrokken stangen, prikkende sporen en hoge neuzen. Afstootgevend vindt ik dat gewoon!! Een paard moet trots en plezier uitstralen en niet met rode ogen springend en racend de proef afleggen. Tegenwoordig als ik ergens kom is 80% van de paarden in de krul getrokken. Het is afschuwelijk om die paarden te zien lopen. Er is helemaal geen cadans meer, de passage´s zijn alles andere als relaxt en de piaffe lijkt meer op doelloos onhandig touwtje springen. Hoe komen die mensen toch op dat niveau? Zijn zulke slechte beelden zo gewoon geworden dat men zoiets als goed beschouwt? Als er één iemand komt die een rustige vloeiende en toch energieke passage en piaffe laat zien met een paard dat duidelijk correct verzameld is áán de losse teugel en duidelijk alles zonder problemen of inspanning kan uitvoeren wordt die gene meteen als ´uitzondering´ of met ´foutief´ bestempeld. Ik vindt dat deze discussie niet over het klassiek vs GP moet gaan, maar over het algemene beschouwde rijden. Wat is een correcte verzamelde piaffe en wat ziet men vandaag ter dag in de wedstrijden? Hoe heeft de beoordeling van de jury zich ontwikkelt? Wat is vandaag ter dag ´normaal´ geworden met name dat de dressuurpaarden ´niet zomaar even stil kunnen staan´ terwijl dit gewoon tegenstrijdig is waarvoor de dressuur in het geheel staat.

Meer als triest dat het meeste alleen maar om snelle ´prestaties´ en geld gaat, ten koste van het paard...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:23

kjoetie schreef:
Dan is het klassiek rijden imo *en iig voor mij en mijn paard, want dat is ook nog verschillend- wat past bij jou als combinatie* een stuk vriendelijker voor het paard omdat je er simpelweg veel meer vanaf blijft aan de voorkant.

Je kunt ook heel slecht klassiek rijden. Heel slecht klassiek rijden is net zo slecht als heel slecht dieprijden. Een paard in de oprichting dwingen is ook niet goed voor hem. Slecht rijden is gewoon altijd slecht, ongeacht methode.

Dit zegt Tineke Bartels:
jasmijn78 schreef:
‘Diep rijden’ is op zichzelf geen garantie voor succes en slecht of goed rijden heeft geen directe relatie met de halshouding van een paard.

En dit lijk mij heel logisch.

kjoetie schreef:
Ik vind dressuur gewoon machtig interessant, en indien goed gereden is er heel veel overlap (iig imo) tussen klassiek en 'gewoon',

Sterker nog: 'gewoon' is een verlengde van klassiek. Ook bij 'gewoon' wordt het skala aangehouden.

kjoetie schreef:
Dressuur is dan een middel en niet een doel.

Dressuur rijden op een paard is zowiezo een doel geworden, klassiek of 'gewoon' want we gaan niet meer te paard het slagveld op. Dressuur rijden doen we omdat we het mooi vinden en het fijn voelt een goed getraind paard te rijden. Omdat we wedstrijden willen rijden, of thuis gewoon voor eigen publiek. Dat is nu het doel.

kjoetie schreef:
Ook heb ik het idee dat er in het klassieke gebeuren veel minder druk achter zit en er minder prestatiedrang is: een paard hoeft niet op zijn 4e Z te zijn, bij wijze van spreken, paarden worden meestal later en vooral langzamer ingereden, er wordt veel aan de hand gewerkt om spieren te versoepelen en versterken voor er een ruitergewicht op geplaatst wordt terwijl het me bij mensen in de ringdressuur vaak opvalt dat een paard met 3 jaar toch al aardig intensief belast wordt (want er moet ieder weekend een wedstrijd)

Dat valt wel mee hoor. In de wedstrijden mag een paard met 6 pas Z starten, dus niks geen 4-jarige in het Z. En in de spaanse rijschool zijn de paarden op 6-8 jaar al op GP niveau afgericht, inclusief passage en scholen boven de aarde. en dat terwijl een topsportpaard meestal op zijn vroegst met 10 jaar in de GP wordt uitgebracht. Dus overbelasting van het paard ligt niet aan de methode/richting, maar aan de ruiter en hoe die het toepast.

