Das Gymnasium des Pferdes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Das Gymnasium des Pferdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:46

natuurlijk is dat zo! dat begrijp ik ook wel.
Maar het gaat om wat griziyr hierboven impliceerd!

iedereen heoft boeken nodig om dingen te kunnen leren in theorie, maar het gaat om het gezond verstand en beoordelingsvermogen van de mens om uit te theorie te halen, wat voor hun in de praktijk van nut is.

Hierboven wordt geduid op het feit, dat dit soort praktijken niet beschreven zouden mogen in een boek, wat door iedereen gekocht kan worden.
En daar ben ik het dus niet mee eens...

En dat is wat ik probeerde duidelijk te maken mijn andere opmerking Knipoog

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:58

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:08

griziyr schreef:
Wat ik mij nou wel in alle eerlijkheid afvraag is waarom de zwaardere paarden van vroeger wel eerder/vaker zo'n spoorstoot nodig zouden moeten hebben.

Dit is denk ik, omdat de paarden van nu, meer volbloed door hun aderen hebben stromen en omdat volbloeds gevoeliger/sensibeler/vlugger zouden zijn dan de zwaardere paarden van vroeger.

Hoewel die van mij (+ 50% volbloed) af en toe best een keer een goede schup nodig heeft om het te begrijpen Knipoog

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:00

Raja schreef:
En dan komt er ook nog bij, dat je dan beter een keer goed met je spoort kan sprikken dan dat je 1000 keer half met je spoort prikt!
Ik denk dat het paard meer last heeft van die 1000 keer dan van die ene keer goed!

buiten dat reageerd hij na dat ji hem 10 keer meet je spoor hebt bij gedrukt niet meer!!!!!!!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:06

Ik heb Das Gymnasium ook in de kast liggen en het blijft een geweldig boek waarin alles van het begin tot het eind wordt verteld.
Iedereen zou het een keer moeten lezen en op zijn eigen manier toepassen. Niet klakkeloos overnemen, maar het is zeker een hulpmiddel als het rijden niet meer goed wil en je wilt iets bedenken om het op te lossen. Je kan stapje voor stapje zoeken waar het mis gaat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:13

griziyr schreef:
Maar daar ging het mij niet om. Het gaat mij erom dat er genoeg mensen zijn die een spoorstoot gaan geven omdat dit in dat boek beschreven staat zonder zich af te vragen of dat ook in hun geval wel de enige of juiste oplossing is. Het staat daar zo en dus is het waar.

Maar is dat ook zo? Maakt het dan uit of het in een boek staat of dat een instructeur het zegt? Tegen een instructeur kun je zeggen 'ja maar', maar hoeveel instructeurs kunnen echt het waarom uitleggen? In een boek kun je 'ja maar' denken en verder lezen. Naar mijn idee hetzelfde. Het boek geeft ook heel duidelijk aan dat de hoeveelheid en zwaarte van de hulp aangepast moet worden aan de situatie, die per seconde kan verschillen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:16

Kylan schreef:
Ik heb Das Gymnasium ook in de kast liggen en het blijft een geweldig boek waarin alles van het begin tot het eind wordt verteld.
Iedereen zou het een keer moeten lezen en op zijn eigen manier toepassen. Niet klakkeloos overnemen, maar het is zeker een hulpmiddel als het rijden niet meer goed wil en je wilt iets bedenken om het op te lossen. Je kan stapje voor stapje zoeken waar het mis gaat.

Precies. Ik ben een vrij flegmatieke Fries gaan rijden met het idee van : been = reactie. In het begin bleef ik prikken met mijn spoor. Inmiddels snapt ie dat ie op een prikje echt moet reageren. En dat rijdt voor zowel hem als mij veel prettiger. Ik heb mijn spoor een stuk minder nodig, omdat hij veel meer respect heeft gekregen voor mijn kuitdruk.
Overigens vormt voor mij de combinatie van het gymnasium samen met 'bewuster paardrijden' van TIneke Bartels dé theorie over paarden trainen. Elk probleem dat ik tegenkom met rijden kan ik terugvinden in deze boeken. Ook met oplossingen. Leuk is weer dat het allemaal lange-termijn oplossingen zijn die heel leuk en afwisselend zijn om te trainen en het paard blijvend vooruit blijft gaan.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:44

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:15

Ja, een goede instructeur zou dat kunnen uitleggen, maar kijk eens rond in de praktijk? Hoeveel mensen denken dat ze een goede instructeur hebben, maar stellen nauwelijks vragen? Waarschijnlijk omdat de uitleg van de instructeur bij hen gene lampje laat branden.

