Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

moow schreef:ik ben het totaal met Ronja eens, en mij lijkt zon band over mijn neus ook niet prettig. ik vind dat het bijde paardvriendelijk kan zijn maar ook dat bijden niet het meeste fijne is wat een paard zich kan bedenken
moow schreef:maar jij vindt dus dat een paard echt hinder heeft van een bit,
en ik neem aan door wat je hierboven zegt dat je je er in verdiept hebt.
zou je mij dan eens een klein voorbeeldje of iets willen geven waarom het bit niet goed voor een paard is? (en dan heb ik het niet over trekken zagen enz). want ik geef heel eerlijk toe dat ik dat idd nog nooit gedaan heb omdat voor mijn gevoel mijn paard geen last heeft van het bit (want, en dat is dan weer mijn mening, ik denk dat mijn paard het bit heeft leren acsepteren zoals Ronja zei in haar bericht)
. Misschien moet je je er eerst eens in verdiepen (kijk bv. eens op www.bitloos.nl), voordat je van alles begint te roepen over hoe paardonvriendelijk bitloos rijden kan zijn..... Citaat:Je geeft dus zelf aan dat je je er niet echt in verdiept hebt, maar begint wel een topic met zo'n stelling. Misschien moet je je er eerst eens in verdiepen (kijk bv. eens op http://www.bitloos.nl), voordat je van alles begint te roepen over hoe paardonvriendelijk bitloos rijden kan zijn.....
moow schreef:maar jij vindt dus dat een paard echt hinder heeft van een bit,
en ik neem aan door wat je hierboven zegt dat je je er in verdiept hebt.
zou je mij dan eens een klein voorbeeldje of iets willen geven waarom het bit niet goed voor een paard is? (en dan heb ik het niet over trekken zagen enz). want ik geef heel eerlijk toe dat ik dat idd nog nooit gedaan heb omdat voor mijn gevoel mijn paard geen last heeft van het bit (want, en dat is dan weer mijn mening, ik denk dat mijn paard het bit heeft leren acsepteren zoals Ronja zei in haar bericht)
En grove hulpen kun je net zo goed met een bitloos hoofdstel doorgeven.moow schreef:Citaat:Je geeft dus zelf aan dat je je er niet echt in verdiept hebt, maar begint wel een topic met zo'n stelling. Misschien moet je je er eerst eens in verdiepen (kijk bv. eens op http://www.bitloos.nl), voordat je van alles begint te roepen over hoe paardonvriendelijk bitloos rijden kan zijn.....
ik heb me idd niet verdiept in de paardenmond. en daar gaat mijn topic ook niet over, dus daar hoef ik me ook niet in te verdiepen.
en ja, bitloosrijden kan even onvriendelijk zijn als met bit rijden.
of wil je zeggen dat dat niet zo is?
Citaat:Bit is niet per definitie slecht want zoals je zegt speelt het ruk en plukwerk van een ruiter ook meeEn grove hulpen kun je net zo goed met een bitloos hoofdstel doorgeven.
Het bit zit toch in een gevoelige ruimte waar kiezen zitten, lagen/gehemelte, kaak, slijmvlies wangen, tong, en neemt vaak een bepaalde ruimte in beslag. En ik vind de meeste bitten waar mee gereden wordt toch best wel dik. En alle varianten met dingetjes en frutseltjes, hefboomwerking e.d. daar gelaten, want die heb je ook nog allemaal.
Citaat:Pardon ? Daar gaat dit topic niet over ? Dit topic gaat over met/zonder bit rijden en als IETS daarmee te maken heeft is het de paardenmond.
moow schreef:ik heb me idd niet verdiept in de paardenmond. en daar gaat mijn topic ook niet over, dus daar hoef ik me ook niet in te verdiepen.
en ja, bitloosrijden kan even onvriendelijk zijn als met bit rijden.
of wil je zeggen dat dat niet zo is?