Jij gaat er van uit dat iedereen die dezelfde richting als jij aanhangt ook hetzelfde denkt over overbelasting, leeftijd en africhting. Ik denk dat je daar mis gaat....

hns schreef:
Tegenwoordig als ik ergens kom is 80% van de paarden in de krul getrokken. Het is afschuwelijk om die paarden te zien lopen. Er is helemaal geen cadans meer, de passage´s zijn alles andere als relaxt en de piaffe lijkt meer op doelloos onhandig touwtje springen. Hoe komen die mensen toch op dat niveau? Zijn zulke slechte beelden zo gewoon geworden dat men zoiets als goed beschouwt?

Wat mij altijd boeit in dergelijke discussies is dat er zoveel mensen zijn die exact weten hoe het er uit moet zien, hoe het gereden moet worden, uitgevoerd moet worden en beoordeelt moet worden en dat er dan kennelijk zo weinig mensen zijn die het echt goed kunnen???? Als je bokkers moet geloven weet zeker 80% hoe gereden moet worden, maar eveneens 80% zit nog in de B of L??? Hoe kan dat? Klassiek of gewoon; met de helft aan de hier verwoorde 'deskundigheid' zou je toch topprestaties in de B of L moeten kunnen halen?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 15:26

Tenzij je een bokker hebt, die gewoon geen intresse heeft in wedstrijden, omdat de sfeer die er hangt zo gruwelijk competitief is (en dan niet op een vriendlijke manier).
Dat ze dan af en toe nog wel eens een wedstrijdje meepikt, wil niet zeggen dat ze niet op hoger niveau zit.

Tevens is dressuur voor mij geen doel, maar een manier om mijn paard zo lekker mogelijk in zijn vel te laten zitten, zo ontspannen mogelijk te laten lopen, en samen 1 te worden.

En je paard aan de hand trainen, vind ik een zeer goede zaak! Ik denk niet dat er veel GP ruiters zijn,die dat tegenwoordig nog doen, of zit ik hier helemaal verkeerd te denken Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:15

jasmijn78 schreef:
kjoetie schreef:
Dan is het klassiek rijden imo *en iig voor mij en mijn paard, want dat is ook nog verschillend- wat past bij jou als combinatie* een stuk vriendelijker voor het paard omdat je er simpelweg veel meer vanaf blijft aan de voorkant.

Je kunt ook heel slecht klassiek rijden. Heel slecht klassiek rijden is net zo slecht als heel slecht dieprijden. Een paard in de oprichting dwingen is ook niet goed voor hem. Slecht rijden is gewoon altijd slecht, ongeacht methode.

Ik bedoelde het dus zo: als je zelf niet zo'n begenadigde ruiter bent, kan klassiek imo minder kwaad, omdat je minder snel iets vernaggeld: je zit er immers minder aan de voorkant aan (en dat is toch denk ik het meest voorkomende punt waarop het mis gaat: geen gel*l trek hem in de krul, even kort door de bocht gezegd) en dingen worden veel rustiger opgebouwd, er is veel meer aandacht voor het hoe en waarom van alles. Dit is dus mijn eigen ervaring he, ik claim niet dat het een absolute waarheid is Knipoog . dat slecht rijden slecht rijden is, ben ik met je eens.

Dit zegt Tineke Bartels:
jasmijn78 schreef:
‘Diep rijden’ is op zichzelf geen garantie voor succes en slecht of goed rijden heeft geen directe relatie met de halshouding van een paard.

En dit lijk mij heel logisch.

kjoetie schreef:
Ik vind dressuur gewoon machtig interessant, en indien goed gereden is er heel veel overlap (iig imo) tussen klassiek en 'gewoon',

Sterker nog: 'gewoon' is een verlengde van klassiek. Ook bij 'gewoon' wordt het skala aangehouden.

