wordt er nog op zit en benen gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: wordt er nog op zit en benen gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:34

Ik heb zelf een IJslander die ik vrijwel alleen op mijn zit rijd

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:26

ik ben het idd eens dat er veelste veel gefocust wordt op handenwerk. dat paard zal en moet in de krul lopen.
veel paarden reageren hier idd wel op en lopen vervolgens dus ook in "de krul" (wat weinig met aanleuning en rijden te maken heeft)
echter heb ik bij mij eigen paard mee gemaakt dat dat dus totaal niet werkt. (ben ik achteraf heel blij om Haha!) hij liet zich niet in zo'n banketstaaf krulletje zetten. van hem heb ik werkelijk geleert hoe belangrijk goed van achter naar voren, voorwaarts neerwaarts rijden is en goed rechtrichten. wanneer je dit namelijk goed voor elkaar hebt (naast de aller eerste stap en dat is aan het been zijn) je paard een goede aanleuning zal aannemen.
daarnaast is goed kunnen zitten belangrijk maar dan bedoel ik wel goed mee kunnen zitten, zodat je je paard niet stoort.

lovesjolly25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:29

hoi hoi
nou hoe ik heb leren paardrijden is idd met je zit en benenwerk
vroeger moesten we zonder handen en voeten uit de stijgbeugels rijden en dan proberen te sturen
dus handenwerk ben ik ook inderdaad geen fan van.
zie heel veel mensen weleens rijden en denk ik god o god dalijk trek je dat paard zn gebit mee zo erg

groetjes marsha Pling

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:34

poes schreef:
Ik doe mijn best om zoveel mogelijk op zit en been te doen, maar het is nu eenmaal menselijk dat je van nature meer doet met je handen, dus dat moet je echt afleren. Ik vind wel dat als je echt flink doorwerkt met je benen, je ook voor een keertje kunt doorvragen. Ik zeg een keertje, geen 30 stappen na elkaar Knipoog

Hier ben ik het mee eens Lachen

Na 12 jaar op de verkeerde manier les te hebben gehad, ben ik nu sinds een jaar bezig met het werken aan mijn zit. Nu merk ik ook pas hoe belangrijk hij is! Maar mijn eerste reactie bij ingrijpen is nu nog wel vooral met mijn handen... Het is behoorlijk moeilijk om af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:35

Ik les dus ook klassiek, en wij moeten van voor wel contact houden (elastische verbinding) maar zodra we meer doen krijgen we ontzettend op ons flikker Nagelbijten / Gniffelen
In de wendingen idd vanuit je middenrif meedraaien, dus dan verplaatsen je benen automatisch al, en draait je paard mee! In het begin mag je best je binnenhand een beetje naar binnen doen om te helpen, maar niet meer of minder druk pakken, en al helemaal niet spelen (wat imo gewoon zagen is).

Ik kom tegenwoordig veel op een pensionstal met een vriendin, en daar rijd 80 procent van voor 'spelend' en dan maar naar voren schoppen... heb echt maar 1 iemand daar gezien (die dressuur reed dan), die haar friezen van voren mooi loslaat, voor de lol rijd, en dan komt dat nagevelijke vanzelf wel!!!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:23

Wat iedereen eigenlijk eens zou moeten proberen: Alleen een zadeltje erop, neckrope/-ring erom en zó rijden. Je zal zien dat een hoop mensen dan ineens niet kunnen/durven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:26

Faux schreef:
Wat iedereen eigenlijk eens zou moeten proberen: Alleen een zadeltje erop, neckrope/-ring erom en zó rijden. Je zal zien dat een hoop mensen dan ineens niet kunnen/durven rijden.

Met zadel zonder hoofdstel ook goed? Clown

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:29

Ik volg op dit moment de KNHS cursus instructeur.. En daar word het er bijna ingeslagen, dat je eerst voorwaaarts moet, en daarna pas meer verzamelen!

Een paard wat niet voorwaarts is kan ook niet taktmatig goed lopen!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:30

Robijntjah schreef:
Faux schreef:

Dat is toch precies wat ik zeg ? Tong uitsteken Ik doe er zelf alleen altijd wel een neckrope om.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:59

wat ik geregeld doe is zonder zadel (met alleen longeersingel) en met halster (met 2 halstertouwen) en dan in de binnenbak rijden (zonder iets aan de voorkant mogen we niet rijden vandaar). En dan leg ik een knoop in de touwen en rij helemaal op gewicht. (zo heb ik het ruim 14 jaar geleden geleerd en vond het raar toen ik weer ging rijden op een manege en iedereen moest gaan trekken om zijn hoofd naar beneden te krijgen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:03

Faux schreef:
Robijntjah schreef:

Dat is toch precies wat ik zeg ? Tong uitsteken Ik doe er zelf alleen altijd wel een neckrope om.

