Springen met 3 jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Springen met 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:11

Citaat:
Bij ons mogen de paarden pas springen als ze 5 zijn en niet eerder. Dat lijkt me een prima regel, laat een jonkie eerst maar eens z'n balans vinden.

Ik vind kleine sprongetjes juist een prettig middel om een jong paard balans en evenwicht mee te geven.

Daarom stel ik ook eerst de vraag wat de TS eigenlijk onder intensief springen verstaat. Wij doen met drie- en vierjarige alleen huppelwerk. Maar wat wij huppelwerk vinden, vinden ze hier op de manege vaak al "echt springen"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:13

Idd sonja Ja
sommige vinden een sprongetje al een hele hindernis Lachen

En net als jij vind ik het leuk voor de afwisseling.
Maar het is ook goed voor de balans en het evenwicht.
Verder leren ze dat ze een achterhand hebben Haha!
En ze leren hun rug fijn te gebruiken en dat heb je in de dressuur ook weer nodig Lachen
Verder leren ze goed te luisteren naar je hulpen en zelf leer je die ook goed te gebruiken.
Als voorbeeld een paard dat er langs wil lopen leer je heel goed te sturen om erover heen te gaan. Wat ook weer makkelijk is met een buitenrit en hij moet ergens dicht langsaf wat eng is Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:15

Tja en ze mogen vanaf april het parcours... Als het zo slecht was hadden ze dit wel een jaartje uitgesteld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:17

voorheen was het zelfs januari (wat ik wel te vroeg vind voor een parcours) Maar april gaat mooi Ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:18

Springen met 3 jaar is imo niks mis mee, maar je hebt springen en springen. Lekker een beetje laten huppelen is heel wat anders dan ze zsm over de 1.20 willen krijgen.

Ik kies er persoonlijk voor om mijn paard pas met 4 jaar in te rijden dus springen is hier nog niet aan de orde.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:19

Ja ik vind januari ook idd te vroeg. Maar ik begin nu wel langzaam aan met springen. Af en toe neem ik toch al wel een sprongetje mee! Dit doe ik eigenlijk al vanaf dat er een stuur en een rem opzit (dus vanaf dat ze zo'n 3 a 4 weken onder het zadel zijn)... Maar ik maak ze pas in november zadelmak! Dus dan zijn ze 3,5 jaar oud...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:25

Ook ik heb altijd balkjes en huppeltjes al vrij snel mee genomen.
Worden ze zo lekker simpel te sturen van Lachen

Of paarden die menen dat galop aanspringen met zo'n enorme kracht moet.
Paar keer over een huppel, dan galopperen ze al en snappen ze daarbij ook ineens dat het anders kan Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:28

runningkawa schreef:
Ook ik heb altijd balkjes en huppeltjes al vrij snel mee genomen.
Worden ze zo lekker simpel te sturen van Lachen

Of paarden die menen dat galop aanspringen met zo'n enorme kracht moet.
Paar keer over een huppel, dan galopperen ze al en snappen ze daarbij ook ineens dat het anders kan Lachen

Ja Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:32

Of paarden die overal met de aandacht zitten behalve bij de ruiter.
Bakkabouter hier, sabeltandtijger daar.

Ga ze maar attent maken met een paar drafbalkjes in de bak. Kruisje in de bak. in-uitje dat van 2 kanten kan. En ga maar lekker het paard leren opletten.
Tussen de hindernissen en balkje door slalommen. Dan er eens langs draven, dan er weer eens over.
Lekker spelen Lachen Enz e moeten op de ruiter letten, anders lopen ze met hun snufferd tegen een staander aan Lachen
En ze nemen uit zichzelf dan al erg snel de aandacht richting de balkjes Lachen

Allemaal van die voorbeelden waarom "springen" met een jonkie fijn kan werken Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:54