Dat zou in theorie wel moeten, maar als ik om me heen kijk zie ik het helaas toch heel vaak anders gebeuren.

kjoetie schreef:
Dressuur is dan een middel en niet een doel.

Dressuur rijden op een paard is zowiezo een doel geworden, klassiek of 'gewoon' want we gaan niet meer te paard het slagveld op. Dressuur rijden doen we omdat we het mooi vinden en het fijn voelt een goed getraind paard te rijden. Omdat we wedstrijden willen rijden, of thuis gewoon voor eigen publiek. Dat is nu het doel.

Ben ik niet met je eens Dressuur is voor mij geen doel, maar een middel om een goed uitgebalanceerd paard te krijgen, dat zo getraind is dat hij mij goed kan dragen en daar zo min mogelijk schade/last van ondervindt. Ik zie mezelf daarin als een fitnessinstructeur voor mijn paard, dat van oefeningen (dressuur) gebruik maakt om het paard zo optimaal mogelijk in staat te stellen om zijn werk (mij dragen) te verrichten. Dat ik het ook nog eens heel leuk vind is een mooie bijkomstigheid, maar door het bos hobbelen vind ik ook leuk, dat zou ik voor mijzelf dan nog eerder een doel noemen dan dressuur.

kjoetie schreef:
Ook heb ik het idee dat er in het klassieke gebeuren veel minder druk achter zit en er minder prestatiedrang is: een paard hoeft niet op zijn 4e Z te zijn, bij wijze van spreken, paarden worden meestal later en vooral langzamer ingereden, er wordt veel aan de hand gewerkt om spieren te versoepelen en versterken voor er een ruitergewicht op geplaatst wordt terwijl het me bij mensen in de ringdressuur vaak opvalt dat een paard met 3 jaar toch al aardig intensief belast wordt (want er moet ieder weekend een wedstrijd)

Dat valt wel mee hoor. In de wedstrijden mag een paard met 6 pas Z starten, dus niks geen 4-jarige in het Z. En in de spaanse rijschool zijn de paarden op 6-8 jaar al op GP niveau afgericht, inclusief passage en scholen boven de aarde. en dat terwijl een topsportpaard meestal op zijn vroegst met 10 jaar in de GP wordt uitgebracht. Dus overbelasting van het paard ligt niet aan de methode/richting, maar aan de ruiter en hoe die het toepast.

Jij gaat er van uit dat iedereen die dezelfde richting als jij aanhangt ook hetzelfde denkt over overbelasting, leeftijd en africhting. Ik denk dat je daar mis gaat....

Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken (en ik zie mezelf al helemaal niet als een aanhanger van een richting Nagelbijten / Gniffelen ) maar de mensen die klassiek rijden die ik gesproken heb, denken wel hetzelfde over overbelasting, leeftijd en africhting (sterker nog, een heel groot deel is daarin veel strenger in de leer dan ik zelf ben). Dat er geen 4jarige in het Z zit weet ik, daarom ook het 'bij wijze van spreken' erachter, staat er niet voor niks he Knipoog . Dat overbelasting niet ligt aan de methode/richting maar aan de toepassing ben ik met je eens. Daarom vind ik de polarisering ook onzinnig. Feit is wel dat ik het in mijn eigen referentiekader (dus mijn eigen omgeving) veel zie gebeuren, die jonge paarden die al ontzettend gepusht worden om te presteren. Dat zie ik in het klassieke gebeuren eigenlijk niet terug.

hns schreef:
Tegenwoordig als ik ergens kom is 80% van de paarden in de krul getrokken. Het is afschuwelijk om die paarden te zien lopen. Er is helemaal geen cadans meer, de passage´s zijn alles andere als relaxt en de piaffe lijkt meer op doelloos onhandig touwtje springen. Hoe komen die mensen toch op dat niveau? Zijn zulke slechte beelden zo gewoon geworden dat men zoiets als goed beschouwt?