Nou prima Knipoog

Het vergt wat oefening, maar gaat best prima na een tijdje!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:42

Helaas heb ik het helemaal verkeerd geleerd, maar ik ben wel bezig om zoveel mogelijk met mijn zit en benen te doen, en niet met mijn handen. Echter, iets wat je al zo'n 5 jaar doet gaat er niet zomaar even uit. Volgens mij klopt het wel dat steeds minder mensen op zit en benen rijden.

bromfiets schreef:
Na 12 jaar op de verkeerde manier les te hebben gehad, ben ik nu sinds een jaar bezig met het werken aan mijn zit. Nu merk ik ook pas hoe belangrijk hij is! Maar mijn eerste reactie bij ingrijpen is nu nog wel vooral met mijn handen... Het is behoorlijk moeilijk om af te leren.

Ja

Ps @ Ts; Leuk plaatje heb je *LOL*

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:18

Toch wordt er ook nog zat goed paardgereden en goed les gegeven.

Ik zie dat tenminste ook om me heen.

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:26

Ik heb van de zomer een paar maanden les gehad van iemand anders en toen mocht ik eerste lessen niks met mijn handen doen, alleen maar zitten en rijden...
Na een aantal lessen werd ze al rustiger en kon ik aan mijn handen beginnen.
Heb erg veel baat bij deze lessen gehad en kwam er achter dat het idd erg belangrijk is dat je je paard goed aan je zit en benen rijdt, dan kun je het met je handen opvangen en rond rijden..

Idd van achter naar voren rijden..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:42

randalinpony schreef:
Toch wordt er ook nog zat goed paardgereden en goed les gegeven.

Ik zie dat tenminste ook om me heen.

Ik zie het ook en we moeten mensen ook gerust hun eigen fouten laten maken tot op zekere hoogte.
Hetis ook absoluut niet hopeloos, heel veel mensen zijn redelijk kritisch naar hunzelf en willen echt goed rijden en lesgeven zoals het zou moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:44

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:50

Ik zie dit probleem ook steeds vaker. Veel mensen trekken enorm in die mond, en vertellen mij dan dat ik buikspieren moet gaan trainen om dat ook aan te kunnen.
Mijn knul kan ik als het ware met wollen draadjes rijden, en nog steeds probeer ik meer op mijn benen te doen.

Ook zie ik vaak dat als paarden terug gaan trekken in de mond, er dan maar een slof in wordt gehangen. Fijn.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:12

Ik ben een ruiter, die weet dat die het fout doet, helaas heb ik mijn paardje hier denk ik ook wel mee geschaad, maar omdat het steeds slechter ging, kom je in een neerwaartse spiraal, het is voor mensen die hun eigen fouten liever niet willen inzien, onmogelijk daar zelf uit te komen..

Ik weet dat ik het altijd fout heb gedaan, heb het verkeerd geleerd, en tja, nu gelukkig wel een instructeur die daar op hamerd, maar ik heb zelf besloten dat ik sneller en vooral zelf er meer aan wil werken, zodat je uiteindelijk sneller resultaat ziet. Waar ben ik mee begonnen, paard inderdaad met zijn neus weet ik veel waar, en maar rijden op het been met handen rustig voor me... BIj iedere overgang denk ik, hand voor je houden.. EN na 2 dagen loopt ze lager met haar hoofd, en een stuk relaxter. Nog een lange weg te gaan, maar ik denk dat als iemand zich er voor wil inzetten, dat je dan best je rijstijl aan kunt passen, en dat wil ik heel graag, alleen je moet niet verwachten dat het binnen een weekje opgelost is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:13

Super PSM!

Dachten er zo maar meer Ja

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:17

HIhihh, dankje, mijn paard is helemaal binnenste buiten gekeerd door zowel de va als de osteopaat, en nu weer heerlijk soepel, dat wil ik graag zo houden, maar dat wil ik dan wel door ook wat aan mezelf te veranderen, vandaar mijn keuze

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:19

Owhjah, ik gebruik ook heel veel halsstrekken, en heel veel balkjes lopen, op deze manier leert mijn paard fijn te ontspannen, en door de tempocontrole van de balkjes is het voor mij af en toe net iets makkelijker om van mijn hand af te blijven.. Dat kan toch geen kwaad??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:20

Alleen maar goed Ja

En ook leuke afwisseling voor je paard Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:25

Dat zeker, ik kan merken dat ik mijn paard anders rijdt, ze hinnekt vrolijk als ik kom, en doet een stuk vrolijker tegen me... En dan ben ik nog heel niet zo lang bezig

Revillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:34

Ik heb 15 jaar fout gereden, toen heb ik een aantal maanden op een IJslander stal les gehad. Nou dat viel echt niet mee, al mijn oude gewoontes proberen te vergeten en leren rijden met zit en benen. Ik kan nog steeds niet met zit en been 'automatisch' rijden, ik moet er nog heeel veeel bij nadenken van 'oh ja dit moet zo en zo'. Maar door die paar maandjes les voel ik me nu zoveel meer 'uitgebreid'. Ik ben daar heel erg blij mee! Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:36

Dat kan ik me heel erg voorstellen, ik voel nu al dat het rijden beter wil na 2 dagen