Kylan schreef:Ik heb Das Gymnasium ook in de kast liggen en het blijft een geweldig boek waarin alles van het begin tot het eind wordt verteld.
Iedereen zou het een keer moeten lezen en op zijn eigen manier toepassen. Niet klakkeloos overnemen, maar het is zeker een hulpmiddel als het rijden niet meer goed wil en je wilt iets bedenken om het op te lossen. Je kan stapje voor stapje zoeken waar het mis gaat.
Precies. Ik ben een vrij flegmatieke Fries gaan rijden met het idee van : been = reactie. In het begin bleef ik prikken met mijn spoor. Inmiddels snapt ie dat ie op een prikje echt moet reageren. En dat rijdt voor zowel hem als mij veel prettiger. Ik heb mijn spoor een stuk minder nodig, omdat hij veel meer respect heeft gekregen voor mijn kuitdruk.
Overigens vormt voor mij de combinatie van het gymnasium samen met 'bewuster paardrijden' van TIneke Bartels dé theorie over paarden trainen. Elk probleem dat ik tegenkom met rijden kan ik terugvinden in deze boeken. Ook met oplossingen. Leuk is weer dat het allemaal lange-termijn oplossingen zijn die heel leuk en afwisselend zijn om te trainen en het paard blijvend vooruit blijft gaan.