Over je laatste alinea: ja, er zijn genoeg ruiters die in een boek nadere uitleg over hun lessen vinden. Of het fijn vinden iets nog eens na te lezen. Op die manier kun je langer nadenken over de gekregen leerstof.

Je geeft overigens goed antwoord op mijn punt, maar ik kan niet meer terug vinden wat jouw punt is. Mijn punt is en blijft: een geweldig boek, met tips voor zowel beginnende als gevorderde ruiters en zeker een aanvulling op de lessen, of als theoretische basis van het paardrijden.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 10:14

Mijn instructrice vraagt altijd wat ik voel, en dan zeg ik wat ik voel, en dan zegt ze dat ik of nog wat anders moet voelen, en als ik het echt niet voel, zegt ze het. En dan moet ik daarop gaan letten.
Ik vraag best vaak aan haar; waarom zo? En: Wat voor effect heeft dat op King dan?
Ze weet altijd alles piekfijn uit te leggen, met de anatomie van (mijn/het) paard erbij. Ik ben zo blij met haar, heb hiervoor een paar instructeurs/trices gehad die het echt niet wisten.
9 van de 10 keer moet ik terug naar de basis als iets niet lukt.
De fout ligt eigenlijk altijd bij mij Lachen

En zo hoort het, als je het aan mij vraagt, toch?

En ik heb dit boek gekocht, puur voor naslagwerk, en omdat ik het ontzettend interessant vind!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:00

HippoLogic schreef:
Ik heb hem ook in de kast staan en lees er regelmatig in. Heel leerzaam. Krijg altijd gelijk zin om te gaan rijden. Lachen

ik heb dat dus ook altijd direct zin om te rijden

ik heb hem in t duits en tis niet heel makleijk te lezen maar heel leerzaam.
ben verhuis en nu kan ik t boek niet vinden en daar baal ik heel erg van Verdrietig

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:17

Ik denk dat de kern van het hele verhaal zou moeten zijn dat NIEMAND paardrijden uit een boek kan leren. Je hebt een mensenleven nodig om te leren rijden en eigenlijk is dat zelfs nog te kort. Je bent nooit uitgeleerd als je met paarden bezig bent. Het is een superboek als naslagwerk, maar wel in combinatie met een goede instructeur die je het hoe en waarom goed uit kan leggen.
Dat er aan beginners en Z ruiters dezelfde aanwijzingen gegeven worden heeft alles te maken met het feit dat de basis goed moet zijn. Zowel bij beginners als bij Z ruiters. We krijgen toch niet voor niets allemaal te horen "terug naar de basis" als het even niet lekker voelt of wil lukken?!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:23

Maargoed, dan kan een boek toch heel veel extra duidelijkheid geven?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:30

Ik zeg toch ook dat het een superboek is als naslagwerk. Knipoog
Als je in de praktijk tegen een 'probleem' aan loopt, kan een boek je helpen om dit op te lossen cq beter te begrijpen.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:38

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:07

En nog niet B ruiter heeft geen zak met schouderbinnenwaarts te doen dus dan zou ik al een andere instructeur zoeken. Hou m aan je binnenbeen/buitenteugel, is basis dus vind ik per definitie niet raar dat beide ruiters dit regelmatig te horen krijgen.
Als een ruiter het niet begrijpt, dan is het aan de ruiter om dit aan te geven. Een instructteur is geen helderziende. Ik vraag altijd of ze begrijpen wat ik bedoel, zeggen ja, oke gaan we verder, zeggen ze nee, dan leg ik het op een andere manier uit net zolang totdat ze me wel begrijpen desnoods met tekeningen in het zand of door zelf voor te doen wat een paard zou moeten doen.(ziet er altijd erg lollig uit als ik op handen en voeten door de bak huppel) Zeggen ze ja en bedoelen ze eigenlijk nee, dan kan ik er helaas niks mee. En dan gaat de wisselwerking tussen instructeur en ruiter helaas niet goed.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:16

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 15:33

cinny1 schreef:
En nog niet B ruiter heeft geen zak met schouderbinnenwaarts te doen dus dan zou ik al een andere instructeur zoeken.

