Stang en trens gebruik.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Viet

Re: Stang en trens gebruik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:34

Oef die foto's. Vooral die fjord.

Ik zou me dood schamen als ik zo door de bak moest Bloos.
De pony gaat plat door de bocht, stang slaat door .

Tegenwoordig rij je goed als je een stang en trens in de mond van je paard hebt liggen. Je weet het dan allemaal al.

Dan denk ik waar gaat de sport heen? Waarom wil niemand zien hoe fout het gaat? Puur omdat er een beroemdheid in bak huppeld die het allemaal wel weet.

Mensen willen het volgens mij niet meer zien.

A_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:46

Ik vind het ook prima dat ze S&T pas vanaf de subtop verplichten.Het is niet makkelijk om goed met een S&T te rijden,dus gaat het al snel niet goed.Als je er goed mee rijdt,kan het wel wat precisie toevoegen.Maar je moet het ook zeker allemaal op trens kunnen.En die foto's,dat is natuurlijk een aanfluiting,iedereen kan zien dat die 2 daar lopen te rotzooien en die pony's zijn de dupe.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:17

Afgelopen weekend heb ik het eerst Z1 gestart en het viel me op hoeveel mensen er gewoon op een trensje startten. Mijn ogen vielen zowat uit mijn hoofd.

Ik stoorde me erg aan iemand die met S&T reed en de stangteugel echt de constante proef compleet los had hangen. Dan vraag ik me af waarom ze met S&T rijden als ze de stang niet eens gebruiken. Rij dan op een trensje... Puur voor 'de mooi' leek het wel.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:23

Arabesk schreef:
Of erger nog... ze rijden nog niet in het Z, maar gaan wel 'alvast trainen met S&T'

Ik meld me even, natuurlijk mag je me nu helemaal de grond in trappen maar ik rijd ook geen Z niveau, maar heb wel een aantal keer met S&T gereden. M'n nicht rijd in de Z2 met haar paard (op het moment niet maar daar gaat het niet om) en als ze dan klaar is en ik ben op stal bezig vraagt ze welleens of ik er nog even op wil. Natuurlijk! Moet ik dan een trensje in gaan doen omdat ik geen Z niveau rijd?

Even voor de duidelijkheid; Als zei er niet op gereden heeft gaat er wel een gewoon gebroken trensje in.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:00

Jantine_ schreef:
Arabesk schreef:
Of erger nog... ze rijden nog niet in het Z, maar gaan wel 'alvast trainen met S&T'

Ik meld me even, natuurlijk mag je me nu helemaal de grond in trappen maar ik rijd ook geen Z niveau, maar heb wel een aantal keer met S&T gereden. M'n nicht rijd in de Z2 met haar paard (op het moment niet maar daar gaat het niet om) en als ze dan klaar is en ik ben op stal bezig vraagt ze welleens of ik er nog even op wil. Natuurlijk! Moet ik dan een trensje in gaan doen omdat ik geen Z niveau rijd?

Even voor de duidelijkheid; Als zei er niet op gereden heeft gaat er wel een gewoon gebroken trensje in.

Zolang je zeker weet dat je er vakkundig mee omgaat zie ik het probleem ook niet. Helaas is het zo dat vele ruiters maar "wat doen" en dit ten koste gaat van het paard. Als ik mijn paard met S&T ga rijden, zal ik geen mensen op haar rug zetten die hier geen ervaring mee hebben. Mijn nichtje mag dan best uitstappen, maar ze mag dan niet aan de stang zitten Haha!

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:00

marlies85 schreef:
De meeste foto's zijn inderdaad momentopnames.Eigenlijk zou iedereen gewoon de Z uit moeten rijden op een trensje, maar dat is mijn mening.Een s&t ziet er mooi uit, maar is eigenlijk alleen bedoelt voor een perfecte verfijning van de teugelhulpen.Alleen denk niet iedereen zo

sterker nog , ik vind dat iemand met zoveel ervaringen iemand die zover gekomen is bitloos de ring uit moet kunnen rijden Clown

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:12

Nou dat kan ik dus! Bloos Heb van de week bit en zadelloos op mijn dressuur knol gereden. Clown Alles draaid om hetzelfde, gewichtshulpen dus het voornaamste.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:05

Tja, ik rijd ook met S&T, maar dan in het ZZ-Z. Bij mij gaat de stang er in zo rond de klasse Z2.