Wat mij altijd boeit in dergelijke discussies is dat er zoveel mensen zijn die exact weten hoe het er uit moet zien, hoe het gereden moet worden, uitgevoerd moet worden en beoordeelt moet worden en dat er dan kennelijk zo weinig mensen zijn die het echt goed kunnen???? Als je bokkers moet geloven weet zeker 80% hoe gereden moet worden, maar eveneens 80% zit nog in de B of L??? Hoe kan dat? Klassiek of gewoon; met de helft aan de hier verwoorde 'deskundigheid' zou je toch topprestaties in de B of L moeten kunnen halen?

Helemaal mee eens, ik quote mijn eigen reactie maar even uit het 'Anky-perfectie topic':

Citaat:
Zolang Anky en co paarden door de baan sturen die zo electrisch zijn dat ik ze nog niet een rondje zou durven uitstappen, evenveel ervaring heeft als dat ik oud ben en die paarden ook nog gezond oud laat worden zal ik de laatste zijn om haar en de haren te bekritiseren Clown Dan ga ik eerst zelf eens op dat niveau proberen te komen zodat ik ook daadwerkelijk weet waar ik het over heb voor ik commentaar ga leveren. Maar vind ik haar perfectie? nee. Niemand is perfect. Kan ze goed rijden? Op haar manier wel ja, anders stuurde ze dat soort paarden niet rond en draaide niet al zo lang mee op dat niveau.

Ik laat het bakrandridderen dan ook graag aan anderen over Tong uitsteken .

Ik ben wel van mening dat er wat schort aan het gemiddelde niveau van de instructeurs in NL: willen we dat er betere ruiters komen, dan zal daarin geinvesteerd moeten worden. Het is idd heel makkelijk om met een vingertje te wijzen, maar het gros van ons is zo beperkt in ons kunnen dat we die energie beter in onszelf kunnen steken om beter te gaan rijden. Of dat dan klassiek of 'normaal' is zal dan verder een zorg zijn Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:10

kjoetie schreef:
Ik bedoelde het dus zo: als je zelf niet zo'n begenadigde ruiter bent, kan klassiek imo minder kwaad, omdat je minder snel iets vernaggeld: je zit er immers minder aan de voorkant aan (en dat is toch denk ik het meest voorkomende punt waarop het mis gaat: geen gel*l trek hem in de krul, even kort door de bocht gezegd) en dingen worden veel rustiger opgebouwd, er is veel meer aandacht voor het hoe en waarom van alles.

Maar geen gel*l kop in de krul komt ook bij ruiters voor die nog nooit van LDR hebben gehoord. En als je Tineke Bartels haar reactie leest mag er bij diep rijden absoluut geen spare zijn van dwang. Ik denk ook echt dat de aandacht en interesse voor het hoe en waarom in de ruiter zit en niet in de methode. Een ruiter waarbij dat het geval is kan beargumenteren WAAROM hij ergens voor kiest. En dat is het allerbelangrijkste. (en soms moet je ook eens eerst iets uitproberen om daarna te kunnen beargumenteren waarom je ergens NIET voor kiest)

kjoetie schreef:

Dat zou in theorie wel moeten, maar als ik om me heen kijk zie ik het helaas toch heel vaak anders gebeuren.

Sja, dat is waar. Is dat niet gewoon te wijten aan onwetendheid in het algemeen en niet aan een bepaalde richting?

kjoetie schreef:
Ben ik niet met je eens Dressuur is voor mij geen doel, maar een middel om een goed uitgebalanceerd paard te krijgen, dat zo getraind is dat hij mij goed kan dragen en daar zo min mogelijk schade/last van ondervindt. Ik zie mezelf daarin als een fitnessinstructeur voor mijn paard, dat van oefeningen (dressuur) gebruik maakt om het paard zo optimaal mogelijk in staat te stellen om zijn werk (mij dragen) te verrichten.