. Ik zie dan het nut er niet zo van in om dan hier hele verhalen op te gaan zitten hangen over waarom IK voor bitloos heb gekozen bij mijn eigen jonge paard. Je hebt het maar over de neus, maar de paardenmond (toch een niet onbelangrijk onderdeel bij het bitloos/of met bit rijden) vind je niet interessant genoeg? Hele rare manier van het veroordelen van bitloos rijden, hoor..... moow schreef:Citaat:Pardon ? Daar gaat dit topic niet over ? Dit topic gaat over met/zonder bit rijden en als IETS daarmee te maken heeft is het de paardenmond.
het topic gaat over of een bitloos nou echt meer paardvriendelijk is dan een bit.
en niet over wat er allemaal precies in de mond zit.
ik weet ook wel dat er wat gevoelige dingen zitten, maar niet wat er precies allemaal zit, daar heb ik me niet in verdiept nee
moow schreef:ja daar heeft het ook mee te maken, en ik weet ook wel dat het op een gevoelige plaats zit, maar ik heb me niet verdiept in het feit welk slijmvliesje waar zit enz enz.
en ik rij zelfs soms ook bitloos, en ik zie dat genoeg anderen mensen doen.
en geloof mij, je ziet vaak genoeg dat het paard daar ook hinder ondervind
lisjolienbob schreef:Mensen rijden al eeuwen lang mét bit. Als je niet zo hard trekt en gewoon voorzichtig doet, is er volgens mij niks mis met een bit
Faux schreef:lisjolienbob schreef:Mensen rijden al eeuwen lang mét bit. Als je niet zo hard trekt en gewoon voorzichtig doet, is er volgens mij niks mis met een bit
Ja, mensen slaan ook al eeuwen lang ijzers onder hun paard.
Ja, mensen stijgen ook al eeuwen lang links op.
Moeten we dat allemaal maar volgen omdát men het al eeuwenlang doet ? Of moeten we verder kijken ? En nadenken of het wel zo logisch / goed is voor je paard ?
Dit is dus echt een argument van niets, het spijt me wel hoor.
moow schreef:ik wil nog even iets toevoegen:
het gaat er mij meer om dat er steeds meer mensen zijn die beginnen te zeggen van "een bit is slecht dit en dat, maar bitloos nou dat is zooooo paardvriendelijk" terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.
en dat is mijn bedoeling van dit topic, en niet het feit welk slijmvliesje waar in de mond zit, want ik weet wel ongeveer hoe het in elkaar zit en dat het bij een verkeerd bit heel vervelend kan zijn en bij sommige paarden elk bit, maar ik ben wel van mening dat dit per paard verschild, en dat je dus ook niet uit een boekje kan leren of een bit nou pijn doet ja of nee

moow schreef:en dat is mijn bedoeling van dit topic, en niet het feit welk slijmvliesje waar in de mond zit, want ik weet wel ongeveer hoe het in elkaar zit en dat het bij een verkeerd bit heel vervelend kan zijn en bij sommige paarden elk bit, maar ik ben wel van mening dat dit per paard verschild, en dat je dus ook niet uit een boekje kan leren of een bit nou pijn doet ja of nee
Faux schreef:moow schreef:ik wil nog even iets toevoegen:
het gaat er mij meer om dat er steeds meer mensen zijn die beginnen te zeggen van "een bit is slecht dit en dat, maar bitloos nou dat is zooooo paardvriendelijk" terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.
en dat is mijn bedoeling van dit topic, en niet het feit welk slijmvliesje waar in de mond zit, want ik weet wel ongeveer hoe het in elkaar zit en dat het bij een verkeerd bit heel vervelend kan zijn en bij sommige paarden elk bit, maar ik ben wel van mening dat dit per paard verschild, en dat je dus ook niet uit een boekje kan leren of een bit nou pijn doet ja of nee
Nu ineens weet je wel hoe het zit ? Je verliest voor mij een klein beetje je geloofwaardigheid, maar kan aan mij liggen hoor.
Feit is dat de mond een érg gevoelig deel van het paard is, en dat het ronduit óncomfortabel en in veel gevallen pijnlijk is om daar een hard metalen ding in te hangen. Feit is ook dat met een bitloze optoming, men het paard óók pijn kan doen. Maar iets minder 'makkelijk'/snel dan met bit. Plus dat de meeste mensen die bitloos rijden er ook beter bij nadenken.