Ik spring af en toe eens een omgevallen boompje op buitenrit of een slootje. Een keer heeft hij wel 50 cm gesprongen over een echte hindernis. Maar het is allemaal nog spielerei. Echt gaan springen, hoe leuk hij het ook vindt mag hij pas als hij wat ouder is.
Mama kan heel streng zijn Whoosh!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:58

runningkawa schreef:
Dat wil ik ook wel weten Ja

Balans, kracht en behendigheid kun je een paard heel goed leren door te springen Ja
Maar er is wel een verschil in het hoe Lachen

Vergeet niet dat veel paarden al aardig dicht richting de 4 jarige leeftijd aan gaan.
En je een 4 jarige in de L mag starten (1.10 hoog, barrage 1.20)

Klopt, en een sprongetje van 40-50 cm is gewoon om er handig mee te worden als paard zijnde en er vertrouwd mee te worden..
Het is dan ook feitelijk gewoon een iets grotere galopsprong..

Wat denken jullie wat een bokkend paard in de wei voor invloed heeft op de gewrichten..???

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:01

femmefatale1 schreef:
runningkawa schreef:
Dat wil ik ook wel weten Ja

Balans, kracht en behendigheid kun je een paard heel goed leren door te springen Ja
Maar er is wel een verschil in het hoe Lachen

Vergeet niet dat veel paarden al aardig dicht richting de 4 jarige leeftijd aan gaan.
En je een 4 jarige in de L mag starten (1.10 hoog, barrage 1.20)

Klopt, en een sprongetje van 40-50 cm is gewoon om er handig mee te worden als paard zijnde en er vertrouwd mee te worden..
Het is dan ook feitelijk gewoon een iets grotere galopsprong..

Wat denken jullie wat een bokkend paard in de wei voor invloed heeft op de gewrichten..???

Haha of met mij erop???? Rolleyes
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 13-12-07 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:01

Sonja schreef:
Citaat:
Bij ons mogen de paarden pas springen als ze 5 zijn en niet eerder. Dat lijkt me een prima regel, laat een jonkie eerst maar eens z'n balans vinden.

Ik vind kleine sprongetjes juist een prettig middel om een jong paard balans en evenwicht mee te geven.

Daarom stel ik ook eerst de vraag wat de TS eigenlijk onder intensief springen verstaat. Wij doen met drie- en vierjarige alleen huppelwerk. Maar wat wij huppelwerk vinden, vinden ze hier op de manege vaak al "echt springen"...

Ook dat klopt..
Als er een hindernisje staat van slechts 50 cm, is dat al heel wat in de ogen van velen.. laat staan een hindernis van 80 cm!!! Je hoort ze dan zeggen... zo dat is hoog.. terwijl het geen bal voorstelt.. en ze er bij wijze van spreken over struikelen..
Het is maar net wat intensief, en hoog is, in de ogen van iemand anders..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:33

femmefatale1 schreef:
Ook dat klopt..
Als er een hindernisje staat van slechts 50 cm, is dat al heel wat in de ogen van velen.. laat staan een hindernis van 80 cm!!! Je hoort ze dan zeggen... zo dat is hoog.. terwijl het geen bal voorstelt.. en ze er bij wijze van spreken over struikelen..

Is ook wel zo. Ik ga sowieso niet hoger dan wat jullie huppeltjes noemen. Kan je vinden dat het geen bal voorstelt, maar voor sommige mensen en paarden stelt het wel degelijk wat voor. Wat was ik trots toen ik over de 75 gesprongen was. Beetje jammer dan dat er op zo'n manier over wordt gesproken. Voor zowel mijzelf als mijn paard was dat echt geen peanuts en ik kan me niet voorstellen dat dit zo goed is voor het paard.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:37

Helemaal niet stom bedoeld maar ieder paard kan daar met gemak over hoor... Is niet neerbuigend. Maar denk maar is aan de natuur. Hij zou het heeeeel lastig hebben als ie niet bv. over een omgevallen boom kan springen...