Hoe je het ook draait of keert, we rijden paard voor de lol en niet voor de noodzaak. Dus paardrijden an sich (of je nu dressuurt, spring crost of wat dan ook) is gewoon het doel geworden. Wij hebben nu geen paarden als middel meer nodig om te overleven (oorlogen winnen, van A naar B komen of het land ploegen). Dat heeft de rol van het paard in de samenleving gewoon veranderd en daar kleven voor en nadelen aan.

kjoetie schreef:
Ik ben wel van mening dat er wat schort aan het gemiddelde niveau van de instructeurs in NL: willen we dat er betere ruiters komen, dan zal daarin geinvesteerd moeten worden. Het is idd heel makkelijk om met een vingertje te wijzen, maar het gros van ons is zo beperkt in ons kunnen dat we die energie beter in onszelf kunnen steken om beter te gaan rijden. Of dat dan klassiek of 'normaal' is zal dan verder een zorg zijn

Het niveau van instructeurs is inderdaad bedroevend. En in de basis zijn methodes als LDR nog helemaal niet van toepassing. De basis in uiteindelijk voor iedereen hetzelfde. En wat mij betreft is klassiek (dus het skala) 'normaal' en is vanaf een bepaald niveau LDR gewoon een methode om die basis nog beter voor elkaar te krijgen (mits goed toegepast). Ruiters hebben zelf de verantwoording hun paarden niet over te belasten en zich goed te verdiepen hoe en waarom ze iets doen. Als je dat als uitgangspunt neemt dan kunnen er m.i. geen meningsverschillen zijn over goed of slecht rijden en klassiek/wat dan ook.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:46

jasmijn78 schreef:
kjoetie schreef:
Ik bedoelde het dus zo: als je zelf niet zo'n begenadigde ruiter bent, kan klassiek imo minder kwaad, omdat je minder snel iets vernaggeld: je zit er immers minder aan de voorkant aan (en dat is toch denk ik het meest voorkomende punt waarop het mis gaat: geen gel*l trek hem in de krul, even kort door de bocht gezegd) en dingen worden veel rustiger opgebouwd, er is veel meer aandacht voor het hoe en waarom van alles.

Maar geen gel*l kop in de krul komt ook bij ruiters voor die nog nooit van LDR hebben gehoord. En als je Tineke Bartels haar reactie leest mag er bij diep rijden absoluut geen spare zijn van dwang. Ik denk ook echt dat de aandacht en interesse voor het hoe en waarom in de ruiter zit en niet in de methode. Een ruiter waarbij dat het geval is kan beargumenteren WAAROM hij ergens voor kiest. En dat is het allerbelangrijkste. (en soms moet je ook eens eerst iets uitproberen om daarna te kunnen beargumenteren waarom je ergens NIET voor kiest)

kjoetie schreef:

Sja, dat is waar. Is dat niet gewoon te wijten aan onwetendheid in het algemeen en niet aan een bepaalde richting?

kjoetie schreef:
Ben ik niet met je eens Dressuur is voor mij geen doel, maar een middel om een goed uitgebalanceerd paard te krijgen, dat zo getraind is dat hij mij goed kan dragen en daar zo min mogelijk schade/last van ondervindt. Ik zie mezelf daarin als een fitnessinstructeur voor mijn paard, dat van oefeningen (dressuur) gebruik maakt om het paard zo optimaal mogelijk in staat te stellen om zijn werk (mij dragen) te verrichten.

Hoe je het ook draait of keert, we rijden paard voor de lol en niet voor de noodzaak. Dus paardrijden an sich (of je nu dressuurt, spring crost of wat dan ook) is gewoon het doel geworden. Wij hebben nu geen paarden als middel meer nodig om te overleven (oorlogen winnen, van A naar B komen of het land ploegen). Dat heeft de rol van het paard in de samenleving gewoon veranderd en daar kleven voor en nadelen aan.

Ja maar nu zeg je wat anders als 'dressuur is het doel'. Paardrijden is het doel, dat ben ik met je eens Lachen

kjoetie schreef:
Ik ben wel van mening dat er wat schort aan het gemiddelde niveau van de instructeurs in NL: willen we dat er betere ruiters komen, dan zal daarin geinvesteerd moeten worden. Het is idd heel makkelijk om met een vingertje te wijzen, maar het gros van ons is zo beperkt in ons kunnen dat we die energie beter in onszelf kunnen steken om beter te gaan rijden. Of dat dan klassiek of 'normaal' is zal dan verder een zorg zijn