Ligt eraan wat je onder een B ruiter verstaat.
Ik rijdt op wedstrijd B, dat komt omdat ik gewoon niet zo van de wedstrijden ben. Heel leuk af en toe, maar die sfeer die er hangt, is toch niet iets voor mij, om vaker te doen.
Maar thuis oefen ik vooral veel basis, pakken we af en toe een eenvoudige galopwissel mee, en dat soort oefeningen. (en voor het stoer doen, dat is bij mijn niet aan de orde, want hij staat thuis Knipoog )
Dus het ligt er maar net aan, wat je onder B ruiter verstaat toch?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:41

Natuurlijk weet zo'n instructeur dat hij steeds hetzelfde zegt. Maar nogmaals als een ruiter niet aangeeft dat hij/zij het niet begrijpt, of ja zegt en nee bedoeld, hoe moet een instructeur dan weten dat het echt niet overkomt. Daarbij komt dat het begrijpen en doen twee hele verschillende dingen zijn. En het feit dat er steeds op gewezen wordt zou kunnen helpen om, zeker een beginnende ruiter, te leren wat hij/zij zou moeten doen en voelen.
En ik vind het sowieso van weinig respect getuigen als omstanders en dan zeker niet rijdende buitenstaanders gaan staan lachen. Sorry, maar ga dan ergens anders de boel vervelen. Of probeer het zelf, als je denkt dat het zo grappig is. Kijken hoever deze mensen komen. Niet kwaad naar jou bedoeld, maar er is niets makkelijker om iemand die enorm z'n best zit te doen om iets te leren, wat niet meteen lukt, uit te gaan staan lachen. Beetje kinderachtig denk ik.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:45

MissEvil schreef:
cinny1 schreef:
En nog niet B ruiter heeft geen zak met schouderbinnenwaarts te doen dus dan zou ik al een andere instructeur zoeken.

Ligt eraan wat je onder een B ruiter verstaat.
Ik rijdt op wedstrijd B, dat komt omdat ik gewoon niet zo van de wedstrijden ben. Heel leuk af en toe, maar die sfeer die er hangt, is toch niet iets voor mij, om vaker te doen.
Maar thuis oefen ik vooral veel basis, pakken we af en toe een eenvoudige galopwissel mee, en dat soort oefeningen. (en voor het stoer doen, dat is bij mijn niet aan de orde, want hij staat thuis Knipoog )
Dus het ligt er maar net aan, wat je onder B ruiter verstaat toch?

MissEvil, we hebben het over een nog NIET B ruiter... Haha! Dus ik mijn opinie is dat iemand die echt beginner is. Er is helemaal niks op tegen om zwaardere oefeningen mee te pakken in je trainingen als jij en je paard daaraan toe zijn. Zeker het schouderbinnenwaarts is ideaal om je paard beter recht te richten. Maar een beginner, een echte beginner, heeft nog niks te zoeken in dit soort trainingen. Dat ben je toch hopelijk wel met me eens Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 15:47

Ja, dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen Haha!
Een beginnende ruiter is idd. dan wel wat anders Haha!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:49

Gelukkig, zijn daar ook uit Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 20:05

Oeh, morgen ga ik 'm ophalen Haha!

Ik hoop er heel wat achtergrondinfo uit te kunnen halen, vooral nu ik zo weinig kan rijden!!

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:48

Goed boek, je kan gebruiken wat zelf bij je past en dus de "wreedheden" achterwege laten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:23

Ik heb het boek gehad en na een paar weken alweer doorverkocht. Ik kwam niet verder dan de eerste paar bladzijden. De trainingsmethode spreekt me niet aan en dat overal zo uitgebeird op ingegaan wordt vind ik ook niet echt fijn lezen.