Beste manier om paard écht los te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Re: Beste manier om paard écht los te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:50

Of voltes vergroten en verkleinen in bv travers, of renvers , of sb

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:50

Ik rij met mijn paard ook veel schouderbinnenwaarts, maar hierbij wil ze slecht voorwaarts blijven. Tevens loop ik rechts tegen tactfouten aan omdat ze niet zo goed door de rechter lengtebuiging wil komen.
Iemand tips?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:51

Splinter schreef:
Idd Katia, maar ik wissel het af, om alleen sb op de hoefslag te rijden wordt zo saai voor mij en mn paard Clown

Ook leuk is beginnen met sb, gewoon op de lange zijde en halverwege omzetten naar travers, zo pak je beide achterbenen op 1 zijde. Ben ik nu net mee begonnen Knipoog

Lielle: Dat is ook een leuke afwisseling,

Begrijpelijk, maar probleem is bij dat schouderbinnenwaards aanhalen is dat er veel ruiters zijn die alleen het hoofd kantelen bij wijze van spreken en dan heeft het absoluut geen zin.
Daarom zeg ik in veel gevallen gewoon hoefslag en twee stapjes schouderbinnenwaards met lesgever, en dan iets anders rijden.
Maar als je op hoger niveau zit, is dit inderdaad saai, en lijkt het me een goed oefening met slangenvolte.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:53

malloesje schreef:
Ik rij met mijn paard ook veel schouderbinnenwaarts, maar hierbij wil ze slecht voorwaarts blijven. Tevens loop ik rechts tegen tactfouten aan omdat ze niet zo goed door de rechter lengtebuiging wil komen.
Iemand tips?

eerst de oefening in stap perfect uitvoeren, gewoon een rustige stap, dan beginnen in een rustige draf, het paard moet wel nadenken over wat het moet doen. Om gelijk flink voorwaarts te rijden in een nieuwe oefening werkt vaak niet.
als je het in een rustig (langzaam) draftempo beheerst, dan voorwaartser gaan Knipoog

Ofwel een stapje terug doen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Splinter op 11-12-07 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:54

Katiavl daar heb je gelijk in hoor, om het aan te leren is het een ander verhaal Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:05

Bedankt splinter, het probleem is dat ze echt impuls verliest. Ze hoeft niet direct heel voorwaarts te zijn, maar ik zie/voel wel graag een actief ondertredend achterbeen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:09

Ik zou dan teruggaan naar de basis stappen, laag en rond rijden, en dan recht zetten. Impuls verlies komt vaak omdat het paard op de voorbenen word gereden implaats van achterbenen.
Maar dat plaatje ziet men veel in de hedendaagse dressuur En probeer tijdens het rijden niet aan de teugels te komen, maar met je dijen en eventueel kuiten eenmalige commandos te geven. Dat is eigenlijk iets voor iedereen Haha!
Laatst bijgewerkt door lesilla op 11-12-07 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:09

pasje verruimen in de schouderbinnenwaarts en dan weer terugschakelen. En zorgen dat ze heel scherp aan het been is.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:28

katiavl schreef:
Ik zou dan teruggaan naar de basis stappen, laag en rond rijden, en dan recht zetten. Impuls verlies komt vaak omdat het paard op de voorbenen word gereden implaats van achterbenen.
Maar dat plaatje ziet men veel in de hedendaagse dressuur En probeer tijdens het rijden niet aan de teugels te komen, maar met je dijen en eventueel kuiten eenmalige commandos te geven. Dat is eigenlijk iets voor iedereen Haha!

Dank je voor je reactie;
eigenlijk voel ik me een beetje aangesproken Bloos want ik probeer juist erg bezig te zijn met de achterhand activeren, dan komt de voorkant vanzelf

ben het helemaal met je eens dat je dat plaatje veel ziet ('mooi' front, achterbeen in tokyo)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:58

Mijn excuses dan, wat ook wel eens leuk is tijdens de training, en je paard doet het goed, een nik nakje geven ofzo of een klein koekje uit je hand, zo moet het paard zijn hoofd naar jou doen en is ook stretchen Lachen

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:38

veel overgangen en voltes hoe meer je varieert hoe meer effect

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:54

gewoon stap, draf en galop en dan vanalles voltes, achtje enz.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:44

ik rijd altijd met een los teugeltje mijn paard een beetje diep, veel schakelen. Stap middenstap, terug, halt en weer weg. slangenvoltes, Keerwendig. En het resultaat is dat de fysio de laatste keer voor niets kwam, want er was niks te kraken hij was zo soepel als het maar zijn kan Haha!.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:28

Om los te rijden rij ik vaak tempo wisselingen in stap en maak figuren maar nog niet de kleine voltes enz. Dat op allebei de handen. Nadat de pony wat meer los is aandraven en weer overgangen rijden enz.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 05:03

Veel afwisselen en schakelen...
Zowel in tempo, oprichting als rijrichting en stelling Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:16

Overgangen en figuren rijden!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:52

katiavl schreef:
Mijn excuses dan, wat ook wel eens leuk is tijdens de training, en je paard doet het goed, een nik nakje geven ofzo of een klein koekje uit je hand, zo moet het paard zijn hoofd naar jou doen en is ook stretchen Lachen

Volgens de osteopaat is dit een goede oefening voor of na het rijden. Dan mogen ze gerust met hun neusje richting flank. Ook kunnen ze het snoepje uit je hand pakken door hem tussen de voorbenen de houden.

