bitloos of gewoon met bitje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moow

Re: bitloos of gewoon met bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:14

ik ben het totaal met Ronja eens, en mij lijkt zon band over mijn neus ook niet prettig. ik vind dat het bijde paardvriendelijk kan zijn maar ook dat bijden niet het meeste fijne is wat een paard zich kan bedenken Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:17

En bit ligt nog altijd op de slijmvliezen in de mond, een erg gevoelige plek. Zit in de buurt van kiezen, komt tegen lagen van de mond aan, zit in de mondhoeken en neemt gewoon ruimte in beslag ín de mond.

Maar goed als mensen met een neckrope rijden dan komt dáár wel weer commentaar op Knipoog

En het gaat er toch niet om wat jou fijner lijkt? Het gaat er om wat voor het paard fijner is, dáár moet je naar kijken Knipoog

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:21

moow schreef:
ik ben het totaal met Ronja eens, en mij lijkt zon band over mijn neus ook niet prettig. ik vind dat het bijde paardvriendelijk kan zijn maar ook dat bijden niet het meeste fijne is wat een paard zich kan bedenken Knipoog

en ik blijf van mening dat het net zo goed niet fijn is op de neus als in de mond. en dat het aan je zelf licht in hoe verre het neit prettig voor je paard mijn is, maar dat is mijn mening en er zullen vast veel zijn die het er mee oneens zijn Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:24

Jouw mening maar jammer dat je je niet verder in de vorm van een paardemond verdiept Knipoog

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:29

maar jij vindt dus dat een paard echt hinder heeft van een bit,
en ik neem aan door wat je hierboven zegt dat je je er in verdiept hebt.
zou je mij dan eens een klein voorbeeldje of iets willen geven waarom het bit niet goed voor een paard is? (en dan heb ik het niet over trekken zagen enz). want ik geef heel eerlijk toe dat ik dat idd nog nooit gedaan heb omdat voor mijn gevoel mijn paard geen last heeft van het bit (want, en dat is dan weer mijn mening, ik denk dat mijn paard het bit heeft leren acsepteren zoals Ronja zei in haar bericht)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:35

ik rij zonder bit,waarom ben bitloos overgestapt omdat mn paard weinig ruimte in de mond had,blijf ook lekker zonder rijden ,mijn paard loopt weer als vanouds ,en op onze bosritten kan ze onderweg lekker grazen,en nee heb niet het makkelijkste paard ,maar voel me net zo veilig als met bit,misschien zelfs wel veiliger,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:42

moow schreef:
zou je mij dan eens een klein voorbeeldje of iets willen geven waarom het bit niet goed voor een paard is? (en dan heb ik het niet over trekken zagen enz). want ik geef heel eerlijk toe dat ik dat idd nog nooit gedaan heb omdat voor mijn gevoel mijn paard geen last heeft van het bit (want, en dat is dan weer mijn mening, ik denk dat mijn paard het bit heeft leren acsepteren zoals Ronja zei in haar bericht)

Je geeft dus zelf aan dat je je er niet echt in verdiept hebt, maar begint wel een topic met zo'n stelling Gestoord . Misschien moet je je er eerst eens in verdiepen (kijk bv. eens op www.bitloos.nl), voordat je van alles begint te roepen over hoe paardonvriendelijk bitloos rijden kan zijn.....

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:44

Citaat:
Je geeft dus zelf aan dat je je er niet echt in verdiept hebt, maar begint wel een topic met zo'n stelling Gestoord . Misschien moet je je er eerst eens in verdiepen (kijk bv. eens op http://www.bitloos.nl), voordat je van alles begint te roepen over hoe paardonvriendelijk bitloos rijden kan zijn.....

ik heb me idd niet verdiept in de paardenmond. en daar gaat mijn topic ook niet over, dus daar hoef ik me ook niet in te verdiepen.
en ja, bitloosrijden kan even onvriendelijk zijn als met bit rijden.
of wil je zeggen dat dat niet zo is?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:45

moow schreef:

Bit is niet per definitie slecht want zoals je zegt speelt het ruk en plukwerk van een ruiter ook mee Knipoog En grove hulpen kun je net zo goed met een bitloos hoofdstel doorgeven.
Het bit zit toch in een gevoelige ruimte waar kiezen zitten, lagen/gehemelte, kaak, slijmvlies wangen, tong, en neemt vaak een bepaalde ruimte in beslag. En ik vind de meeste bitten waar mee gereden wordt toch best wel dik. En alle varianten met dingetjes en frutseltjes, hefboomwerking e.d. daar gelaten, want die heb je ook nog allemaal.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:47

moow schreef:
Citaat:
Je geeft dus zelf aan dat je je er niet echt in verdiept hebt, maar begint wel een topic met zo'n stelling Gestoord . Misschien moet je je er eerst eens in verdiepen (kijk bv. eens op http://www.bitloos.nl), voordat je van alles begint te roepen over hoe paardonvriendelijk bitloos rijden kan zijn.....

ik heb me idd niet verdiept in de paardenmond. en daar gaat mijn topic ook niet over, dus daar hoef ik me ook niet in te verdiepen.

Pardon ? Daar gaat dit topic niet over ? Dit topic gaat over met/zonder bit rijden en als IETS daarmee te maken heeft is het de paardenmond. Lachen

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:49

Citaat:
Bit is niet per definitie slecht want zoals je zegt speelt het ruk en plukwerk van een ruiter ook mee Knipoog En grove hulpen kun je net zo goed met een bitloos hoofdstel doorgeven.
Het bit zit toch in een gevoelige ruimte waar kiezen zitten, lagen/gehemelte, kaak, slijmvlies wangen, tong, en neemt vaak een bepaalde ruimte in beslag. En ik vind de meeste bitten waar mee gereden wordt toch best wel dik. En alle varianten met dingetjes en frutseltjes, hefboomwerking e.d. daar gelaten, want die heb je ook nog allemaal.

wat jij in je 1ste 2 regels zegt is precies wat ik bedoel!
wat je zegt klopt daar zit idd veel gevoeligs maar ik heb ook ooit bij mijn ponytje zijn wolskiezen getrokken en toen 2/3? weken bitloos gereden omdat het dan anders pijn zou doen.
maar wat je inderdaad in je laatste zinnen zegt het licht ook wel aan het bit!
daarom rijdt ik zelf ook gewoon met een simpel, niet te dun/dik enkelgebroken bitje Lachen

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:50

Citaat:
Pardon ? Daar gaat dit topic niet over ? Dit topic gaat over met/zonder bit rijden en als IETS daarmee te maken heeft is het de paardenmond. Lachen

het topic gaat over of een bitloos nou echt meer paardvriendelijk is dan een bit.
en niet over wat er allemaal precies in de mond zit.
ik weet ook wel dat er wat gevoelige dingen zitten, maar niet wat er precies allemaal zit, daar heb ik me niet in verdiept nee Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:52

moow schreef:

Jammer dat je over bitloos rijden al een mening hebt, zonder je er daadwerkelijk in te verdiepen eerst Verward . Ik zie dan het nut er niet zo van in om dan hier hele verhalen op te gaan zitten hangen over waarom IK voor bitloos heb gekozen bij mijn eigen jonge paard. Je hebt het maar over de neus, maar de paardenmond (toch een niet onbelangrijk onderdeel bij het bitloos/of met bit rijden) vind je niet interessant genoeg? Hele rare manier van het veroordelen van bitloos rijden, hoor.....