Tuurlijk springt het ene paard veel makkelijker dan de andere! Maar ieder paard kan met gemak over 1 meter! Dat is nog maar B even voor de duidelijkheid...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:39

maar dan heb je het ook over paarden zijn ook pony's.
maar zijn ook kleine paarden en heus niet elk paard springt 1 meter

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:41

Het is een pony Lachen
Ieder paard gemakkelijk over de meter? Dat weet ik niet hoor. Het kost mij al veel moeite om die 75 te nemen, dus ik denk dat een meter ook wel wat teveel gevraagd is. Maar goed, dat ligt natuurlijk niet alleen aan het paard, maar ook aan de ruiter. Het idee van een meter lijkt me nogal hoog, maar een paard is natuurlijk wel ietsje groter dan mijn pony'tje Tong uitsteken

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:43

Ja tuurlijk is het met een pony anders... Maar ik en ik denk de meesten hier gingen uit van paarden! En geloof me ieder gezond paard kan met gemak een meter springen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:59

Elk paard kan idd met gemak over een meter
Dat heeft niks met neerbuigend te maken als je dat niet durft, dat geeft niks. Lachen
Maar het geeft wel het beeld van de discussie weer.
Mensen die dat hoog vinden, vinden dat een 3 jarige dan al intensief gesprongen wordt.
Maar het is niet intensief, het is een huppeltje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:06

Narya, dat is absoluut niet neerbuigend bedoeld. Met "serieus springwerk" bedoelen 'we' echter toch echt meer dan een sprongetje tot een centimetertje of 80/100.
Niet dat wat daar onder is te min is ofzo, maar dat is echt geen zwaar springwerk.
Is ongeveer hetzelfde als dat ik een beginnende ruiter hoor zeggen dat z'n paard 5x per week flink dressuurmatig getraind wordt.
Is gewoon geen realistisch beeld bij de belasting van een paard.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:42

Het ligt natuurlijk ook aan de ruiter, als er een ruiter erop zit die goed in balans zit dan is een meter een huppeltje. Maar zet je mij erop, knap paard die over de 1 meter springt Knipoog
Zit je uit belans, dan moet je paard dat corrigeren en dat is met een jonkie natuurlijk niet zo verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:49

Sonja schreef:
Wat verstaat topicstart(st)er onder "intensief springen"?

Intensief springen, niet een klein kruisje maar echt flinke steiltjes, waar een gemiddelde manegeruiter (waaronder ik) al van moet slikken Lachen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:50

Narya schreef:
femmefatale1 schreef:
Ook dat klopt..

Is ook wel zo. Ik ga sowieso niet hoger dan wat jullie huppeltjes noemen. Kan je vinden dat het geen bal voorstelt, maar voor sommige mensen en paarden stelt het wel degelijk wat voor. Wat was ik trots toen ik over de 75 gesprongen was. Beetje jammer dan dat er op zo'n manier over wordt gesproken. Voor zowel mijzelf als mijn paard was dat echt geen peanuts en ik kan me niet voorstellen dat dit zo goed is voor het paard.

Ik zeg alleen dat het voor een gewoon paard, geen bal voor stelt, ik heb het niet over de persoon die erop zit... dat is voor iedereen weer anders..
Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat er ook op dit vlak verschillende opvattingen zijn van wat 'hoog' en 'intensief' is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:07

Emmaa_ schreef:
Sonja schreef:
Wat verstaat topicstart(st)er onder "intensief springen"?

Intensief springen, niet een klein kruisje maar echt flinke steiltjes, waar een gemiddelde manegeruiter (waaronder ik) al van moet slikken Lachen.

Maar wat vind jij een flink steiltje?
60 cm 80 cm, 1 meter of alles erboven? Lachen
En dan eigenlijk een keer opmeten.
Ik heb iemand ook wel eens horen zeggen de sprong was zeker 120....oke, was dus als je echt ongelooflijk je best deed om het hoog te willen zien 1 meter, maar was echt eerder 90 cm Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:12

Rond de 80 cm en alles daarboven, daar slik ik al voor. Ik ben meer van het dressuur, dat weet ik nu wel zeker.