Het niveau van instructeurs is inderdaad bedroevend. En in de basis zijn methodes als LDR nog helemaal niet van toepassing. De basis in uiteindelijk voor iedereen hetzelfde. En wat mij betreft is klassiek (dus het skala) 'normaal' en is vanaf een bepaald niveau LDR gewoon een methode om die basis nog beter voor elkaar te krijgen (mits goed toegepast). Ruiters hebben zelf de verantwoording hun paarden niet over te belasten en zich goed te verdiepen hoe en waarom ze iets doen. Als je dat als uitgangspunt neemt dan kunnen er m.i. geen meningsverschillen zijn over goed of slecht rijden en klassiek/wat dan ook.

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens. Wat ik me net nog bedacht: in theorie zou het inderdaad geen verschil moeten zijn, maar toch is het in de praktijk vaak wel degelijk verschillend. Het feit dat ik daarin positiever naar klassiek kijk, is wellicht omdat er a. minder mensen op deze manier rijden, dus er automatisch ook minder uitwassen zijn, en als ze er zijn zouden zijn zijn ze veel minder zichtbaar en b. de mensen die ermee bezig zijn, er heel bewust voor gekozen hebben om het op deze manier te doen en de instructie vaak ook van beter niveau is dan de gemiddelde manege-Orun-muts, om het even oneerbiedig te zeggen. Ik zie eerlijk gezegd in mijn omgeving heel veel ruiters die niet nadenken over wat ze aan het doen zijn en alles maar klakkeloos aannemen, want ja, die in het midden zal het wel weten. En daar zouden ze ook op moeten kunnen vertrouwen, maar dat is dus niet zo.. Maar hoe los je dat op?

Overigens voor mezelf als bescheiden basisruiter, voel ik me dus fijn in die klassieke hoek, maar ik leg ook graag mijn oor te luister bij o.a. degene die mijn paard gefokt heeft en die echt van het laag en diep stretchen is. Zij kan ook dusdanig goed rijden dat ze het goed toepast, en ik pik dan ook graag advies van haar mee. En de adviezen die ik van haar krijg en de manier waarop ze les geeft, sluiten dan weer prima aan bij het klassieke, zij het dat je daarin minder in je handen hebt en meer focust op het neusje eruit. Ik vertrouw niet genoeg op mijn eigen kunnen om dat zoals zij het doet toe te passen. Maar het 1 sluit het ander dus zeker niet uit.

Dan nog een puntje wat ik me afvraag: Toen destijds Nuno Oliveira 'bekend werd' met zijn klassieke rijden (alles in het frame, volle aandacht voor het verzamelen vanaf het begin, bit slechts als begrenzing van de ruimte aan de voorkant, losse teugel) kreeg hij veel kritiek van de gevestigde 'alles voorwaarts oplossen'-orde. (mensen die meer weten van klassiek: mocht ik het niet goed beschrijven, verbeter me dan aub Bloos ) Mijn vraag is dan, waarom? Waarom zou het één beter zijn dan het andere, wat heeft het één voor gevolgen dat het ander niet heeft en wat is het effect ervan op de ontwikkeling van het paard?

Mocht die laatste vraag teveel offtopic zijn, dan maak ik wel een nieuw topic aan, maar dat vraag ik me dus echt af, heb geprobeert te zoeken naar wat die kritiek dan was, maar dat weet ik dus niet..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:47

MissEvil schreef:
Omdat er in het topic van staat Anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' nu zo'n discussie op gang is, vroeg ik mij af, waarom je volgens verschillende mensen de klassieke rijkunst niet met de huidige GP kan vergelijken.
Wáárom zou een klassiek dressuurmeester volgens jullie niet mee kunnen komen in de GP (de huidige dan hé) en wát doen die volgens jullie goed en/of fout?

De GP zou zich diep moeten schamen dat ze zo afwijken van klassieke dressuur Zij zijn groot en ik is klein!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:51

Arabesk schreef:
De GP zou zich diep moeten schamen dat ze zo afwijken van klassieke dressuur Zij zijn groot en ik is klein!

Verward ??