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:53

moow schreef:
Citaat:

het topic gaat over of een bitloos nou echt meer paardvriendelijk is dan een bit.
en niet over wat er allemaal precies in de mond zit.
ik weet ook wel dat er wat gevoelige dingen zitten, maar niet wat er precies allemaal zit, daar heb ik me niet in verdiept nee Lachen

Ja, en hoe een paardenmond in elkaar zit heeft daar ALLES mee te maken. Lachen

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:54

Mensen rijden al eeuwen lang mét bit. Als je niet zo hard trekt en gewoon voorzichtig doet, is er volgens mij niks mis met een bit

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:55

ja daar heeft het ook mee te maken, en ik weet ook wel dat het op een gevoelige plaats zit, maar ik heb me niet verdiept in het feit welk slijmvliesje waar zit enz enz.
en ik rij zelfs soms ook bitloos, en ik zie dat genoeg anderen mensen doen.
en geloof mij, je ziet vaak genoeg dat het paard daar ook hinder ondervind

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:56

moow schreef:
ja daar heeft het ook mee te maken, en ik weet ook wel dat het op een gevoelige plaats zit, maar ik heb me niet verdiept in het feit welk slijmvliesje waar zit enz enz.
en ik rij zelfs soms ook bitloos, en ik zie dat genoeg anderen mensen doen.
en geloof mij, je ziet vaak genoeg dat het paard daar ook hinder ondervind

Met wat voor bitloze optomingen rij jij? En die anderen?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:57

lisjolienbob schreef:
Mensen rijden al eeuwen lang mét bit. Als je niet zo hard trekt en gewoon voorzichtig doet, is er volgens mij niks mis met een bit

Ja, mensen slaan ook al eeuwen lang ijzers onder hun paard.
Ja, mensen stijgen ook al eeuwen lang links op.

Moeten we dat allemaal maar volgen omdát men het al eeuwenlang doet ? Of moeten we verder kijken ? En nadenken of het wel zo logisch / goed is voor je paard ?

Dit is dus echt een argument van niets, het spijt me wel hoor. Scheve mond

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:59

ik ben de naam even kwijt :S , maar het is zeg maar zon "dikke neusriem" waar teugels aan bevestigd zijn.
een halster (maar wat er wel speciaal voor gemaakt is), en een hackmore (en vooral die is zeer onvriendelijk).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:02

Faux schreef:
lisjolienbob schreef:

Ja, mensen slaan ook al eeuwen lang ijzers onder hun paard.
Ja, mensen stijgen ook al eeuwen lang links op.

Moeten we dat allemaal maar volgen omdát men het al eeuwenlang doet ? Of moeten we verder kijken ? En nadenken of het wel zo logisch / goed is voor je paard ?

Dit is dus echt een argument van niets, het spijt me wel hoor. Scheve mond

Eens! Lachen

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:02

ik wil nog even iets toevoegen:
het gaat er mij meer om dat er steeds meer mensen zijn die beginnen te zeggen van "een bit is slecht dit en dat, maar bitloos nou dat is zooooo paardvriendelijk" terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.

en dat is mijn bedoeling van dit topic, en niet het feit welk slijmvliesje waar in de mond zit, want ik weet wel ongeveer hoe het in elkaar zit en dat het bij een verkeerd bit heel vervelend kan zijn en bij sommige paarden elk bit, maar ik ben wel van mening dat dit per paard verschild, en dat je dus ook niet uit een boekje kan leren of een bit nou pijn doet ja of nee Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:04

Ik denk dat zoals Nadya al gaf je anders maar eens moet kijken op www.bitloos.nl

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:06

moow schreef:
het gaat er mij meer om dat er steeds meer mensen zijn die beginnen te zeggen van "een bit is slecht dit en dat, maar bitloos nou dat is zooooo paardvriendelijk" terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.

en dat is mijn bedoeling van dit topic, en niet het feit welk slijmvliesje waar in de mond zit, want ik weet wel ongeveer hoe het in elkaar zit en dat het bij een verkeerd bit heel vervelend kan zijn en bij sommige paarden elk bit, maar ik ben wel van mening dat dit per paard verschild, en dat je dus ook niet uit een boekje kan leren of een bit nou pijn doet ja of nee Lachen