Ik rij ook M2, om me heen hoor ik nu mensen zeggen dat ze al met stang aan het oefenen zijn en zodra ze de winstpunten hebben voor het Z1, hup over en stang erin. Terwijl ik nog niet eens aan een stang denk voor mijn M2 paard! Persoonlijk denk ik: oefen gewoon nog even, zodat je de oefeningen kunt rijden zónder stang.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:31

Er zijn ook zat mensen die niet met een gewone trens om kunnen gaan. En bitloos is ook geen garantie voor vriendelijkheid als je niet met een zachte hand kunt rijden.

Het probleem zit hem vaak in het feit dat mensen wel een ophouding kunnen geven maar daarna niet los durven laten. Dan krijg je paarden die met hun volle gewicht op het bit hangen. Vervelend voor paard en ruiter. Maar; het is ook gewoon moeilijk. Een paard gesloten, licht op de hand in een fijne aanleuning rond laten gaan is zowat het moeilijkste wat er is. Dat vraagt om een snelle coordinatie van hand, zit en been.

Ook kunnen er veel ruiters niet onafhankelijk zitten en moeten ze zich als het ware in evenwicht houden mbv de teugels. Ik ben het ermee eens dat veel ruiters te snel overgaan op S&T. Maar er zijn ook ontzettend veel ruiters die niet fijn omgaan met een gewone trens of een bitloos hoofdstel. Mensen willen gewoon vaak niet erkennen dat ze bij het begin moeten beginnen. Je kunt pas rijden als je oefeningen als wijken, sb en traver kunt laten zien, lijkt het wel. Zitles, tempocontrole en het rijden van fijne overgangen wordt nogal eens overgeslagen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:51

Wat ik ook vaak denk is: S&T is voor verfijning, maar het is en blijft een hoop ijzerwerk voor de mond van een paard (zeker voor de paarden met weinig ruimte). Kunnen we niet gewoon (proberen) onszelf zo te verfijnen dat we diezelfde verfijning ook op een trens voor elkaar kunnen krijgen?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:23

Judje schreef:
Kunnen we niet gewoon (proberen) onszelf zo te verfijnen dat we diezelfde verfijning ook op een trens voor elkaar kunnen krijgen?

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ik vind het velen malen knapper als iemand Z rijdt zonder S&T dan met.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:13

jasmijn78 schreef:
Er zijn ook zat mensen die niet met een gewone trens om kunnen gaan. En bitloos is ook geen garantie voor vriendelijkheid als je niet met een zachte hand kunt rijden.

Optomingsloos rijden is een oplossing daarvoor Haha!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:00

Niet alleen in de hogere klasses rijden mensen met stang en trens maar ook recreatief.
Dat vind ik echt nergens op slaan.. Meisje bij mij op stal rijdt daar ook mee, maar ze kan gewoonniet netjes/rustig rijden.. Dus vind het zielig voor het paard!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:27

De wisselwerking is als volgt: In de oprichting heeft de kandare zijn goede werking. Bij het voorwaarts neerwaarts rijden juist de kaptoom. De volgende tekeningen verduidelijken dit:

Tekening I: Bij een hoge oprichting zorgt de kandare ervoor dat de bovenlijn lang blijft.
Tekening II: Bij een hoge oprichting zorgt de trens ervoor dat het paard van voren te kort wordt.
Afbeelding

Tekening III: BIj het voorwaarts neerwaarts rijden kan de kandare er toe leiden dat het paard teveel achter de teugel komt.
Tekening IV: Bij het voorwoorwaarts neerwaarst rijden vindt het paard met de trens de juiste aanleuning.
Nogmaals:

De kandare zorgt ervoor dat het opgerichte paard zijn lengte in de bovenlijn behoudt, zodat het voorwaarts neerwaarts zoeken niet verloren gaat. (De oprichting moet steeds relatief zijn, in relatie met de achterhand. Is de achterhand hoog, draagt het paard zijn hoofd diep. Hoe meer buiging in de achterhand, hoe hoger het paard zijn hoofd draagt.) I
In de hoge optrichting trekt een trens het hoofd te eng in de hals. Daarom moeten paarden die op een trens worden gereden wat dieper ingesteld worden om de aanleuning te behouden.
Bij een voorwaarts neerwaarts gereden paard brengt de kandare dit paard echter achter de loodlijn. In deze houding kan alleen zonder aanleuning met een kandare gereden worden en is een trens het optimale bit.

maar het blijft natuurlijk een feit dat de hand van de ruiter bepaalt hoe scherp / of sterk het bit inwerkt.
In het klassieke rijden word daarom vaak met stang en kaptoom gewerkt.Maar als met stang gereden word moet er eingelijk naar mijn mening na elke ophouding hulp het paard veel lucht gegeven worden(loslaten) opdat het niet teveel word er is een subtiele hand voor verreist om met stang te werken.