Mijn manier van los rijden:
langere teugel, neusje naar beneden.
Veel wendingen. Overgangen & figuren rijden.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:05

Door overgangen aan je been zetten. Halt naar draf/galop! Ja Want dan gaat ie zijn achterhand er netjes onder zetten. Dan kun je ook beter wendingen (vooral voltes en slangevoltes) rijden en gaat hij vanzelf netter buigen. Ja
Idd laag beginnen, anders zet hij zich al gelijk vast, je moet eerst lekker die rug op laten warmen. Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:06

Splinter schreef:
Of voltes vergroten en verkleinen in bv travers, of renvers , of sb

Yups, mijn paard wil graag zn rug vlak achter het zadel vast houden. Inderdaad volte verkleinen in travers en daarna weer rechtuit. Op beide kanten een keertje doen en ik heb een fijn los paard Lachen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 08:37

Bedankt voor alle tips hier.. Het gaat steeds beter met het rijden van schoudervoor en binnenwaarts. Ook pak ik het vergroten van de voltes in travers en renvers erbij en probeer ik daarin kleine tempowisselingen te maken. Veel overgangen rij ik toch al wel.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:19

Schakelen in zijgangen, zigzag met naar de ene kant appuyement, naar de andere kant wijken, heel veel galopperen, en vooral niet te veel zelf willen doen. Zelf rustig zitten, ontspannen en los in je lichaam.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:07

Ik rijdt mijn paard los door hem laag, diep en rond te rijden, tussendoor regelmatig halsstrekken (bijvoorbeeld op een grote volte) en tijdens draf en galop op de lange zijden flink naar voren rijden. Pas als hij lekker los over zijn rug kan lopen pak ik hem op en begin aan andere oefeningen als wijken en schouder binnenwaarts.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:49

Eerst stap ik een rondje aan de lange teugel, dan pak ik hem op en doe vrij lang stapwerk, veel schoudervoor, slangenvoltes, wijken, stukje schouderbinnenwaarts. Op de slangenvoltes hou ik vaak op de ac-lijn halt, en wissel af met een paar passen achterwaarts. Vervolgens draaf ik aan en laat hem aan het begin nog vrij laag en rond, en doe hetzelfde werk als in stap eigenlijk + een aantal tempowisselingen en verruimen. Vrij snel na het aandraven doe ik een stuk galop, ook hier weer veel wendingen en tempowisselingen. Na 20 - 30 min. loswerken laat ik hem een stuk halsstrekken en daarna stel ik hem pas hoger in.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:05

dat verschilt natuurlijk heel erg per paard, ieder paard kun je op een andere manier losrijden.
Bij mijn paard kan ik het beste 10 min ofzo stappen, en dan veel stelling oefenen. Met aandraven flink voorwaarts rijden en laag. Teugels iets korter pakken, maar wel laag blijven werken, wat tempowisselingen en ook stelling. En dan galopje beide kanten, daarna oppakken.
Maar bij een ander paard moet ik niet te lang stappen aan het begin, die werk ik het meest los in de draf.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:20

Heey..

Het verschilt natuurlijk heel erg per paard, maar meestal laat ik ze eerst even lekker stappen met een lang teugeltje, hierbij houd ik wel lichtjes contact. Na een paar rondjes pak ik mijn paard iets op, maar zorg ik er nog steeds voor dat hij heel ontspannen en voorwaarts stapt. Daarna ga ik hem attent maken aan m'n been. Ik rijd telkens kleine stukjes zijwaarts en let hierbij goed op dat ik hem na zo'n oefening weer even rechtricht. Ook laat ik hem goed om mijn binnenbeen buigen en pak ik hem iets meer op met mijn buitenteugel. Na ruim tien minuten stappen, ga ik aandraven. Ik zorg er wel voor dat ik een goede overgang rijd en dat ik goed contact houd, maar ik rijd hem nog wel laag. Als hij in draf redelijk goed aanvoelt, maak ik veel overgangen en rijd ik stukjes zij- en achterwaarts. Ik blijf eigenlijk continu controleren of mijn paard los is, door hem tussendoor veel zijn hals te laten strekken en goed om mijn binnenbeen te buigen. Ook zorg ik ervoor dat ik gelijke druk heb op twee teugels. Ik controleer ook telkens of mijn paard nog aan het been is en eigenlijk ben ik gewoon continu bezig met mijn paard losmaken!
Als mijn paard goed aanvoelt, pak ik hem iets op en zet ik hem een beetje harder aan het werk (vooral door overgangen, stukjes zijwaarts en tempowisselingen snel opeen te laten volgen).
Ik vind mijn paard pas optimaal los op het moment dat ik een fijne aanleuning heb, ontspanning heb en wanneer mijn paard goed aan de hulpen is. Op dat moment laat hij mij ook doorzitten en kan ik hem rijden op mijn zit.