Nu ineens weet je wel hoe het zit ? Je verliest voor mij een klein beetje je geloofwaardigheid, maar kan aan mij liggen hoor. Lachen

Feit is dat de mond een érg gevoelig deel van het paard is, en dat het ronduit óncomfortabel en in veel gevallen pijnlijk is om daar een hard metalen ding in te hangen. Feit is ook dat met een bitloze optoming, men het paard óók pijn kan doen. Maar iets minder 'makkelijk'/snel dan met bit. Plus dat de meeste mensen die bitloos rijden er ook beter bij nadenken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:11

moow schreef:

De mensen waar jij het over hebt, zijn sowieso niet zo paardvriendelijk, vrees ik....
De vele mensen die ik ken die bitloos rijden, zijn zich vaak heel wat bewuster van hun eigen gedrag te paard dan de vele bitrijders die ik ken. Ze hebben zeer bewust gekozen voor een andere manier van rijden.
Als je met bit al niet paardvriendelijk kan rijden, kun je dat bitloos waarschijnlijk ook niet.
Maar ik durf wel te stellen dat mijn jonge paard het hartstikke fijn vindt, dat 'ie niets in zijn mond heeft. Ja
Die is volop aan het wisselen, heeft een wolfskiesje op een gevoelige plek zitten. Toevallig komt de tandarts eerdaags weer, die weet dat ik bitloos rij en me dat zelfs aangeraden heeft vorig jaar.

(Oja, een hackamore zou ook mijn keuze niet zijn. Ik rij met een sidepull en wil nog eens een Dr. Cook aanschaffen in de toekomst).

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:16

Faux schreef:
moow schreef:

Nu ineens weet je wel hoe het zit ? Je verliest voor mij een klein beetje je geloofwaardigheid, maar kan aan mij liggen hoor. Lachen

Feit is dat de mond een érg gevoelig deel van het paard is, en dat het ronduit óncomfortabel en in veel gevallen pijnlijk is om daar een hard metalen ding in te hangen. Feit is ook dat met een bitloze optoming, men het paard óók pijn kan doen. Maar iets minder 'makkelijk'/snel dan met bit. Plus dat de meeste mensen die bitloos rijden er ook beter bij nadenken.

of ik me er in verdiept heb of niet er eventjes buiten gelaten want je zegt nu precies waar ik zon ontiegelijke hekel aan heb en waarom ik dit topic heb geopend!!!!!!!

Feit is dat de mond een érg gevoelig deel van het paard is, en dat het ronduit óncomfortabel en in veel gevallen pijnlijk is om daar een hard metalen ding in te hangen. de neus is ook gevoelog, misschien iets minder als de mond maar als je gewoon je handen stil houdt geloof ik niet (wat er op jullie site ook staat) dat er veel schade wordt aangericht.

is ook dat met een bitloze optoming, men het paard óók pijn kan doen. dit probeer ik mensen dus duidelijk te maken omdat veel denken "oh ik rijdt bitloos nu doe ik mijn paard geen pijn" hoewel ze dat wel doen.

Maar iets minder 'makkelijk'/snel dan met bit.ben ik met je eens

Plus dat de meeste mensen die bitloos rijden er ook beter bij nadenken. sommige wel ja, maar ik ken er ook genoeg die het doen terwijl ze eigenlijk niet weten waarom ze het doen of het gewoon paardvriendelijker vinden terwijl ze net zo hard blijven trekken.

dus nogmaals (al heb ik dit misschien door het topic heen neit helemaal goed verwoord) wou ik meer met dit topic berijken van "bitloos hoeft niet persee goed te zijn, en met bit hoeft niet persee slecht te zijn wat veel mensen beginnen te beweren" en ik ben ook van mening dat het ook aan het paard licht (karakter, mond)!

snap je het ook een beetje van mijn kant wat ik er mee duidelijk probeer te maken?